Gå til innhold

Guide: Gameren og hans PC?


Anbefalte innlegg

Utrolig morsom og undreholdende artikkel, men jeg har litt småplukk som kan være aktuelt:

- Linker til prisguiden hadde vært kjekt.

- Logitech MX510 bør stå som et alternativ til Razer-musen.

- TwinMos PC3200 1024MB dual kit eller Corsair Value S PC3200 1024MB dual-kit bør stå som alternativer på minnesiden for de som ikke har tenkt til å overklokke. 2-2-2-5-brikker er meningsløst for en som ikke klokker.

- Både én liten (100-160 GB) og én stor disk (250 GB) kan være lurt å ha med (én til OS/programmer og én til media osv). Harddisker er svinbillige.

- GeForce 6800 (evnt. GT) og Radeon X800 (non-Pro/XL/Pro, velg ihvertfall ett av dem) bør også nevnes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, det stemmer det. :) Denne ble stengt, men den ble åpnet da de fleste moderatorene mente at denne skulle åpnes igjen.

 

---

 

Forresten hadde det vel greit å legge til et alternativ til på noen av dem GRendal?? ;)

jeg og datating skal snakke sammen og lage flere alternativer!

 

Når det gjelder 2-2-2-5, er det nok ikke helt meningsløst, du får en ytelsesøkning.

om det er merkbart eller verdt pengene, er opp til den enkelte å avgjøre.

Her er det mange faktorer som spiller inn, slik som Skrytefaktor, planlegging på lengre sikt ( et par gode DDR brikker kan overleve flere oppgraderinger), Overklokkingsplaner. Kort sagt, valgmuligheter. Jo mer penger du legger i ram`en, jo flere muligheter har du. så det gjelder å stikke fingern i jorda og finne ditt ideelle behov og dermed produkt.

 

Hard-disk anbefalingen kan nevnes, samt kraftigere grafikkløsninger.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Når det gjelder 2-2-2-5, er det nok ikke helt meningsløst, du får en ytelsesøkning.

om det er merkbart eller verdt pengene, er opp til den enkelte å avgjøre.

Her er det mange faktorer som spiller inn, slik som Skrytefaktor, planlegging på lengre sikt ( et par gode DDR brikker kan overleve flere oppgraderinger), Overklokkingsplaner. Kort sagt, valgmuligheter. Jo mer penger du legger i ram`en, jo flere muligheter har du. så det gjelder å stikke fingern i jorda og finne ditt ideelle behov og dermed produkt.

Ytelsesforskjellen er overhodet ikke merkbar ved spilling.

 

Jeg syntes det bare var litt merkelig at du la så mye penger i RAM og samtidig sparte ganske mye på skjermkortet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder 2-2-2-5, er det nok ikke helt meningsløst, du får en ytelsesøkning.

om det er merkbart eller verdt pengene, er opp til den enkelte å avgjøre.

Her er det mange faktorer som spiller inn, slik som Skrytefaktor, planlegging på lengre sikt ( et par gode DDR brikker kan overleve flere oppgraderinger), Overklokkingsplaner. Kort sagt, valgmuligheter. Jo mer penger du legger i ram`en, jo flere muligheter har du. så det gjelder å stikke fingern i jorda og finne ditt ideelle behov og dermed produkt.

Ytelsesforskjellen er overhodet ikke merkbar ved spilling.

 

Jeg syntes det bare var litt merkelig at du la så mye penger i RAM og samtidig sparte ganske mye på skjermkortet.

jeg sparte noen tusenlapper på skjermkort og la til noen hundrelapper på ram. :)

 

Men naturligvis, du har et poeng ;)

 

Men ta høyde for at 1280x1024 vanligvis er det høyeste en gamer bruker.

et 6600GT vil da fungere ypperlig i så måte? :hmm:

 

Husk at det handler om å holde kostnadene nede og. :whistle:

 

Konfirmasjonspengene varer ikke evig :p

 

Det alle må huske på her, er at litt her og litt der fort blir skrekkelig mye penger.

Det nevnes ekstra hard-disker, et 6800GT kort, raskere prossessor.

Prisen med alt dette fyker fort i været.

Endre89, du nevner svinebillige hard-disker. Isolert sett kan det synes slikt, men husk på at pengebegreper er relative.

 

Her handler det om å få en slagkraftig PC med god balanse i alle komponenter til en overkommelig utgift.

Med full pakke kom dette høyt på 13-tusentallet.

Jeg synes det begynner å nærme seg smertegrensen for hvor mye vi kan forlange at Gamere skal slenge ut.

 

Jeg er forsåvidt enig i at ramen kan nedprioriteres, men Skjermkort er lettere å kvitte seg med og oppgradere når tiden er moden for det. Et 6600GT vil tilby god ytelse i alle spill i ihvertfall et halvt år til, hvorpå det kan selges med 500-600 kroners tap og enkelt oppgradere til noe kraftigere.

Et skjermkort i 3000-4000 kroners klassen har aldri rent objektivt sett vært et godt kjøp, ei heller ikke nå.( jeg har til opplysning et 6800 Ultra Extreme selv :p ).

X800XL til 2700 er derimot på smertegrensen, men tilbyr svært mye for pengene..

 

føler at vi har en god dialog gående her nå!

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Vi har da PC anbefalinger under Anbefalinger her på hw.no, så jeg synes det må bli en mer gjennomgått artikkel\guide med mange ulike anbefalinger, dersom nytten foruten den gode lesningen skal være der. ;)

En litt annen vri av pc oppsett, som jeg tror vil gi god ytelse i midt på treet-klassen, er MSI k8, OCZ ram og Winchester 3000+ Alt synkront og clocket til blods. For etter som jeg har oppfattet det, kan man ikke clocke høyere med f.eks Winnie 3500+, men p.g.a høyere multiplier, setter den lavere krav til annet utstyr (ram, HK) for å oppnå optimal clock. Så da skulle de pengene på differansen mellom 3000+ og 3500+ samt rammen og HK til noe ekstra, ikke være så altfor langt ifra, spart og man får også ganske mye bedre ytelse og ekstra funksjoner med HK, dersom en trenger det ;)

Edit: leifs, div.

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Ville også byttet HD med maxtor DiamondMax 10 som gir ytlese tilsvarende WD raptor men med mye bedre GB/pris. Dette vil gi mye bedre load tider i spill...

det var vel å ta i litt vel...?

 

Men vart ikke denne tråden stengt igår kveld...?

det vil iallefall gi bedre loade tider hvis det er det du sikter til... Husker ikke hvor jeg leste reviews av den men har lest 3-4 stykk, og hørt en del bra om den på div. forum.. Og det virker som om den ligger i klasse med raptor når det gjelder ytelse, da den har 16mb cache... Du kan jo google litt så får du se...

tenkte mest på at raptoren har 10000rpm iforhold til DMax sine 7200, men tenkte ikke cachen, men har den så mye å si at det kan bli tilnærmet lik ytelse på de to..?synes de høres litt merkelig ut....men nå skal jeg ikke snakke for mye om noe jeg ikke kan så særlig om... :hmm: ..skal heller gjøre som du sier å google litt og se...

Lenke til kommentar
Vi har da PC anbefalinger under Anbefalinger her på hw.no, så jeg synes det må bli en mer gjennomgått artikkel\guide med mange ulike anbefalinger, dersom nytten foruten den gode lesningen skal være der. ;)

En litt annen vri av pc oppsett, som jeg tror vil gi god ytelse i midt på treet-klassen, er MSI k8, OCZ ram og Winchester 3000+ Alt synkront og clocket til blods. For etter som jeg har oppfattet det, kan man ikke clocke høyere med f.eks Winnie 3500+, men p.g.a høyere multiplier, setter den lavere krav til annet utstyr (ram, HK) for å oppnå optimal clock. Så da skulle de pengene på differansen mellom 3000+ og 3500+ samt rammen og HK til noe ekstra, ikke være så altfor langt ifra, spart og man får også ganske mye bedre ytelse og ekstra funksjoner med HK, dersom en trenger det ;)

Edit: leifs, div.

hehe, godt poeng. en annen ting er jo om dette er stabilt over lengre tid.

Har imidlertid litt inntrykk av at det ikke er de helt store ytelses-hoppene ved extrem klokking utenom 3dmark.

 

i spill o.l mener jeg?

Lenke til kommentar

sverger til min Nec 1770NX !

Gikk fra 19" CRT til 17" LCD.. Var redd for at jeg ikke skulle klare å spille cs på samme nivå som jeg gjorde med CRT, men for å si det som det er:

Blir bare bedre og bedre jeg :dribble:

 

Så selv det står "anbefalt" en LCD i guiden / artikkelen, så blir den ikke mindre egnet til gaming ;)

Endret av Alph3z
Lenke til kommentar

Ville også byttet HD med maxtor DiamondMax 10 som gir ytlese tilsvarende WD raptor men med mye bedre GB/pris. Dette vil gi mye bedre load tider i spill...

det var vel å ta i litt vel...?

 

Men vart ikke denne tråden stengt igår kveld...?

det vil iallefall gi bedre loade tider hvis det er det du sikter til... Husker ikke hvor jeg leste reviews av den men har lest 3-4 stykk, og hørt en del bra om den på div. forum.. Og det virker som om den ligger i klasse med raptor når det gjelder ytelse, da den har 16mb cache... Du kan jo google litt så får du se...

tenkte mest på at raptoren har 10000rpm iforhold til DMax sine 7200, men tenkte ikke cachen, men har den så mye å si at det kan bli tilnærmet lik ytelse på de to..?synes de høres litt merkelig ut....men nå skal jeg ikke snakke for mye om noe jeg ikke kan så særlig om... :hmm: ..skal heller gjøre som du sier å google litt og se...

 

 

fant en test på anandtech, som du ser gir den mye for penga, men som jeg ser nå taper den for raptor når det kommer til loadtid i spill, mens den klarer seg veldig bra på mange av de andre testene.. Men det virker som om vanlige desktop applikasjoner er de som drar størst nytte av den økte cachen... Man må også tenke på datatettheten når det kommer til ytelse, og jeg antar at maxtor har litt å hente kontra raptor der...

 

For etter som jeg har oppfattet det, kan man ikke clocke høyere med f.eks Winnie 3500+, men p.g.a høyere multiplier, setter den lavere krav til annet utstyr (ram, HK) for å oppnå optimal clock. Så da skulle de pengene på differansen mellom 3000+ og 3500+ samt rammen og HK til noe ekstra

 

Det er ikke noe problem å klokke en 3000+ til samme hastighet som en 3500+ med samme ram, men må riktignok ha et HK som er stabil på htt over 300, men det virker som om de fleste nyere HK klarer dette (mitt dfi hadde iallefall ingen problemer med 333x8 men da ville ikke cpu mer) , alt som skal til er divider på rammen, da nf3 og nf4 ikke har de samme problemene som nf2 hadde med dividere (takket være integrert minnekontroller på cpu) er det tilnermet ingen tap av ytelse ved bruk av divider, men kan i prinsippet nesten si at a64 cpuer har ulåst multiplier pga. dette.

Lenke til kommentar
Da var det lagt til 4 alternativer. :)

Nå ble det virkelig virkelig fart over sakene! :thumbup:

 

Guiden steg plutselig mangfoldige hakk, og jeg vil gå så langt og si at dette er så godt som en fullkommen guide for gaming-PC'er. Du har fått med gode budsjettvalg som yter meget godt i forhold til prisen og meget gode ytelsesvalg for de som er ute etter dt lille ekstra som til gjengjeld ikke koster så altfor mye. Leseren blir også godt informert om hvilket av de to valgene han skal ta.

 

Stå på! :thumbup:

 

Sticky anyone?! :yes:

Lenke til kommentar

takker alle sammen.

Vil rette en STOR takk til Datating som har hjulpet meg å publisere artikkelen, samt tatt seg av linking og mye annet!

 

Håper folk finner frem smilet når de leser artikkelen samt noen kan benytte den som en guide i den kronglete datajungelen av deler som heter SE,XT,PRO,NON-PRO og ikke klarer å skille dem ( og DET skal de jommen meg få min forståelse for)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...