Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker på å investere i en ny el gitar.

Det jeg sitter på nå er:

LTD M-50 og en Line 6 Spider 2 30w.

 

Tenker på å kjøpe en Epiphone les paul standard, i sort.

Burde jeg evt. kjøpe en ny forsterker da? og hvordan er gitaren? anbefales den?

Endret av PartyLøven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg og en kompis har lyst å begynne å spille litt sammen. Problemet er at vi er to gitarister, ingen vokalist, ingen bassist og ingen trommis :) Lurte på om det finnes noen fine "gitar-duetter" som det er mulig å spille (Kan jo også spille med playback, såklart). Er i hovedsak el-gitar. takk :)

Lenke til kommentar
Heisann, jeg og en kompis har lyst å begynne å spille litt sammen. Problemet er at vi er to gitarister, ingen vokalist, ingen bassist og ingen trommis :) Lurte på om det finnes noen fine "gitar-duetter" som det er mulig å spille (Kan jo også spille med playback, såklart). Er i hovedsak el-gitar. takk :)

One og Fade to Black av Metallica funker kanskje bra?

Lenke til kommentar

Noen av de mer seriøse tipsene til akustisk stålstreng gitar til en "billig" krone (2-8tusen) kr i USA? ( Florida)

 

Da tenker jeg type og modell.. Tenkte litt på Taylor 110 egentlig..

800$ eller noe. Rimelig billig.

Noen tips?

 

Skal brått kanskje bo der i 1år, å da må jeg ha noe å fikle med..

Endret av DrCoxyCox
Lenke til kommentar
Joda, at nybegynnere har gode gitarer gjør jo ingenting, bare bra om det inspirerer dem. Forskjellen i mitt hode ligger dog på en gitar til 15k og en til 75k, som i tillegg er håndlagd i få eksemplarer i året. Greit nok at en nybegynner har råd, men i min verden bør en gitar av den klassen eies av noen sm kan bruke den, uansett. Er bare umenneskelig å spille Smoke on the Water på slikt :)

Husk at gitarer strengt tatt ikke er et begrenset gode. (Med mindre du snakker om vintage stash.) At dyre modeller lages i begrenset "opplag" er for å tilpasse tilbudet etter etterspørselen, og for å gi et skinn av ekslusivitet som forsvarer prisen. Dersom flere mennesker vil ha en Gibson til 75 000, så lager Gibson flere. Og så lager de en begrenset modell til 150 000 istedet.

 

Det blir litt som når folk synes det er meningsløst av meg å ønske meg en Audi TT. Ikke er jeg noen stor sjåfør, (ikke noen stor gitarist heller), men det er mine penger, og det er ikke slik at om jeg kjøper en TT så er det noen andre som ikke får en. Om vi ser bort fra kortsiktig produksjonskapasitet, selvsagt. Da lager Audi bare flere, akkurat som Gibson.

 

Selv mine håndlagede Eugen-gitarer er ikke "tatt" fra noen som er bedre til å spille enn meg. Henki bruker nemlig mye av tiden på reparasjoner og vedlikehold av instrumenter, og ville ha kapasitet til å lage flere gitarer om etterspørselen var stor nok.

 

Skulle evnene avgjort var det mye rart jeg ikke burde eid. Heldivis er det mitt valg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål: Jeg har nå lagt merke til at stolen på min akustiske stålstreng-gitar er i ferd med å løsne. Den er tydeligvis limt (ingen skruer), og begynner å slippe taket. Har noen en formening om ca. hva det vil koste å få reparert noe sånt? Regner med at de må ta av strengene, pusse litt, og så lime på igjen. Eller er det mulig å sette noen skruer inn der?

Lenke til kommentar

Du regner rett med pusse og så videre. Skruer er ikke mulig. Jeg kan ikke hjelpe deg med hva noe slikt vil koste. I de tilfellene der slikt har vært nødvendig, har jeg ordnet det selv.

 

Jeg vil anta at noe slikt vil koste noen hundre kroner. Vanligvis er det ikke veldig mye jobb.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Joda, at nybegynnere har gode gitarer gjør jo ingenting, bare bra om det inspirerer dem. Forskjellen i mitt hode ligger dog på en gitar til 15k og en til 75k, som i tillegg er håndlagd i få eksemplarer i året. Greit nok at en nybegynner har råd, men i min verden bør en gitar av den klassen eies av noen sm kan bruke den, uansett. Er bare umenneskelig å spille Smoke on the Water på slikt :)

Husk at gitarer strengt tatt ikke er et begrenset gode. (Med mindre du snakker om vintage stash.) At dyre modeller lages i begrenset "opplag" er for å tilpasse tilbudet etter etterspørselen, og for å gi et skinn av ekslusivitet som forsvarer prisen. Dersom flere mennesker vil ha en Gibson til 75 000, så lager Gibson flere. Og så lager de en begrenset modell til 150 000 istedet.

 

Geir :)

Au :)

 

 

 

Craap: Ibanez sin Artcore-serie er veldig fin, kan være verdt å sjekke ut når du får råd :)

Lenke til kommentar

Jeg har sittet og spilt litt på en gitar jeg har kjøpt. Jeg har ganske mange gitarer, stort sett i lav prisklasse, men dette er nok det beste kjøpet jeg noensinne har gjort. For en fantastisk gitar! Strengehøyden er på et par mm ved 12. bånd, null strengeklirr, fantastisk lyd, og i det hele tatt! Det er en helt utrolig bra gitar!

 

Jeg snakker om en rundt 20 år gammel Ibanez RG 550. Denne selger jeg aldri!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...