Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MA1101 går gjennom de fleste emnene i R2 fra begynnelsen av (dvs. faget starter med grenseverdier og slikt som du har hatt i R1), men det betyr ikke at det vil være lett å følge med. Du vil oppleve at det i praksis gås ut i fra at du har hatt om emner som integrasjon fra før (dvs. i R2). Er du motivert nok og har lest deg litt opp på hovedpunktene i R2 fra før bør du likevel klare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Analyse-fagene går dypere inn i teorien og lengre vekk fra VGS-pensum enn brukerkursene gjør. Merk at de to brukerkursene er bredre enn analysefagene, fordi analysefagene går mye dypere i stedet for å ha stor bredde. For å få med deg alt som er pensum i brukerkursene må du så vidt jeg vet også ta Lineær algebra og geometri og Flerdimensjonal analyse. Da vil du til gjengjeld få en mye dypere forståelse av matematikken enn du hadde fått om du hadde tatt brukerkursene.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp vite at jeg kom inn på mitt 2. valg, marin teknikk. Hadde Indøk på første plass, og det er dette jeg har mest lyst til å gå. Er for tiden veldig usikker på om jeg skal takke ja til plassen, eller gjøre noe anent et år og kanksje ta opp litt fag for å søke på indøk til neste år. Noen som kan overbevise meg om at marin teknikk er kjempe bra? :)

Må man være veldig glad i å skru og mekke for å gå der, eller er det mer teoretiske studieløp, som kanskje retter seg mer inn mot utvikling og prosjektering/ledelse?

 

Om jeg uansett har lyst til å gå på indøk, kan det være lurt å bare starte på marin, for en del av fagene er vel ganske likt de første årene? Hvordan vil dette eventuelt være med tanke på å starte rett på 2. året på indøk?

Lenke til kommentar

Sammenligning av ingeniørmatte og realfagsmatte:

 

Matte 1: Grunnkurs analyse 1 og grunnkurs analyse 2 (MA1101 og MA1102)

Matte 2: Flerdimensjonal analyse (MA1103)

Matte 3: Lineær algebra og lineær algebra med anvendelser (MA1201 og MA1202)

 

MA-fagene går som sagt en del dypere i stoffet. Det er mer fokus på bevisføring, og de er ganske teoretisk tunge. Strykprosenten er sammenlignbar med matte 1, i alle fall var den det da Heidi Dahl holdt på. For en informatiker tror jeg at det kan være en fordel å ha mye matematikk, i alle fall hvis man er interessert i den rent teoretiske delen av det. Skal man bare være programmerer uten så mye fokus på å utvikle algoritmer, tror jeg det er ett fett. For en molekylærbiolog vet jeg ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp vite at jeg kom inn på mitt 2. valg, marin teknikk. Hadde Indøk på første plass, og det er dette jeg har mest lyst til å gå. Er for tiden veldig usikker på om jeg skal takke ja til plassen, eller gjøre noe anent et år og kanksje ta opp litt fag for å søke på indøk til neste år. Noen som kan overbevise meg om at marin teknikk er kjempe bra? :)

Må man være veldig glad i å skru og mekke for å gå der, eller er det mer teoretiske studieløp, som kanskje retter seg mer inn mot utvikling og prosjektering/ledelse?

 

Om jeg uansett har lyst til å gå på indøk, kan det være lurt å bare starte på marin, for en del av fagene er vel ganske likt de første årene? Hvordan vil dette eventuelt være med tanke på å starte rett på 2. året på indøk?

Det er seks fordypningsretninger på Marin:

 

Marin konstruksjonsteknikk

Marin kybernetikk

Marin hydrodynamikk

Driftsteknikk

Marint maskineri

Marin prosjektering

Fiskeri og marine ressurser

 

Jeg tror det er muligheter for å jobbe med både teori, eksperiment og utvikling innen de fleste av dem. Så du er på ingen måte bundet til verkstedet. Faktisk er det såvidt jeg vet få som bruker mye tid der, i alle fall de første årene.

Lenke til kommentar

58,9 på førstegangsvitnemål i hvert fall.

De som har rett under dette snittet og har søkt på indøk, er de da på venteliste? Og sett at du er topp 5 på venteliste, hvor stor pleier sannsynligheten å være for å komme inn? Ser for meg at det må være noen som kanskje tar indøk og nano, og kommer inn på nano og velger det?

Lenke til kommentar

Alle får jo i utgangspunktet bare ett tilbud hver, så jeg ser for meg at det ikke er det store poenget i å stå i kø. Er jo da avhengig av at noen andre bestemmer seg for å ikke studere i det hele tatt, for å få bevegelse i køen?

Men på NTNU tar de vel sjelden/aldri inn fra køen uansett.

 

Jeg kom inn på kybernetikk, og begynner der selv om førstevalget var FysMat. Tror jeg kommer til å trives der, eller så kan jeg jo også søke FysMat igjen neste år.

 

Er det 2 ekstra poeng man får for ett fullført studieår, 60 studiepoeng? Og så i tillegg 2 alderspoeng? Alderspoeng synes jeg er litt teit egentlig... Har dessuten litt dårlig samvittighet for å "jukse" meg inn på linjen fordi jeg har jentepoeng... men men :new_woot:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde du lest et par sider tilbake ville du funnet ut at mange har spurt om det samme. NTNU tar ikke inn fra ventelister; de fyller opp med for mange i utgangspunktet fordi de vet sånn cirka hvor mange som slutter.

Beklager. Men er moralen i slike diskusjonsforumer at en bør lese minst 10 sider før, før man velge å stille et spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...