Gå til innhold

Anbefalt ladetid for mobiler; generelt!


paol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min erfaring tilsier at det går helt fint å lade bare til det blir fullt første gang, men jeg er ikke ekspert på emnet dog, er ihvertfall enig med hva de sier på batteryuniversity!

Akkurat dette her er min erfaring også... :thumbup:

Mener å ha lest at man kan lade opp et Li-ion batteri mellom 600-1000 ganger før det begynner å bli dårligere....og de skal det jo ikke ha noe å si om du lader hver dag eller hver fjerde dag....du har ex. antall ganger....så hvis dette stemmer så er det jo ikke farlig om jeg lader opp hver natt....batteriet vil jo holde i ca. 2 år.....og innen det har jeg sikkert en ny mobil.... :p

Lenke til kommentar
A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.

 

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

 

Slik er det.

For lengre levetid eller bedre kapasitet?

Det er to vidt forskjellige ting.

 

I tillegg:

Short discharges with subsequent recharges do not provide the periodic calibration needed to synchronize the fuel gauge with the battery's state-of-charge. A deliberate full discharge and recharge every 30 charges corrects this problem. Letting the battery run down to the cut-off point in the equipment will do this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate.

 

Står heller ikke noe i manualene til telefonene om dette, noe som viser at produsentene ikke tar med all informasjon de kan om emnet, selv om dette fører til at de, som nevnt tidligere, blir kjent for dårlige batterier. ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for mye bra innlegg!

 

Vil bare si at produsentene er sleipe når det gjelder batteri. Og om de skriver 90min i manualen betyr det ikke første oppladning!

 

Ellers så er alt business, selvfølgelig om batteriet dør ut før så kjøper man et nytt. Mer penger til produsenten. Og dette gjelder for alle mobiltyper.

 

-

Lenke til kommentar
Ellers så er alt business, selvfølgelig om batteriet dør ut før så kjøper man et nytt. Mer penger til produsenten. Og dette gjelder for alle mobiltyper.

Spekulasjoner, spekulasjoner, spekulasjoner :)

 

Så klart vil produsentene produsentene tjene penger, men da hadde det vel vært klokere å legge ved et billigere batteri og en riktig forklaring i manualen?

 

Som sagt før i tråden; ingen grunn til å tro at manualen lyver.

Lenke til kommentar
Vil bare si at produsentene er sleipe når det gjelder batteri. Og om de skriver 90min i manualen betyr det ikke første oppladning!

Du må jo være passe treg, hvis du fremdeles ikke har forstått at første lading er totalt irrelevant for batteriets levetid/kvalitet.

nei, det har vel vist seg at det ikke er store forskjeller her, selv om de finnes.

 

Er spent på å høre hva Deltaservice har å si, om dei det hele tatt har svart når jeg kommer tilbake på jobb imorgen.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra vår kjære servicetekniker Arild hos Deltaservice Drammen:

 

Selv om batteriet indikeres ferdig etter 2-3 timer fortsetter det å gå en liten ladestrøm kalt vedlikeholdsladning.

 

Første gangen batteriet lades skjer det en oppstart av en elektrokjemisk prosess. Det er viktig for batteriets videre holdbarhet at denne prosessen fullføres. Det anbefales derfor å lade 15 timer første gang. Vår erfaring tilsier at batteriene yter maksimalt ved å gjøre dette.

 

Videre lading burde avsluttes når lading indikeres ferdig. Det er ikke noe farlig å la den stå for lenge da ladeelektronikken regulerer dette, men den lille vedlikeholdsladingen vil på sikt være med på å redusere kapasiteten og varigheten på batteriet.

 

Det har altså ingen ting med når batteriet er fullt, men om igangsettelsen av denne elektrokjemiske prosessen.

 

Leste et annet sted at grunnen til at batterier kommer halvveis ladet opp fra fabrikken er fordi de holder seg lengst under lagring ved 40% opplading og at de ellers bør oppbevares kjølig om de skal ligge over lengre tid.

 

De skal dog ikke fryses.

 

Batteriets kapasitet vil forfalle gradvis allerede fra produksjonsdato uansett bruk da det oksideres fra innsiden.

 

Batterier bør aldri ligge fullstendig tømt over lengre tid da dette kan deaktivere den innebygde beskyttelsesmekanismen (eller overladingsventilen om du vil).

 

Vær gjerne uenig med mine påstander. En diskusjon rundt dette er alltid interessant, så lenge den er backet opp av gode argumenter og ikke bare synsing.

Lenke til kommentar

Nå nærmer vi oss de samme synspunktene.

Jeg har bare en liten kommentar til selvmotsigelsen om første gangs opplading:

 

Du sier at batteriene kommer halveis oppladet fra leverandør.

Du fremholder samtidig viktigheten av 15-timers første gangs opplading.

 

Den elektrokjemiske prosessen er vel allerede igangsatt før forbruker kan starte denne?

 

Hva driver Deltaservice med?

 

Er det litt sammenblanding av batteriteknologi ?

 

Fint hvis du backer opp synspunktene dine på dette....

Lenke til kommentar
Som jeg sier:

ifølge batteryuniversity går det helt fint å lade nøyaktig som du vil, MEN maksimal batterikapasitet får du ved å lade leeenge hver eneste gang.

 

Forskjellen er marginal, men tilstedeværende.

jeg regner med at du frafaller denne påstanden nå?

 

siden du fikk dette svaret:

"Videre lading burde avsluttes når lading indikeres ferdig. Det er ikke noe farlig å la den stå for lenge da ladeelektronikken regulerer dette, men den lille vedlikeholdsladingen vil på sikt være med på å redusere kapasiteten og varigheten på batteriet."

 

med andre ord så skal man lade opp batteriet til det indikerer fullt og så frakoble, hvis ikke så kan man faktisk redusere kapasiteten på batteriet.

 

eller?

Lenke til kommentar
Hva driver Deltaservice med?

 

Er det litt sammenblanding av batteriteknologi ?

Jeg er helt overbevist om at det er det.

 

Som nevnt - Litium batterier er alltid forhåndsladet, så denne påståtte "elektrokjemisk prosessen" har dermed startet før batteriet forlater fabrikk.

 

Jeg synes også det er litt snodig at denne prosessen ikke blir nevnt noen andre steder hvor Litium-batterier er spesifisert.

Lenke til kommentar
Som nevnt - Litium batterier er alltid forhåndsladet, så denne påståtte "elektrokjemisk prosessen" har dermed startet før batteriet forlater fabrikk.

 

Jeg ville tro at denne prosessen er startet allerede fra produksjonsbåndet. Men ville også mene at det også kan ha noe å si hvordan de blir ladet på fabrikken. Har vanskelig for å tro at de lades på samme måte der (altså et par timer pr batteri) som vi gjør hjemme. Er jo rimelig mange batterier som produseres hver eneste dag. Så det er ikke sikkert at dette er motstridende allikevel.

 

QUOTE (Crazysteps @ 28/02/2005 : 08:33)

Som jeg sier:

ifølge batteryuniversity går det helt fint å lade nøyaktig som du vil, MEN maksimal batterikapasitet får du ved å lade leeenge hver eneste gang.

 

Forskjellen er marginal, men tilstedeværende. 

 

 

jeg regner med at du frafaller denne påstanden nå?

 

siden du fikk dette svaret:

"Videre lading burde avsluttes når lading indikeres ferdig. Det er ikke noe farlig å la den stå for lenge da ladeelektronikken regulerer dette, men den lille vedlikeholdsladingen vil på sikt være med på å redusere kapasiteten og varigheten på batteriet."

 

Ja, må nesten frafalle det da. Den første påstanden var jo basert på batteryuniversity's grafer og lurifaks sine uttalelser.

 

Merksnodig.

 

Alikevel... å stole blindt på batteryuniversity og la informasjonen fra ett hold gå foran alle andre teorier er vel heller ikke alltid like lurt. Ingen som har andre kilder? andre serviceverksteder? Produsenter av batterier?

Lenke til kommentar

Enig med det siste argumentet ditt.

Det er lettere å tro på forklaringer når det er grundig fundert på plausible forklaringer, slik battery university gjør det.

Isidor Buchmann er også en troverdig person som har sammenfallende synspunkter.

For å etterprøve teoriene må man kanskje gå inngående igjennom kjemien bak de prossesser som legges fram.

Det er ikke for hvermannsen.

Jeg har ennå ikke møtt divergerende argumenter som ikke er basert på synsing.

 

Det vil alltid være rom for endring i oppfattning om saker, men hele tiden veies det nye opp imot ens egne erfaringer og kunskap.

 

Jeg skulle ønske at dere som driver med salg av produkter med oppladbare batterier, følger med på slike debatter som vi har hatt i denne tråden.

 

Det er altfor mange som har skråsikre holdninger om bruk av oppladbare batterier, og fremholder dette som absolutte sannheter overfor brukere/kunder.

 

Det værste jeg vet er vranglære fra såkalte eksperter.

Det står mye mer respekt av en som innrømmer at han ikke er sikker.

 

"Den som tror han er ferdig opplært, er ikke opplært. Bare ferdig"

Lenke til kommentar

Nytt svar fra Deltaservice:

 

Anbefalt ladetid 15timer gjelder kun batterier som kommer uladet fra fabrikk. Batterier som kommer halvveis ladet opp, som de fleste gjør, vil ha en kortere total levetid enn de uladede.

 

Så da har vi vel fått sammenfallende svar både fra batteryuniversity og deltaservice.

 

Da batteriene som følger med telefonene i Norge er halvveis ladet opp er det ingen grunn til å lade noe ekstra første gangen, mens om de derimot kommer uladet (som er å foretrekke) er det en fordel å lade 15 timer for å starte den elektrokjemiske prosessen.

Lenke til kommentar

Det er ingen steder hos batteryuniversity dokumentert at batterier skal lades lenger første gangen.

 

Det står tvert imot at det ikke har noe å si om det er 1. eller 50.-ende gangen.

 

Jeg ser ingen sammefallende svar slik du antyder.

 

Du har enda ikke gitt oss opplysninger om Deltaservice, slik at det går an å evaluere påstandene deres.

 

 

Påstand:

Batteriets levetid er forskjellig fra batteri til batteri. Det finnes ikke to batterier som har det samme utgangspunktet. Det blir også helt umulig å sammenligne batterilevetid fordi påvirkning og bruk vil være forskjellig fra gang til gang.

 

Påstand:

Batterienes levetid er en funksjon av oppladingsfrekvens (mye eller lite bruk) og alder og yttre påvirkninger.

 

Påstand:

Hvis de skal være noe i det du skriver, må det skyldes forskjell på alder.

Kan det tenkes at batterier som ikke er ladet opp, er ferskere enn de som er forhåndslagret?

Beste måte å forlenge levetiden på et Li-Ion batteri er å lade det opp til 40% av kapasiteten, og lagre det kaldt.

 

Kan det være at batterier som kommer uladet fra fabrikk holder lenger fordi at de er nyere, og ikke fordi de har anledning til å få 15 timer lading første gangen?

 

 

Ta mine påstander for hva det er.

Jeg har vært interresert i emnet oppladbare batterier i de siste 5 årene, og mine synspunkter er nok farget mest av de omtalte nettstedene. Jeg er utdannet elektro/automasjonsingeniør, men ingen kjemiker.

Endret av Gjesp
Lenke til kommentar
Jeg ser ingen sammefallende svar slik du antyder.

 

Sammenfallende svar var angående de ferdig oppladede batteriene. Her har det ikke noe så si om man lader 15t første gang eller ei.

 

Du har enda ikke gitt oss opplysninger om Deltaservice, slik at det går an å evaluere påstandene deres.

 

Hva skal jeg opplyse om? Deltaservice Drammen AS er et av Norges største mobilverksteder og det er servicetekniker Arild som har svart på mine spørsmål.

 

Batteriets levetid er forskjellig fra batteri til batteri. Det finnes ikke to batterier som har det samme utgangspunktet. Det blir også helt umulig å sammenligne batterilevetid fordi påvirkning og bruk vil være forskjellig fra gang til gang

 

Klart det, men sammenlikner man 1000 batterier som er ladet på én måte med 1000 andre som er ladet på en annen måte så kan man helt sikkert se en tendens den ene eller den andre veien.

 

Kan det være at batterier som kommer uladet fra fabrikk holder lenger fordi at de er nyere, og ikke fordi de har anledning til å få 15 timer lading første gangen?

 

Det er selvfølgelig én faktor som spiller inn da Li-ion batterier er ferskvare, men at det er viktig å få satt igang denne såkalte elektrokjemiske prosessen virker klart når vi som mobilforhandlere merker at batteriene blir bedre og bedre de første ukene kunden bruker dem. Ofte noen kommer innom og klager etter et par uker, så ber vi dem om å vente to uker til og se og når de da returnerer så har det ofte endret seg til det bedre.

 

Noen andre som har noen synspunkter rundt dette emnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...