Gå til innhold

Homofili hva er dine synspunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger ikke svare Vegard_ men er du homo?

6482528[/snapback]

Har du tenkt å spørre meg om jeg er svart siden jeg er i mot rasisme?

Har du tenkt å spørre meg om jeg egentlig er kvinne siden jeg er i mot kvinneundertrykking?

 

:roll:

6483071[/snapback]

 

Jesus christ, det var ett enkelt spørsmål. Gratulerer med idiotiske sammenligninger, som nevnt over; det var ett spørsmål og jeg verken forlanget eller forventet svar. Bare nyskjerrig.

Lenke til kommentar

Det som ER idiotisk er at en eller annen dust alltid må spørre hver og en som forsvarer homofile om han er det selv.

 

Nesten som at en MÅ være homofil for å være for rettighetene deres.

 

Sammenligningene mine kunne ikke passet bedre inn.

 

"Drapsmannen har alltid vært grei mot meg, så da spiller det ingen rolle at han massemyrdet 1000 barn".

6483136[/snapback]

Selvfølgelig rettferdigjør det ingenting at homofobe er greie mennesker ellers...

 

Men hva skal en gjøre da?

 

Ikke respektere homofobe?

 

Ser ikke hvordan det får oss noen vei. :hmm:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Selvfølgelig rettferdigjør det ingenting at homofobe er greie mennesker ellers...

 

Men hva skal en gjøre da?

 

Ikke respektere homofobe?

 

Ser ikke hvordan det får oss noen vei. :hmm:

6483150[/snapback]

Respektere deres rett til å være det er en ting, men akseptere at de er det er en annen. Jeg kan ikke nekte folk å være homofobe "på kammerset", og jeg ønsker ingen lover mot meninger, uansett hvor mye jeg er mot meningen i seg selv. Men når de tar med seg fordommenne ut i det offentlige rom, ser jeg ingen grunn til å si "Jeg repekterer deg for dine holdninger". Det blir meningsløst. Da sier jeg istedet "Den holdningen aksepterer jeg ikke. Jeg kan ikke nekte deg å ha den, men jeg kommer aldri til å si at det er greit."

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Jeg fikk inntrykk av at du var paa heksejakt etter alle som ikke likte homofili.

 

 

Om man er homofob i sterk grad, dvs ikke toer aa snakke med en homofil eller lignende, da er man bare redd for det ukjente. Veldig vanlig blant mennesker.

6483135[/snapback]

Vel, det inntrykket var feil.

 

Tror ikke begrepet "homofobi" omfatter "skepsis til det ukjente", slik du beskriver. Homofobe har holdninger som "Jeg respekterer ikke menn som vil rævkjøre andre menn" og slikt.

Lenke til kommentar
Jeg fikk inntrykk av at du var paa heksejakt etter alle som ikke likte homofili.

 

 

Om man er homofob i sterk grad, dvs ikke toer aa snakke med en homofil eller lignende, da er man bare redd for det ukjente. Veldig vanlig blant mennesker.

6483135[/snapback]

Vel, det inntrykket var feil.

 

Tror ikke begrepet "homofobi" omfatter "skepsis til det ukjente", slik du beskriver. Homofobe har holdninger som "Jeg respekterer ikke menn som vil rævkjøre andre menn" og slikt.

6483210[/snapback]

 

Tror du homofobe hater homofile? Da har du misforstaatt terminologien.

 

fob(i/e) kommer fra fobi, som betyr frykt.

 

Homofobi vil da opprinnelig bety frykt for det som er likt seg (tror jeg).

 

Men i dagens samfunn betyr det frykt for homofile/homofil legning.

Lenke til kommentar
Jeg forsvarte selv homoer lengre bak i threaden.

 

Hadde noen spurt meg om jeg var homo, hadde jeg svart.

 

Du må ikke være "noe", for å forsvare "det". Det har jeg aldri sagt, tenkt eller skrevet.

 

Det var kun ett spørsmål.

6483188[/snapback]

Ingenting er "kun et spørsmål" når det stilles i en gitt kontekst. Idenne sammenhengen er den slags spørsmål med på å vri fokus over fra personens holdninger til personens legning. Det behøver slett ikke ha noe med saken å gjøre, og det er meget mulig at det ikke er derfor du spør, men det vrir uansett debatten over fra det prinsipielle til det personlige. Og det er sjelden ønskelig i en offentlig diskusjon. Derfor er det gode grunner til å la være spørre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Tror du homofobe hater homofile? Da har du misforstaatt terminologien.

 

fob(i/e) kommer fra fobi, som betyr frykt.

 

Homofobi vil da opprinnelig bety frykt for det som er likt seg (tror jeg).

 

Men i dagens samfunn betyr det frykt for homofile/homofil legning.

6483230[/snapback]

Homofobi er ikke som andre fobier.

 

Slik jeg har forstått det, er "homofobi" et ord som bare ble dannet uten at man tenkte over hva det egentlig betyr. Skal man oversette det slik som man oversetter f.eks. panfobi, betyr det "frykt for det som er likt seg", ja, og det stemmer jo ikke overhodet.

 

Homofobi brukes derimot som en betegnelse på misliking av homofili.

 

Men nå ble jeg usikker selv på hva som er riktig bruk av ordet. Om noen har misforstått innleggene mine som følge av det, er jo det beklagelig. :/

Lenke til kommentar
Tror du homofobe hater homofile? Da har du misforstaatt terminologien.

 

fob(i/e) kommer fra fobi, som betyr frykt.

 

Homofobi vil da opprinnelig bety frykt for det som er likt seg (tror jeg).

 

Men i dagens samfunn betyr det frykt for homofile/homofil legning.

6483230[/snapback]

Homofobi er ikke som andre fobier.

 

Slik jeg har forstått det, er "homofobi" et ord som bare ble dannet uten at man tenkte over hva det egentlig betyr. Skal man oversette det slik som man oversetter f.eks. panfobi, betyr det "frykt for det som er likt seg", ja, og det stemmer jo ikke overhodet.

 

Homofobi brukes derimot som en betegnelse på misliking av homofili.

 

Men nå ble jeg usikker selv på hva som er riktig bruk av ordet. Om noen har misforstått innleggene mine som følge av det, er jo det beklagelig. :/

6483255[/snapback]

 

Homofobe er fortsatt folk som er redde for legningen i ordets rette forstand, og jeg kommer til aa bruke ordet og debattere deretter. :)

 

Det finnes sikkert et ord for aa mislike det og, sjekk ordboka.

Lenke til kommentar
Tror du homofobe hater homofile? Da har du misforstaatt terminologien.

 

fob(i/e) kommer fra fobi, som betyr frykt.

 

Homofobi vil da opprinnelig bety frykt for det som er likt seg (tror jeg).

 

Men i dagens samfunn betyr det frykt for homofile/homofil legning.

6483230[/snapback]

Marley har i utgangspunktet rett. Men hat av den typen vi diskuterer her har ofte sitt utspring i fobier. Det betyr at homohaterne i stor grad er et subsett av de homofobe. Altså at man kan være homofob uten å hate homofile, men at de som uttrykker homohat bare unntaksvis ikke lider av homofobi. Selv om de ikke alltid vil innrømme det, og tar på seg "Tøffe-Tom"-maska når de argumenterer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Tror du homofobe hater homofile? Da har du misforstaatt terminologien.

 

fob(i/e) kommer fra fobi, som betyr frykt.

 

Homofobi vil da opprinnelig bety frykt for det som er likt seg (tror jeg).

 

Men i dagens samfunn betyr det frykt for homofile/homofil legning.

6483230[/snapback]

Marley har i utgangspunktet rett. Men hat av den typen vi diskuterer her har ofte sitt utspring i fobier. Det betyr at homohaterne i stor grad er et subsett av de homofobe. Altså at man kan være homofob uten å hate homofile, men at de som uttrykker homohat bare unntaksvis ikke lider av homofobi. Selv om de ikke alltid vil innrømme det, og tar på seg "Tøffe-Tom"-maska når de argumenterer.

 

Geir :)

6483270[/snapback]

 

Skal ikke si meg uenig der, men om det er blitt et hat, saa har det gaatt over til aa bli noe annet. Det er da ikke lenger homofobi. Om det startet som homofobi og utviklet seg til hat, saa er dette en naturlig menneskelig reaksjon paa aa ikke moete det vi frykter. Om en person er redd for homofili, la personen moete en homofil. Da ville problemet vaert loest til en viss grad.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Wikipedia om "homofobi".

 

Sitter på jobben nå, så har ikke tid til å nilese, men siterer litt:

- Til forskjell fra kliniske fobier som araknofobi og klaustrofobi, er homofobi i psykologifaglig forstand ikke en sykelig, irrasjonell frykt. Uttrykket er ikke umiddelbart å sammenligne med psykologiens øvrige bruk av fobi-begrepet, men ofte blir beskrevet som et handlingsmønster som kan være basert på kunnskapsmangel, fordommer, eller bestemte politiske, sosiale eller religiøse oppfatninger, og kan i så måte sammenlignes med xenofobi[4].

- Wikipedia om senofobi

Lenke til kommentar
Wikipedia om "homofobi".

 

Sitter på jobben nå, så har ikke tid til å nilese, men siterer litt:

- Til forskjell fra kliniske fobier som araknofobi og klaustrofobi, er homofobi i psykologifaglig forstand ikke en sykelig, irrasjonell frykt. Uttrykket er ikke umiddelbart å sammenligne med psykologiens øvrige bruk av fobi-begrepet, men ofte blir beskrevet som et handlingsmønster som kan være basert på kunnskapsmangel, fordommer, eller bestemte politiske, sosiale eller religiøse oppfatninger, og kan i så måte sammenlignes med xenofobi[4].

- Wikipedia om senofobi

6483283[/snapback]

 

Xenofobi er frykt for det ukjente. Jeg klarer aa se at det kan ha en sammenheng. Hvem har skrevet artikkelen paa wikipedia/hvor er kilden?

Lenke til kommentar
blablabla..Det var kun ett spørsmål.

6483188[/snapback]

Imen det vrir uansett debatten over fra det prinsipielle til det personlige. Og det er sjelden ønskelig i en offentlig diskusjon. Derfor er det gode grunner til å la være spørre.

 

Geir :)

6483241[/snapback]

 

Jeg var ferdig med hele denne "er du homo" greia, hadde tilogmed beklagt meg. TLZ dro det opp igjen. Jeg svarte, var forsåvidt ferdig med det, så dro du det opp igjen. Ergo, det er dere som "vrir debatten til det personlige" og gjør ett nummer utav det. Så; jeg tenkte at jeg trekker meg tilbake nå, hvis jeg fornærmet noen med å spørre om en annen manns legning; sorry. Glad at de homsene jeg kjenner ikke er så hårsåre...

Lenke til kommentar

KissaMcDuck: Legger meg flat. Fikk feil intrykk av deg, beklager. (Hadde ikke lest de tidligere innleggene dine godt nok.)

 

Nei, er ikke homofil. (Hvis du lurer.) :p

 

(Men jeg må si at det var veldig lett å tro at du mente det som retoriske spørsmål av typen "Siden du er homo så er det du sier ugyldig uansett", selv om det ikke var intensjonen din.)

 

Tror du homofobe hater homofile? Da har du misforstaatt terminologien.

 

fob(i/e) kommer fra fobi, som betyr frykt.

 

Homofobi vil da opprinnelig bety frykt for det som er likt seg (tror jeg).

 

Men i dagens samfunn betyr det frykt for homofile/homofil legning.

6483230[/snapback]

Homofobi er ikke som andre fobier.

Mitt intrykk er at den er lik de fleste former for grunnløst hat mot grupper.

 

Som misogyni(kvinnehat), rasisme osv. De hater en gruppe, bæerer basse negativt mot den, uten grunn. Klin likt.

 

Særlig kvinnehat har de mye til felles med. Mange har jo litt sånn maskulinitetetskompleks og må hate alle feminine verdier(og dermed også til en hvis grad kvinner), og naturligvis det mest "umannlige" som finnes: homofile.

 

Rare folk. :p

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Skal ikke si meg uenig der, men om det er blitt et hat, saa har det gaatt over til aa bli noe annet. Det er da ikke lenger homofobi. Om det startet som homofobi og utviklet seg til hat, saa er dette en naturlig menneskelig reaksjon paa aa ikke moete det vi frykter. Om en person er redd for homofili, la personen moete en homofil. Da ville problemet vaert loest til en viss grad.

6483279[/snapback]

Ja, men det fungere bare i tidlige stadier av homofobi. Når fobien setter seg er det for sent.

 

Dessuten er det som Wikipedia påpeker mange grunner til at folk har homo-negative holdninger, og at ikke alt som kalles homofobi bare er et resultat av en fobi. De som finner srgumenter for sine holdninger i for eksempel reiligionen, vil neppe endre standpunkt av å møte en homofil.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...