Gå til innhold

Hvordan beregne formotstand til lysdiode (LED)


Anbefalte innlegg

Først må du likerette strømmen siden LED bruker likestrøm. Du kan kjøpe en brolikeretter eller koble 4 dioder slik:

5261152[/snapback]

Vil det ikke kunne gå an å skippe likeretteren, og bare sette en tilbakeføringsdiode parallelt med LED-en? Resultatet kan jo bli at LED-en blinker med 50 Hz, men det går vel an å glatte med en liten lytt. Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er å likerette strømmen med 4 dioder, samt en kondensator til å glatte ut strømmen, eventuelt en zener diode.

 

Det andre du kan gjøre er å sette en diode i serie med lysdioden, for å kun likerette halve sinus perioden. Da vil fortsatt dioden blike.

 

Sistemann er å koble dioden rett på 50Hz vekselspenning. Da vil den sperre i positiv sinusperiode, og lede(lyse) i negativ periode(eller omvendt, etter hvilken vei du setter dioden).

Lenke til kommentar

Det beste er selvfølgelig å gjøre det skikkelig, ja. :p Jeg har prøvd å koble rett på 50 Hz, og rent bortsett fra ta den 1/2W motstanden jeg hadde ble grisevarm og at lyset pulserte, fungerte det helt greit.

 

Eneste grunn til at jeg nevnte den andre dioden var en kommentar lenger oppi tråden som nevnte at LEDs ikke var helt komfortable med høye motspenninger.

 

LED med motstand i serie er vel en veldig stabil og "hyggelig" last? Denne skal sitte i en forsterker hvor jeg har 70 VDC, men jeg vil nødig forpurre lyden...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
LED med motstand i serie er vel en veldig stabil og "hyggelig" last? Denne skal sitte i en forsterker hvor jeg har 70 VDC, men jeg vil nødig forpurre lyden...

5766635[/snapback]

 

 

Når vi først er inne på led's og forsterkere. Skal putte inn 2 dioder som indikerer signal på inngangen/utgang. Hvor kan jeg best koble disse på uten å "stjele" effekt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kansje litt sein å svare, men men... :p

Er det skadelig å kjøre en diode som skal ha 12V på kun 5?

Tviler på at du finner lysdioder for 12V, men dersom du da kobler den på 5V vil den ikke lede, og dermed ikke noe lys :p

3901558[/snapback]

Man kan få lysdioder med innebygget formotstand da kan de brukes på 12V.

 

Er det skadelig å kjøre en diode som skal ha 12V på kun 5?

Tviler på at du finner lysdioder for 12V, men dersom du da kobler den på 5V vil den ikke lede, og dermed ikke noe lys :p

hva mener du med at den ikke vil lede?? :hmm:

trodde det var zener dioder som funka slik jeg da.. :roll:

sansynligvis lyser den bare svakere :thumbup:

3914450[/snapback]

Lysdioder fungerer som dioder.

 

Her er litt om dioden: :D

Dioder er ikke-linjære elektriske komponenter som leder elektrisk strøm bare i en retning. Navnet kommer av at dioden har to elektroder, katode og anode. Strøm kan bare gå fra anoden (plusspol) til katoden (minuspol) - men ikke omvendt. Den første dioden var krystalldetektoren som bruktes i lydradioens barndom på 1920-tallet. Dioder kan være elektronrør, men idag er det vanligste at dioden er gjort av halvledermateriale. De vanligste halvledermateriale for dioder er selen, germanium og silisium (silisium er det materialet som brukes mest idag). En halvlederdiode består av halvledere som er dopet, en såkalt P-N-overgang.

 

Diodens ledningsegenskaper:

Dioden begynner å lede i fremretningen først ved ca. 0.7 Volt (om det er en silisiumdiode). Alle dioder kan også lede strøm tilbake ved tilstrekkelig høy spenning. Dioder som utnytter dette fenomenet kalles zenerdioder.

 

Typer dioder:

Zenerdioder har som jobb å holde spenningen på et visst nivå, f.eks 12 volt ut på en smps. Den er koblet i serie med en motstand og i parallell med utgangen. Når spenningen over utgangen (og også zenerdioden) er mindre enn 12 volt, leder den ikke strøm, men lar all strømmen gå til utgangen. Når spenningen stiger over 12 volt, åpner zenerdioden og man vil få et spenningsfall over motstanden i serie med zenerdioden, og derfor 12 volt på utgangen.

 

Diac og triac fungerer slik at med en gang de er åpnet, sperrer de ikke før spenningen på inngangen er helt borte. Triacen har en tredje inngang, en gate, som er trigger til dioden. Med en gang det kommer spenning (mer enn 0,6 volt) på gate, vil den lede strøm mellom anode og katode.

 

LED er en såkalt lysdiode (light emitting diode) og avgir lys så snart spenningen stiger over 0,6 volt i de fleste tilfeller. Den krever som oftest ca. 20 mA. Dette varier fra type til type. Lysdioden er et elektrisk komponent som lyser med et inkohorent monokromatisk lys når en fremriktet spenning påføres. Fargen beror på hvilket halvledermateriale som brukes og kan være av typen ultrafiolett, synlig eller infrarødt lys. Prinsippet bygger på at elektronhullparene rekombineres over P-N-overgangen og avgir lys. Lysdioden utnytter at det dannes fotoner om man bruker spesielle krystallmaterialer i P-N-overgangen.

Lenke til kommentar
LED er en såkalt lysdiode (light emitting diode) og avgir lys så snart spenningen stiger over 0,6 volt i de fleste tilfeller. Den krever som oftest ca. 20 mA.

6175828[/snapback]

 

0.6 gjelder kun silisium dioder, ikke lysdioder. Lysdioder ligger over 1,2v, opp til mye mer. Dette varierer fra lysdiode til lysdiode så her må man skjekke databladet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

så...

 

Stabilisert strømforsyning på 5v (3w max).

 

èn blå lysdiode (3.6V) og en grønn lysdiode (2.2V) og jeg velger å gi de max strøm på 15mA.

 

Lysdiodene kobles i parallell med hver sin motstand R1 og R2 i serie med lysdioden.

 

R2 tilhører blå diode, R1 tilhører grønn diode.

 

Over R1 vil det ligge 2.8V og over R2 vil det ligge 1.4V.

 

R1=U/I=2.8/0.015= 187 Ohm

R2=U/I=1.4/0.015= 93 Ohm

I utgangspunktet lyser den blå lysdioden mye sterkere enn den grønne, så jeg velger 100Ohm på R2 og 200Ohm på R1.

 

Er jeg på riktig spor?

 

For 0.2mA vil R1 bli 140 Ohm og R2 bli 70 Ohm?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har planer om å bytte lanternepærene på båten min (20 fot) til lysdioder...  (Meget aktuellt emne for båtentusiaster.)

Hvor sterke dioder og hvor mange må til for å få tilstrekelig lysstyrke?

8467635[/snapback]

 

Du må se om du finner noe data på vanlige lanterner om hvor mange candela de yter, og så er det normalt ikke vanskelig å finne samme data på lysdioder. Det er meget stor variasjon her, avhengig av størrelse, farge, produksjonsmetode osv, så et fasitsvar vil være praktisk talt umulig.

 

En av lysdiodenes store ulemper er den meget begrensede strålingsvinkelen, noe man må ta hensyn til i designet. Er du ute etter fargede lysdioder, eller har du en lampe med farget skjem du skal putte de i? Jeg ville anbefalt det siste, helst med en brukbar reflektor i også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har planer om å bytte lanternepærene på båten min (20 fot) til lysdioder...  (Meget aktuellt emne for båtentusiaster.)

Hvor sterke dioder og hvor mange må til for å få tilstrekelig lysstyrke?

8467635[/snapback]

 

Dette er jo meget aktuelt for oss med Campingvogn. Men der er også lystyrken viktig. Men ikke nødvendigvis strålingvinkelen.

 

Men ett tenkt tilfelle : 12 Volt / 21 Watt (lyspære), hva skulle det tilsi i LED ?, sånn cirka ?

 

Takker for svar.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Ofte går kun 10% av energien i en konvensjonell lampe til lys, mens LED har en mye høyere virkningsgrad, typisk 4-5 ganger høyere (riktignok store avvik her). Dermed bør du ha 3-5W for samme lumenske intensitet. En LED i denne størrelsesorden bør koples til en strømkilde.

Alternativet er å lage et array med standard 5mm LED. Finner du datablad bør det gå frem hvor sterkt de lyser under gitte forhold, og dermed hvor mange du trenger.

 

EDIT: fra wikipedia.org

"For comparison, a conventional 60-100 watt incandescent lightbulb produces around 15 lumens/watt." Dermed trenger du omtrentlig 15*20 = 300 lm

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Dette er jo meget aktuelt for oss med Campingvogn. Men der er også lystyrken viktig. Men ikke nødvendigvis strålingvinkelen.

 

Men ett tenkt tilfelle : 12 Volt / 21 Watt (lyspære), hva skulle det tilsi i LED ?, sånn cirka ?

 

Takker for svar.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

8566263[/snapback]

 

Nøyaktig svar på spørsmålet ditt vet jeg ikke, men les dette klippet fra Wikipedia:

 

Efficiency and alternatives

 

Approximately 95% of the power consumed by an incandescent light bulb is emitted as heat, rather than as visible light. [13] An incandescent light bulb, with 5% efficiency, is less efficient than fluorescent lamp (7%-15% efficiency), and thus produces more heat with the same amounts of light from both sources. (See Luminous efficacy table.) One reason why incandescent lamps are unpopular in commercial spaces is that the heat output results in the need for more air conditioning in the summer. Proponents claim that the heat that incandescent bulbs emit may remove some of the burden of heating a room from a thermostatically-controlled system, particularly at night and during cold periods of the year. However, dedicated heating systems usually achieve the same results more efficiently[citation needed].

 

Incandescent lamps can usually be replaced by self-ballasted compact fluorescent light bulbs, which fit directly into standard sockets (but contain mercury, and thus should not be disposed of in a regular trash can). This lets a 100 W incandescent lamp be replaced by a 23-watt fluorescent bulb, while still producing the same amount of light.

 

Quality halogen incandescents are closer to 9% efficiency, which will allow a 60 W bulb to provide nearly as much light as a non-halogen 100 W. Also, the lower wattage halogen lamp can be designed to produce the same amount of light as a 60 W non-halogen lamp, but with much longer life. However, small halogen lamps are often still high-power, causing them to get extremely hot. This is both because the heat is more concentrated on the smaller envelope surface, and because the surface is closer to the filament. This high temperature is essential to their long life (see the section on halogen lamps above). Left unprotected, these can cause fires much more easily than a regular incandescent, which may only scorch easily flammable objects such as drapery. Most safety codes now require halogen bulbs to be protected by a grid or grille, or by the glass and metal housing of the fixture. Similarly, in some areas halogen bulbs over a certain power are banned from residential use.

 

LED-based lighting is becoming more common,[citation needed] because it can offer very high efficiency. A 3 W, 120 VAC LED bulb could replace at least a 15 W incandescent bulb and would last 60 times longer than the incandescent bulb. In the long run, LED bulbs would save money when they become available for general lighting uses, despite costing more up front than incandescents. Compared to fluorescent bulbs, they will contain smaller quantities of harmful metals such as mercury.

 

Kilde

"LED" @ Wikipedia

 

Skulle antyde en 5-ganger høyere effektivitet fra LED. Batteri å spare på slikt! Men som jeg har merket i teksten over koster det en del i innkjøp.

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...