Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan si noe om lydkvaliteten til Peavey Classic 30, i forhold til Valveking 112? Tenker på kvaliteten i forhold til prisklassen de ligger i, og den eventuelt "beste" i forhold til prisen. Noen som har noen erfaringer å dele? :cool:

Har ikke hørt for mye av Valveking, men Classic låter noe inni helvete bra!(Tilsvarende mange dyrere fender-amper) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais, kan noen hjelpe meg med et lite gitarproblem jeg har?

 

Når jeg spiller de midterste stringene i 2-4 band så skurrer lyden noe fælt. Spesielt e-stringen er ille.

 

Tar jeg ikke helt feil så må jeg justere krummingen på nakken, men jeg er veldig usikker. Jeg har en skrue å skru på (inni gitaren) og en umbrakonøkkel å skru med men jeg vil ikke ta sjangsen på å ødelegge min elskede gitar i min uvitenhet!

 

Er jeg på rett spor eller høres dette helt på jordet ut?

Lenke til kommentar

Er kassegitar ja, men foretrekker virkelig metallstrenger. Er bare mye mer behagelig å spille på.

 

Hva er forskjellen på tykke og tynne strenger egentlig?

 

Also, kan noen forklare meg hvordan gitaristen får til lyden i begynnelsen i denne sangen? Jeg regner med at han drar venstreneven opp\ned stringen, men jeg får ikke til å lage samme lyd :(

 

 

er children of bodom med children of bodom om noen lurte ;)

Lenke til kommentar
Er kassegitar ja, men foretrekker virkelig metallstrenger. Er bare mye mer behagelig å spille på.

 

Hva er forskjellen på tykke og tynne strenger egentlig?

 

Also, kan noen forklare meg hvordan gitaristen får til lyden i begynnelsen i denne sangen? Jeg regner med at han drar venstreneven opp\ned stringen, men jeg får ikke til å lage samme lyd :(

 

 

er children of bodom med children of bodom om noen lurte ;)

Er som regel vanskelig å replikere elgitar på kassegitar.. :tease: Neida, hvilken lyd er det snakk om? Hvor mange sekunder ute i videoen?

 

Om kassegitaren: har du en gitar beregnet på nylonstrenger så skal du IKKE sette på stålstrenger. Stemmeskruer, stol og nut er ikke beregnet for det, og du ender bare opp med å ødelegge gitaren. Hvis det derimot er snakk om en stålstrenger så, om du ikke er sikker, tar du den med ned i butikken og spør hva de anbefaler om du ikke vet hva du skal ha selv.

 

Ang tykke/tynne strenger så er jo forskjellen at desto tykkere en streng er desto mer må den strammes for å oppnå samme tonehøyde som en tynnere streng. Dette gir mer spenn i halsen, og om du setter på for tykke strenger ift. hva gitar en er satt opp for så vil du få en gitar hvor halsen gradvis bøyes, og dermed bli sur og få dårligere og dårligere inntonering(altså at de forskjellige tonene rundt på halsen bare blir surere og surere). Om du setter på ALT for tykke strenger kan du ende opp med å få brudd i treverket, om du ikke er nøye med å stramme trussrod mens du stemmer opp(trussrod er en metallstang som er inni halsen for å kompensere for spennet strengene skaper, og justeres oftest med en umbraco-skru enten ved enden av halsen eller inni selve kassa). Men, som nevnt, kan du ikke mye om dette selv er det veldig lurt å få en proff til å gjøre det. Koster nok noen hundrelapper, men det kan spare deg for ganske mye mer enn det i reparasjoner :)

Lenke til kommentar

Jaja, har elektrisk også.. Lyden jeg prater om er den allller første.

 

Gitaren er lagd for stålstrenger, men jeg har hadd en gitar med nylonstrenger, og jeg foretrekker stål etter å ha prøvd begge i flere måneder.

 

Tror jeg har fådd bøy på nakken ja... jeg ser at ene stålstrenger har en "knekk" på seg, ser ut som den brukte å ligge nærmere nakken. Tar den inn til reparasjon så snart jeg kan! håper det blir snart for det er ikke like artig å spille ballader når det blir så mye skurr :p

 

Tror jeg vet hvorfor det ble bøy... jeg bor på universitet så det er ikke så mye plass å gå på akkurat så når jeg ikke spillte på gitaren så lot jeg den stå mot veggen, med nakken over ovnen xD

 

Skal ikke gjentas!

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar
Nja, viss det er kassegitar, så pass på om det er nylon, dersom ikke kan du vel prøve deg frem..mener D'Addario er en type som passer det fleste, og .009 burde vel treffe noenlunde i tykkelse uansett.

0.009?

 

Hamnli2:

Er det nylonstrenger på fra før (de som ser ut som plastikkstrenger på de tre nederste), skal du ha et nylonstrengesett. Alle typer passer, alt etter hva som passer lommeboka di.

 

Er det stålstrenger, kjøper du et vanlig stålstrengesett til kassegitar. D'addario er et vanlig merke, men alle typer fungerer bra. Størrelsen er den store forskjellen. Kjøp vanlig .011 sett (tallet .011 forteller tykkelsen i tommer på den tynneste strengen), eller et .010 sett om du vil ha noen som er mer lettspilte, på bekostning av tynnere lyd.

 

.009 har jeg aldri sett til kassegitar. Det kan umulig være bra.

Lenke til kommentar
Jaja, har elektrisk også.. Lyden jeg prater om er den allller første.

 

Gitaren er lagd for stålstrenger, men jeg har hadd en gitar med nylonstrenger, og jeg foretrekker stål etter å ha prøvd begge i flere måneder.

 

Tror jeg har fådd bøy på nakken ja... jeg ser at ene stålstrenger har en "knekk" på seg, ser ut som den brukte å ligge nærmere nakken. Tar den inn til reparasjon så snart jeg kan! håper det blir snart for det er ikke like artig å spille ballader når det blir så mye skurr :p

 

Tror jeg vet hvorfor det ble bøy... jeg bor på universitet så det er ikke så mye plass å gå på akkurat så når jeg ikke spillte på gitaren så lot jeg den stå mot veggen, med nakken over ovnen xD

 

Skal ikke gjentas!

Det som er med kassegitarer er; De skal ha jevn luftfuktighet, helst rundt 40%, de skal ha jevn temperatur døgnet rundt og det skal for guds skyld ikke befinne seg i samme rom som en peis e.l. som fjerner luftfuktighet. Er og ulurt å stille de mot radiatoren :hmm:

 

Men ja, ta den med til nermeste gitardoktor :)

Lenke til kommentar

For å utelukke at halsen har slått seg (noe som ofte ikke lar seg reparere), se ned langt halsen bra bunnen av eller fra toppen, og se etter berg og dal baner.

 

Se min fantastiske paint tegning, se om kanten (som jeg har ringet ut i rødt) er jevn rett eller har en liten jevn krum (som er helt akseptabelt), eller om det er noen plutselige bøyer/knekk, daler eller rett og slett berg-og-dal-baner. Sjekk begge sider om de ser like ut.

 

Halsen skal se jevn ut. Søkk og hevinger i gripebrettet kan være årsak til at strenger klirrer, men det er worst-case scenario.

post-83845-1237247631_thumb.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Noen pene beatles sanger som kanskje har en pen liten enkel solo i seg?

 

PS : Noen som har funnet soloen til Tears in heaven? Har ikke funnet den ennå!

 

PS : halsen min har slått seg den da. Derfor den klirrer. Akkurat stemt halsen også, nye strenger, å halsen har en god bøy akkurat ved der du har ringa rundt. yey.

Endret av DrCoxyCox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...