Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Tja, den er sikkert heilt grei. Ibanez har eigenteleg ikkje gjort det så stort på effektar dei siste par tiåra, bortsett frå eit par klassikarar. Kanskje ei grunn? Ikkje veit eg, har aldri prøvd dei der. Men likevel så hadde eg hatt mine tvil med å dra med meg eit lass med plastpedalar på gig. Hvis du skal ha billeg og god fuzz og pakka di endå ikkje er sendt, så kan du få tak i brukte big muff pedalar til 5-600kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal komfirmere meg om en uke. lovte mamma at jeg skal spille en sang til opning av festen. luerer på hvilkee sang :hmm: forslag? har tenkt på gary moore - the loner, må vere en sang som det ikke hørest domt ut å spille alene. har soundtrack til the loner som jeg spiller til. det er et must.

Lenke til kommentar
skal komfirmere meg om en uke. lovte mamma at jeg skal spille en sang til opning av festen. luerer på hvilkee sang  :hmm:  forslag? har tenkt på gary moore - the loner, må vere en sang som det ikke hørest domt ut å spille alene. har soundtrack til the loner som jeg spiller til. det er et must.

8491617[/snapback]

 

Synge også?

 

Spill Johnny B Good, da blir det iallefall liv i festen :thumbup:

Lenke til kommentar
skal komfirmere meg om en uke. lovte mamma at jeg skal spille en sang til opning av festen. luerer på hvilkee sang  :hmm:  forslag? har tenkt på gary moore - the loner, må vere en sang som det ikke hørest domt ut å spille alene. har soundtrack til the loner som jeg spiller til. det er et must.

8491617[/snapback]

 

Synge også?

 

Spill Johnny B Good, da blir det iallefall liv i festen :thumbup:

8491651[/snapback]

kan desverre ikke synge så det blir nok utelukket :)

Lenke til kommentar

noen som kunne tabbe Derick and the Dominos - Layla til meg?

da tenker jeg bare på det andre riffet i sangen (som Clapton spiller), for det høres så inmari stilig ut :D

 

har letet på bl a ultimate-guitar, men alle verisjonene høres helt feile ut.

det høres ut som om de spille tonene for lavt. jeg har improvisert slik at jeg får det til å høres riktig ut, men er det noen som kunne tabbet det for meg, slik at jeg er sikker? :)

Lenke til kommentar

God kveld!

 

En venn av meg lurer på å begynne med instrument. Han vet ikke om han vil spille gitar eller bass, eller bare begge deler.

 

Men vi lurer litt på hvordan det fungerer med bassgitar i en vanlig gitarforsterker? Er det noen som er bedre egnet til dette enn andre? For å slippe å kjøpe to typer forsterkere.

 

Som gitar tenkte jeg han kunne begynne med squire for å spare litt penger, hvilke bassgitarer er å anbefale i den billigere prisklassen egentlig?

 

Takk på forhånd :)

 

-

Martin

Lenke til kommentar

Edit: fjernet innledningen.

 

squire jazzbass er en billig allround bass. Er ikke noe bassist selv, men har en slik en som jeg jammer litt på i ny og ne.

 

Edit: Jeg prøvde forresten squire sin fretless JB for noen dager siden, den var grisefet!

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Du kan utmerket godt kjøre en bass på en gitarforsterker. Dog vil ikke alle effektene i en moderne gitarforsterker virke spesielt bra med en bass, siden de er laget for høyere frekvenser. Men forøvrig går det greit, en forsterker er en forsterker.

 

Det viktigste problemet er høyttalerne, de kan få den store "skjelven" (i mangel av et bedre ord) om du spiller for høyt. Spesielt med store høyttalere i et åpent kabinett.

 

Vi bygget de første basskabinettene våre selv, en gang for 30-35 år siden, de hadde 18" Celestion høyttalere i åpne kabinetter, ut fra den populære tanken at større er bedre når det gjelder basshøyttalere. (Det er ikke riktig, store høyttalere gir bra "bånndrag" men klarer ikke å henge med i svingene når de intrikate overtonene skal gjengis, så lyden blir dump.) De høyttalerne var ikke glade når vi guffet på.

 

Så det er ikke nødvendigvis ideelt. Men det går. Og i motsetning til hva mange tror vil ikke en bass sprenge en gitarforsterker.

 

Et annet alternativ er å kjøpe en bassforsterker og kjøre både bass og gitar på den. Mange store gitarister har gjort det, spesielt med Fenders berømte Bassman fra slutten av 50-tallet. Da får du selvsagt det motsatte problemet med effekter og simuleringer. Og siden basskabinetter stort sett er lukket bak (for å unngå den nevnte skjelvingen) vil det låte litt anderledes, på godt og vondt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...