Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle likt å se ham spille noe slik som det her:

Såvidt jeg kunne se var det ingen alvorlig store tekniske bragder i det stykke.

 

466 toner i sekundet høres ikke riktig ut. Det blir 233 opp/ned-slag i sekundet. Hvis han da spiller på A strengen som har en frekvens på 220Hz betyr det at han plukker den raskere enn strenger svinger opp og ned. Det tror jeg rett og slett ikke på.

Med 466 toner, så trenger det ikke være antall slag tenker jeg, for å slå 466 rene toner i sekundet er umulig.

Eksempel ved å holde en barre, slå strengene og så dra akkorden over halsen så vips har man mange flere toner enn man har i utgangspunktet i den opprinnelige akkorden. Og det er jo fort gjort å gjøre.

Lenke til kommentar

46.66 stod det i innlegget med videoen...

 

Egentlig enig i at hvor raskt man spiller ikke har noe å gjøre med hvor bra det du spiller er. Men det er klart at med de tekniske ferdighetene vil han nok klare å spille litt roligere sanger ekstremt bra, og med ekstrem presisjon. Rekordforsøket er en ting, men når han opptrer, så tviler jeg på at han spiller så fort (utenom de gangene han skal vise fram rekorden sin selvsagt).

Lenke til kommentar

Å være teknisk flink og faktisk kunne fremføre en låt med oppriktig innlevelse er 2 vidt forskjellige ting. Jeg kjenner ikke til noen "tekniske runkegitaristene" som faktisk ikke har blitt noe annet enn døgnfluer.

Greier du ikke å nå inn i hjertene til de som hører på musikken din, så blir ingen heller å høre på det du spiller fordi deg gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til noen "tekniske runkegitaristene" som faktisk ikke har blitt noe annet enn døgnfluer.

F.eks. Steve Vai og Joe Satriani

 

"..det beste utstyret er godt nok"

"Jeg bruker veldig tynne strenger, og veldig lav strengehøyde og veldig tykke plekter"

 

:!:

 

Fælt.

Bet og merke i den!

Til hans forsvar, beste utstyr til hans bruk kanskje.... :whistle:

 

I følge wiki så har han gjort mer enn å bare spille fort og da!

Marcus Nicolay Paus (født 14. oktober 1979) er en norsk komponist og gitarist. Paus har studert komposisjon ved Norges Musikkhøgskole (1998 - 2002) og ved Manhattan School of Music (2003 - 2005). Hans verkliste omfatter kammermusikk, korverker, soloverker, konserter, orkesterverker, operaer og en symfoni, samt en rekke verker for teater, film og fjernsyn. Paus er også kjent for sitt samarbeid med billedkunstneren Christopher Rådlund, og har gjennom ham funnet sin plass i kunstretningen retrogardisme.
Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Med 466 toner, så trenger det ikke være antall slag tenker jeg, for å slå 466 rene toner i sekundet er umulig.

Eksempel ved å holde en barre, slå strengene og så dra akkorden over halsen så vips har man mange flere toner enn man har i utgangspunktet i den opprinnelige akkorden. Og det er jo fort gjort å gjøre.

Holder man en barre kan man så spille 6 toner på nedslaget og 6 toner på oppslaget. Han må da gjøre 38 oppslag og 38 nedslag i sekundet. Høres fortsatt rimelig umulig ut spør du meg.

 

Uansett om det 46 eller 466 toner i sekundet høres det helt forferdelig ut. Klarer man spille 16deler rent i 150-160bpm spiller man mer enn fort nok. Heller bra enn ultrafort.

Lenke til kommentar

Vel, personlig så viste han meg hundre noter i sekundet... så jeg vet at det ikke er 46.66 toner i sekundet...

Har hørt (uten at jeg kan verifisere det) at det er en "hjerneskade" eller noe som gjør at han er litt Rainman på akkurat dette området...

 

Skulle likt å se ham spille noe slik som det her:

Såvidt jeg kunne se var det ingen alvorlig store tekniske bragder i det stykke.

Knock yourself out...men jeg vil nok påstå at det krever litt mer enn average skills for å spille det der såpass. Mange kan sikkert få til å spille tonene i samme rekkefølge, men å få til gode anslag og så rent er nok en liten teknisk bragd. Det finnes sikkert bedre klassiske gitarister i verden, men poenget var vel ikke å vise den udiskutable beste gitaristen i verden.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Skulle likt å se ham spille noe slik som det her:

Såvidt jeg kunne se var det ingen alvorlig store tekniske bragder i det stykke.

 

466 toner i sekundet høres ikke riktig ut. Det blir 233 opp/ned-slag i sekundet. Hvis han da spiller på A strengen som har en frekvens på 220Hz betyr det at han plukker den raskere enn strenger svinger opp og ned. Det tror jeg rett og slett ikke på.

Med 466 toner, så trenger det ikke være antall slag tenker jeg, for å slå 466 rene toner i sekundet er umulig.

Eksempel ved å holde en barre, slå strengene og så dra akkorden over halsen så vips har man mange flere toner enn man har i utgangspunktet i den opprinnelige akkorden. Og det er jo fort gjort å gjøre.

Hørt om hammerons og pulloffs? Dersom han er dritrask på opp og nedslag, men er så rask i venstrehånda at han likevel greier å ta noen hammerons og pulloffs imellom, så kan det vel gå. Selv om det var fælt.

 

Og BTW, ikke sammenlign han med Batio. Batio er ganske elegant og følelsesladd i forhold, og ikke minst, han spiller MUSIKK

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar
Knock yourself out...men jeg vil nok påstå at det krever litt mer enn average skills for å spille det der såpass. Mange kan sikkert få til å spille tonene i samme rekkefølge, men å få til gode anslag og så rent er nok en liten teknisk bragd. Det finnes sikkert bedre klassiske gitarister i verden, men poenget var vel ikke å vise den udiskutable beste gitaristen i verden.

Det er langt fra average til dyktig.

Har på ingen måte hevdet at det var resultatet av nybegynnerkurset, men det var heller ikke sykt fantastisk.

 

Hørt om hammerons og pulloffs? Dersom han er dritrask på opp og nedslag, men er så rask i venstrehånda at han likevel greier å ta noen hammerons og pulloffs imellom, så kan det vel gå. Selv om det var fælt.

Tell 1001 og se hvor mange HO/PO du får til på det sekundet.

 

:)

Lenke til kommentar
Og BTW, ikke sammenlign han med Batio. Batio er ganske elegant og følelsesladd i forhold, og ikke minst, han spiller MUSIKK

Just for the record... Markus spilte aldri maks speed på sine låter... han spilte litt laidback på 50-80 toner i sekundet :!:

I så måte så kan han vel strengt tatt sammenlignes med Batio... bare at Batio virker som han sliter med leddgikt i fingrene sammenlignet med Markus.

 

Men ingen av de spiller noe særlig musikk... Markus har vel lagt gitaren på hylla nå og driver å komponerer så hvordan dette er vet jeg ikke... men den slags gitarronking er mer gitarshow enn gitarmusikk.

 

Nå har jeg jammen hørt Batio kalt for elegant og følelsesladd, og at han spiller musikk =/

Jepp... hehe... First time for everything :yes: :!:

Lenke til kommentar
Hørt om hammerons og pulloffs? Dersom han er dritrask på opp og nedslag, men er så rask i venstrehånda at han likevel greier å ta noen hammerons og pulloffs imellom, så kan det vel gå. Selv om det var fælt.

Jeg tror alikevel ikke det går. Det er nok en øvre grense for hvor mange noter det går ann å spille i sekundet, og jeg tror den grensen ligger langt under 466 (ca. 28.000 noter i minuttet). Med en slik hastighet vil antall noter i sekundet i mange tilfeller overstige antall ganger strengen selv svinger i sekundet. Jeg tror rett og slett ikke det lar seg gjøre.

 

En annen måte å se det på er om man lager et skovelhjul av 47 plektere og fester hjulet på en drill og bruker så drillen til å slå ann en streng. For å komme opp i samme hastigheten må drillen rotere i en hastighet av 10 omdreininger i sekundet (6000 rpm). Det sier seg selv at et menneske ikke er i stand til å gjøre noe slik. Vi snakker her om en frekvens som som nærmer seg lyden man hører når naboen borrer i veggen med en slagdrill på full guffe.

 

Allan Holdsworth regnest som å være en av de raskeste gitaristene og det hevdes at han kan spille så mange som 37 noter i sekundet. Det er ufattelig fort. Men mister Paus er altså raskere. Faktisk hele 12,6 ganger raskere enn Holdsworth :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...