Gå til innhold

Hvordan beregne formotstand til lysdiode (LED)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Endelig har jeg funnet et sted jeg kan få hjelp til lysdiodene jeg har kjøpt.

 

Jeg skal lage Barbiehus til tantebarnet mitt og har funnet ut at jeg har lyst til å ha lys i huset. Etter masse leting fant jeg ut at lysdioder var en rimelig løsning.

 

Jeg reiste til clas Ohlson og kjøpte inn dioder, supertynne ledninger, loddebolt og en omformer som kan stilles ned til 3V ( en sånn kontakt til å ha i veggen).

 

For å prøve det her så har jeg laget en blekksprut av noen ledninsstumper og montert 5 pærer på en papplate. De hvite lyste jo fint, men de gule og røde ble litt svake.

 

Ultrahvit 20 mA 3,2V

Rød 30 mA 2,3V

Gul 30 mA 2,2V

 

Så fant jeg den diskusjonen her da, og forstår at 3V, er kanskje ikke nok strøm det, til 5 pærer. Kanskje de røde skal lyse bedre?

 

Dessuten skal jo jeg ha ca 15 lamper i huset.

Jeg tenkte jeg skulle strekke en ledning på bakveggen og så trekke ledninger fra denne inn i hvert rom.

 

At de er bittelitt lite strøm gjør jo ikke noe, for da varer vel pærene ekstra lenge, kanskje i hele husets levealder. Men pærene skal jo også helst lyse litt koslig opp også da. Og også helst skinne igjennom skjærmene jeg skal lage, plastkorker o.l.

 

Og så fant jeg et tips til her. Man kan bruke en liten omformer eller sikring eller hva det kalles før hver enkelt pære, at det er det riktige. (regner med at jeg kan få kjøpt det også på clas Ohlson.) Hvis jeg skal bruke en liten omformer før hver enkelt pære, da trenger jeg vel ikke lenger den omformerstikkontakten jeg alt har kjøpt? Hva skal jeg bruke som strømforsyning da?

 

Altså, jeg trenger råd om hva jeg skal gjøre.

 

Dette har jeg

ca 15 pærer.(unnskyld, lysdioder)

masse tynn ledning

loddebolt

omformer som kan stilles fra 12 til 3 V.

 

Jeg tenkte jeg skulle lime fast omformeren da, innstilt på 3V, så ikke den lille jenta kan stille den om. Huset må også være brannsikkert selv om noen pærer kanskje ryker etterhvert.

 

Veldig glad hvis noen kan gi meg gode råd, jeg har fundert masse på det her kan dere tro, mens jeg utsetter byggingen og strikker hauger med klær til Barbien. Men tantebarnet mitt venter på huset jeg har lovet henne, så nå må jeg komme igang med byggingen. :hmm:

Endret av Tussetrollet
Lenke til kommentar

Det som er lurt, er og ha omformeren på 5V, eller noe i den duren, og så ha individuell motstand på hver lysdiode. Jeg kan her gi deg verdiene på motstandene:

 

Ultrahvit 20 mA 3,2V:

 

5V - 3,2V = 1,8V

1,8V / 0,020 = 90 ohm.

 

Rød 30 mA 2,3V

 

5V - 2,3V = 2,7V

2,7V / 0,030 = 90 ohm.

 

Gul 30 mA 2,2V

 

5V - 2,2V = 2,8V

2,8V / 0,030 = 93,3333 ohm.

 

Du ternger 100 ohms(eller mer) motstander til hver enkel lysdiode.

Viss de er større (flere ohm) så vil lysdiodene lyse svakere.

Viss de er mindre (færre ohm) så vil lysdiodene ryke veldig raskt (avhenger av hvor mye mindre motstanden er)

 

EDIT:

 

De eneste motstandene jeg finner på Clas Olson er disse:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=10569160

men med disse, så har du motstander nok kan du si...

Endret av obrestad
Lenke til kommentar
Veldig glad hvis noen kan gi meg gode råd, jeg har fundert masse på det her kan dere tro, mens jeg utsetter byggingen og strikker hauger med klær til Barbien. Men tantebarnet mitt venter på huset jeg har lovet henne, så nå må jeg komme igang med byggingen.  :hmm:

9302419[/snapback]

 

Snakker om gull-onkel da! :)

Lenke til kommentar

Hmf Supertante kanskje :blush:

 

Jeg fikk ikke linken over til å virke, men fant en pakke med 60 motstander i, så da håper jeg at den jeg trenger finns i pakken. Omformeren jeg har kjøpt kan stilles inn på 4,5 eller 6 V.

 

Tusen takk for hjelpen, men nå var det noe annet jeg lurte på. Jeg har lest over her at dioder også gir et lys vårt øye ikke kan se, men som er skadelig. Gjør de lysdiodene jeg har kjøpt også det tro?

 

Jeg husker godt når jeg var lita og fikk dukkestue av pappa'n min. Det var kult å slukke alt lyset på rommet, slik at bare dukkestua lyste. Men jeg har ikke funnet sånne små pærer som han brukte når han bygde den, derfor valgte jeg lysdioder.

 

Så altså, er de skadelige for synet?

Endret av Tussetrollet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tussetrollet: Det skal nok ikke være farlig for øynene med dioder. Men hvis du vil være på den helt sikre siden burde du kanskje holde deg unna de ultrahvite. Siden bølgelengden på de KAN være over det øyet oppfatter (laser) som jo KANSKJE kan være skadelig for øyet. Med andre ord, det er nok ikke farlig. Men det var ett problem med de første høyhvite/ultrahvite diodene. Så det er nok ikke noe problem.

 

Det jeg derimot vil råde deg til å tenke over er om du har den nødvendige kompetansen til å utføre det elektriske. Både med tanke på berøringsfare. Vær sikker på at det ikke kan komme høyere spenning enn 12V fra omformer. Pluss at 5V er ganske vondt å slikke på. Nå vet jeg ikke hvor gammelt tantebarnet ditt er men barn gjør de utroligste ting...

 

Men det viktigste er faktisk brannfare. Selv om det er snakk om lave strømmer og spenninger. Vær sikker på at omformeren ikke kan levere mye over 0.5A. Det kan skje en kortsluttning. Og plast brenner bra. Regner med at dette barbislottet skal stå på soverommet. Blir mye uff uff gasser av varm plast.

 

Men for all del, hvis du vet hva du gjør og du er sikker på at det det blir trygt så hatten av for deg. Det er faktisk så jeg får skumle planer om å modifisere barbislottet til småtrolla mine....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Eller bruk denne: Kalkulatoren
Helt konge kalkulator (for oss som er litt sløve). Har et prosjekt for fattern med å lage inn mat til llysa på hengern hans for de går i stykker heletiden (pærene altså)! Det kommer skjema og kort etterhvert hvis dere er intereserte.. :whistle: Mener det er brukt noen lykter fra Biltema men er ikke sikker. Al innfo om dette prosjektet kommer dersom det er interesse for det.Skal vel også etter hvert kunne tilpasse utlegget slik at det kan passe på flere typer lykter.Det var en kometar her om lanterner til båt. Det er en god ide. Har hørt at det var en som laga noen og skulle ha dem produsert men var ikke fornøyd med det han fikk (det var jo bare 9% royalties men med da ferdig markedsføringsorgan, samma det)Det skal ikke være så vansklig å få til :)
Tenkte jeg like gjerne kunne spørre her;Hvor får jeg tak i relativt billige IR LEDer? Trenger åtte stykker (fire som reserve, siden jeg garantert kommer til å gjøre ett eller annet feil). Skal lage en USB-sensorbar så jeg kan bruke Wiimotene på PC-en.
ELFAhar noen til rundt 2 kr per st. er ikke sikker på om det er riktig type men sjekk der.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen som kan fortelle meg litt elementært om SMD-lysdioder? :hmm:

Hvor får jeg kjøpt? Forskjellige typer? Må jeg ha spesiell loddebolt/loddetinn?

Skal bruke dette på en modellbåt og trenger å lodde ledningene direkte til diodene. Bruker 6V i modellen til motor og fjernstyring. Kan ikke ha annen spenningskilde i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har tenkt til og oppgradere lyset i dashbordet på min bil. Nå står det noen svake pærer i som gir dårlig lys. Jeg tenkte da og kjøpe noen Lysdioder i farge ultrahvit og bytte de ut med pærene. Men i Chlas Ohlson katalogen står det ikke om de skal ha likestrøm eller vekselstrøm, ja hva skla de ha?

Lenke til kommentar

Fikk kobla det opp i dag men det ble veldig mye lys. Er også en lysdimmer til lyset, men fikk ikke dimmet det med led lysene. Får man ikke dimmet disse? Hvilke dioder bør jeg kjøpe for og komme nærmest glødelepærelyset? Stod ultrahvit på disse jeg kjøpte men ble altfor blått og moderne.

DSC01412.jpg

Endret av Kverkulf
Lenke til kommentar

De var helt hvite, mulig jeg har fått feil smal sak og bytte ihvertfall. Har jo en motstand på 300ohm eller no nå. Bør jeg bare prøve meg fram da med noe større og bytte ut den jeg har. Eller skal jeg ha den jeg har nå pluss en til i serie? Tenkte for morroskyld at jeg skulle sette en på en kondensator slik at lyset slukker sakte. Hvordan finner jeg ut hvor stor kondensator jeg skal ha? Og skal denne bare kobles paralell over lysdioden?

Endret av Kverkulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...