Gå til innhold

Glem GPU og VPU, nå kommer PPU.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var utrolig interessant! Tenk når disse chip'ene blir så kraftfulle at du f.eks. kan simulere fysikken til hvert individuelle sandkorn i en sandkasse! Ut i fra artiklene virket det også som om denne teknologien kommer ganske så snart, hvilket er interessant. Jeg gjetter på at dette blir like populært som grafikk-kort er idag. Jo fetere PPU du har jo flere objekter vil f.eks. en bygning deles opp i slik at fysikken blir mer realistisk osv.

 

Genialt!

 

BTW: Siden dette integreres med Novodex API'et vil jo det si at hardware'en "skjules" for utvikleren på samme måte som f.eks. grafikk med OpenGL. Jeg tror dette vil gjøre spill o.l. langt mer realistiske (særlig hvis vi får mer enn kun simulering av rigide objekter, f.eks. vann, sjokoladepudding :) o.l., som jo var nevnt i artikkelen)

 

Dette må jo også være av interesse for industri og FOU-arbeid.

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar

Virker som om dette kommer i nærmeste fremtid, når Unreal 3 motoren som skal lanseres i begynnelsen av 2006 skal ha støtte for dette.

 

Cards will be compatible with PCI Express x1/x4 and normal PCI.

Er det snakk om egne kort, som kjøres i tillegg til skjermkort? Eller skjermkort med denne chipen på?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Cards will be compatible with PCI Express x1/x4 and normal PCI.

Er det snakk om egne kort,som kjøres i tillegg til grafikkort? Eller Grafikkort med denne chipen på?

Jeg tror nok dette vil være totalt adskilt fra grafikk-kort o.l., selv om en slik integrering jo hadde vært mulig.

F.eks. vil jo en mer avansert simulering med flere objekter også kreve at skjermkortet er i stand til å rendre disse objektene, så en liten sammenheng mellom fysikk-nivå og grafikk-nivå vil det nok være.

Lenke til kommentar

Cards will be compatible with PCI Express x1/x4 and normal PCI.

Er det snakk om egne kort, som kjøres i tillegg til skjermkort? Eller skjermkort med denne chipen på?

Normal PCI stussa jeg litt på, noen som har en forklaring ?

 

Edit: Hvor er MistaPi ? :!:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

4wheeldrive: Ingen med hjartet på rette staden er dum nok til å simulere hvert enkelt sandkorn. Det har man pixel og vertexshadere til.

 

En støvstorm vil heller behandles som en masse med en gitt tetthet, en gitt gjennomsiktighet og en gitt måte å reflektere lys. Deretter vil dagens GPUer behandle dette som en mengde objekter og lager en generell rutine som den kan prosessere kjapt fra en cache slik at rutinen er lite krevende og kan gi rom til andre data.

 

En PPU vil kunne ta over deler av disse operasjonene som trengs for forenkling av komplekse scener.

Lenke til kommentar
Når 3d-kortene ble lansert for flere år siden, var de seperate kort i tillegg til skjermkortet, men etter en stund ble de integrert til ett kort. Noe lignende kan kanskje skje hvis den teknologien tar av òg?

Hehe ! Husker de, hadde et ATI 4MB og et voodoo1, 12MB add-on kort :!:

Lenke til kommentar

Kan høres ut som dette vil være egne seperate kort adskillt fra Grafikk-kortet. Det vil forsovidt være en god måte å gjøre det på, at programmet sender forespørsler om alt relatert til fysikkutregninger til PPU is stedet for CPU, og dermed avbelaster CPU kraftig.

 

CPU-kraft får du tross alt aldri nok av, så alt som avlaster (PPU, audio chips, kontrollerkort med integrerte chips osv.) er en veldig god ting.

 

Håper dog at disse blir noenlunde billige, slik at vi som liker å ligge på høyde med ny teknologi ikke på påberegne "dobbelt opp" med penger nå for både en godt skjermkort, og en god PPU.

 

Alt i alt, gode nyheter. Håper vi ser noe til dette innen ikke alt for mange år.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Håper vi om 5 år ser en helt annen løsning: Kombi-CPU'er: Med GPU, VPU og flere CPU'er (ala Cell) på samme brikke. For å møte behovene for båndbredde håper jeg det tas i bruk et større minne-hiriarki enn dagens L1-L2-Dram-Harddisk. Jeg håper det heller ser noe slikt ut: L1-L2-L3(sanwitchchip)-Grafikkminne-Dram-Flash-Harddsik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...