Gå til innhold

Hvordan beregne formotstand til lysdiode (LED)


Anbefalte innlegg

jeg testa med et 1.5volt batteri på en LED som var på 3.5 volt...

den lyste men det var et ganske svakt lys...

En vanlig lysdiode trenger en spenning på ca. 1.2 volt for å begynne å lede...

 

Det finnes dioder både til 12volt og oppover, disse har en innebygd strømbegrenser, og går derfor på høyere spenning..

 

 

Noen standardverdier (spenningen som bør ligge over dioden):

Rød: 1.8V

Grønn: 2.1V

Gul: 2.1V

Blå: 3.7 til 4.3

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Vis man seriekobler 4 leds på 3,3v på 12v. Vil man da ikke trenge en motstander? Det er slik jeg forstår det utifra kalulatoren til MetKu.net.

Om du gjør det får de bare 3V hver, og det kan være for lite til at de lyser i det hele tatt. Lysdioder er bygd opp på en helt annen måte enn vanlige lyspærer.

 

Uansett hva du gjør, er det anbefalt å ha en motstand, dette for å begrense strømmen. Du bør nok bare seriekoble 3 dioder, og ha en motstand.

Lenke til kommentar
Vis man seriekobler 4 leds på 3,3v på 12v. Vil man da ikke trenge en motstander? Det er slik jeg forstår det utifra kalulatoren til MetKu.net.

Om du gjør det får de bare 3V hver, og det kan være for lite til at de lyser i det hele tatt. Lysdioder er bygd opp på en helt annen måte enn vanlige lyspærer.

 

Uansett hva du gjør, er det anbefalt å ha en motstand, dette for å begrense strømmen. Du bør nok bare seriekoble 3 dioder, og ha en motstand.

Seriekoblet 4 3,3v leds. Dem lyste fint dem. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Vis man seriekobler 4 leds på 3,3v på 12v. Vil man da ikke trenge en motstander? Det er slik jeg forstår det utifra kalulatoren til MetKu.net.

Om du gjør det får de bare 3V hver, og det kan være for lite til at de lyser i det hele tatt. Lysdioder er bygd opp på en helt annen måte enn vanlige lyspærer.

 

Uansett hva du gjør, er det anbefalt å ha en motstand, dette for å begrense strømmen. Du bør nok bare seriekoble 3 dioder, og ha en motstand.

Seriekoblet 4 3,3v leds. Dem lyste fint dem. Ikke noe problem.

Ok, som regel vil det nok gå fint ja. Men du kunne vært uheldig ved at de måtte ha en høyere spenning for å begynne å lede :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Bra guide om Leds! Var på tide med en slik her på forumet.

 

Btw de fleste lysdioder vil ikke lyse før de får en spenning på ca 1.2 volt som jeg så noen allerede har sagt.. Hvis man skal serie koble flere, for eks 4 som en nevnte her så bør man bruke en motstand i serie fordi om 4x3volt blir 12. Jeg har selv testa å serie koble 5 stk røde standar 5mm lysdioder til en spenning på 12volt (12volt/5=2.4volt pr stk), det funker fint men tror nok det ikke holder så bra i lengda siden strøm begrensninga ikke blir konstant. En motstand er å anbefale hvis man vil at det skal fungere over lengre tid :thumbup:

 

Lys styrken kan man justere selv ved å beregne motstanden, for eks hvis en rød lysdiode har Imax på 30mA så pleier man som regel å bruke 20-25 mA sånn at man ikke overbelaster lysdioden. Hvis man bruker for eks 15mA istedet for blir det svakere lys hvis man heller ønsker det.

 

Har selv testa litt frem og tilbake med lysdioder på skolen og hjemme (har fått på gk elektro og vk1 elektronikk) og vet at ved å sette en led med driftspenning på ca 2 volt ned i 230volts strømkontakt lager et fint smell! :p Testa en gang med en lysdiode som skal ha ca 2.3 volt og max 30mA rett på 12volt, den lyste i ca 2.5 sek før den døde så motstander er et must :roll:

Lenke til kommentar

Bestilte endel lysdioder fra amerika, billige og bra dioder. Disse skal være til et lyssystem på et modellfly. Kjøpte da 2 stk. høyintensive hvite dioder, de skal ha 3,6V og trekker 100mA! Det er da også et mildt sagt sykt lys av dem, kommer til å bli flotte landingslys. :love:

Disse diodene har spesifisert 24000mcd på 3,6V - 100mA. det svir i øynene å se rett inn i dem. :D

 

Herfra kjøpte jeg også en rød høyintensiv-diode, 7000mcd 2,5V og 20mA. Satte den så opp på min [skrytemodus] fancy digital-lab av type IDL800 (som jeg fikk gratis på skolen i fjor)[/skrytemodus] og målte opp 2,3V for å være på den sikre siden. Slo laben av, satte inn dioden igjen og slo på. *Poff*

Ble et skarpt blink fra dioden, så ble det en liten glød inne i den (glød som i svakt lys, ikke ild!).

Konklusjonen jeg har greid å komme frem til er at den LAB-saken har en spenningspuls på utgangen akkurat når jeg slår på, som avlivet dioden. Ble uansett ganske jævlig da jeg nå ikke har noe NAV-light til venstre vingen på flyet, og det er relativt dyrt å skrive til USA for en enkelt diode. Diodene som elfa har er ikke på langt nær kraftige nok. :no:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg henter for tiden litt ideer fra "baybus" artikkelen til Vidar Fagerjord.

Men jeg får det ikke helt til å stemme at han brukte 1kOhms motstandere sammen med LEDs som gikk på henholdsvis 3,8 V og 2 V.

 

Jeg klarer rett og slett ikke å få det til å stemme med de kalkulatorene som det linkes til her...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bestilte endel lysdioder fra amerika, billige og bra dioder. Disse skal være til et lyssystem på et modellfly. Kjøpte da 2 stk. høyintensive hvite dioder, de skal ha 3,6V og trekker 100mA! Det er da også et mildt sagt sykt lys av dem, kommer til å bli flotte landingslys. :love:

Disse diodene har spesifisert 24000mcd på 3,6V - 100mA. det svir i øynene å se rett inn i dem. :D

hehe ta en titt på elfa å søk etter LXHL-LW3C

hadde en slik for en stund siden som desverre gikk i stykker...

mor mi sa den lyste like godt som en 60W pære, men tror nok hun overdriver litt :D

Lenke til kommentar
Jeg henter for tiden litt ideer fra "baybus" artikkelen til Vidar Fagerjord.

Men jeg får det ikke helt til å stemme at han brukte 1kOhms motstandere sammen med LEDs som gikk på henholdsvis 3,8 V og 2 V.

 

Jeg klarer rett og slett ikke å få det til å stemme med de kalkulatorene som det linkes til her...

Du får nok ikke dette til å stemme nei...

 

Slikt blir vanligvis gjort fordi at i slike tilfeller ønsker man kun dioden som en indikasjon på en tilstand, man ønsker ikke at den skal lyse alt den orker...

 

DVS. lysdioden lyser svakere (kun en indikasjon på noe), den trekker mindre strøm og får lengre levetid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...