Gå til innhold

Halve Norge vil skille kirke og stat.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. §12 i grunnloven.. JoachimR frykt for muslimsk regjering er naturligvis kun bunnet i tradisjonell fremmedfrykt. Fakta er at denne paragrafen utgjør et problem når Kristelig Folkeparti er i regjering, nettopp fordi en god del KrFere er medlem i "alternative" trossamfunn, altså ikke statskirken.

 

Skillet mellom stat/kirke burde vi hatt for lenge siden. Sånn det er nå blir det en kvasisfære av religion og politikk. Dessuten gjenspeiler ikke statskirken forholdet ute blant folk flest.

Lenke til kommentar
Teit å skille stat og kirke...

 

Og 3912 er ikke noe å følge....

 

Like dumt som at 75% av elevene på min skole røyker når lærer'n gikk på røykestedet og spurte 4 stykker der....

Ingen sier at vi skal skille stat og kirke på grunnlag av denne undersøkelsen. Det vi sier er at på grunnlag av denne undersøkelsen (og den generelle meningen i folket), bør vi ha en ekte og seriøs folkeavstemning for å avgjøre om vi skal skille stat og kirke. Da får vi se hvor landet virkelig ligger.

 

Personlig mener jeg det er latterlig å ha religion nedfelt i grunnlov og som en del av staten. Eventyr er en privatsak, ikke et statsanliggende.

Lenke til kommentar

Å avvikle statskirken er nok det beste ja.

Men uansett, så vil nok dette ta laaang tid før det skjer. Tar vell i hvert fall et tiår før det skjer for alvor, kirken tror i hvert fall selv at den vil bli skilt fra staten om 10-15 år.

 

Men hvilke argumenter benyttes egentlig for å opprettholde statskirken?

 

De fleste partier ønsker visst et skille. Så vidt jeg vet vil AP og SV beholde den, mens KRF vil fjerne den (med visse forbehold har jeg lest, hvilke?) Dette klinger dårlig i mine ører.

Lenke til kommentar
Nei, jeg vil aller helst ha en ateistisk regjering.

På en måte er en ateist like "ille" som en religiøs person. De påstår at de vet at det ikke finnes noe mellom himmel og jord, hvor en religiøs tror på noe mellom himmel og jord.

 

En agnostiker er en fin mellomting. En person som ikke påstår noe verken fra eller til.

 

Men, ang. artikkelen, gode greier. Selv om 3000-og-noen folk ikke er representativt for det store flertall, så er det definitivt et skritt i riktig retning. Grunnloven kan like greit skrives om basert på kardemommeloven. Den er vel så fin som de ti bud.

Lenke til kommentar

psilocybe: En ateist kan tolkes på flere måter. En kan også tolke hans innstilling som at hans overbevisning om at det ikke eksisterer noen gud er sterk nok til å handle på. Siden gud ikke er bevist (eller beviselig?), må vi anta at han ikke eksisterer. Som jeg ser det, kan en ateist handle på denne antagelsen, mens en agnostiker holder muligheten for guds eksistens så åpen at det hemmer ham.

Når vi etter Ockham's Razor antar "enkleste" løsning, må vi (i avvente av flere bevis) sette såpass mye lit til denne løsningen at vi kan handle på den - ellers er det hele bortkastet.

 

Egentlig er en agnostiker som "oi, jeg er litt gravid", slik jeg ser det - enten tror man på ubeviselige høyere makter, eller så gjør man det ikke. Alt midt imellom blir bare et forsøk på å gjøre alle til lags.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
JoachimR: Er ingen religion det samme som islam?

Islam er islam, kristendom er kristendom.

Og de er begge virkelighetsfjerne. Hvorfor skal den ene eller den andre utestenges fra det politiske liv? Det blir en grov hindring av demokratiet.

For å unngå muslimer (og kristne, og hinduer, og jøder, og whatnot) i regjering og på Tinget, LAR MAN VÆRE Å STEMME DEM DIT! Bondevik har like stor rett til å stille til valg - på hvilket som helst grunnlag - som alle andre. Jeg synes likevel han er en komplett idiot som prøver å dra eventyrene sine inn i politikken, men det problemet "fikser jeg" ved IKKE Å STEMME KRF ELLER NOEN I DERES POLITISKE OMEGN.

Lenke til kommentar
Egentlig er en agnostiker som "oi, jeg er litt gravid", slik jeg ser det - enten tror man på ubeviselige høyere makter, eller så gjør man det ikke. Alt midt imellom blir bare et forsøk på å gjøre alle til lags.

:nei:

Agnostikerene er noen som "tør" å si de magiske ordene 'Jeg vet ikke sikkert'. Eg ser på meg selv som en agnostiker, eg vet ikke om det finnes en gud men eg antar at det ikke gjør det siden det er ingenting som beviser at det finnes en og at det er større sannsynlighet for at det ikke finnes enn for at det faktisk gjør det. Men samtidig så er det ingen helt 100% sterke bevis for at det ikke finne en gud, selv om krdom er ulogisk så det holder. Men det skal være sagt at det at krdom er ulogisk ikke beviser at det ikke finnes en gud.

 

Uansett, felleslover for folket bør ikke være basert på relegion, særlig ikke når det ikke er så mange av folket så er relegiøse som det var før...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å melde seg ut heller.

De som ønsker å melde seg ut av statskirken kan fylle ut dette skjemaet.

Så lenge du er over 15 så..;)

 

 

Angående hvem som sitter i regjeringen, så bør ikke tro ha noe å si. Vi velger de inn der, man bør ikke bli "udyktig" pga sin trosretning.

 

Men personlig ønsker jeg folk i regjering som handler utifra fakta og ikke tro.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
På en måte er en ateist like "ille" som en religiøs person. De påstår at de vet at det ikke finnes noe mellom himmel og jord, hvor en religiøs tror på noe mellom himmel og jord.

Feil. Jeg har skrevet et innlegg om dette spørsmålet her.

 

En agnostiker er en fin mellomting. En person som ikke påstår noe verken fra eller til.

En agnostiker likestiller vilkårlige påstander med bevis, og er følgelig like religiøs som de troende. Den rasjonelle responsen på vilkårlige påstander, er å avvise dem. Det impliserer ateisme.

Lenke til kommentar
En agnostiker likestiller vilkårlige påstander med bevis, og er følgelig like religiøs som de troende. Den rasjonelle responsen på vilkårlige påstander, er å avvise dem. Det impliserer ateisme.

Tja, mange agnostikeren "lener" til en av sidene. Dvs at de tror det er mest sannsynlig at gud finnes ellre omvendt, men er ikke sikker på noen av delene. Selv så lener eg mot ateismen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare ha det som det er nå?

Hvis staten ikke skal ha noe med kirken å gjøre, vil jo de mest sannsynlig ta inngangspenger o.l.

 

Og hva skjer om 25 år, da den eldre gensrasjonen som er 80% (eks.) av dem som går i kirken ikke lever lengre?

 

Kirken klarer seg ikke uten staten, hvis den ikke får støtte fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...