Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bærbar pc på tentamen/eksamen


Anbefalte innlegg

Det jeg stusset litt på var at INGEN andre en meg, da i min klasse, hadde valgt 48t, men 20min. Og ettersom hva ryktene ang. er det svært få på resten av trinnet som har valgt 48timer. Litt snodig igrunnen.

Pirk Pirk, det var omtrent like mange som valgte 48 timer som valgt 20 min, bare din og min klasse er påvirket av en viss lærer;)

Endret av jorgen_veisdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hva problemet er. Ut i fra hvordan du skriver her virker det ikke som om du har dysleksi eller lignende Stian89. Hvorfor kan du ikke skrive med penn og papir som alle andre?

 

Når ikke alle har samme muligheten til å velge synes jeg det er rett og rimelighet at alle har like muligheter. Særlig på eksamen.

Asså, er du helt gone?!

Det hjelper på produktet, både skrift og lengde, det går fortere, du slipper å skrive kladd, du kan ta kopi, asså, pro-lista er jo bare så SINNSYKT mye større en con-lista! Kan du gi meg et motsigende argument som ikke tilsier at vi jukser? Sett oss rett opp i ræva t læreren, så kan han se at vi ikke har behov for å rette 2 1/2 skrivefeil!

og at pro-lista større/bedre enn con-lista rettferdigjør selvsagt at et par stk får bruke PC mens alle de andre ikke har mulighet siden de ikke har egen laptop. :roll:

 

Dessuten kan det diskuteres om faktumet pro > con faktisk stemmer. Jeg kan ikke si at ekstremt større sjanse for juksing rettferdigjør noe så puslete som blant annet håndskrift. Lærerene har faktisk ikke problemer med å lese håndskriften min og den lå som en av grunnen for at jeg skulle bruke en laptop på større prøver (les: tentamen, eksamen osv.). Ting blir heller ikke lengre (jeg skrev da vitterlig aldri lengre enn "de beste i klassen"), men du bruker i stedet mindre tid. Ærligtalt, hvor var det de store fordelen lå? At du kan beholde en egen kopi? :ermm:

 

At man bruker mindre tid og slipper å kladde vil jo strengt tatt være en stor grunn for at de som bruker PC får 1 til 2 timer MINDRE tid enn de som skriver "manuelt".

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Det jeg stusset litt på var at INGEN andre en meg, da i min klasse, hadde valgt 48t, men 20min. Og ettersom hva ryktene ang. er det svært få på resten av trinnet som har valgt 48timer. Litt snodig igrunnen.

Pirk Pirk, det var omtrent like mange som valgte 48 timer som valgt 20 min, bare din og min klasse er påvirket av en hvis lærer;)

Hvis du sier det så...

 

Men er det BARE vår klasse som lar seg lure av all den skitne propagandaen lærerne spyr rundt seg? De fleste av dem omtaler jo 48t modulen som det definitive andre valget, og sier ikke mye positivt om det akkuratt, da de tydeligvis mener at 20min modulen er så uendelig mye bedre..

 

No offence til deg, sier ikke at du har valgt 20 minutters modulen pga det lærerne sier, går utifra at du har tenkt over valget ditt på egen hånd, men jeg tror allikevel at mange av elevene velger 20minutters modulen nettopp fordi lærerne sier at "det-er-det-beste" liksom.. ;)

Lenke til kommentar

Stian89, angående at rektor visstnok ignorerer deg. Det virker da som han svarer seriøst nok, og sier at han skal ta det opp. Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at disse mailene ble sendt, men å sende ny mail etter en uke?? Jeg vil si at det virker veldig optimistisk å etterlyse svar så tidlig.

 

Hvis du venter en måneds tid, og mailer rektor kort og greit, og spør om det har vært fremgang, så vil jeg tro at du får svar.

 

Det du risikerer, og jeg tviler på at masing hjelper, er at hvis det blir godtatt, og innført at det er lov med bærbar maskin - så blir det ikke innført før til neste år, og neste kull.

Lenke til kommentar
Stian89, angående at rektor visstnok ignorerer deg. Det virker da som han svarer seriøst nok, og sier at han skal ta det opp. Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at disse mailene ble sendt, men å sende ny mail etter en uke?? Jeg vil si at det virker veldig optimistisk å etterlyse svar så tidlig.

 

Hvis du venter en måneds tid, og mailer rektor kort og greit, og spør om det har vært fremgang, så vil jeg tro at du får svar.

 

Det du risikerer, og jeg tviler på at masing hjelper, er at hvis det blir godtatt, og innført at det er lov med bærbar maskin - så blir det ikke innført før til neste år, og neste kull.

Joda, du har nok rett i hva du sier der :whistle: Skal ikke legge skjul på det. Problemet er bare at det er NÅ tentamene fosser på, og ikke om da en måned, så om det ikke skjer noe rimelig kvikt, får jeg ikke noe utav det uans, annet en at jeg kanskje har gjordt neste kull en tjeneste... ;)

 

Men nå begynner det allikevel å bli rimelig mange uker siden jeg hørte noe fra ham, og da f.eks jorgen_veisdal sendte et brev fikk han ikke et kvekk tilbake. Og det var det første brevet hans liksom, så ja, jau, tør påstå at rektor er noe sløv :roll:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det vil vært for gale om man fikk lov til å bruke PC-en på stiler man skriver, for blant annet MS Office Word har et greit retteprogram på bokmål, nynorsk, engelsk og tysk, samt det har synonymordbok på norsk og engelsk. Dermed blir det ikke vanskelig å jukse seg til et godt resultat, ettersom man kan bruke synonymordboka til å gjøre språket i engelsken meget, meget mer avansert.

 

Det er helt rett at man ikke skal få bruke PC på stiler!

Lenke til kommentar

Helt gyldige argumenter. Men liksom: vi har et opplegg som heter prosessorientert skrivning, som innebærer at ca når kladden er ferdig skrevet, skal vi gå ut av klasserommet i grupper og lese/gi tilbake melding på hverandre stiler, slik at vi etterpå kan gå inn og gjøre forandringer på hva du ble kommentert på. Siden det ikke er under oppsyn, ender det hver gang med at flere elever sender stilene rundt og retter for hverandre. Vi kan gå hvor vi vil rundt på skolen, inkl bibliotek med rettebøker og synonymordbøker. Det er umulig å elimnere alle slike feilkilder!

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i den norske skolen i over 20 år, og er med det det ikke en ung og kul lærer...

Nå er det slik at det nok ikke er opp til den enkelte lærer å bestemme om en elev skal kunne bruke PC på tentamen, så det er nevnt.

 

I jobben har jeg faktisk gjennomført eksamen med pc, med full tilgang til Internett, stavekontroll, e- post osv. Det er faktisk ikke noe problem, men krever en helt annen tenkemåte enn det de fleste lærere er klare for. Hvis det for eksempel er snakk om norsk, må prøven rettes og vurderes som om man har brukt retteprogram. Noe annet er for dumt. Hva med alle de elevene som ikke har lært å bruke stavekontrollen, da? De har neppe lært touch på skolen, og hvordan er det da å skrive en lang tekst med en finger? Blir det noe bedre og/eller mer rettferdig? Jeg vet bedre enn det fleste her på forumet hva gjennomsnittseleven kan bruke en PC til, og tro meg, mange selvutnevnte "L33t H4XX0RS" kan knapt nok hoste opp en anstendig Powerpoint- presentasjon.. Slike ferdigheter må trenes på til hverdags i skolen, og ikke baseres på tilfeldige ferdigheter den enkelte har.

 

Lærere er en sær gruppe, etter min mening. De fleste andre voksen jeg snakker med, er ikke videre stolte over evt. manglende PC- kunnskaper, for å si det mildt. På arbeidsrommene på skolene kan man fortsatt slå seg på brystet og hevde at "data bryr man seg ikke om", sånn underforstått at man ikke nedlater seg til denslags "leking". Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre når jeg har jobbet på en av de to-tre maskinene skolen disponerer at" Jasså, du sitter og leker deg"?

 

For å forsvare litt, så er det ikke så greit heller. Null kurs, og dårlig med maskiner som fungerer er normaltilstanden for lærerne i skolen. Ikke rart at de ikke er i stand til å lage prøver som måler hva elevene er i stand til å gjøre i stedet for å måle hva man klarer å huske av rettskriving og formler.

 

Skolesystemet er tregt. Det er ikke lenge siden man på informatikk- studiet i høgskolen satt og tegnet skjermbilder for å fortelle hva de viste, og skrev kode for hånd som man førte inn. Med kulepenn.

 

Uansett, jeg har hoppet av, og jobber i et e- læringsfirma. det er mye morsommere.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

WORDUP! Er så enig. Har en lærer som nedtrykker det hele hver gang det nevnes. "Jeg kunne ikke tenkt meg å tilbrakt livet mitt foran en skjerm med tall og deler." Han nedtrykker alt data står for, og mener at om noen år er det helt ute av all skole og undervisning. Du virker da mye mer reflektert, Norges skole mangler slike karakterer!

Lenke til kommentar
WORDUP! Er så enig. Har en lærer som nedtrykker det hele hver gang det nevnes. "Jeg kunne ikke tenkt meg å tilbrakt livet mitt foran en skjerm med tall og deler." Han nedtrykker alt data står for, og mener at om noen år er det helt ute av all skole og undervisning. Du virker da mye mer reflektert, Norges skole mangler slike karakterer!

Joda, finnes nok en del voksne som går og venter på "at moten med datan går over".. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...