Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du trenger vel mer utholdende og bevegelige fingre enn bolefingre heh, så noe jævlig tunge greier er vel litt unødvendig.

Enig. Det viktigste er å trene koordinasjon og bevegelighet.

Det finnes mange øvelser man kan gjøre på gripebrettet for dette.

Styrketrening er vel mest for de som spiller med megafeite feitesen fleske-strenger. Har ikke inntrykk av at metalgutta gjør det, da.....

 

SRV hadde derimot rimelig kraftig oppsett så vidt jeg husker.

Fra .012 og oppover. Tror han brukte spunnet G også.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Er midt i en gitar-kjøp-prosess nå og driver derfor og titter litt rundt etter en god gitar til en ikke alt for avskrekkende pris. Dette er min første gitar, og jeg har tenkt å legge tak på rundt 5000 kr når det gjelder pris.

I dag var jeg i en musikkbutikk og fikk litt tips og vink. Blandt annet fikk jeg teste en Tradition Jerry Reid Pro. De skrøt veldig av den i butikken og mente at det var en veldig god allround-gitar til den prisen. Jeg leste litt anmeldelser på nettet og fikk egentlig det samme inntrykket. *Anmeldelsene her*.

 

Noen som har noen erfaring med denne gitaren? Syns den virket veldig kurant for mitt bruk...

 

EDIT: Prisen var 5400 i butikken, men har på følelsen at den kan prutes ned til rundt 5000.

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
Kjøp deg en Gripmaster. Genialt produkt.

Fikk lyst på en sånn en ja.

Kostet kun 9$ på amazon, og da jeg snart skal bestille en del der, kan jeg like godt slenge med en sånn også.

 

Men hva burde jeg velge - 3, 5, 7 eller 9 lbs..?

tja, ville ihvertfall ikke gått for light - kjøpte den for et halvt år sida - brukte den konstant, før den ble stjelt/jeg mista den :cry: - var for lett å bruke etter allerede to-tre dager...

 

gå for medium eller heavy, du

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

men det er da mye man kan gjøre uten et slikt trenings apparat. sitte å bevege fingrene i alle slags rettninger, spenne fingrene og bøye nest innerste ledd. Sistnevnte har jeg lest om i ei gitarbok, har ikke gjort det så mye selv, men jeg merker at det er en bra øvelse. Hvis ikke dere skjønner hva jeg mener kan jeg sikkert illustrere det.. ;)

 

Men sier ikke at en slik duppedings er bull, den funker sikkert fett.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
tja, ville ihvertfall ikke gått for light - kjøpte den for et halvt år sida - brukte den konstant, før den ble stjelt/jeg mista den :cry: - var for lett å bruke etter allerede to-tre dager...

 

gå for medium eller heavy, du

Ein light holder sikkert. Du skal jo ikkje akkurat pådra deg senebetennelse etter 5 minutt heller. Eg brukar min mest til oppvarming og merkar at eg godt kunne hatt ein lettare av og til.

Lenke til kommentar

En veldig enkel øvelse:

 

Veksle mellom å sprike med ring/langfinger (som i Star Trek-nerdeserien) og med lille/peke-finger. Knotete forklart, men det første ser ut som en V (lille/ring sammen, peke/lang sammen) Det andre er "rocke-tegnet" evt. "satan-rocke-tegnet", men med strake fingre.

 

Utføres på begge hender i stadig økende fart.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
En veldig enkel øvelse:

 

Veksle mellom å sprike med ring/langfinger (som i Star Trek-nerdeserien) og med lille/peke-finger. Knotete forklart, men det første ser ut som en V (lille/ring sammen, peke/lang sammen) Det andre er "rocke-tegnet" evt. "satan-rocke-tegnet", men med strake fingre.

 

Utføres på begge hender i stadig økende fart.

 

T'Weed

genialt :thumbup:

 

 

er "tremolo-picking" at du kun "picker" nedover, eller har jeg misforstått litt?

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar
er "tremolo-picking" at du kun "picker" nedover, eller har jeg misforstått litt?

Er ikke så inne i begrepene lenger, men jeg tror tremolo-picking er ned-opp.

...så har du selvsagt chicken-picking, sweep-picking, etc etc.

 

Personlig lærte jeg mye av å legge bort plekteret en periode, og la neglene vokse. Kan gjøre mye tøft med negler og el-gitar. (og nei, jeg tenker IKKE på boring old Knopfler)

 

Dessuten lager jeg mine egne plekter av tynn kobberplate (0.5/0.7mm)

Jo hardere plekter, jo bedre kontroll. (I min bok, altså)

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...