Gå til innhold

TEST: Apple iPod Photo


Anbefalte innlegg

Lorang-Dahl: ville du klaget hvis iPod-en ble fem mm tykkere og noe lengre? Det tror jeg det er ganske mange som ville - flere enn de som savner kortleser. Når man i tillegg tenker på at bildene må prosseseres en god del før de kan vises fram på pod-en (i alle fall slik jeg har forstått det), så forsvinner liksom det meste av grunnlag for å kreve en kortleser...

 

edit; før Simen arresterer meg på dete: Målene jeg oppga var bare eksempelmål, og ikke ment å settes i sammenheng med utvidelse ifm kortleser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men innteresant at du er fornøyd med den. Jeg har egentlig lyst til å kjøpe den jeg også, mine 2 GB-CF går fort fulle. offtopic: hvor lang tid bruker du på hvor mye?

Tja... for tiden befinner den seg i Uganda på studietur med samboer. Ellers kunne jeg tatt tiden. Vi har Sony dig.kam med 128 MB memorystick, så det blir mange små overføringer. Det tar nok et par minutter å få over et fullt minnekort.

 

Ser at Belkin har et nytt (??) produkt:

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...oduct_Id=173207

Digital Camera Link, men da trenger man å drasse med USB-kabel til kameraet i tillegg. Den er noe billigere enn Media Reader, da.

 

Men at 2 GB minnekort fort går fulle...? Hvilken oppløsning? Ja,ja... i siste filmen i mitt analoge kamera hadde stått i i 2-3 år, så jeg er nok ikke den som tar flest bilder.

Lenke til kommentar
Lorang-Dahl: ville du klaget hvis iPod-en ble fem mm tykkere og noe lengre? Det tror jeg det er ganske mange som ville - flere enn de som savner kortleser. Når man i tillegg tenker på at bildene må prosseseres en god del før de kan vises fram på pod-en (i alle fall slik jeg har forstått det), så forsvinner liksom det meste av grunnlag for å kreve en kortleser...

Den trenger ikke å bli tykkere, bare litt lengre (ca 1cm) for å få med elektronikken og to eksterne porter for minnekort. Dvs. slike minnekortlesere der minnekortet stikker langt utenfor porten i det de leses.

 

Jeg tror ikke det skal mye prosesseringskraft til for å vise bilder på displayet. Det er tross alt bare snakk om .jpg-bilder i oppløsninger på 3-6 MP. Prosessoren tilsvarer sikkert en Pentium 200-300MHz så hvert bilde bruker neppe mer enn et par sekunder på prosessering.

 

Og mister du dingsen, har du mistet alt - feriebilder, kontakter, musikk til flyturen, spill kjedelige møter

Ennå flere som ikke har hørt om synkronisering og backup? Tror du ikke sjansen for å miste noe øker jo flere dingser man har? Og at sjansen for at man anser sin alt-i-ett dings som så viktig at det er høyere sansynlighet enn for hver enkelt av dingsene for at man synkroniserer og tar backup av den?

Lenke til kommentar
Ennå flere som ikke har hørt om synkronisering og backup? Tror du ikke sjansen for å miste noe øker jo flere dingser man har? Og at sjansen for at man anser sin alt-i-ett dings som så viktig at det er høyere sansynlighet enn for hver enkelt av dingsene for at man synkroniserer og tar backup av den?

He,he... og da er man tilbake til det punktet hvor man trenger en datamaskin for å sync'e og ta backup. Men hvis du er midt i jungelen er det litt vanskelig...

 

Sjangsen for å miste ting øker nok rimelig lineært med antallet dingser man har, men mister man digitalkamera så mister man ikke samtidig muligheten til å ringe (ta kontakt med forsikringsselskapet :p), alle viktige tlfnr til jobbkontakter og musikken man kan høre på for å roe sinnet over tapet :D

 

Men for all del, jeg er enig i at dette er noe som vil komme i fremtiden, selv om det blir mye "kjekt-å-ha" faktor all ekstrafunksjonalliteten strengt tatt ikke er en nødvendighet.

Grunnen til at jeg ikke har mobil med fargeskjerm og kamera er batteritid og størrelse på mobilen. Batteriteknologien utvikler seg veldig tregt i forhold til alt annet teknsik man putter inn i mobilen. Får håpe brenselscelleteknologien kan gi batteritid i bærbare datamaskiner og mobiler en ny boost.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke liker dingser som blander sammen alle mulige funksjoner?

Nei, jeg liker det heller ikke. Det skyldes mest erfaringen at når mye krimskrams skal inn i et produkt så får man et typisk "mye for pengene" produkt, hvor hver enkeltkomponent er av middelmådig kvalitet eller direkte dårlig.

Vel, jeg hater når ekstra ting kommer i veien for det den først og fremt er. En mp3 spiller. Men grunnet til at jeg kjøpte en ipod photo var at photo delen ikke kom i veien for musikk delen. Jeg kan til og med fjerne photo fra menyen på ipoden. Så ser den helt lik ut som en vanlig ipod. Det finnes 3 part programvare til ipod der du skal velge

tittel -> bokstav -> ( og rating hvis du har lyst) -> så alle de sangene som kommer opp.

 

Er kanskje litt vel objektiv siden jeg bare har eid ipoder som mp3 spillere, men har prøvet de fleste andre konkurentene som er der ute.

Lenke til kommentar

sls: Da vil jeg tipse deg om et par mobiler med meget god batteritid: Sony Ericsson T610 og T630. Jeg har en T610 og den har ikke bare god batteritid i teorien (13 døgn standby 14timer tale) men etter min erfaring også god batteritid i praksis: ca 6-8 døgn avhengig av bruk, og da gjør det ikke noe om den siste streken på ladenivået har forsvunnet og noen ringer for å skravle en halvtime.. Som regel går det bra uten at batteriet plutselig gir seg. (Det er noe jeg har erfart på mobiler fra mokia Siemens, og motorola. Da kunne det være en eller to streker igjen på ladenivået, men så snart noen ringte så ga telefonen seg helt)

Lenke til kommentar
Er kanskje litt vel objektiv siden jeg bare har eid ipoder som mp3 spillere, men har prøvet de fleste andre konkurentene som er der ute.

Jeg tror du mener subjektiv. Er man objektiv er man ikke påvirket av følelser eller personlige preferanser.

sorry leif :blush:

 

Men omg fanen helvete da, min ipod photo har blitt ca 2000 kroner billigere. Vel vel, sånn er livet. Fikk litt lyst på en ipod mini 6 gb med 18 timer batterikapasitet. :love:

 

Men akkurat nå så har vel aldri apple hat en sterkere linje av mp3 spillere.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Lorang-Dahl:

 

Fra www.apple.com/ipodphoto

 

Get the most out of your iPod photo. Coming in March, new software lets you:

 

Choose new slideshow transitions on the go

 

Upload photos directly from your camera using the optional iPod Camera Connector accessory, also arriving in March

 

Kan jo håpe denne iPod Camera Connectoren (prisen blir $29) kan brukes til andre iPod'er også.

Lenke til kommentar

Greit nok med fargeskjerm, men hva i alle dager skal en med bildevisning på en mp3 spiller? Bruk heller plassen du har på musikk. Spillene de bundler her er jo også elendige, helt bortkastet.

 

Det ble nevnt kamera, ooofaa... er det ikke nok at de pusher disse helt elendige kameraene på mobilen ... nuff said...,

 

Nei, det eneste de trenger å fikse på ipoden, er litt bedre levetid på batteriet, og gjøre den litt mindre sårbar for riper (har du ikke cover ser den jo helt j*vlig ut etter en uke eller to).

Lenke til kommentar

Svakt at den ikke har støtte for avspilling av film når den først har fargeskjerm og god lagringskapasitet.

 

DET hadde virkelig vært et selling-point for min del, jeg bruker jo allerede Symbian-telefonen min både som mobil disk (altså minnekortet da..), mp3-spiller og til å se film/tv-programmer flere ganger i uken.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Svakt at den ikke har støtte for avspilling av film når den først har fargeskjerm og god lagringskapasitet.

Tror Apple tar utviklingen sakte og sikkert for ipoden, som er fornuftig med et produkt som har slått så godt an. Uansett, avspilling av film krever kraftigere prosessor enn det ipoden har pr i dag vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Tror Apple tar utviklingen sakte og sikkert for ipoden, som er fornuftig med et produkt som har slått så godt an.

 

Akkurat som Palm for 3 år siden, det. Du så jo hvordan det gikk. Ser flere paralleller til iPod her. Archos har 3,5" skjerm, utbyttbart batteri, fjernkontroll m lcd display (så du kan bytte låter UTEN å ta opp spilleren fra lomma), MPEG4 støtte, bildevisning som er bedre enn mobilen. Sist men ikke minst trenger du ikke noe SW (les: iTumes) for å overføre MP3 til spilleren. Den dukker opp som en ekstradisk i Windows.

Palm satset i sin tid på et minimalistisk "rent" grensesnitt og egne applikasjoner.

Det at konkurrentene lagde PDAer med fargeskjerm brydde de seg lite om.

IPod Photo ligger 2 år etter Archos; GMini 400 ligger faktisk foran.

Lenke til kommentar

Millmax,

 

Suksessen til iPod viser at alt det dilldallet du ramser opp ikke er nødvendig for å lykkes. Flertallet av kjøperne vil ha en spiller som gjør en ting, nemlig å spille mp3, og som gjør det godt. Det er greit med ekstra funksjoner, men ikke hvis det betyr at den blir større, dyrere, styggere, mer komplisert å bruke osv.

Lenke til kommentar
Millmax,

 

Suksessen til iPod viser at alt det dilldallet du ramser opp ikke er nødvendig for å lykkes. Flertallet av kjøperne vil ha en spiller som gjør en ting, nemlig å spille mp3, og som gjør det godt. Det er greit med ekstra funksjoner, men ikke hvis det betyr at den blir større, dyrere, styggere, mer komplisert å bruke osv.

Det folk kjøper mest av er ikke nødvendigvis det beste, men: det gjør ikke noe om de lager dritt, så lenge folk er villige til å betale for dritten (ikke nødvendigvis rettet mot iPod)

Lenke til kommentar
Tror Apple tar utviklingen sakte og sikkert for ipoden, som er fornuftig med et produkt som har slått så godt an.

 

Akkurat som Palm for 3 år siden, det. Du så jo hvordan det gikk. Ser flere paralleller til iPod her.

Bortsett fra at det vesle mp3-markedet som eksisterer nå er gigantisk i forhold til markedet palm var i. Apple har råd til å miste markedsandeler for så å reagere om de må. De er ikke engang avhengig av ipod for å overleve. I mellomtiden lager de mp3-spillere med hovedfokus på nettopp mp3-spilling.

 

Og den softwaren som brukes til ipod ser noensom en ulempe, men den jevne bruker ser det som en gigantisk fordel med ipod. Den er enkel og grei, noe som gjør at folk flest liker den, mens mange av de med litt mer peiling (den jevne hw.no-leser) hater den i forhold til feks winamp.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...