Gå til innhold

TEST: Apple iPod Photo


Anbefalte innlegg

Forresten: Lyden i de medfølgende hodetelefoenen blir etter min mening mye bedre om man bruker høyre propp i venstre øre og omvendt ;)

Hører du dårlig på det ene øret? heh

Det er mulig, men tror ikke at det er det som utgjør forskjellen. :p

 

Det har med hvor langt inn i øret det er naturlig å dytte øreproppen, og dermed også vinkelen. Dette påvirker styrkeforholdet mellom frekvensene.

 

Jeg tror nå i alle fall at det er slik det er :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var etter min mening en litt dårlig artikkel.

 

iPod'er har vi fått testet, og gjennomgått før, så dere burde strengt tatt bare ha trengt å nevn avvik fra eldre modeller. Det som er innteresant her er kanskje den ekstra funksjonen som mp3-spilleren tilbyr, nemling visning og lagring av bilder.

 

Her er det jeg mener dere burde ha lagt mye større vekt på:

 

Det faktum at Apple ikke leverer noen egen, (eller at det forøvrig finnes noen god løsning for) å overføre bilder direkte fra kamera/minnekort til iPod. For, uten å kjøpe tredjeparts-software, må man jo her legge inn bilder først til datamaskin, før man overfører de til iPod igjen. En dårlig løsning, som kunne vært genial! (lagring i felt)

 

Hvordan bildekvaliteten var mot TV, med muligheter for eldre og nye TV'er? Den er jo tross alt skapt for å vise bilder.

 

Mine 50.

 

Christoffer Lorang Dahl

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke behovet for å spille småspill og se bilder på en MP3-spiller. Det er ikke verdt det... :no:

Det irriterer meg faktisk at man snart ikke får kjøpt en bra telefon uten det utrolig idiotiske og dårlige kameraet

Mye jeg er enig i her. Det er ikke grenser for hvor mye funksjonalitet som skal stappes inn i diverse enheter, for ikke å snakke om software. Når en mp3-spiller faktisk får fin skjerm, kan kjøre spill og vise bilder spørs det om det er riktig å kalle den en mp3-spiller. Når den i tillegg trekkes for å være tung er det vel mer en multifunksjonsenhet enn en slik spiller.

 

Alt eser ut for tiden. På softwaresiden har vi et begrep som heter "bloatware", som beskriver software som bare blir pumpet opp med mer og mer funksjonalitet som er laangt på sidelinjen av det applikasjonen egentlig skal gjøre. Se f. eks. på MSN Messenger. Her utgjør kjernefunksjonen, nemlig å kunne sende direktemeldinger bare en bitteliten del av programmet.

 

Kanskje vi er i ferd med å få et nytt begrep.

 

"Bloat-hardware" ?

Lenke til kommentar
Jeg bruker selvfølgelig spillister og ID3-tags! La meg gjøre hva jeg mener litt klarere:

 

 

Situasjon:

Jeg kommer på en kul sang, jeg husker tittelen "summer sun", men klarer ikke å komme på artisten.

 

Slik løser jeg det i dag:

Jeg går inn på naviger-menyen, velger sanger og blar nedover til jeg finner "summer sun". Jeg er nødt til å bla forbi ca 9000 sanger før jeg kommer til sangen jeg er ute etter.

 

Slik ønsker jeg å løse det:

Jeg går inne på naviger-menyen, velger sanger, velger 's', og blar så til jeg finner "summer sun". Her ville jeg bare ha trengt å rulle seg forbi ca 20 bokstaver og ca 500 sanger.

 

 

Dette er ett av flere steder hvor jeg mener man kunne ha valgt smartere løsninger. Derfor irriterer det meg litt at alle skal skamrose navigeringssystemet på iPoden. Det er langt ifra perfekt, selv om det kanskje er bedre enn det konkurrentene kan stille opp med!

Jeg vet ikke hvordan det er på iPod, men på Zen NX (som sikkert ikke har bedre brukergrensesnitt enn iPod?) Så går jeg enten etter album, og hvis jeg ikke husker album så velger jeg "finn musikk" -> "Finn etter spor" -> *bokstaver*

 

Jeg har riktignok bare 3038 "spor" og 177 album, så det er mulig du bruker noe lengre tid på å finne frem det du leter etter ;)

 

Angående iPod Photo, så synes jeg det er "litt" drøyt å kaste bort 5 høvdinger på et produkt hvor man betaler for eplelogoen. Skal man svi bort 5000 kroner hadde jeg heller gått for en skikkelig "medieavspiller" som støtter video osv. Størrelse er ikke et problem for min del, så lenge spilleren fortsatt får plass i lommen.

 

For de som vil ha en liten flash ting. ipod suffel

iPod Shuffle sikter seg inn på en svært begrenset(?) kundegruppe. Det var mange år siden det var vanlig med mp3-spillere uten display; Jeg husker at Creative Muvo fikk trekk for manglende display: Hadde de slengt inn shuffle i navnet, og peiset på en eplelogo så hadde det vært andre saker.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Ipod photo er visstnok veldig populær, så et eller annet må de jo ha gjort rett :)

Slettes ikke en forutsetning, det er en iPod. Som jeg har hørt det det bli sagt får man "cred" av å ha en iPod. Musikkavspilling er bare en bonus ...

Media-hype kan bare ta deg så langt før det ebber ut, og ipoden har holdt ut lenge nå. En moteting er det kanskje, men samtidig er det svært gode mp3-spillere.

Lenke til kommentar

For de som vil ha en liten flash ting. ipod suffel

iPod Shuffle sikter seg inn på en svært begrenset(?) kundegruppe. Det var mange år siden det var vanlig med mp3-spillere uten display; Jeg husker at Creative Muvo fikk trekk for manglende display: Hadde de slengt inn shuffle i navnet, og peiset på en eplelogo så hadde det vært andre saker.

Tror ikke testene her favoriserer ipod i særlig grad selv om enkelte liker å tro det. man kan si hva man vil om shuffle og ideen bak den, men billig skrap er det ikke. Har bla hørt at lydkvaliteten til shuffle skal være bedre enn vanlig ipod, da kan displayet være ikke-eksisterende for min del...

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare fyre et kamera på den mens de er i gang? wink.gif
Hvorfor ikke bare putte på en minijack på et vanlig digitalkamera og oppdatere programvaren til å kunne spille av musikk?

 

Ser ikke helt behovet for radio i en mp3 spiller.
Absolutt kjekt å ha dersom man har lyst på litt avveksling til sin egen musikk eller ønsker nyheter, prat, ny kommers musikk osv. Derfor synes jeg at det er en svakhet at en spiller som ønsker å plassere seg i klassen "topmodell" å ikke ha radio.

 

Men jeg skjønner ikke poenget med å kunne vise bilder på en 2" skjerm.. Greit nok på telefoner der man ønsker å få opp ansiktet til den som ringer, men å se "fotoalbumet" på en skjerm som er like stor som 2 frimerker er ikke akkurat det jeg har drømt om. Edit: Jeg ser heller ikke poenget med å vise bilder på en TV-skjerm med en reell oppløsning på 400x500 punkter (eller noe i den duren)

 

En annen ting er at prisen er helt vanvittig. 4600kr (40GB) og 5500kr (60GB) tar jo helt av. Jeg er ganske sikker på at Apple surfer på hype-bølgen og sitter igjen med en enorm fortjeneste per solgte enhet. Antagelig over 50%. Selve 1,8" diskene koster jo ganske lite ved så store kjøp som Apple gjør - trolig under 1000kr for 60GB. Plastdekslet koster sikkert ikke mye mer enn f.eks plasten i en boks med is på Rimi, batteriet koster nok noen hundrelapper, prosessoren koster nok en hundrelapp og resten av elektronikken kanskje en 50 eller hundrelapp. Displayet koster sikkert en hundrelapp. En eventuell low-end FM-radio koster maks 10 kr å implementere. Altså en produksjonspris på rundt 1500kr for noe de selger for 5500kr... Helt villt. Jada, jeg vet det er markedskraftene som rår, men jeg venter heller til konkurrentene kommer med konkurrerende spillere til halve prisen. Burde ikke være noe problem å lage en konkurrerende 60GB-spiller til 2000kr med radio, driverløst design og open source firmware (= mye bedre enn apple's fast konfigurerte firmware).

 

Forøvrig klarer jeg meg forsåvidt med mobiltelefonen som har MP3 og radio. Når 1" harddisker kommer ned i pris (les: 10 GB til under tusenlappen) og blir standard i mobiltelefoner, kommer nok det til å bli iPod's viktigste konkurrent...
Enig! mp3-spillere vil nok dø ut etter hvert til fordel for mobiler med harddisk. Om 3 år lurer nok mange på hvordan i all verden de kunne finne på å betale mange tusen for et produkt som "alle" middelmålige mobiler har innebygd. Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Her er det jeg mener dere burde ha lagt mye større vekt på:

 

Det faktum at Apple ikke leverer noen egen, (eller at det forøvrig finnes noen god løsning for) å overføre bilder direkte fra kamera/minnekort til iPod. For, uten å kjøpe tredjeparts-software, må man jo her legge inn bilder først til datamaskin, før man overfører de til iPod igjen. En dårlig løsning, som kunne vært genial! (lagring i felt)

Veldig godt poeng! Det finnes noen relativt dyre og lite kjente løsninger for lagring i felt, men disse er nok dyre fordi de er dårlig markedsført og et produkt som de fleste ikke vet om. Hvis ipod photo f.eks hadde hatt minnekortleser innebygget så ville nok denne produktgruppen åpnet øynene for langt flere. Jeg tror faktisk fokuset på denne egenskapen kunne gjort folk oppmerksomme på produktet og ført til et økt salg for konkurrentene også.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som ikke liker dingser som blander sammen alle mulige funksjoner?

 

Jeg kommer nok aldri til å bruke mobilen fast som mp3-spiller, da det for min del ikke føles riktig (og det vil ta lang tid før mobiler kan nærme seg mp3spillere i det hele tatt). Jeg liker å ha et digitalkamera, en mobil, en klokke og en mp3spiller (og kanskje en bærbar dvd-spiller).

 

Et spesialisert produkt vil alltid være bedre i mine øyne og er som regel det i virkeligheten også.

 

edit:

 

Simen1: iRiver H340 kan jo overføre direkte fra digitalkamera til spilleren. Også har den jo radio og driverløst design hvis jeg ikke husker feil...

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke liker dingser som blander sammen alle mulige funksjoner?

Nei, jeg liker det heller ikke. Det skyldes mest erfaringen at når mye krimskrams skal inn i et produkt så får man et typisk "mye for pengene" produkt, hvor hver enkeltkomponent er av middelmådig kvalitet eller direkte dårlig.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke liker dingser som blander sammen alle mulige funksjoner?

Jeg kan bare prate for meg, og jeg liker at flere produkter blir spleiset. Det vil gjøre det overfødig å ha en hel beauty-bag full av dingser og et kråkereir av tilhørende ledninger, ladere og trafoer. Det at kameraer og mp3-spillere som er spleiset med mobiltelefoner ikke er helt på høyde med andre løsninger ennå er egentlig bare å forvente da det er relativt nytt. I fremtiden (1-3år) så tror jeg det vil dukke opp langt bedre spleisede løsninger som vil gjøre hver enkelt dings overføldig. Se bare litt tilbake i tid og se at mobilen har slukt vekkeklokka, kalenderen til PDA'er, telefonsøkeren, klokka og enkle kalkulatorer. De færreste savner f.eks telefonsøkeren, kalkulatorer når de er borte fra skrivepulten sin osv.

 

Det jeg tror vi kan vente de neste 1-3 årene er mobilkameraer som er så gode at de kan erstatte engangskameraer og enkle feriekameraer som de minst krevende brukerene har. På sikt (3-6år) tror jeg også de kan konkurrere mot mellomklasse kompakte digitalkameraer med 3x optisk zoom, webkameraer og enkle videokameraer.

 

Dyre kompakte digitalkameraer, speilrefleks og gode videokameraer vil nok ikke bli truet av mobilen i overskuelig fremtid, det er å tro på julenissen. Poenget mitt er bare at mange kunder ikke er så veldig kravstore og kan ofte fint klare seg med det som bygges inn i mobilen etter hvert.

 

Foreløbig holder jeg meg til eget billig digitalkamera + billig mp3-spiller + mobil, men det tipper jeg at kan endre seg etter hvert. Jeg får se hvor fristende egenskaper mobilene kommer med i løpet av 2005/2006.

 

Edit: Takk for tipset om iRiver H340 :-)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg liker også alt-i-et-enheter. Enklere og billigere spør du meg.

 

Jeg har spesielt tro på på MP3 til mobilen. Tenk bare på hvor lettvint det blir om noen år å laste ned det nye albumet til favorittartisten din direkte til mobilharddisken (fra iTunes eller lignende) og høre det. Trenger ikke det unødvendige mellomleddet PC.

 

Når det gjelder bilder, vil nok en mobil aldri kunne måle seg med et proffkamera, men kameraet til private feriebilder blir nok erstattet av mobiltelefonen om 2-3 år.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Her er det jeg mener dere burde ha lagt mye større vekt på:

 

Det faktum at Apple ikke leverer noen egen, (eller at det forøvrig finnes noen god løsning for) å overføre bilder direkte fra kamera/minnekort til iPod. For, uten å kjøpe tredjeparts-software, må man jo her legge inn bilder først til datamaskin, før man overfører de til iPod igjen. En dårlig løsning, som kunne vært genial! (lagring i felt)

Veldig godt poeng! Det finnes noen relativt dyre og lite kjente løsninger for lagring i felt, men disse er nok dyre fordi de er dårlig markedsført og et produkt som de fleste ikke vet om. Hvis ipod photo f.eks hadde hatt minnekortleser innebygget så ville nok denne produktgruppen åpnet øynene for langt flere. Jeg tror faktisk fokuset på denne egenskapen kunne gjort folk oppmerksomme på produktet og ført til et økt salg for konkurrentene også.

Nja, det er ganske trangt om plassen i en iPod som det er. Å bygge inn en kortleser vil utvilsomt føre til at den blir større, og det er det vel ingen som vil. Den har jo fått en del pepper for størrelsen.

 

Vidre står spørsmålet om hvilke minnekort som skal støttes. Flere grensesnitt betyr enda større spiller, men for at den virkelig skal ha noen reell nytteverdi må den vel støtte de fem største, og da er det snakk om to ulike porter, om jeg ikke husker helt feil.

 

For de spesielt interesserte finnes det jo alt en ekstern kortleser til iPod, fra Belkin. Om mannen i gata har hørt om denne vet jeg ikke, men jeg har null interresse for det og vet allikevel om det.

Lenke til kommentar
For de spesielt interesserte finnes det jo alt en ekstern kortleser til iPod, fra Belkin. Om mannen i gata har hørt om denne vet jeg ikke, men jeg har null interresse for det og vet allikevel om det.

:ermm:

Problemet med denne er at den er FRYKTELIG dårlig =) Den bruker masse batteri, og er latterlig treg når det gjelder overføring. (ihvertfall det jeg har lest overalt)

 

Apple burde ihvertfall ha optimalisert overføringen mellom denne og iPod på Photo-modellen, for at det skulle ha vært aktuelt.

Lenke til kommentar

Og mister du dingsen, har du mistet alt - feriebilder, kontakter, musikk til flyturen, spill kjedelige møter :D Jeg synes det er deilig å dra på ferie uten mobiltelefonen og kun ha med seg et kamera, det er nesten en menneskerett å >ikke< alltid være tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Problemet med denne er at den er FRYKTELIG dårlig =) Den bruker masse batteri, og er latterlig treg når det gjelder overføring. (ihvertfall det jeg har lest overalt)

Jeg har den jeg, og synes den fungerer bra. Den er ikke sååå treg, og batteriene holder lenge nok de. Det blir en liten ekstradings å drasse med seg, men heller det enn en stor og tung MP3spiller som brukes mye oftere til avspilling av musikk enn til lagring av bilder. 20GB 4G iPod er ganske sleek og fin.

 

Dessuten er det ikke Apple som har laget den, men Belkin, så jeg er ikke helt sikker på om Apple må klandres for evt manglende optimalisering mot dette spesielle produktet.

Lenke til kommentar

For all del sls, klandrer de ikke, jeg påpeker bare faktum at de ikke har noen helt egen løsning for dette ( selv om Belkin er "godkjent" leverandør av ekstratutstyr ) . Og jeg synes de burde hatt dette, i og med at den er lagt opp for lagring og visning av foto.

 

Men innteresant at du er fornøyd med den. Jeg har egentlig lyst til å kjøpe den jeg også, mine 2 GB-CF går fort fulle. offtopic: hvor lang tid bruker du på hvor mye?

Endret av Lorang-Dahl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...