Gå til innhold

Bilde av en fugel.


Anbefalte innlegg

Tok noen bilder av en Trost (tror det er en trost) nå nettop.

Er ganske fersk på Photoshop, men har justert skarphet og brukt "autolevels" og "autocolor".

Lurer jo da på hva dere syns om bildet både teknisk og selve bilde.

Her er sånn det kom ut av kamera.

Trost02l.jpg

Og etter Photoshop.

Trost02psl.jpg

Bildet er tatt med Canon 10D m/70-200mm f2.8 IS linse. På f2.8 og 1/2000s ISO 100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin fugl :)

 

Å bruke Auto-innstillinger i etterbehandlingsprogram bommer oftere enn det treffer ;)

Bruker selv å kjapt teste om det treffer i Levels, noe det gjør 2 av 10 ganger kanskje, men det er fort gjort å sjekke om det treffer.

 

Jeg synes her at fargene stemmer bedre i det ubehandlede bildet. Mye varmere og et mer behagelig fargestikk i bildet synes jeg.

Det redigerte bildet er blitt for hardt i både kontraster og fargetoner etter min smak.

 

En annen ting man kan gjøre er å gå direkte inn på Edit/Fade Levels etter å ha kjørt en Autoinnstilling (eller om man har tatt det manuelt) for å justere hvor sterk innvirkning det skal ha på bildet.

En annen (og bedre) metode er å jobbe i Layers for så å blende de forskjellige lagene i den Moden/styrken man vil ha for hvert lag. Å bruke lag gir muligheten til å "male" inn de endringene man vil ha akkurat der i bildet det er snakk om. Med andre ord 100% kontroll :)

 

 

Deilig å ha optikk som tegner skarpt på full åpning? Selv elsker jeg å jobbe med selektiv fokus og bruker veldig ofte objektivene mine opp mot full åpning. Kvalitetsforskjellen på hva objektivene klarer å varte opp med av skarphet på full åpning varierer veldig, men man merker fort når man har med et slikt deilig stykke objektiv å jobbe med. Har selv en EF 80-200/2.8L som jeg er veldig glad i. Fikk for etpar dager siden et nytt macroobjektiv i hus. Sigma EX 150mm F2.8 Macro :thumbup: Knallbra objektiv som tegner skarpere enn noe annet jeg har sett på full åpning.

La våren og varmen komme litt kjapt!! :dribble:

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar

På det første bildet har du fått klassisk Canon color som mange liker men som jeg synes er langt i overkant av varmgult. Det er mulig jeg ville blandet inn noen prosent av det orginale bildet i sluttresultatet.

 

Det ser ut som du har bommet litt på fokus, i 99% av tilfellene så burde den sitte på øyet. På f/2.8 med teleobjektiv så er det ikke så lett å få fokust 100% rett.

 

Det er ikke noe godt utstillignsbilde siden det er ganske mye rot, men som et dokumentarisk bilde synes jeg det er veldig bra. Jeg vill kuttet bort litt mer av forgrunnen siden den virker litt forstyrrende.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Fargene i det første er helt grelle spør du meg. Om det er behagelig eller ikke fargene i det andre må en og hver svare for, men det er nærmest virkeligheten. men det er kanskje ikke alle som liker den. Virkeligheten mener jeg....

Bildet er vel heller kjedelig? Fuglen er litt uskarp. Prøv å få fuglen foran en jamnere bakgrynn... ikke lett, men da får du fuggellen bettre frem :)

Skrive Leif. I know him

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Hei!

Fuglen på bildet er en svarttrost hunn. På det første bildet er fargene slik som de skal være, kanskje litt for gule. Hvis man tenker på hvordan en svarttrost hunn ser ut er bilde nr. 1 mest korrekt når det gjelder farge. Det andre bildet er altfor mørkt og en anelse for blått. Det at det redigerte er blått er dumt, for slik er det ikke i virkeligheten. Bildet er heller ikke det beste bilde av svarttrost jeg har sett. Som sagt bra bilde hvis man vil dokumentere at man har sett en svarttrost. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...