Gå til innhold

Hvordan beregne formotstand til lysdiode (LED)


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Hei! Har funnet en gammel pakke med lysdioder fra Clas Ohlson i boden (36.1207). Disse er to-farget, med tre ben, alle med ulik lengde. Det står ikke hvor mye spenning eller strøm de krever, eller om det er to anoder eller katoder, de er faktisk ikke merket med noe annet enn produktnummeret som ikke eksisterer på siden dems lenger. Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvordan jeg kan bruke dem? Hva som er anode/katode, og hvilken spenning/strøm de er beregnet for?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ser det ofte er oppgitt 20mA og rundt der, men min opplevelse er at de faktisk lyser på MYE svakere strøm.

 

Har en RGB-LED som er oppgitt til 20mA per farge, og en forward voltage på 3,2V på grønn. Lurte på om den i det hele tatt ville virke, siden jeg skulle kjøre den på 3,3V - men jeg måler 2,24V over den, og bruker en 6,8kohm motstand. Da er det vel 0,3ish mA igjen - og den lyser mer enn godt nok til å brukes som indikatorlys.

 

Edit: Nei, blir vel enda mindre, ~0,15mA

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det ofte er oppgitt 20mA og rundt der, men min opplevelse er at de faktisk lyser på MYE svakere strøm.

 

Har en RGB-LED som er oppgitt til 20mA per farge, og en forward voltage på 3,2V på grønn. Lurte på om den i det hele tatt ville virke, siden jeg skulle kjøre den på 3,3V - men jeg måler 2,24V over den, og bruker en 6,8kohm motstand. Da er det vel 0,3ish mA igjen - og den lyser mer enn godt nok til å brukes som indikatorlys.

 

Edit: Nei, blir vel enda mindre, ~0,15mA

En diode vil gi lys fra seh på omtrent nesten alt over 0 mA. Det er spenningen som må over et visst nivå før den begynner å lede.

 

En perfekt diode vil ha 0 strømtrekk frem til dette punktet, og så øke jevnt oppover fra dette punktet.

 

20mA er da det vanligste maksimum verdien for at dioden ikke skal minske levetiden drastisk. Men du kan komme ganske langt ned før det lyset ikke lenger er synlig i vanlig omgivelselys. Men på natta, da blir selv den bittelille LEDen på mobilen kjempeirriterende. Og den har nok knapt noen mA, om det overhode. XD

Lenke til kommentar

Jepp, skjønner hvordan det funker, mer eller mindre. Det jeg reagerer på er at det er så mange tutorials og guides (mye myntet på nybegynner med Arduino) som setter "target" på 20mA, når mange nok kunne fått stor glede av å kjøre dem på langt mindre strøm (da kan man jo plutselig drive et mer interessant antall av dem rett fra Arduinoen)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg har brukt en del dioder den siste tiden og kan si at 20mA er skikkelig overkill. De aller fleste diodene jeg har lyser helt fint når dem får rundt 1-2mA. Fyrer du dem med 5V eller 3.3V så bruk en 1K resistor. Da skal du se at dme lyser helt fint og bruker 20 ganger så lite strøm.

Har erfart at max brightness får man som oftest på rundt 10mA. Noe over dette er bare sløseri med strømmen :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Man har også en app som heter" Electrodoc Pro" som jeg pleier å bruke. Der har man det mest av kalkulatorer og nyttige tips rundt kobling av elektronikk. 

Husk forøvrig at jo mer strøm man kjører gjennom en led diode, jo kortere levetid får den. Det er ingen grunn til å sende 20mA gjennom en led diode som bare skal fungere som power lys etc. 1K motstand ved 5V supply. 

Bruker man mikrokontrollere og har 3.3V output, så er 150ohm. en god alrounder. 

Lavere motstand kan brukes de tillfellene man vil ha mest mulig lys av dioden. Da er 220ohm en god allrounder som fungerer over hele fjøla. 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
tingo skrev (På 15.9.2020 den 22.55):

Det er omtrent 30 år siden "20 mA" var regelen; det har skjedd mye med lysdioder siden da.

Gammel tråd dette, men så ikke denne før nå...

Sist gang jeg kjørte mer en 20mA varte den ikke veldig lenge og over 30mA kan man bare glemme. Så min erfaring er at led dioder fortsatt bør holdes under 20mA. Nå snakker jeg om vanlige 5mm 3V led dioder. 

Faktisk kan jeg ikke se nevneverdig forskjell fra 7-8mA til 20mA heller. 

Slike LED dioder som jeg snakker om her brukes uansett ikke til annet enn dekorasjonslys i beste fall og som oftest snakker vi om såkalte indikasjonslys etc. da trenger man ikke høy lysstyrke. 1-2mA er mer enn nok. Faktisk er det ganske irriterende med et indikasjonslys som lyser opp hele rommet når det er helt mørkt. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...