Gå til innhold

Melde meg ut av statskirken?


Anbefalte innlegg

Konfirmering har man nettopp fordi man skal kunne bestemme selv når man blir voksen. Konfirmering betyr at man som voksen bekrefter (confirm på engelsk) sin tro.

Jeg valge å ikke konfirmere meg, men jeg er ennå meldem av Statskirken :hrm:

Personlig synes jeg at man automatisk skulle ha blitt utmeldt om man ikke konfirmeres. Er jo litt rart og fortsette å være medlem av en relgiøs organisasjon når man bevist velger å ikke bekrefte sin tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, er jo det jeg skal nå :)

Men synes det bare er mye arbeid for å faktisk gjøre dette. Kopiere og sende og klistre frimerker og skrive og sånt. Tipper Statskirkens medlemskap på 80% av befolkningen er takket være den manuelle utmeldinga - mange som ikke gidder.

 

Men jeg får i det minste en god samvittighet for å ha gjort noe fornuftig den dagen jeg sender duppeditten til de som behandler duppeditter :)

Lenke til kommentar
yeh. borgerleg konfirmasjom er bare noko dei vil ha for å få pengar o.l.

kvifor ikkje kalt det ungdomsfest. :ermm:

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk 2 500,- alikevell. :)

Penger er jo ikke å forakte, men mange som konfirmerer seg kun for pengene ja.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg konfirmerte meg borgerlig. Bl.a. fordi jeg er humanetiker. Hyl.

Jeg ser heller ikke noe poeng i aa vaere med i statskirken, og har saagar maattet melde meg ut baad en og to ganger. At de driver med kreativ bokfoering av medlemmer imponerer meg heller ikke noe saerlig, og enda morsommere er det naar andre livssynsorganisasjoner/trossamfunn faar statsstoette ut i fra medlemstall. Hva er problemet med det? Jo, naar kirken skriver opp folk som allerede er utmeldte eller aldri har vaert og ikke oensker medlemsskap, overstyrer kirkemedlemsskapet alt annet. Ergo, kirken gjoer saa godt de kan for aa stikke kjepper i hjulene for alle andre.

Pah. Jeg har ikke noe mer oenske om aa ha noe med statskirken aa gjoere enn jeg har med FrP, Levende Ord, eller andre samlingssteder for organisert og statsfinansiert idioti.

Lenke til kommentar
Pah. Jeg har ikke noe mer oenske om aa ha noe med statskirken aa gjoere enn jeg har med FrP, Levende Ord, eller andre samlingssteder for organisert og statsfinansiert idioti.

FrP er vel for å skille stat og kirke, og de vil vel heller ikke fortsette å gi like mye penger til dem, så hvorfor du kaller det for idioti skjønner jeg ikke :p

 

Angående det at du blir meldt inn i kirken igjen, har med det å gjøre at vi i Norge ikke har noen (?) religions- og livssynsnøytral organisasjon til å ta hånd om begravelser og liknende. Fordi det er upraktisk at døde folk ikke begraves noe sted, og fordi staten ikke har fått spadd ut all tåka av hodene sine, har vi i dag en slags bestemmelse (tror jeg) som sier at man meldes automatisk inn i kirken hvis man ikke har vært medlem av noen livssynsorganisasjon i de siste 2 årene.

I Norge har man nemlig "ikke lov" til å være religion- og livssynsfri. Man må pent finne seg en gruppe som man er medlem i, og der skal man aller helst forbli, hvis ikke tar staten valget for deg.

Uansett hva du er medlem i eller ikke, skal man også sponse alle slike organisasjoner, i hovedsak kirken, gjennom beskatning.

 

"Ja til skattelette for å ikke være medlem av noen livssyns og religions-organisasjon"

 

PS: Jeg er litt på gyngende grunn her, så ta det jeg sier med en klype salt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...