Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nå søkt meg inn på datateknikk og informatikk ved NTNU, og vet at jeg kommer inn på en av de to studiene. Tingen er at jeg har tatt exphil fra før av, og sliter nå med å finne et nytt fag som kunne vært relevant. Er det noen som har noen forslag på fag som ikke krever spesielle forkunnskaper?

Lenke til kommentar

Jeg har nå søkt meg inn på datateknikk og informatikk ved NTNU, og vet at jeg kommer inn på en av de to studiene. Tingen er at jeg har tatt exphil fra før av, og sliter nå med å finne et nytt fag som kunne vært relevant. Er det noen som har noen forslag på fag som ikke krever spesielle forkunnskaper?

Hva for slags type fag er det du tenker på? Må det være datarelatert?

Lenke til kommentar

Fy faen, Mekanikk 1 er helt innforjævlig vanskelig og komplisert fag!

 

Dere kommer helt sikkert til å le, men jeg kødder ikke. Jeg sliter ikke med noen andre fag, og har fått gode karakterer i dem. Matte, kjemi, mattek, IT og andre går helt fint, men ettersom jeg av diverse grunner har vært lite til stede i forelesningene og ikke enda fått bøkene (bestillt fra capris som har brukt over 2 uker på ordren nå, men kommer heldigvis i morgen), sliter jeg veldig med mekanikk.

 

Det irriterer meg også at det ikke følger en konkret linje i pensum, slik at jeg må hoppe og bruke lang tid på å lete etter relevant stoff i bøkene for å løse oppgaven. Jeg har så sittet i 4-5 timer med øving 3, med hjelp fra kompis som tok faget i fjor, uten å ha klart den første oppgaven en gang. Nå gir jeg opp og driter i hele øvingen.

 

Jeg måtte bare få det ut, men har også et spørsmål. I morgen når jeg får bøkene (de norske av F.Irgens), burde det gå lettere da hvis jeg tar en skikkelig økt i helgen? Jeg har ikke annet skolearbeid da og kan bruke hele helgen til å ta igjen det jeg har tapt. Begynner å bli virkelig oppgitt av det drittfaget som jeg egentlig hadde gledet meg til.

 

{end_rage}

 

Edit: Mine problemer er for det meste å kunne se på et system, sette opp FLD og likevektsligninger på en ryddig måte, finne de ukjene i korrekt rekkefølge uten å fucke opp ved å f.eks. blande forskjellige type krefter, vite når jeg må bytte fortegn og så videre.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Jeg har nå søkt meg inn på datateknikk og informatikk ved NTNU, og vet at jeg kommer inn på en av de to studiene. Tingen er at jeg har tatt exphil fra før av, og sliter nå med å finne et nytt fag som kunne vært relevant. Er det noen som har noen forslag på fag som ikke krever spesielle forkunnskaper?

Jeg tok tre fag første semesteret, jeg. Det høres sikkert labert ut for de som skal opp og frem, men stikkord som playstation, skiturer og mer tid til de tre andre fagene er fristende! ExPhil er uansett et fag som mange delvis neglisjerer, så hvis du melder deg opp i et fag med vanlig+ øvingsopplegg kan du i værste fall ende opp med litt mer jobb enn klassekameratene dine, kontra en rolig start på studiet! :D

Lenke til kommentar

Eh, så lenge siden jeg hadde faget, så husker ikke så mye. Bare at det var relativt lett sammenlignet med andre fag jeg hadde på den tiden. (Jeg tok dog Mek1 på et senere tidspunkt i studiet, sammen med andre "tunge" fag på høyere årskurs.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg har nå søkt meg inn på datateknikk og informatikk ved NTNU, og vet at jeg kommer inn på en av de to studiene. Tingen er at jeg har tatt exphil fra før av, og sliter nå med å finne et nytt fag som kunne vært relevant. Er det noen som har noen forslag på fag som ikke krever spesielle forkunnskaper?

Det er ikke så mange datafag som passer første semester. IT1301 Datastøttet læring skal gå helt fint å ta uten forkunnskaper, men jeg har enda til gode å møte noen som har fått noe nyttig ut av det faget. Personlig ville jeg heller valgt et språk, for eksempel tysk, fransk eller japansk.

Lenke til kommentar

Hva for slags type fag er det du tenker på? Må det være datarelatert?

 

Det er et annet datafag jeg først og fremst tenker på, men holder et rimelig åpent sinn til de fleste andre fag.

 

Jeg tok tre fag første semesteret, jeg. Det høres sikkert labert ut for de som skal opp og frem, men stikkord som playstation, skiturer og mer tid til de tre andre fagene er fristende! ExPhil er uansett et fag som mange delvis neglisjerer, så hvis du melder deg opp i et fag med vanlig+ øvingsopplegg kan du i værste fall ende opp med litt mer jobb enn klassekameratene dine, kontra en rolig start på studiet! :D

 

En rolig start på studiet høres kos ut, men jeg vil jo gjerne også få fullt stipend! Jeg holder på å fullføre et årsstudium i økonomi nå i Bodø, men valgte å ikke søke om lån/stipend siden jeg bor ganske nærme universitetet. Kanskje det er slik at jeg får fullt stipend selv om jeg ikke tar 30 stp neste semester?

Lenke til kommentar

En rolig start på studiet høres kos ut, men jeg vil jo gjerne også få fullt stipend! Jeg holder på å fullføre et årsstudium i økonomi nå i Bodø, men valgte å ikke søke om lån/stipend siden jeg bor ganske nærme universitetet. Kanskje det er slik at jeg får fullt stipend selv om jeg ikke tar 30 stp neste semester?

Dersom du bor hjemme hos dine foreldre, så har du ikke rett på stipend.

Lenke til kommentar

En rolig start på studiet høres kos ut, men jeg vil jo gjerne også få fullt stipend! Jeg holder på å fullføre et årsstudium i økonomi nå i Bodø, men valgte å ikke søke om lån/stipend siden jeg bor ganske nærme universitetet. Kanskje det er slik at jeg får fullt stipend selv om jeg ikke tar 30 stp neste semester?

Dersom du bor hjemme hos dine foreldre, så har du ikke rett på stipend.

Dette var jeg ikke klar over, da jeg var under den oppfattningen at alle fikk gjort om en del av lånet til stipend dersom de stod på alle fagene, uansett hvor de bodde. Dette er uansett ikke et problem for meg, da jeg må flytte til Trondheim når jeg skal begynne der.

Lenke til kommentar

Fy faen, Mekanikk 1 er helt innforjævlig vanskelig og komplisert fag!

 

Mekanikk 1 er egentlig et veldig greit fag. Min oppfatning er at det kan være litt trøblete i begynnelsen, men læringskurven stiger fort etter hvert. Mesteparten av faget dreier seg om akkurat det samme (krefter i konstruksjoner). Jeg anbefaler å gå i forelesningene, der får du det du trenger av metoder og framgangsmåter. Jeg brukte aldri bøkene mine (Hibbeler), men kun forelesningsnotater. Irgens kan være grei støttelitteratur. Mengdetrening (oppgaver) gjør at du kommer langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tok tre fag første semesteret, jeg. Det høres sikkert labert ut for de som skal opp og frem, men stikkord som playstation, skiturer og mer tid til de tre andre fagene er fristende! ExPhil er uansett et fag som mange delvis neglisjerer, så hvis du melder deg opp i et fag med vanlig+ øvingsopplegg kan du i værste fall ende opp med litt mer jobb enn klassekameratene dine, kontra en rolig start på studiet! :D

 

En rolig start på studiet høres kos ut, men jeg vil jo gjerne også få fullt stipend!

Hvis poenger bare er å få fler studiepoeng kan medisin for ikke medisinere være et alternativ.

Lenke til kommentar

Tallteori er et fint fag du kan prøve deg på. Det får du igjen i diskret matematikk

Ergo, man kan flatt ut drite i å ta det. Ingen grunn til å ta fag bare for å ta fag, ihvertfall ikke om man har et overlappende fag i samme semester. Om du kommer inn på datateknikk så kunne du kanskje tatt et fag som teller som ikke-teknisk emne i tredje eller et teknisk fra annet studie fra fjerde. Eventuelt, bare ha det (litt) chillere i første semester. Er ikke som om exphil er 25% av arbeidsmengden for førsteårstudenter uansett.

Endret av DurinVIII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...