Gå til innhold

Første dag med DELL 1905FP i hus. Skuffet!


OleNOR

Anbefalte innlegg

Etter at hw.no testet Dell 1905FP for to uker siden og hadde såpass bra omtale med anbefalt skjerm og seks smileys, bestemte jeg meg for å bestille denne skjermen.

 

I kveld skulle den komme. Hurra. Ettermiddagen startet med at jeg som vanlig stakk innom hw.no for å se hva som skjer. Kom da over noen ferske brukertilbakemeldinger fra andre som hadde gått for samme skjerm etter å ha lest testen. De var ikke fornøyde. Spesielt ikke med etterslep som i testen var trukket frem som et av plussene med skjermen. Ble da litt bekymret, men tenkte at jeg får se selv når skjermen kommer i hus.

 

Nå sitter jeg her med ny skjerm og har fått testet ut litt av hvert med den. Min erfaring så langt er at de nok har rett i det med etterslep. Vet ikke helt sikkert hvordan en skal sjekke 100 prosent for det. Men etter noen runder i NFSU2, BFvietnam (1280x960) og demoen til SWAT4 har jeg et helt bestemt inntrykk av at den har et tydelig etterslep.

 

I tillegg har jeg sjekket for baklys, som er svært viktig og der gikk mitt eksemplar rett i dass etter min mening. Har ikke digitalkamera, men vedlagt er bilder tatt med SE 500i som tydelig viser baklysene i alle fire hjørner.

 

Da er det vel bare en ting igjen. Piksler. Fant her først 3 røde og en hvit. Men den ene røde begynte å blafre og ble borte etter litt. Så 2 røde og en hvit i nedre del av skjermen. (den ene røde er alltid i det hvite feltet når du er på dagbladet/vg, mens den andre røde er i lesefeltet og irriterer. Den hvite ligger rett over startknappen i windows, og merker mindre til den. (damn nå kom den 3 tilbake igjen, mens jeg skriver dette)

 

Tror konklusjonen min så langt er at dette ikke var den gode skjermen jeg leste om i testen til Hardware.no. Er egentlig ganske skuffet over at en skjerm kan bli dratt så frem som bra og ha såpass mye etterslep. (piksler og baklys er individuelt for meg). Mitt bruk for skjermen er en kombinasjon av spilling, film og kontorbruk.

 

Neste skritt for min del er å få sjekket om jeg kan få byttet denne med en ny fra Dell. Vet ikke hva returpolicyen deres er for piksler. Men håper i alle fall at baklyset er en god nok grunn for en ny skjerm. I hvert fall kan det virke slik etter å ha lest alle postene om 2005FP.

 

 

Til slutt en liten oppsummering av testen til Hardware:

 

+ Jevnt baklys og null gjennomlysning (For min del var det mye baklys)

+ Ingen tegn til etterslep (virker på meg som om det er en god del etterslep)

+ Nydelige og enkle menyer og betjening (OK)

+ Enkel justering av skjermerammen (meget bra, faktisk)

+ Gode farger, men mangler den siste lille spruten (virker ok)

 

- Ikke hurtigtaster for lys og kontrast (Hadde vært kjekt, ja)

post-220-1109889116_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff..det var synd!

 

Forbrukernes meninger bør man høre på tror jeg. Jeg kjøpte nettopp BenQ FP937s+ pga alle de mange positive brukertilbakemeldingene...

 

Den skjermen du har kjøpt har jo bare fått negativ omtale av forbrukerne da....så du skulle gjerne ventet litt før du kjøpte skjerm. Men noen må jo alltids være først ute slik at dem kan advare eller anbefale mot skjermer liksom

Lenke til kommentar

Interessant å se at det er så stor individuell forskjell på skjermer samme serie. Har selv testet en av disse skjermene, og der var baklyset mye mindre fremtredende (mer på linje med det Hardware opplevde).

 

Hva har du brightness satt til? Om den er 100% (som jeg tror er default) kan du forbedre situasjonen med å redusere denne. Etter min mening blir da også skjermen mer behagelig å se på.

 

R.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet mitt var at jeg ville ha en skjerm som gav et best mulig kompromiss mellom film, spill og kontorbruk. Siden denne skjermen fikk pluss for lite etterslep ble jeg overbevist om at dette var den rette skjermen for meg.

 

De problemene jeg har med at den har røde piksler og framtredende baklys kan forklares med produksjonsfeil og har derfor lite med testen som ble gjennomført av hardware. Men etterslepet, og her har jeg ikke noen fagkunnskap, er vel ikke påvirket av det enkelte eksemplar i vesentlig grad. Derfor ble jeg mest skuffet over at, ikke bare jeg opplever at den ha mye etterslep, men at mange rundt på nettet (hardforum, anadtechs forum) opplever det samme.

 

Mener at den som gjorde testen på hardware ikke har gjort en god jobb, hvis ikke han hadde et spesielt eksemplar av skjermen. Jeg som forbuker ilegger det som blir sagt i testene her stor betydning. Når hardware da gir en skjerm 6 smiles og anbefaling, så har de et ansvar å gjøre tingene skikkelig. Er tross alt mange av oss som kjøper det de anbefaler. At vi da opplever at det som trekkes frem som et pluss i testen, faktisk er skjermens svakeste punkt, synes jeg er ille.

 

Vet ikke helt hva som blir enden på visa for min del. Skal kontakte Dell angående baklyset (hadde styrken på 70% i bildet) og pikslene. Alternativene mine blir vel enten å:

 

- Forsøke å få den byttet med ny 1905fp

 

- Bruke angreretten (taper frakt)

 

- Forhandle frem en deal på å få 20" 2005FP til samme pris som i tilbudet i forrige uke og betale mellomlegget (er tross alt ikke noen som sliter med etterslep på denne, bare de andre problemene med variasjon i prod.kval.)

Lenke til kommentar

Etterslepet du opplever er nok ganske typisk for alle skjermer med VA (PVA i ditt tilfelle) panel. Skjermer med denne typen paneler sliter med langsom respons når en pixel skal skifte fra en farge med lav intensitet til en annen med lav intensitet.

 

Denne siden fra Xbit labs beskriver dette ganske godt.

 

En enkel test som jeg har funnet er godt egnet til å avsløre etterslep er å kjøre Bubble trouble, som også benyttes av testerne her på Hardware. Den røde kula på level 3 får en tydelig "hale" på de fleste LCD skjermer jeg har testet. Dette gjelder også Dell 1905.

 

Det kan være en løsning for deg å bytte til en av Dell sine 20" som benytter S-IPS panel. Jeg har selv en 16 ms Viewsonic med denne typen panel, og her er i hvertfall kula i BT rund. Om dette er overførbart til 3D FPS spill vet jeg lite om.

 

Tror uansett opplevelsen av etterslep er individuell, og til en viss grad en vanesak.

 

R.

Endret av Plukkern
Lenke til kommentar

Kommer rett fra 'crt-verdenen' over til en NEC 1970GX (8ms).

Må bare få lov til å slutte meg til kommentarene over om etterslep; jeg opplevde det som betydelig og plagsomt i forhold til min gamle crt skjerm. Synes også bildet 'vibrerer' omtrent som man ser mot horisonten en varm sommer dag.

 

Sitter å teller på knappene om jeg skal bruke angrefristen til fordel for en 21'' crt.

Antagelig så gjør jeg det, forventingene mine til lcd som spille skjem har fått seg en alvorlig 'trøkk'.

 

Hvis man skal trekke frem noe positivt ( ifht spilling), så er det fargegjenngivelsen, denne var overlegent bedre enn på en crt.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Får ta å teste med den bubble truble i ettermiddag for å se hvor stort utslag det er med den.

 

Kommer også fra crt verden og kan nok være litt preget av vanene mine der. Men alle utalelsene rundt omkring tyder på at 1905 er langt fra best i klassen på det området.

 

Begynner nok å dvele mot å gå for en s-ips 20 tommer ws istedet. Men må høre hva som er mulig med Dell først.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg også en 1905FP helt i starten, dvs i beg. av januar, skjermen var perfekt på alle måter med hensyn på backlight, på sort var den helt jevn og fin og ingen døde pixler, men jeg var sinnsykt skuffet over etterslepet. Testet med diverse dvdfilmer og noen skjermtest applikasjoner og annet og etter slepet var alt annet enn bra. Jeg brukt angreretten på min skjerm og kjøpte meg en 2001FP i stedet som nå etter å ha fått en replacement skjerm for den første jeg fikk som slet med mye backlight så er jeg über fornøyd, jevnt fint panel på sort, ingen døde pixler og etterslepet merks nesten ikke, as good as it gets :)

Endret av hwl
Lenke til kommentar

Fikk min DELL 1905FP i går. Også jeg kjøpte den på grunnlag av de gode anmeldelsene her på hardware.no og på anandtech. Har ikke fått tid til å teste den så mye men ble i likhet med trådstarter skuffet i forhold til de forventningene jeg hadde til skjermen. I spill er den ikke brukbar i det hele tatt, særlig gjelder dette i mørke partier. Prøvde også å spille av Die Hard 3 på dvd. Skjermen lagger faktisk også litt i raske actionscener :(. Skal som sagt teste den litt mer i helga men ting tyder på at jeg kommer til å sende den i retur. Det at den har en pikselfeil trekker også ned, men er ikke like avgjørende som ghostingen.

 

Er det noen som har noe erfaring med Dell i forhold til angrerett?

Lenke til kommentar
Fikk min DELL 1905FP i går. Også jeg kjøpte den på grunnlag av de gode anmeldelsene her på hardware.no og på anandtech. Har ikke fått tid til å teste den så mye men ble i likhet med trådstarter skuffet i forhold til de forventningene jeg hadde til skjermen. I spill er den ikke brukbar i det hele tatt, særlig gjelder dette i mørke partier. Prøvde også å spille av Die Hard 3 på dvd. Skjermen lagger faktisk også litt i raske actionscener :(. Skal som sagt teste den litt mer i helga men ting tyder på at jeg kommer til å sende den i retur. Det at den har en pikselfeil trekker også ned, men er ikke like avgjørende som ghostingen. 

 

Er det noen som har noe erfaring med Dell i forhold til angrerett?

 

Jeg brukte angrerett på min Dell 1905FP og det gikk helt fint det, gav bare beskjed om at jeg ønsket å returnere den, etter en liten uke fikk jeg brev med returnummer og beskjed om at jeg villle bli oppringt ang henting av skjermen og Linjegods kom hjem og hentet skjermen, slik at du slipper å betale returfrakt, det tar Dell seg av, alt i alt gikk det smertefritt.

Lenke til kommentar

Tror jeg benytter angreretten på min også. Blir jo ør i hodet etter å spille Wow i 10 minutter. Skjermen sliter så mye med etterslep at det ødelegger helt for den. Hadde det ikke vært så mye etterslep hadde skjermen vært en veldig god skjerm, evt en god bilde/kontor bruk skjerm.

 

Tror nesten dell begynner å lure etter så mange skjermer som kommer inn igjen nå hehe.

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar

Er jo bare å si i fra til Dell at det var noen svært misvisende tester på anandtech.com og hardware.no som gav inntrykk av at skjermen var egnet til en helt annen bruk enn den faktisk er. Er tross alt ikke alle som vet at PVA skjermer ikke er egnet til spillbruk, og vi må basere oss på at de som får dem til test faktisk gir oss et godt råd. Noe jeg opplever at hardware ikke har gjort i denne saken.

 

Skulle gjerne hørt hva Dag Thygesen, aka vammaveien har å si til alle oss som baserte vårt kjøp på hans anbefaling?

Lenke til kommentar

Da var angreretten registret hos dell.

 

Hadde i utgangspunktet lyst til å få 2005FP i bytte med pristillegg. Men det gikk ikke hos dell, så det ble ordinær angrerettsak.

 

Får sitte litt til på gjerdet nu med min 97 mod samsung 17" :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...