Gå til innhold

vaska tastatur, kortslutta HK?


Skurk

Anbefalte innlegg

vell.. igår kveld takka maskina mi for seg. Den sto på som den alltid gjør, men plutselig skjedde det noe. skjermen ble svart, men power lyset var på. prøvde å restarte men alt som skjedde var et langt pip, ikkeno bios eller noe. restarte igjen. verken pip eller bios. :no: den prøver å starte me en gang jeg setter i kontakten, noe den aldri gjorde før(må trykke power knappen).. eneste jeg kan komme på er at dama vaska tastaturet me en litt fuktig klut like før.. kan det rett og slett ha kortslutta HK? kommer ikke på noe annet. er jo bare 3 ting det kan være.. HK, RAM ,CPU.. men har aldri hatt noe trøbbel med stabilitet før.. trodde RAM og CPU dør sakte med flere og flere feil til det tl slutt stopper.. eller hva tror dere?

Specs:

Abit KD7

xp2000+

sapphire 9800Pro@XT

twinmos pc2100 512MB

noen hardisker

dvd-brenner

Mist 430 PSU

Endret av Skurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det lange pipet kom bare første gangen jeg prøvde å restarte.. nå er det ingen lyd(skal være et lite pip i starten når alt virker).. bare dvd-brenner, hd'er som starter.. så det er ikke PSU. den er ganske ny også.. Jeg stemmer for hk.. men det kan kanskje være CPU eller RAM også? hva skjer når disse 3 komponeneten dør da?

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med him pc. Jeg fikk lyst alle vifter og alt virket men ingen ting på skjermen. Trudde først det var skjemkortet. MEn etter jeg prøvde et skjemkort jeg viste virket så fant jeg fort ut at det ikke var det. Så dedt jeg gjorde var og kjøpe nytt HK og CPU. DA virket alt som det skulle. Men problemet nå er at jeg ikke vet om det var HK eller CPU. Fikk ikke tested det siden pga. det nye oppsettet var en annen socket.

Lenke til kommentar

Det er ikke PSU jhsveli.. som du ser har jeg en ganske ny Mist 430W PSU.. alt sånn starter.. (vifter, hd, brenner) jeg tror altså det kan være hk som har tatt kvelden.. men det kan også være RAM, CPU.. men hadde ikke hk sagt ifra da? me noe form for lyder som varsler at noe er galt?

 

har prøvd å koble fra tastaturet.. samma problem..

Endret av Skurk
Lenke til kommentar

Kunne høres ut som CPU ja

Og nei...de sier ikke fra før de tar kvelden.

 

Men de fleste HK har en post sjekk som gir en feilkode (pip sekvens eller en hyggelig dame som forteller deg at maskinen din er fubar) hvis det er feil med RAM eller CPU.

 

 

Prøv å resette bios og sjekk at alle kabler/plugger sitter skikkelig.

Sjekk også at CPU kjøler funker.

 

Hvis det er HK er det jo ikke lett å finne ut uten å evnt prøve med ett nytt...men hvorfor skulle det ta kvelden sånn uten videre?

 

Tror heller det er CPU eller noe

Lenke til kommentar

CPU kjøler funker som den skal, alle kabler er i orden.. er det CPU, RAM ville ha trodd at HK hadde sagt ifra om det.. har piplyder jeg .. ikke den damen :p men om en kortslutter knappene på et tastatur har ikke det noe å si.. de blir registrert som "trykt inn" da.. men hva om det har kommet en dråpe på kretskortet inni tastaturet og kortsluttet +/- eller noe. dette går jo rett til HK via PS/2 porten.. kan noe skje da?

Endret av Skurk
Lenke til kommentar

Du vil vist veldig gjerne at dama skal være syndebukk slik at du kan kjøpe deg nytt utstyr uten dårlig samvittighet, neida bare kødder.

 

Det er lite sannsynlig at det er tastaturet som er skylden til dine problemer, men man skal aldri si aldri. Når man starter opp maskinen og alt er i orden så går biosen igjennom og sjekker ram cpu osv. men er det noe feil så er det ikke sikkert den går igjennom sjekkene, da kan du fjerne cpu, hvis det er feil på den så vil maskinen starte opp og sjekke ram og deretter komme, med en feilmelding om cpuen. Hvis den gjør det er sannsynligvis cpu fucked. Ellers er det sannsynligvis, rammen eller HK.

En mulighet er å holde inne ctrl når du starter, da skipper den alle sjekkene og regner med at alt er ok, har funka for meg mange ganger. Men er det noe alvorlig galt så funker ikke det heller.

 

Er veldig lenge siden jeg har hatt en pc med feil på så det kan hende jeg husker feil på noe, men mener det skal være slik. Og det ble litt rotete men jeg har dårlig tid, Lykke til.

Lenke til kommentar

Du har jo også moddet skjermkortet ditt til xt, kan også være at det har tatt kvelden pga det har kjørt på høyere frekvens enn det tålte, sjekk det i en annen pc og se om det virker.

 

Ser også for meg at du bør teste alle komponentene i en annen pc, da vil du ganske fort finne ut hva som fungerer og hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...