Gå til innhold

Anbefalt ladetid for mobiler; generelt!


paol

Anbefalte innlegg

Det faller dessuten på sin egen urimelighet å påstå at batteriet blir bedre dersom det lades i x antall timer første gangen, når produsentene ikke informerer om dette. Helt seriøst - tror dere virkelig at produsenten av telefonen og batteriet ønsker at batteriet deres skal blir dårlig? Med hvilken hensikt skulle de ikke oppgi noe slikt i manualen? Tror dere de ønsker å bli kjent for å levere telefoner med dårlig batterikapasitet?

Mulige grunner:

 

1) De ønsker å holde manualen enklest mulig å forstå

 

2) Første ladesyklus har ikke SÅ mye å si for levetiden på batteriet at det oppveier ulempen med å måtte holde seg unna telefonen i 15 timer

 

Det er jo en grunn til at produsentene har begynt å levere telefonene med hurtigladere. Etter hva jeg har lest her på forumet så er det gjengs oppfatning at disse laderne er dårligere enn de sentladende. Nok et eksempel på at produsentene velger tilgjengelighet og enkelhet fremfor kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lukker jo bare øya og gnåler videre om hva en eller annen servicesjappe har lirt av seg.

 

Batterier varer ikke evig, og "brukbar" holdbarhet er 6mnd, selv om de kan vare adskillig lengre enn det, men da er de svekket, og vil fortsette og svekkes. At da serviceverskteder "trimmer" batterier blir for dumt. Skal ikke gå mer inn på det, da jeg ikke vet eller bryr meg om hva de måtte finne på.

 

Det er fortsatt f.ex Siemens som har laget telefonen, og ikke serviceverkstedet.

 

Du tror vel ikke folk blir dummere etter hvert som tiden går? Tidligere var det vanlig at batterier, på grunn av teknologi, måtte lades spesielt både første gang og senere, ved bl.annet klattlading. Folk klarte å følge dette sånn noenlunde. At produsenter nå IKKE skriver denne informasjonen i manualer skyldes at de IKKE trenger å være der. Selv om batteriene ser sånn noenlunde like ut er det store forskjeller på innsiden.

 

All debatering her er like god, for det er vel for det meste bare synsing, ihvertfall fra trådstarters side.

 

At verkstedet og kanskje elkjøp anbefaler dette vil jeg tro er for at den gjengse kjøper synes å huske at man måtte lade på et nærmest religiøst grunnlag de første gangene, og da er det vel like greit å fortsette med det. Som nevnt, batteriet blir ikke dårligere heller av å lades på denne måten. Det spiller bare ingen rolle...

Lenke til kommentar

Dobbelmann:

oi oi oi, her var det mange gode argumenter.

 

For meg høres det ut som ren synsing fra din side. Lurifaks og jeg har ihvertfall noe å komme med utover vår personlige mening.

 

Og som du selv sier: nei, du vet ikke hva verkstedene gjør. Men jeg kan love deg at det er en grunn til det, ellers hadde de aldri brukt tid på det. De ønsker nemlig også å tjene penger og da er det ikke lurt å sitte å utføre operasjoner uten hensikt.

Lenke til kommentar
Denne linken kommer alltid godt til i slike batteridiskusjoner...

Uansett så finnes det ikke noe fasitsvar...

Tja, nærmere fasitsvar enn dette kommer vi nok ikke nei:

 

The 1st charge is no different to the 5th or the 50th charge. Stickers instructing to charge the battery for 8 hours or more for the first time may be a leftover from the nickel battery days.

 

 

Hele saken med Litium batterier er at batteriet blir ikke permanent dårligere av "uriktig" lading. Det gjelder også de første gangene du lader det - det blir ikke permanent dårligere om du bare lader det i 10 minutter!

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Da er det jo fryktelig rart at verkstedet anbefaler dette og også utfører sin trimme-operasjon.

 

Du mener altså at disse teknikerne, som faktisk er utdannet innen feltet, kaster bort tiden sin?

Jepp det tror jeg :yes:

 

Men er det fremdeles deltaservice du refererer til? Jeg tror ikke de har noe spesielt god peiling på batterier utover at de gjerne har opplæring i å bruke en dings som tester batteriet. Det kan jo også være at vedkommende du snakket med egentlig jobbet på kundeservice, og i likhet med andre kundebehandlere ikke har spesielt mye peiling.

 

Denne trimme-praksisen. Er du helt sikker på at det også bedrives på de nye lithium-batteriene?

Lenke til kommentar
Men er det fremdeles deltaservice du refererer til? Jeg tror ikke de har noe spesielt god peiling på batterier utover at de gjerne har opplæring i å bruke en dings som tester batteriet. Det kan jo også være at vedkommende du snakket med egentlig jobbet på kundeservice, og i likhet med andre kundebehandlere ikke har spesielt mye peiling.

 

Denne trimme-praksisen. Er du helt sikker på at det også bedrives på de nye lithium-batteriene?

Fremdeles Deltaservice jeg refererer til.

Sendte en melding via forhandlersiden deres direkte til en tekniker som jobbet med Nokia.

 

Hender ofte at telefonene kommer tilbake med påskriften "trimmet batteri" under arbeidsbeskrivelsen. Gjerne på helt nye batterier. Tror ikke de gjør det på batterier som er brukt en stund.

 

Kan sende en e-post til Deltaservice og forhøre meg om praksisen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke mobilprodusentene skrive litt mer om lading i manualer? Når de ikke skriver så mye om det, så er det kanskje ikke så veldig vits å vite så mye om ladinger av lithium-batterier (sånn som lading av batteri i 16 timer, det har jeg ikke sett i nyere mobilmanualer)...

Lenke til kommentar

Jeg viser til mine tidligere innlegg.

 

Jeg ringte vår utenlandske batterileverandør om dette.

Han vrei seg is stolen, hørte det ut som.

Påsto at det å få serviceverksteder etc.. til å forandre praksisen /hva de sier om dette er en tung materie....

Hans påstand var rett og slett at de ofte manglet elementær kunnskap om disse nyere typene.

Disse ladetidene tilhører fortiden (selv om det i denne verden ikke er så lenge siden)

Å lade nye batterier i nær et døgn gjør ikke noe, rett og slett fordi de ikke blir ladet så lenge. Med andre ord...bare tull.

Følg instruksjonsboken, klattlad batteriet , lad i 2 min, 30 min, 3 timer....gjør hva dere vil.

Jeg fortalte ham hva "Lurifaksen" refererer, tidligere i denne tråden, og det var visst helt riktig:

 

"The 1st charge is no different to the 5th or the 50th charge. Stickers instructing to charge the battery for 8 hours or more for the first time may be a leftover from the nickel battery days".

 

Dette var da mitt siste innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Endelig!

Fornuften seiret i denne tråden.

Det er viktig å vite hvor informasjonen kommer fra. Uten det er det umulig å vurdere sannhetsgraden.

Det er altfor mange som utroper seg til å være eksperter, uten å ha satt seg inn i materien.

Takk for en interessant debatt.

Jeg har selv hatt mange innlegg flere steder på emnet; lading og bruk av oppladbare batterier, men vil ikke gjenta mine synspunkter.

Lenke til kommentar
Denne linken kommer alltid godt til i slike batteridiskusjoner...

Uansett så finnes det ikke noe fasitsvar...

Tja, nærmere fasitsvar enn dette kommer vi nok ikke nei:

Sjekket nå innom batteryuniversity for første gang da jeg regnet med at det dere siterte tidligere var det fulle og hele svaret.

 

Så fant jeg denne siden:

Batteryuniversity Part One

 

Her finner man følgende diagram:

Ladesyklus Li-ion

 

Som teknikeren i Deltaservice sa til meg, så sier telefonen ifra at batteriet er fullt etter første etappe i ladesyklusen (se første stipla vertikale linje) etter dette fortsetter bateriet å lade noen timer til andre stipla linje.

 

Dette må vel bevise at man skal lade leeenge hver eneste gang man lader disse batteriene, MEN at det ikke har så MYE å si.

 

Optimal tid mellom hver lading vil man uansett få om man lader leeenge hver gang.

 

Alt ifølge batteryuniveristy.

Lenke til kommentar

Hvis du leser diagrammet i sammenheng med forklaringen, forstår du at du beholder livslengden til batteriet lengst ved ikke å lade for lenge.

 

Most cells are charged to 4.20 volts with a tolerance of +/?0.05V/cell. Charging only to 4.10V reduced the capacity by 10% but provides a longer service life.

 

 

Egentlig er dette flisespikkeri, og det hele koker ned til at man bør lade telefonen ca ved halvparten av ladeindikasjon, og la telefonen lades helt ut ca annenhver mnd. Det er viktigere å beskytte telefonen fra varme omgivelser.

Jeg bruker det samme batteriet på tredje året.

Lenke til kommentar

Kort og godt så avhenger alt av batteritypen. Batteriuniversity er en meget grei guide om batterier,batterityper og hvordan disse skal behandles. Men samtidig beviser den at ingen har noe fasit svar på alt. Brukes Li-Ion batteriet som eksempler så har jeg fks. hørt (som noen sier ovenfor) at disse helst ikke bør lades fult ut men på en måte klatt-lades, livssyklusen ut. Men ingen har nok egentlig noe godt svar på det hele, dermed blir dette bare som å røre i en uferdi grøt.

Lenke til kommentar

jeg har riktignok ikke noe fagkunnskap på emnet å bidra med, men kan ta erfaringene med de mobilene jeg selv ahr hatt og ladetid:

 

Hadde først en nokia 3310 (skrekk og gru!) som jeg ladet den var full, etter tre måneder med bare oppladninger fra den var helt tom ble batteriet helt elendig og mobilen skrudde seg stadig av selv når den tilsynelatende var full, dette skyldes nok en nokiafeil, men jeg fant ut at da jeg fikk den kunne den vare i opptil 6 dager, etter 3 måneder var 3 dager max, eldenig batteri og telefon.

 

Hadde så en SE T300, ladet i en og en halv time første gang til den var full. Merket at de første gangene gikk batteriet fort ut, men etter ei måned varte det i 8 dager max, nå 2 år etter varer fremdeles batteriet i 8 dager ved lite bruk, imponerende! har stort sett latt den lade helt ut hver gang.

 

Idag har jeg en siemens CX65, da jeg fikk den ladet jeg den i 2 timer, også her var batteriet svært dårlig de første par ukene, men etterhvert varte batteriet i omtrent 4-5 dager med lite bruk, noe det gjør den dag i dag selv om det er gdot over 6 måneder siden jeg kjøpte den...

 

Min erfaring tilsier at det går helt fint å lade bare til det blir fullt første gang, men jeg er ikke ekspert på emnet dog, er ihvertfall enig med hva de sier på batteryuniversity!

Lenke til kommentar

What ever !

 

Da skjønner ikke jeg hva du maser om. Bare gjør som du vil. Jeg tror ikke det vil utgjøre noe forskjell på lengden mellom hver oppladning, hvis du velger å la telefonen slukke før neste opplading.

 

Er det ikke bedre å være sikker på at du har oppladet batteri om morgenen, enn å fortsette utlading fra foregående dag?

 

Du vill ikke ha noe minne-effekt som begrenser batteritiden neste gang.

Du vil være sikker på at du har den lengste batteritiden, uavhengig av hva ladeindikatoren forteller deg.

 

Jeg har prøvet dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...