Gå til innhold

NRK Avgiften lovlig?


Anbefalte innlegg

Ja men disse avgiftene går som regel til velferd jeg faktisk vil ha, eller så går det til velferd jeg synes er ganske sunn fornuft å ha i vårt samfunn. Ren underholdning er IKKE noe jeg synes land bør kreve inn penger til å drifte.

Hvis du tenker på veier, politivesen ++++ osv så er dette noe jeg regner som nødvendige ting for å opprettholde velferden i et samfunn, ren underholdning med tanke på en TV kanal bør ikke være tvang.

 

Hvis jeg vil leie film på showtime, så må jeg ikke betale et annet utleie-selskap penger for å få gjort dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du tenker på veier, politivesen ++++ osv så er dette noe jeg regner som nødvendige ting for å opprettholde velferden i et samfunn, ren underholdning med tanke på en TV kanal bør ikke være tvang.

Nettopp derfor har man også muligheten til å slippe å betale dette. Det er vel forøvrig også dilemmaet ved å ta det over skatten: da blir det enda mer "tvang".

 

Hvis jeg vil leie film på showtime, så må jeg ikke betale et annet utleie-selskap penger for å få gjort dette.

Ja, men hva med TV3 spørsmålet?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Ja men disse avgiftene går som regel til velferd jeg faktisk vil ha, eller så går det til velferd jeg synes er ganske sunn fornuft å ha i vårt samfunn. Ren underholdning er IKKE noe jeg synes land bør kreve inn penger til å drifte.

Hvis du tenker på veier, politivesen ++++ osv så er dette noe jeg regner som nødvendige ting for å opprettholde velferden i et samfunn, ren underholdning med tanke på en TV kanal bør ikke være tvang.

 

Hvis jeg vil leie film på showtime, så må jeg ikke betale et annet utleie-selskap penger for å få gjort dette.

NRK driver ikke bare me dren underholdning, de har også feks nyheter og informasjon til befolkningen, og for å ta ett ekstremt eksempel, ansvaret for informasjon i en krisesituasjon (krig osv).

 

AtW

Lenke til kommentar

horfor skal man tvinges til aå betale an ekstra avgift for noe som er nødvendig. er det ikke dette den vanlige skatte skal brukes til.

 

det eneste som jeg kan komme på som kan samenlingnes med er avgiten for søppesl, van og kloak. men disse går bare til hver ankelt komune.

 

det er ikke alle som ønsker tv og det er ikke alle såm ønsker nrk

 

hvis man samenligner tvlisensen med transport.

det frivilig om man skal eiebil eller tar bussen.

 

på samme måte skal man betale bilet til busselskapet selv om man kjøre med egen bil ?

 

hvis nrk skal vasle i en krigsituasjon så sunes jeg virkelig at lisensen skal fjernes og pegen ga via skatten i stedet.

 

egentlig så er det mye man må betale for selv om man ikke får så mye nytte av det

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal jeg betale for NRK når jeg vil se TV3?

Så hvordan har du pr. idag muligheten til kun å betale for TV3 dersom du ønsker å kun se denne kanalen(dersom vi gårutifra at du heller ikke betaler kringkastingslisensen)? Såvidt jeg vet er det ingen programleverandører som leverer kanaler på et direkte "plukk og velg basis". :shrug:

Hva er den prinsippielle forskjellen mellom å bli tvunget til å betale for NRK kontra det å bli tvunget til å betale for TVN, BBC som følger med i samme programpakke?

All statlig aktivitet er basert på inntekter bla. gjennom skatt og avgifter. Når først NRK er en statlig aktivitet er det jo rett og rimelig at også denne finansieres vha. avgifter.

Hmm trodde du jeg mente at det MÅTTE være Tv3? Jeg mener jo fortsatt det samme om f.eks. TvN, grunnen til at jeg valgte Tv3 var at dette ikke kan sees på internett som f.eks. Tv2.

 

Når det gjelder det andre du nevnte så har jeg følgende å si :

 

OK. Hvis NRK kunne tatt den avgiften den tar og samtidig levert en programpakke bestående av de andre kanalene, så ok. Men det er jo ikke dette som skjer. For å få se f.eks. Tv3 så må man ha en tuner, dette i seg selv medbringer å betale NRK avgiften. Og oppå der igjen kommer jo prisen for selve pakka. Dette blir jo dobbelt opp.

 

Nettopp derfor har man også muligheten til å slippe å betale dette. Det er vel forøvrig også dilemmaet ved å ta det over skatten: da blir det enda mer "tvang".

 

Forklar meg hvordan man har mulighet til dette og samtidig kunne se på de andre kanalene? Du forstår vel at dette blir urettferdig også i forhold til de andre kanalene?

 

NRK driver ikke bare me dren underholdning, de har også feks nyheter og informasjon til befolkningen, og for å ta ett ekstremt eksempel, ansvaret for informasjon i en krisesituasjon (krig osv).

 

AtW

 

Ja men så la oss kun betale for denne delen da, og kun hvis vi vil.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Man kan slippe unna TV-lisensen og fortsatt se TV helt lovelig i norge. Det er bare å kjøpe en TV uten tuner (som nevnt før) enten LCD eller plasma. Og kjøpe ett TV-kort til PCen, disse inneholder en tuner, men er fortsatt ikke lisens belagt. Enkelt å greit.

 

Når et kommer til krise situasjoner og det NRK driver der, det er noe som brukes meget ofte, forrige gang var under 2. verdens krig, og da var det ikke noe TV i norge. Det hadde ikke vært noe prolem for staten å drive dette selv, slik som det er i USA hvor de ikke har noen stats kanal, men hvis det skjer noe så slår staten inn og tar over visse kanaler, slik at hele landet blir dekket.

 

Hadde de gjort dette i norge, så hadde jeg gledelig betalt lisensen på en hundrings eller noe.

 

 

Husker når jeg kjøpte min første TV, så dunket det en regning i posten på 2500,- eller mer, for etter betaling av lisens over lang tid, også når jeg ikke hadde TV. Slapp unna hele dritten da foreldrene mine sa at det var deres TV.

Lenke til kommentar
Man kan slippe unna TV-lisensen og fortsatt se TV helt lovelig i norge. Det er bare å kjøpe en TV uten tuner (som nevnt før) enten LCD eller plasma. Og kjøpe ett TV-kort til PCen, disse inneholder en tuner, men er fortsatt ikke lisens belagt. Enkelt å greit.

Nei, det der er nok dessverre feil:

 

Kringkastingsavgift skal betales av alle som har en fjernsynsmottaker i bruk etter § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

Lenke til kommentar

jeg synes det er godt vi har en uavhengig kanal i Norge som kan ta opp og si hva de vil om hva som helst, innenfor det som er lov selvfølgelig. Jeg betaler gladelig tv lisensen min, men hadde jo sett på det som en fremskritt om det ble halv pris på den for studenter, da de har dårlig råd fra før. Jeg er glad i nrk og synes det er en solid, underholdende(kvalitets underholdning og ikke bare hjernedødt fôr) samt opplysende. Noe jeg ikke kan si om noen andre kanaler jeg har, og jeg har også tv2, tv3 og tvn. Jeg har forsvart denne avgiften på dette forumet før og synes det ofte er folk med et lite reflektert forhold til denne avgiften som klager

Lenke til kommentar
Jeg har forsvart denne avgiften på dette forumet før og synes det ofte er folk med et lite reflektert forhold til denne avgiften som klager

Vel der er vi veldig uenig. Skal du har eflektert holdning så kan du lese argumentassjonene min et par sider tilbake. Virtker langt mer trangsynt å holde på en lisens som for lengst har utspilt sin rolle.

Lenke til kommentar
De har vell ikke rett til å kreve disse pengene? mange jeg kjenner har bare sagt nei og lukket døra når de kommer for å skjekke om de har tv?

Jaha, er det så enkelt altså? Tror de er ganske sikre før de kommer og spør at det er tv. Men de må vel anmelde til politi som igjen må ha ransakningsordre for å gå inn og sjekke. Men i mellomtiden kan jo du ha tatt tven ut og gjemt den hos noen andre, vet ikke :shrug:

 

Men nå vil jeg ikke si det er noen stor sak med denne lisensen,. Om du kunne velge, mem måtte betale det samme for å få tilgang til nrk, tror jeg de aller fleste hadde betalt likevel.

 

Hvordan er det i andre land forresten når det gjelder tv lisens?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hvor mye koster det å drive inn tvlisensen.

 

vi har momsen som alle stotset hvet hva går til.

den er ganske retferding.

Men det er ikke tvlisensen

 

bare p.g.a 2000 kr i året så er det mange som venter med å kjøpe menge duppeditter de elles kunne tenke seg.

produsenten taper penger på det.

 

 

til slutt er det noen som har peiling på hvilke kanaler ( alle ) som er beregnet å vere med på det nye bakenetet som kommer?

Lenke til kommentar

Herregud. Skulle ønske staten fjernet tvskatten og tok den inn under all annen skatt så vi hadde sluppet dette.

 

JA! det er en skatt. Akkurat som veiavgiften. Og bare fordi du ikke synes det er nødvendig Dotten så er det folk som ikke har tilgang til annet enn nrk.

 

Vi betaler for felles goder ikke sant? Så selv om du ikke bruker den betaler du for den. Du betaler skatt som går til sykehus, politi osv selv om du ikke har bruk for det der og da? Hvorfor gjør du det da? Ja, for at vi deler på godene her i landet.

 

Jeg vil ikke betale skatt som går til sykehus. Jeg bruker privatklinikker buuuhuuuhuuuu.

Lenke til kommentar

Tro om det er noen "sauer" i norges aller største barnehage som leser alle meningen her ?

 

kansje har men sjansen til å bli kvitt denne ekstra tv-skatten

 

Jeg er litt i tvil om hvem som er den største barne hagen i landet men forsvaret kommer nå som nr 2 for meg i hvertfall.

 

Hvor for i all verden kan nrk ikke gi oss bedre sjanse til å se et programm i reprise ?

De fleste programmene fra dem går jo i reprise på noe underlige tider .

Det er vel ikke så nøye de får jo inn pengene likevell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...