Gå til innhold

raid/striping


Anbefalte innlegg

jeg har ett raid hovedkort og 2 helt like 20 giga disker,og nå ønsker jeg å sette maskina opp i raid og med xp pro norsk.

det jeg lurer på er om det går og partisjonere slik at jeg får c med xp, på ca 7 giga ? vil os evt se resten som 2 disker?

har alltid hatt partisjon bare for os og d for programfiler.

mere konsist,er det mulig og partisjonere 2 disker satt opp i raid? må diskene være like i fabrikat og størrelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke.no problem, det..

Er bare å sette opp raid-greia, også partistasjonere på vanlig måte som om det er en valig hardisk..

Du kan f.eks sette opp c til å være på 7gig, d 10 gig osv

Var hvertfall slik jeg gjorde det, med mitt raid-hk, er vel sikkert samma greia med andre kort også..

Lenke til kommentar

men,jeg partisjonerer i fdisk.????? lager jeg like partisjoner på begge diskene og så innstallerer xp og deretter setter hele greia i raid. behøver jeg å laste ned raid software eller støtter xp alt?har lest at jeg trykker f6 i starten på innstallasjonen.fikk med en cd fra abit med software for ett år siden,men den er direkte latterlig dårlig.forsøkte å laste ned hardware monitor på hjemmesiden,men den støtta ikke xp.. skuffende dårlig av abit

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 23:19, TeddyErt skrev:

hvis du bruker RAID 0 eller hva det er, så blir begge harddiskene sett på som en. Har du to på 20gB vil disse sees på som en hd på 40gb.


 

RAID 0 er "striping" ja. Aberet med dette er at hvis en disk ryker, mister du innholdet på begge. Når forfatteren av tråden snakka om RAID, regna jeg med at han mente RAID 1, hvor man speiler for å redde innholdet i tilfelle HD krasj :smile:

 

Men jeg kan jo seff ha antatt feil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 23:25, prinsen skrev:

men,jeg partisjonerer i fdisk.????? lager jeg like partisjoner på begge diskene og så innstallerer xp og deretter setter hele greia i raid. behøver jeg å laste ned raid software eller støtter xp alt?har lest at jeg trykker f6 i starten på innstallasjonen.fikk med en cd fra abit med software for ett år siden,men den er direkte latterlig dårlig.forsøkte å laste ned hardware monitor på hjemmesiden,men den støtta ikke xp.. skuffende dårlig av abit


 

Jeg regner med at du skal kjøre hardware RAID ? Altså, at hovedkortet ditt støtter RAID ? I så tilfelle er det jo bare å sette det opp i RAID BIOS'en. Uavhengig om du kjører RAID 0 eller RAID 1, vil DOS og Windows bare se en disk, som du kan partisjonere og herje med akkurat som du vil :smile:

 

Snakker du software RAID, må jeg desverre melde pass. Har aldri fiklet med et software RAID program.

Lenke til kommentar

konklusjonen da blir at jeg kobler diskene på en ide kabel jumpersetting master og slave.setter bios i raid.

jeg vil da i fdisk se en disk? når os er innstallert vil jeg da få 20 eller 40 giga? diskene er 20 giga hver.

hva blir forskjellen på hardware raid og software raid???

da jeg kjøpte raidkortet for ett år siden installerte jeg noe software greier bare for å se hva det var,og det stinket dritt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 23:26, PlacidDragon skrev:

RAID 0 er "striping" ja. Aberet med dette er at hvis en disk ryker, mister du innholdet på begge. Når forfatteren av tråden snakka om RAID, regna jeg med at han mente RAID 1, hvor man speiler for å redde innholdet i tilfelle HD krasj :smile:


 

Jeg skjønner ikke hvorfor alle maser om dette med sikkerhet og RAID 0. Det vanlige brukere gjør er jo å kjøre 1 HD uten RAID som regel, ryker denne er jo alt borte. Kjører man RAID 0 og en disk ryker har du fortsatt en disk, men all data er borte.

 

Så konklusjonen må bli: Ta backup! Dette gjelder jo uansett. Hva om maskina f.eks ble stjålet. Da hjelper det lite med speiling...

Lenke til kommentar

Bare ett lite tips:

 

Quote:


Den 2002-06-22 23:43, prinsen skrev:

konklusjonen da blir at jeg kobler diskene på en ide kabel jumpersetting master og slave.setter bios i raid.


 

 

Rent ytelsesmessig bør du koble den som master/master på hver sin ide-kanal.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-23 00:07, Cool skrev:


Feil. Har du en på 60 og en på 100 får du 120. Slik reknes det, størelsen på den minste disken gange antal disker.


 

Selvsagt vil du få 120 TIL SAMMEN. Spørsmålet var om forskjellig størrelse på diskene hadde noe å si i RAID sammenheng, og svaret var da at man bare får utnyttet det den minste disken har av kapasitet (selvsagt gange to hvis man kobler sammen to disker, gange tre hvis man kobler tre sammen, etc).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-23 04:07, christt skrev:


Jeg skjønner ikke hvorfor alle maser om dette med sikkerhet og RAID 0. Det vanlige brukere gjør er jo å kjøre 1 HD uten RAID som regel, ryker denne er jo alt borte. Kjører man RAID 0 og en disk ryker har du fortsatt en disk, men all data er borte.


 

 

Ganske enkelt fordi sannsynligheten for at en disk skal ryke er dobbelt så stor med to disker som med bare en.

 

Det er lettere sagt enn gjort å ta backup av 200GB med data eller mer. Tapestasjoner for slike datamengder koster flesk. Jeg ville vel heller ha brukt pengene på et RAID5 oppsett.

 

Hvis man har flere disker uten raid kan man jo sikre seg med å lagre viktige data på flere disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...