Gå til innhold

TEST: Apple iPod Photo


Anbefalte innlegg

Apple har råd til å miste markedsandeler for så å reagere om de må.

Det er vel en holdning som ikke holder lenge i dagens globale verdensøkonomi med mindre du er i en heldig monopolsituasjon. "oj, nå går det nedover, vi for vel sette inn noen tiltak, da." Da er det allerede for sent.

 

De er ikke engang avhengig av ipod for å overleve.

Hvem da? iPod teamet, eller Apple som paraplykonsern?

Tine er vel heller ikke avhengig av osten, men det er jo noe dritt når 25 % av salget forsvinner. Det går da ikke an å ha en slik holdning om man ønsker å være i markedet om 3-5 år!

 

Så hva tror du gjelder da?

Never change a winning team

eller

Always change a winning tema

 

Jeg ville tippe du holder med den første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vet at du kan lage ID3 tags og spillelister? tror neppe du vil finne en spiller som gjør det enkelt å bla igjennom 10000 sanger :) Å lage spillelister i iTunes er faktisk ganske lett, du bare drar katalogen med f.eks ett album over i spilleliste raden og vips så har du en spilleliste.

Jeg bruker selvfølgelig spillister og ID3-tags! La meg gjøre hva jeg mener litt klarere:

 

 

Situasjon:

Jeg kommer på en kul sang, jeg husker tittelen "summer sun", men klarer ikke å komme på artisten.

 

Slik løser jeg det i dag:

Jeg går inn på naviger-menyen, velger sanger og blar nedover til jeg finner "summer sun". Jeg er nødt til å bla forbi ca 9000 sanger før jeg kommer til sangen jeg er ute etter.

 

Slik ønsker jeg å løse det:

Jeg går inne på naviger-menyen, velger sanger, velger 's', og blar så til jeg finner "summer sun". Her ville jeg bare ha trengt å rulle seg forbi ca 20 bokstaver og ca 500 sanger.

 

 

Dette er ett av flere steder hvor jeg mener man kunne ha valgt smartere løsninger. Derfor irriterer det meg litt at alle skal skamrose navigeringssystemet på iPoden. Det er langt ifra perfekt, selv om det kanskje er bedre enn det konkurrentene kan stille opp med!

Det er jo så enkelt å lage det oppsettet man selv vil i iTunes. BRUK SMARTPLAYLISTS!

 

f.eks.

Lage smart playlist for sanger som begynner på a-e, f-k, l-q eller for hvert enkelt bokstav i iTunes. Dette vil da automatisk bli synket opp mot din iPod og du kan enda enklere finne sanger i iPod hvis du kun husker forbokstaven til sangen. Det er enorme muligheter med smartplaylist til å lage sine egne oppsett.

 

Nå kan du finne sanger som begynner kun på 's'...

Lenke til kommentar
Apple har råd til å miste markedsandeler for så å reagere om de må.

Det er vel en holdning som ikke holder lenge i dagens globale verdensøkonomi med mindre du er i en heldig monopolsituasjon. "oj, nå går det nedover, vi for vel sette inn noen tiltak, da." Da er det allerede for sent.

 

De er ikke engang avhengig av ipod for å overleve.

Hvem da? iPod teamet, eller Apple som paraplykonsern?

Tine er vel heller ikke avhengig av osten, men det er jo noe dritt når 25 % av salget forsvinner. Det går da ikke an å ha en slik holdning om man ønsker å være i markedet om 3-5 år!

 

Så hva tror du gjelder da?

Never change a winning team

eller

Always change a winning tema

 

Jeg ville tippe du holder med den første.

Vel hva kan man si. Apple setter her en standard som knuser MSN og aller andre forsøk på det samme. Apple er så store på dette området at de styrer markedet. Ja du leste riktig de styrer.

 

Ingen andre produkter kan vise til samme integrasjon mot radio (ikke lov i Norge), stereoanlegg etc

Produktet fra apple ligger milevis foran andres produkter. Men siden Apple er så stor kan de styre utviklingshastigheten selv, og slippe akkurat det som trengs på markedet for fortsatt å være markedsleder og ha noen jokere i ermet.

Lenke til kommentar
Så hva tror du gjelder da?

Never change a winning team

eller

Always change a winning tema

 

Jeg ville tippe du holder med den første.

Når det gjelder produkter med rasende teknologisk utvikling og stadig kniving med konkurrenter om hvem som kan tilby de ferskeste inessene så tror jeg ikke førstnevnte setning er så veldig bra. Dvs. man man kodt selge produktet til salget dør ut av seg selv om et år eller to, men da må man også ha jobbet som f. med å lage nye finesser/produkter i mellomtiden.

 

Forskere og høyteknologi-firmaer trenger nok en annen holdning enn "vi vil ha det sånn som før".

Lenke til kommentar
Vel hva kan man si. Apple setter her en standard som knuser MSN og aller andre forsøk på det samme. Apple er så store på dette området at de styrer markedet. Ja du leste riktig de styrer.

 

Ingen andre produkter kan vise til samme integrasjon mot radio (ikke lov i Norge), stereoanlegg etc

Produktet fra apple ligger milevis foran andres produkter. Men siden Apple er så stor kan de styre utviklingshastigheten selv, og slippe akkurat det som trengs på markedet for fortsatt å være markedsleder og ha noen jokere i ermet.

De styrer markedet? Med en andel på 50% styrer du vel egentlig ingenting.

Apple har 50 % av markedet

 

Archos har bedre integrasjon mot TV / video og hjemmeanlegget enn Apple.

Her ligger de milevis foran og kan f.eks. skru på TV tuneren på et gitt tidspunkt for å ta opp filmen du vil se på hytta. Retro record fra radio (ta opp de siste 30 sekundene FØR du trykte record).

 

Videre mente 3Com at de var så store at Palm teamet styrte utviklingshastigheten i markedet selv. De kunne jo bare slippe jokeren om det begynte å knipe.

 

Legger til en link med litt lesestoff om fremtidsutsikter for iPod

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke liker dingser som blander sammen alle mulige funksjoner?

Nei, jeg liker det heller ikke. Det skyldes mest erfaringen at når mye krimskrams skal inn i et produkt så får man et typisk "mye for pengene" produkt, hvor hver enkeltkomponent er av middelmådig kvalitet eller direkte dårlig.

Jeg misliker de fleste kombi produkter, alt fra biler til mobiltelefoner med kamera. Noe av tåpeligste jeg ser er byboere som kjører rundt i noe som likner på terrengbiler, men som ikke duger til det eller bybil. De fleste av disse bilene er elendige å kjøre uansett terreng og det samme gjelder flerbruksbiler.. Hvorfor ikke kalle en kasse for en kasse?

 

Noe av problemet med denne mentaliteten er at folk _tror_ de får mye for pengene, men innse det; kjøper du en telefon med kamera til samme pris som en uten kamera kan du være rimelig sikker på at produsenten neppe gir noe gratis. Realiteten er at du får en litt dårligere telefon som de har kleiset ett kamera inn i og utenom er nok også standby tiden dårligere. Når man kleiser inn kameraet sier det seg selv at man har fjernet "noe".

Det er 2 ting jeg vil at en mobiltelefon skal gjøre; 1) kunne snakkes i og 2) ha lang batterilevetid. På min egen telefon har jeg faktisk radio(?), jeg har aldri sett poenget med funksjonen og ikke er radioen spesielt bra heller. Dvs jeg prøvde den en gang da telefonen var ny. Og det er det siste problemet med slike produkter, nemlig behov, hvor mange bruker disse radioene, kameraene etc? De fleste jeg kjenner som har slike bruker dem aldri, muligens de leker litt første uken.

 

Jeg regner med at dette gjelder 90-95% av alle iPod photo som blir solgt, photo funksjonen blir fort glemt, de samme gjør andre ikke musikk relaterte funksjoner. Kanskje jeg ødelegger for mange, men så lenge produsentene kan pushe på oss litt mer enn vi egentlig trenger gjør de det, da de tjener fete penger på dette. iPod shuffle er sikkert mer i linje med hva folk egentlig trenger, men samtidig så har vi alltid lyst på litt mer?

Lenke til kommentar
Situasjon:

Jeg kommer på en kul sang, jeg husker tittelen "summer sun", men klarer ikke å komme på artisten.

 

haha!

si meg, har ikke Ipod en sokefunksjon? min creative zen nx gar du bare inn pa search, sa videre om det er album, artist, sjanger eller tittel. og skriver inn det du skal soke.

 

OIsann det er ikke bare Ipod som klarer a lage mp3 spillere. ja, jeg syns ipod er overrated ;)

 

videre til andre kommentarer: A ha kamera pa mobilen er forsavidt kjekt nok, men kvaliteten pa bildene er jo helt bedritne. Men na som teknologien har kommet videre har det blitt laget telefoner med 1.3Mp forst da ser jeg det egentlige behovet; hvis jeg ikke tar feil trenger man 1.3Mp for a printe ut 10*15 foto? jeg har et kamera pa min mobil, men kjopte senest igar et digital kamera (fujifilm s7000, veldig fornoyd forresten :))

 

Men sikkert hvorfor noen velger Ipod photo er nettopp fordi av den grunnen at man Faktisk kan se bilder pa den (derav navnet) men syns ikke lenger man kan kalle det en mp3 spiller. noen klager nok pa liten skjerm, men de fleste personer idag har jo fader meg ikke krav lenger !! syns man det er greit at man bruker mobilen som kamera, da er det vel ogsa ok a se bildene pa en 2" skjerm?

 

Mulig jeg overreagerer, men men.

 

Jeg liker forresten ikke ting som har alt mulig inni seg. for min del kunne jeg godt betalt mindre for mobilen min hvis den ikke hadde kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...