Gå til innhold

Smithfield blir Pentium D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sammen med Smithfield vil Intel også lansere nye brikkesett. For Pentium D blir dette 945P/G Express (Lakeport P/G), mens det for Pentium EEs del blir 955X Express (Glenwood).

Lurer på hva disse brikkesettene vil tilføre? Støtte for DDR2-667?

 

Pentium D og Pentium EE

Jeg går ut i fra at begge disse skal få to kjerner, men hva er forskjellen på disse? Kanskje EE får L3-cache?

 

Når det gjelder ytelsen skal den ifølge Intel ligge på 50-65% høyere enn dagens prosessorer, dette til tross den lavere frekvensen.

Akkurat det har jeg litt vanskelig for å forstå siden den raskeste av disse dobbeltkjerne (3,2GHz) går på 17% lavere klokkefrekvens enn den raskeste enkelttprosessoren (3,73GHz) og har på 25% tregere FSB enn P4 EE's 1066MHz FSB. Sammenlagt så skulle dette bety ca 35-40% lavere ytelse. I tillegg kommer tapet av Hyperthreading. (HT var en mellomting mellom enkeltkjerne og dobbeltkjerne som ga merkbar ytelsegevinst i en del situasjoner). La oss si at tapet av HT ikke har noen betydning og at dualkjerne fungerer 100% effektivt i alle programmer. Da vil man kunne oppleve de nevnte ca 35-40% lavere ytesle i forhold til potensiell ytelse. Regner man da et svært enkelt estimat og sier 2x3GHz-ytelse=6GHz-ytelse. (NB 100% effektivitet av dobbeltkjerne) så vil ytelsen tilsvare omentrent Pentium4 EE 3,73GHz. Greit nok, men ikke all verden ut fra en litt overfladisk beregning.

 

Bombarder meg gjerne med nye estimater av ytelsen for å få litt mer nyanserte synspunkter.

Etter hva jeg husker å ha lest var det ingen ytelsesforskjell på 800mhz og 1066mhz fsb. Forskjellen var i såfall minimal. Kilde: www.anandtech.com

 

HyperThreading gir fra -3% til +15% ytelsesøkning etter hva jeg husker.

Lenke til kommentar

Tankte jeg skulle tilføye et bilde av kjernen på Smithfield, sammen med noen andre kommende kjerner:

 

00120130.jpg

 

Er det flere enn meg som synes Smithfield ser ganske stor ut til å være en desktop CPU?

 

Presler og Dempsey virker litt uvanlige med sine fysisk adskilte kjerner.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg husker å ha lest var det ingen ytelsesforskjell på 800mhz og 1066mhz fsb. Forskjellen var i såfall minimal. Kilde: www.anandtech.com

 

HyperThreading gir fra -3% til +15% ytelsesøkning etter hva jeg husker.

Jeg inbiller meg at FSB er endel mer kritisk når man har to kjerner, tidligere benchmark for dual-cpu-systemer kan ihvertfall tyde på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
"Nforce 5" er bare ryktenavn, Nforce 4 Intel er det riktige navnet. Gleder meg til Dual Core, men jeg er redd for at det blir mye varme i begynnelsen, likevel er det vanskelig å få i både pose og sekk. ;)

Næææ.. de jobber en av gangen... det blir bare noen korte øyeblikk de jobber sammen, og det klarer kjølingen... De er ikke helt idiot i det firmaet... :innocent:

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hva du hinter til sveinsel, såklart vil de få bukt med varmen med ved introduksjonen til markedet tror jeg ikke det vil skje.

Jeg tror de får bukt med varmen allerede ved introduksjon. Dvs. de har jo underklokket og undervoltet CPU'ene så de ikke skal bli så varme. (3,2GHz i stedet for 3,8GHz og 1,35V i stedet for 1,425V) Hvis det hadde gått an å skille kjernene så ville hver kjerne bare produsert max rundt 50-60W på orginal hastighet, men kunne sikkert vært solgt som "vanlige" 115W Pentium4'er på 3,8GHz dersom de hadde fått like mye spenning som Prescott.

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2362&p=3

Intel did put together some relatively decent demos showcasing the benefits of dual core, the first was a video rendering test. Two systems rendered a single frame, one system was a Pentium 4 3.73EE, the other was a Pentium 4 3.2EE Dual Core. In this particular test, the dual core CPU rendered the scene in 45 seconds, compared to 67 seconds of the single core, higher clocked, Pentium 4 3.73EE.

 

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2362&p=1

presler is also HT enabled for a total of 4 thread simultaneous execution. The reason for making presler two separate pieces of silicon is a matter of yields, since a single dual core silicon would have a larger die surface area than two separate cores.

post-107-1110025719_thumb.jpg

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...