Gå til innhold

Klokking og overklokking av athlon xp 3200 333fsb


Anbefalte innlegg

Jeg har en athlon xp 3200 333fsb, som jeg ikke klarer å finne noe serlig informasjon om.

Jeg kjører den nå på 13x180, men skulle ikke den kunne gå på 11x200?

Maskinen vil ikke kjøre den på 11x200

 

Har kjørt den på 13x200, men makinen ble liksom litt ustabil.

 

Noen anbefalinger?

 

Hva er standard klokking, og hvor høyt kan den klokkes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en athlon xp 3200 333fsb, som jeg ikke klarer å finne noe serlig informasjon om.

Jeg kjører den nå på 13x180, men skulle ikke den kunne gå på 11x200?

Maskinen vil ikke kjøre den på 11x200

 

Har kjørt den på 13x200, men makinen ble liksom litt ustabil.

 

Noen anbefalinger?

 

Hva er standard klokking, og hvor høyt kan den klokkes?

Det eksisterer ikke noen XP3200 med 333FSB, det er bare en utgave, og den har 400FSB og 2.2 GHz intern frekvens (altså 200x11). Har du derimot et hovedkort som ikke støtter 400FSB, tipper jeg at den vil kjøre på 166x11 "by default".

 

Det høres nokså vanvittig ut at den kjører på 200x13, mens den ikke kjører på 200x11. Kan dette virkelig stemme? Hvis du bruker luftkjøling vil det være bortimot verdensrekord i overklokking av en desktop XP... 2.6 GHz med luft skal man være fornøyd med på en god mobile Barton... 2.4 på en luftkjølt XP3200 bør være mulig hvis de øvrige komponentene er gode nok.

 

Er du sikker på at klokkefrekvensene virkelig endres av at du justerer multiplikatoren i BIOS? Hvis prosessoren er låst, vil multien i realiteten være 11 uansett, men man kan fortsatt justere selve tallet i BIOS. Det har bare ikke noen effekt i så tilfelle. AMD begynte å låse desktop XPene i slutten av 2003, om jeg husker riktig. På en låst CPU har man naturlig nok ingen annen mulighet enn å øke FSB når man skal overklokke.

 

Alle Athlon XP-prosessorer kan klare betydelig høyere FSB enn 200, så det er trolig minne/hovedkort som holder deg igjen. Minne og FSB bør absolutt kjøres på samme klokke.

 

Gi gjerne mer informasjon om systemet ditt (minne, strømforsyning, kjøling, hovedkort).

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Jeg har en athlon xp 3200 333fsb, som jeg ikke klarer å finne noe serlig informasjon om.

Jeg kjører den nå på 13x180, men skulle ikke den kunne gå på 11x200?

Maskinen vil ikke kjøre den på 11x200

 

Har kjørt den på 13x200, men makinen ble liksom litt ustabil.

 

Noen anbefalinger?

 

Hva er standard klokking, og hvor høyt kan den klokkes?

Det eksisterer ikke noen XP3200 med 333FSB, det er bare en utgave, og den har 400FSB og 2.2 GHz intern frekvens (altså 200x11). Har du derimot et hovedkort som ikke støtter 400FSB, tipper jeg at den vil kjøre på 166x11 "by default".

 

Det høres nokså vanvittig ut at den kjører på 200x13, mens den ikke kjører på 200x11. Kan dette virkelig stemme? Hvis du bruker luftkjøling vil det være bortimot verdensrekord i overklokking av en desktop XP... 2.6 GHz med luft skal man være fornøyd med på en god mobile Barton... 2.4 på en luftkjølt XP3200 bør være mulig hvis de øvrige komponentene er gode nok.

 

Er du sikker på at klokkefrekvensene virkelig endres av at du justerer multiplikatoren i BIOS? Hvis prosessoren er låst, vil multien i realiteten være 11 uansett, men man kan fortsatt justere selve tallet i BIOS. Det har bare ikke noen effekt i så tilfelle. AMD begynte å låse desktop XPene i slutten av 2003, om jeg husker riktig. På en låst CPU har man naturlig nok ingen annen mulighet enn å øke FSB når man skal overklokke.

 

Alle Athlon XP-prosessorer kan klare betydelig høyere FSB enn 200, så det er trolig minne/hovedkort som holder deg igjen. Minne og FSB bør absolutt kjøres på samme klokke.

 

Gi gjerne mer informasjon om systemet ditt (minne, strømforsyning, kjøling, hovedkort).

Det er ikke no stress og klokke en XP3200+ til 2.4Ghz, det er bare 200Mhz...

Lenke til kommentar

Ooops, Flaut :blush:

 

Det var vist en "AMD Athlon XP 3000+ (Barton) 2,167GHz FSB333 512kb cache"

Den er nå satt til 13x175 altså 2275 mhz. , og da er den stabil på rundt 41 gr. c.

 

CPU viften er en "GlacialTech Silent Breeze 462 III"

:yes:Helt supergenialtfantastisk vifte! Bråker ikke, og kjøler godt!:yes:

 

..Og så har jeg "2 x 512MB PC3200 DDR400MHz CL2"

 

Hovedkortet er "ASUS A7V600-X"

 

Skulle gjerne hatt prosessoren slik at den går på 400 mhz, slik at den syneger i kor med ram-en.

Lenke til kommentar

Så lenge prosessoren er ulåst, tror jeg alle multiplikatorene i BIOS vil virke, så lenge maskinen klarer å kjøre stabilt på den gitte hastigheten.

 

På mobile-prosessorene er det ikke på alle hovedkort at man kan gå høyere enn 12,5, men tror ikke dette gjelder desktopene.

 

Du trenger nok høyere spenning for å øke CPU-speed, men ta små steg i gangen, og hold øye med temperaturene. Jeg mener at CPUen ikke bør være særlig over 50 C i det lange løp.

 

Hvor høy FSB du får, avhenger av hovedkort og minne. Jeg kjenner ikke noe særlig til hovedkortet ditt, så det blir vanskelig å spå hvor langt du kan komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...