Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Utrolig bra tekst, men ettersom jeg ikke er noe god med navn på grep får jeg ikke spilt den D:

Det blir vel noe à la dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
evening.png

(Klikk på notene for å laste ned PDF.)

Jeg er ikke sikker på at det ovenstående låter riktig, ettersom det er mange måter å spille Em, F, Fmaj7 og G på. tom waits for alice anmodes derfor om å spesifisere hvilke versjoner av akkordene han bruker, så jeg kan oppdatere notene. :)

Endret av ePsiLON47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite teknisk spørsmål!

Lurer på hva som er den enkleste måten å koble opp en mic til bandøving? Vi er fire stykker som har begynt å spille sammen. Jeg har en toneport, vi har prøvd å kjøre mic'en inn i den og lyden ut av headsetutgangen og inn i en gitaramp, funket svært dårlig.

Hva er den billigste løsningen for å fikse dette? Regner med at noe utstyr må kjøpes.

Skrevet
tom waits for alice anmodes derfor om å spesifisere hvilke versjoner av akkordene han bruker, så jeg kan oppdatere notene.

Det kommer an på arrangementet det. Når jeg spiller den akustisk spiller jeg gjerne tommelgrep på F-en. Da har jeg den lyse e-en åpen og klar til maj'en når jeg kommer til andre verselinje. Låten går ellers vanligvis i 6/8 takt, og det er 2 takter med e-moll, 2 takter med F, og så videre.

Da blir akkordene noe sånt:

-0--0--3

-0--1--0

-0--2--0

-2--3--0

-2--3--2

-0--1--3

Spill vanlig opp og ned fingerspill på disse strengene: E, D, G, H, G, D. Så er det litt forsiringer underveis, selvsagt.

Geir :)

Skrevet

Jeg klarer aldri å bli virkelig imponert over disse vidunderbarna. Ytterst få av dem er interessante å høre på. De er fantastiske tekniske, men de spiller slik læreren dems sier de skal spille, og det låter som oftest flatt og kjedelig ut. Unntakene finnes nok. ;)

Skrevet (endret)
Når jeg spiller den akustisk spiller jeg gjerne tommelgrep på F-en. Da har jeg den lyse e-en åpen og klar til maj'en når jeg kommer til andre verselinje. Låten går ellers vanligvis i 6/8 takt, og det er 2 takter med e-moll, 2 takter med F, og så videre.

Da blir akkordene noe sånt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
-0--0--3

-0--1--0

-0--2--0

-2--3--0

-2--3--2

-0--1--3

Spill vanlig opp og ned fingerspill på disse strengene: E, D, G, H, G, D. Så er det litt forsiringer underveis, selvsagt.

Da er notene til «An Evening in the Park» oppdatert, både for akkorder og fingerspill. Fingerspillet er uten forsiringer, så F og Fmaj7 vil låte likt hvis man ikke tar turen oppom 1. streng (og ev. ned på andre bånd på 4. streng).

evening.png

Klikk på notene for å laste ned PDF.

Endret av ePsiLON47
Skrevet
Jeg klarer aldri å bli virkelig imponert over disse vidunderbarna. Ytterst få av dem er interessante å høre på. De er fantastiske tekniske, men de spiller slik læreren dems sier de skal spille, og det låter som oftest flatt og kjedelig ut. Unntakene finnes nok. ;)

Forsåvidt enig med deg der, men jeg har også sett flere unntak.

er etter min mening en av de bedre :p

Jon Martin.

Skrevet

Stray Cats-konserten i Chateu Neuf i 1981(?) er en av de tre beste jeg har vært på noen gang her på berget. (De to andre var Springsteen i Drammenshallen på samme tiden, samt Clash samme sted i 1984.)

Som kjent har jeg en Gretsch SSLVO (Setzer Signature Laquer Vintage Orange). En aldeles nydelig gitar.

Geir :)

Skrevet (endret)

Så selv Stray Cats i København nå i August. Ikke like skarpe og livlige som i klippet jeg viste, men de er jo eldre nå enn for nesten 30 år siden. ;)

"Storm The Embassy" har de heller ikke spilt på mange år, noe som er trist, for det er en av de beste låtene deres.

Endret av khalif_of_kalif
Skrevet (endret)

Veldig lenge siden jeg har vært innom denne tråden nå! Er det noen som spiller noe Tommy Emmanuel her inne? Jeg er over-imponert av den fyren, og prøver å lære meg noen av sangene hans. Hittil har jeg kun spilt på Angelina og Those Who Wait...Noen av hans mer rolige sanger. Har ikke planer om å begi meg ut på f.eks. "The Hunt" eller noen av de andre speed-sangene hans. Noen som har tips til andre sanger av Tommy Emmanuel som er overkommelige? (Type samme vanskelighetsgrad som Angelina og Those Who Wait)

Tommy bruker hybrid-picking på mange av sangene sine. Jeg har forsøkt å vende meg til det, men har hittil følt jeg har mest kontroll på kun fingerspill. Ikke ideelt i alle situasjoner, men jeg syns ofte det er vanskelig å justere kraften slik at anslagene med plekter får like høyt volum som fingerspillet..

Endret av Knut Marius
Skrevet

heisann, for en stund siden kjøpte jeg meg en squire standar stratocaster i Candy Apple Red finnish

en slik:

0321602509xlsd1.jpg

og nå ser den slik ut :D

dsc0009gu4.jpg

jeg greide og ryke b strengen under oppstemingen :hrm:

dsc0010vn2.jpg

dsc0011qu4.jpg

dsc0012kc0.jpg

dsc0013ek3.jpg

dsc0014tj4.jpg

dsc0015ez3.jpg

dsc0016hq7.jpg

Bortsett fra og skifte farge og pup's så har jeg slengt inn 3 push/push potter, og en 4p5t switch, så nå har jeg ca 45 lyder jeg kan leke meg med  :cool:

Skrevet

Er det bare meg eller er det litt snodige plasser du har klart å slite hull på lakken? Jeg for min del tror aldri jeg er i berøring av det stedet du har klart å slite hull i innsvingen på det som blir oversiden når du holder i gitaren, men nå er ikke jeg særlig dreven som gitarist heller da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...