Gå til innhold

Anbefalt ladetid for mobiler; generelt!


paol

Anbefalte innlegg

:thumbup: Vil bare si til alle dere som lurer på hvor lenge dere skal lade tlf!

 

JEG jobber i bransjen, så jeg VET, 100 % det skal lades Ekstra lenge!

 

Så til alle moderatorer og alle som tror noe annet FEIL!

 

Kan forklare dette enkelt med at et batteri, skal kunne "overlades LENGE" før det kan brukes normalt.

 

Dette er allment kjent . Dette gjelder derfor ikke bare mob men alt som har oppladbart batteri.

 

:thumbup:

 

Anbefalt ladetid for mob generelt: 15-17 t første gang

Normalt bruk senere 2-3 t se pakken m mobil.

 

 

-paol har sakt sitt.

 

Nå kan du stenge denne posten.

Endret av paol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sant som han her sier.

 

Deltaservice Drammen, som er et av norges absolutt største mobilverksteder med hovedansvar for nokia, Sony Ericsson, Siemens og nå også Samsung har skrevet følgende, da jeg, som mobilforhandler, forespurte meg om årsaken til at man bør lade 15 timer ved første lading av nytt batteri:

 

Det øker batteriet kapasitet ved å gjøre det de første gangene. Det som vises når det er "fullt" er kun 1. fase etter hurtiglading. Hvis batteriet står til lading ut over det, vil ytelsen på batteriet bli optimalt.

 

Batteriene blir altså ikke ødelagt eller dårlige av å kun lade 2-3 timer, som oppgitt i manualene, men de blir enda bedre av å få stå 12 timer ekstra.

 

De som mener noe annet, må gjerne det, men da må det dokumenteres. Holder ikke med å vise til hva som står i manualen, da denne er skrevet for å kunne forstås enklest mulig og kun inneholder generelle veiledninger.

Lenke til kommentar

Maken til trådstarter, he he.

 

Får ta i jeg og da.

Jeg jobber også i bransjen....

Neida....er en helt vanlig elektroingeniør, som ikke jobber med mobil, men bruker tilsvarende batterier i noen av produktene jeg er med å utvikle.

Dette finnes det ikke noe ja eller nei svar på. Etter all kontakt vi har hatt med batteriprodusenter, så er vi like kloke og rett og slett lader batterier opp og ferdig med det.

Tidligere gjorde vi forskjellige ting og fant ut at levetid m m.....var helt uavhengig av dette.

Dessuten er en del ladesykluser slik at når batteriet gir melding om fulladet. Ja, så er det nettop det.

 

En annen ting som virkelig har betydning er:

LADEKILDEN.....'

Det har betydning i noen teknikker for hvor oppladet et batteri blir.

Tommelfingerregel: Hurtiglader gir dårligere lading enn langsomme.

 

Hm...(Kanskje jeg skulle sagt (som trådstarter) at dette vet jeg alt om)....

Lenke til kommentar

Dette er latterlig. Hva skal dere egentlig frem til?

 

Ta for eksempel Siemens, og sikkert flere produsenter, som sier at man skal lade til den er full. Har sammenlignet telefoner med flere som har "ladet over natta" eller fulgt andre elkjøp-råd. Disse telefonene har ikke vart noe lenger enn min telefon, og dette har vært tilfelle de siste 3-4 telefonene jeg har brukt.

 

Nå er det en gang slik at dette var tilfelle på de første nokiatelefonene, men det har skjedd mye på batterifronten siden dette.

 

Uansett, man anbefales å kjøpe nytt batteri etter 6mnd for å ha maksimal kapasitet. Du skal bruke telefonen bra for å slite batteriet på den tida, og uansett vil et batteri tape seg med tiden.

 

Latterlig...

Lenke til kommentar

Dette er den tåpeligste tråden jeg har lest på lenge.

 

Nyere batterier (lithium) STOPPER (stopper som i "stopper") å lade straks det er fullt. Det er derfor INGEN vits i å lade lenger. Det er derfor heller ikke skadellig å lade lenger. Og det er heller ikke farlig å klattlade. Det som imidlertid er skadelig er dersom det lades HELT ut.

 

Det faller dessuten på sin egen urimelighet å påstå at batteriet blir bedre dersom det lades i x antall timer første gangen, når produsentene ikke informerer om dette. Helt seriøst - tror dere virkelig at produsenten av telefonen og batteriet ønsker at batteriet deres skal blir dårlig? Med hvilken hensikt skulle de ikke oppgi noe slikt i manualen? Tror dere de ønsker å bli kjent for å levere telefoner med dårlig batterikapasitet?

 

Kanskje det er en grunn til at det på tidligere modeller stod i manualen at den måtte lades x antall timer første gang, mens det på nyere modeller ikke står noe om det? :roll:

 

 

En liten ting til dere kan tygge på: Lith-ium batterier er jo som regel allerede ladet (ca halvfullt) før du får det. Ville ikke det allerede vært litt "redusert" da, med tanke på hvor "viktig" det er å lade det ekstra lenge første gangen?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Hvordan kan du mene at de stopper å lade når fagfolk som arbeider på utallige av de telefonene hver eneste dag sier at de IKKE gjør det?

 

Har du noe som helst grunnlag for disse påstandene, eller er det bare noe du har "hørt" på diverse forum?

 

Hittil så er det kun én person her som bidratt med noe nyttig til denne diskusjonen, og det er meg selv, da jeg faktisk har sjekket opp mine påstander før jeg ytret dem her.

 

Jeg ber deg pent om å gjøre det samme, før du gjentar deg selv og andre som mangler bakgrunnskunnskaper om emnet.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du mene at de stopper å lade når fagfolk som arbeider på utallige av de telefonene hver eneste dag sier at de IKKE gjør det?

Jeg stoler mer på utviklerene av litium enn deltaservice hvis det er de du referer til. De har jo ikke mer peiling på saken enn det de har blitt fortalt fra andre hold. Jeg vil tro den setningen du siterte var rettet mot en eldre type batterier.

 

Skal finne frem masse godt lesestoff i morgen hvis det absolutt behøves. Kan ikke se at du har dokumentert så mye heller. Som nevnt, det sitatet fra deltaservice er jo på ingen måte en dokumentasjon.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hvordan kan du mene at de stopper å lade når fagfolk som arbeider på utallige av de telefonene hver eneste dag sier at de IKKE gjør det?

Jeg stoler mer på utviklerene av litium enn deltaservice hvis det er de du referer til. De har jo ikke mer peiling på saken enn det de har blitt fortalt fra andre hold. Jeg vil tro den setningen du siterte var rettet mot en eldre type batterier.

 

Skal finne frem masse godt lesestoff i morgen hvis det absolutt behøves. Kan ikke se at du har dokumentert så mye heller. Som nevnt, det sitatet fra deltaservice er jo på ingen måte en dokumentasjon.

 

Jeg vil tro at sitatet ditt er rettet mot en annen type batterier.

Har ikke noe problem emd at batteriene slutter å lade når de er fulle.

 

Det jeg sier er at de ikke er fulle når det står i displayet på telefonen at de er det. De vil altså fortsette å lade seg sakte opp i 12-13 timer til, inntil de er helt fylt opp. Da slutter de å lade, uansett hvor lenge du lar dem stå i laderen, slik som du nevner.

 

De gamle batteriene ble man anbefalt å bruke helt opp, for så å lade dem klin fulle, hver eneste gang. Det jeg snakker om er kun ved første gangs lading av helt nytt batteri.

 

Jeg ber meg også frabedt dokumentasjon på hvordan batteriene oppfører seg når de er ladet fullt opp, eller hvordan andre produkter er innstilt i forhold til lading. Det dette er snakk om er førstegangs lading av mobiltelefonbatterier, og kun det.

Lenke til kommentar
Jeg ber meg også frabedt dokumentasjon på hvordan batteriene oppfører seg når de er ladet fullt opp

Det er høyst relevant i denne tråden, da denne tråden egentlig er en diskusjon om de forskjellige batteritypene... Ser ikke noe grunn til at slik info skal fjernes bare fordi hovedpoenget i tråden gjaldt førstegangslading.

 

Men hvor har du det fra at det er kun første gangene de må lades opp lenger enn indikatoren på enheten tilsier? Lithium batterier har jo ikke minne, noe som er hele kjernen i denne saken. Om det hadde vært godt for batteriet å bli ladet lenger enn til det er "fullt" så ville det vært tilfelle uansett når du ladet det (ikke bare den første gangen).

 

 

En kjapp link: http://www.batteryuniversity.com/partone-5.htm

Hvis du ser unde "advantages" så ser vi at det står:

Does not need prolonged priming when new. One regular charge is all that's needed

Hvis du ser i rene dokumentasjoner om lithium så vil du ikke finne noe om "første gangs-lading", da det ikke er noen fakta knyttet til akkurat det. Det motsatte ville selvfølgelig nevnt dersom det var fakta.

 

Inntil trådstarter eller noen andre kan finne frem dokumentasjon (fra en batteri-relatert kilde) som viser at det ER nødvendig å lade lenger første gangen, så mener jeg vi kan konkludere med at det IKKE er nødvendig å lade telefonen lenger første gangen. Som nevnt, det er jo ikke spesielt lett å dokumentere hva som ikke er nødvendig...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
--

Takk for en riktig så informativ post. Det er ihvertfall fint at tråden har utviklet seg litt mer seriøst enn hva trådstarter siktet til. Dette bidrar til fin diskusjon.

 

La meg ta noen punkter:

1: Det at du jobber i bransjen er ikke et argument for noe. En liten shoppingtur beviser for de fleste at bransjefolk ofte ikke har kunnskap. Jeg sier ikke at du er uten kunnskap, men at det at du er i bransjen ikke bidrar til troverdighet.

 

2: Du kan forklare at batterier skal overlades med at det er klokt å overlade dem? Ja, hmm, det var jo god forklaring.

 

3: Jeg stengte ikke din forige post fordi jeg var uenig med deg. Posten stengte jeg av grunner nevnt i posten. Om du har en klage på min stenging av posten står det forklart i retningslinjene du har lest om hvordan du skal gå frem for å klage på min stenging.

 

Har du lyst til å klage over en advarsel, stenging av et emne eller lignende skal du først ta kontakt med moderatoren som utførte handlingen. Du kan ta velge å sende tilbakemeldingen via forumets "Private Meldinger"-funksjon eller via email. Hvis dette ikke fører frem kan du sende en mail til forumstyret.

 

Som du kanskje merker i denne tråden er det mange som sliter med å ta din post helt seriøst. Som forumbruker, altså ikke som moderator, sliter jeg også med å ta din post seriøst.

 

Personlig støtter jeg Lurifaksen sitt argument:

Helt seriøst - tror dere virkelig at produsenten av telefonen og batteriet ønsker at batteriet deres skal blir dårlig? Med hvilken hensikt skulle de ikke oppgi noe slikt i manualen? Tror dere de ønsker å bli kjent for å levere telefoner med dårlig batterikapasitet?

 

Jeg lar denne posten leve, selv om du synes jeg skulle stengt den. Forhåpentligvis fortsetter den konstruktive diskusjonen bl.a. Lurifaksen og Crazysteps er involvert i.

 

-are har sakt (sagt) sitt.

Lenke til kommentar

Viser ellers til mitt innlegg lenger opp.

og....

Klarte ikke å la være....

Koblet meg inn i strømkretsen på en nyere telefon i går kveld....

Når telefonen viser fullt oppladet, så ser man at ladestrømmen "dupper ned"....

Dvs ingen lading foregår.

Laget så et kunstig forbruk (trykket lenge så lyset og displayet lyste opp)...

Inntil instrumentet viste den lille ladestrømmen igjen.......Telefonen ladet igjen...

 

Tja....sa det noe.

 

Tror ikke det er lurt å henvise til folk bak disken i f eks EL-kjøp om dette.

Underbetalte selgere har gang på gang vist at de mangler teknisk viten om en masse ting.

Endret av rag-fo
Lenke til kommentar
Jeg ber meg også frabedt dokumentasjon på hvordan batteriene oppfører seg når de er ladet fullt opp

Det er høyst relevant i denne tråden, da denne tråden egentlig er en diskusjon om de forskjellige batteritypene... Ser ikke noe grunn til at slik info skal fjernes bare fordi hovedpoenget i tråden gjaldt førstegangslading.

 

Men hvor har du det fra at det er kun første gangene de må lades opp lenger enn indikatoren på enheten tilsier? Lithium batterier har jo ikke minne, noe som er hele kjernen i denne saken. Om det hadde vært godt for batteriet å bli ladet lenger enn til det er "fullt" så ville det vært tilfelle uansett når du ladet det (ikke bare den første gangen).

Ser poenget og ville da tro at det er (for å beholde høyest mulig batteritid på mobilen) nødvendig å lade 15 timer hver eneste gang.

 

Er det riktig som Deltaservice sier, så er jo ikke ladesyklusen ferdig etter 2-3 timer og dette vil da gjelde hver bidige gang den lades.

 

Mulig det nevnes kun første gangen da denne ladingen har mer å si for levetiden enn de påfølgende.

 

Det er jo også en operasjon de ofte foretar på verksted at de "trimmer" batteriene. Nøyaktig hvordan dette foregår vet jeg ikke, men det tilsier jo at det er mulig å manipulere batteriene til lengre holdbarhet. Tviler på at de bruker verdifull tid på dette om det ikke har noen hensikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...