Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv Denon AH-D750, og må absolutt si meg enig i alt Dostojevski sier. Klokkene blir litt vonde når man har dem på seg i timesvis, men det er ikke noen big deal.

Volumet har jeg ikke sett makan til i et headset, verken tidligere eller senere. Bruker dem selv hovedsaklig til PC'en, man skal være forsiktig med volumkontroller som styres med mus, for å si det slik... AH-D750 ødelegger _lett_ hørselen din, og da mener jeg lett.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg nytt headset nå, hovedsakelig til spilling og musikk.

 

Jeg hadde tidligere "Koss Headset Pro 3aa Titanium 15-20 000 Hz, Kabel 2,4m, 300g". Likte lyden i dette MEGET godt. Veldig bra med dybde, bass, lyden var klar. Kunne spille HØYT. Dette er et lukket headset.

 

Så en dag måtte selvfølgelig det ene øret ryke, eller feste, til det ene øret. Jeg var på forhånd advart om at dette kunne skje med denne typen Koss headset, hadde også skjedd en kompis av meg, så jeg behandlet det meget forsiktig. Likevel skjedde det altså, etter dette er jeg ikke så veldig glad i Koss lenger, virker det som er av dårlig kvalitet (ikke lyden da).

 

Så kjøpte jeg meg Sennheiser HD 595, og jeg har aldri før vært mer skuffet, i hele mitt liv tror jeg... :D Vel, kanskje ikke så ille, men ikke så langt unna. Jeg hadde på forhånd hørt veldig mye bra om dette headset, det var riktignok et åpent headset, men hadde likevel hørt det var bra lyd. Gå fra det headsettet jeg hadde til dette var som å bytte fra Ferrari til Lada. Det eneste positive jeg kan si om lyden er at du kan spille høyt, ellers er den utrolig nøytral, noe som fører til en ekstremt kjedelig lydopplevelse, også lite med bass/kjedelig bass. Det er vel ofte slik med åpne headset? Lyden er også metallisk syns jeg. Nei, dette var noe ordentlig dritt til spilling og musikk spør du meg. Og dette er et headset som koster mye mer enn det forrige jeg hadde.

 

Er som dere ser langt fra enig med blant annet trådstarter og andre som har anskaffet seg dette headsettet og vært fornøyd. Alt jeg kan si er vel at smaken er som baken, og håper det kanskje er noen andre her som er enig med meg og derfor kan anbefale noe som passer meg bra. Det er godt mulig de her som har skaffet seg Sennheiser HD 595 ikke har hørt på så alt for mange hi-fi headset i sitt liv, og at de kanskje derfor blir veldig fornøyde når de endelig hører noe annet enn 99,- kroners headset.

 

Så nå trenger jeg en god anbefaling. Maksimumspris 1000 kr og headsettet må være lukket. Aldri mer åpent.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg skal nå gå til innkjøp av et godt headset. Så etter å ha lest guiden din har jeg kommet frem til AKG K271 Studio. Nå skal dette brukes til musikk for det meste, men litt annen PC-bruk blir det vel :) Nå søkte jeg litt rundt og har kommet frem til dette, kan det stemme at det er så billig? Syntes de plutselig ble veldig mye billigere. :hmm:

 

Hva mener dere?

 

Mvh Audun Hagen

 

EDIT: AKG K501, jeg ser den er dyrere og jeg har et budsjett på ca 2000kr+- så det kan gå det. Men hvordan tror du mitt lille Creative audigy 2NX vil drive disse? Det med isolasjon spiller INGEN rolle overhode. Jeg liker luftig lyd og de skal bare brukes i hjemmesammenheng som et alternativ til høytalere. Kom gjerne med tilbakemelding om hva DERE synes (alle sammen) :)

 

EDIT2: Jeg var dum og rettet noen av mine (pinlige) feil.

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg skal nå gå til innkjøp av et godt headset. Så etter å ha lest guiden din har jeg kommet frem til AKG K271 Studio. Nå skal dette brukes til musikk for det meste, men litt annen PC-bruk blir det vel :) Nå søkte jeg litt rundt og har kommet frem til dette, kan det stemme at det er så billig? Syntes de plutselig ble veldig mye billigere. :hmm:

 

Hva mener dere?

For den prisen er de et røverkjøp. Kort og godt.

 

 

EDIT: AKG K501, jeg ser den er dyrere og jeg har et budsjett på ca 2000kr+- så det kan gå det. Men hvordan tror du mitt lille Creative audigy 2NX vil drive disse? Det med isolasjon spiller INGEN rolle overhode. Jeg liker luftig lyd og de skal bare brukes i hjemmesammenheng som et alternativ til høytalere. Kom gjerne med tilbakemelding om hva DERE synes (alle sammen) :)

 

Jeg vil ikke uttale meg konkret om hvorvidt lydkortet ditt vil drive dem tilfredsstillende, men generelt kan jeg si at jeg synes det er et problem å drive K501 med "vanlige" op-amper du finner i CD-spillere, recievere etc. Etter min mening er dette headsettet helt på grensen til å TRENGE en dedikert hodetelefonforsterker, men jeg har en god venn som bruker det sammen med en volum-moddet iPod-mini på gjevnlig basis og er fornøyd med det. Det handler rett og slett om hvor mye dynamikk og trøkk du forlanger å få og hvor god op-ampen din er.

 

Når det gjelder lydsignatur på K501 v.s. K271 handler dette mest om smak. K501 er nok i utgangspunktet en mer rafinert formiddler, men du skal være ganske sikker på at det er slik lyd du vil ha før du slår til. Lyden er veldig oppløst og detaljert, og til feks. kammermusikk er det midt i blinken. Personlig liker jeg lydsignaturen i K271 bedre, rett og slett fordi den gir litt mere "kropp" til musikken. Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd noen av dem med en skikkelig headsetamp, det kan godt henne at K501 våkner skikkelig til liv når den får litt mere hestekrefter spent for. Men med standard utstyr som bærbar mp3-spiller, discman, lydkort, hodetelefonutgang på H/K-recieveren eller Sony-CDspilleren min synes jeg rett og slett K271 er hakket bedre på allt unntatt visse typer musikk. Men dette er igjen min personlige mening.

 

Hvis jeg skal gi noe råd er det at du MÅ prøve dem hvis du vil kjøpe K501. K271 tror jeg de fleste seriøst musikkinteresserte kan kjøpe uprøvd og leve lykkelig med, K501 vil antagelig 80% av dem som hører dem for første gang legge fra seg ganske kjapt. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de strengt tatt ikke er alroundklokker. Men hører du mest på musikk de passer til (feks. rolig jazz, kammermusikk, vokalmusikk med små ensembler eller solister, strenginstrumenter etc.) vil de antagelig være overlegent bedre enn K271.

 

Og jeg gjentar: Jeg har ikke prøvd noen av klokkene med en dedikert forsterker.

 

 

EDIT:

Jeg kom på en ting... Hvis du primært skal kjøpe hodetelefoner til bruk med en vanlig hodetelefonutgang på stasjonært utstyr hjemme kan også Sennheiser HD595 være seriøst verdt en titt. Jeg elsket virkelig lyden i denne. Tror nok de fleste som skal bruke klokkene slik du skisserer vil bli lykkeligere med denne enn med K501. Men det blir en smakssak altså.

 

Hvis jeg skulle rangere disse tre klokkene til det bruket du beskriver, uten hodetelefonforsterker og til variert musikk ville min prioritering blitt:

1. HD595, 2. K271, 3. K501.

 

Men som sagt: Hør på K501, det kan godt hende de er ditt livs kjærlighet. :love:

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Så kjøpte jeg meg Sennheiser HD 595, og jeg har aldri før vært mer skuffet, i hele mitt liv tror jeg... :D Vel, kanskje ikke så ille, men ikke så langt unna. Jeg hadde på forhånd hørt veldig mye bra om dette headset, det var riktignok et åpent headset, men hadde likevel hørt det var bra lyd. Gå fra det headsettet jeg hadde til dette var som å bytte fra Ferrari til Lada. Det eneste positive jeg kan si om lyden er at du kan spille høyt, ellers er den utrolig nøytral, noe som fører til en ekstremt kjedelig lydopplevelse, også lite med bass/kjedelig bass. Det er vel ofte slik med åpne headset?

 

Nei. Det blir som å bytte fra en gammel Corvette til Audi A8. De hendvender seg definitivt ikke til samme publikum. Hvis du liker den typiske Koss-lyden er du jo heldig, siden svært mange modeller der ute er designet nettop etter det lydidealet. jeg vil feks. tro at Sennheiser HD280 pro er et bra alternativ. En klokke jeg selv ikke har hørt, men jeg ser mange andre anbefale i denne kategorien, er Beyerdynamic DT770-80 Pro.

Lenke til kommentar

Tusen takk dostojevski :)

 

Nå har jeg vært i byen og hørt på de forskjellige. Det rare er at jeg faktisk har gått HELT vekk fra AKG. Jeg var nemlig å hørte på de i tillegg til forskjellige Grado-telefoner. Jeg hørte på de forskjellige og kom frem til at det var Grado SR 325i jeg ville ha. De er jo rett og slett fantastiske. Også i forhold til en del av de andre settene i guiden her (deriblant 271S men ikke 501). De er utrolig mye renere i lyden i forhold til 80 og 125. De kan nesten ikke sammenlignes. Samtidig er de veldig luftige og hadde et lydbilde som passet perfekt for meg. Det er nesten som å høre på høytalere. Jeg sjekket litt rundt og fikk en pris på 3000kr (helt nye), noe som er bra her i Norge, i utlandet går de for $295, men jeg synes det er bedre å kjøpe dem i Norge der jeg vet at det er GOD og rask service. Så er det også dumt å gå på en avgiftssmell. :(

 

Jeg har jo nesten litt dårlig samvittighet da jeg fikk deg til å skrive en SÅ lang og SÅ bra post om AKG'ene. For så bare å løpe og kjøpe noe helt annet :p

 

Men takk for et av de beste svarene jeg har fått på forumet hittil :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Tusen takk dostojevski :)

 

 

Jeg har jo nesten litt dårlig samvittighet da jeg fikk deg til å skrive en SÅ lang og SÅ bra post om AKG'ene. For så bare å løpe og kjøpe noe helt annet :p

 

Men takk for et av de beste svarene jeg har fått på forumet hittil :)

 

Mvh Audun Hagen

5139854[/snapback]

 

Hehe... :p Hovedsaken er at du blir fornøyd. Men kunne du tenke deg å skrive en litt mer utfyllende brukertest/beskrivelse av de nye kosebamsene dine og poste her? Jeg synes det hørtes interessant ut, og det er sikkert flere her som vil synes det samme. Gratulerer med nyanskaffelsen!

Lenke til kommentar

Grado SR 325i

 

Disse hodetelefonene kjøpte jeg nå for en ukes tid tilbake (nærmere bestemt Lørdag 12.11.2005). Ettersom det beste settet jeg noen gang har hatt var et Icemat Siberia var jeg jo ganske spent. Det er jo ikke hver dag man kjøper seg et hodesett til 3200kr. Denne prisen er ikke veiledene. Stereofil er en butikk i Norge som fører Grado. Det kan også hende at Hifi-klubben selger dem i sine butikker.

 

Pris:Stereofil koster de 4.495,-. I utlandet ligger prisen på $295. Selv kjøpte jeg dem i Norge da det fort kan bli mye penger i moms og avgifter.

 

Lyd:

Om lyden vil jeg påstå at det første som slo meg var hvor klar og luftig den var. Det er ingenting som ikke kommer frem her, hver minste detalj i musikken lyder riktig. Ikke det at du hører detaljene veldig eller for godt, det låter bare riktig.

Med "luftige" mener jeg at lyden ikke er stengt inne på noe vis, det er nesten som å høre på høytalere. Og da mener jeg gode høytalere. Lyden bare er der. Den negative siden ved dette er at lyden kan føles litt lite farget, særlig i forhold til de lukkede som får en litt mer plump, men fyldig lyd etter min mening. Dette er antakelig en vanesak for de fleste.

Bassen er kraftig og god, dóg ikke for fremtredene. For meg var dette perfekt da jeg er grundig lei av "Koss-bass", og synes det ødelegger god musikk. Andre kan hate det. (jeg vil tro det for det meste gjelder de som er vant til lukkede hodesett.

 

Som en konklusjon til lyden vil jeg si at den er veldig ærlig, dóg litt anonym. De passer nok spesielt godt til jazz og klassisk, selv om de nok også hevder seg med "normal" musikk.

 

Komfort:

Dette kan jeg vel med en gang si at er hodesettets svake side. For slike som meg, som har store ører, føles de litt vonde etter noen timer. I motsetning til Grado SR80-225 har dette settet klokker. Og disse klokkene er av aluminium, noe som blir ganske tungt når de ikke ligger helt over ørene. Det er ikke et stort problem, men det er nå en gang irriterende. En løsning på dette er å kjøpe noen puter. Etter å ha prøvd et sett med putene syntes jeg de mistet sin svake side. De ble da like behagelige som et hvert vanlig headsett. Uansett ørestørrelse.

Det med doble ledninger (en fra hver klokke som samler seg lenger nede) ser jeg ikke problemet med. Dette er et hodesett som brukes hjemme. Så klart, det er alltids mulig å bruke ute, men du skal ikke ha en IQ på over 200 for å forstå at dette settet primært er for innebruk.

 

Konklusjon på komfort: Kjøp puter!

MERK: Det følger ikke med stor-til-liten jack overgang. Denne må kjøpes i tillegg.

 

Kvalitet:

Jeg kan forstå Dostojevskis utsagn om at Grado SR 80 er litt spinkle i konstruksjonen. De har fakeskinn og "plasthus", samtidig som de nesten ikke veier noen ting. Grado SR 325i er noe helt, helt annet. Her er det ekte skinn og tunge aluminiumklokker. Noe plastikk finner du, men dette hodesettet føles langt fra billig. Selv synes jeg konstruskjonen er genial da klokkene kan dreies så mange ganger rundt kabelen tillater det, samtidig som konstruksjonen er veldig enkel.

Dette settet går nok ikke i stykker med det første.

 

Kvaliteten er det ingenting å si på.

 

Effektivitet:

Dette hodesettet kan godt brukes på små mp3 spillere og samtidig få høy lyd. Det er dóg litt dårlig gjort om man ikke spiller dem på et skikkelig anlegg. De fortjener det virkelig.

Problemet her er at det ikke er noen form for isolasjon. Det vil jo da føre til at det er vanskelig å lytte til musikk om man er i et rom med mye støy. Men om man sitter hjemme og koser seg, ja da virkelig koser man seg.

 

Konklusjonen her: Midt på treet i forhold til de andre som ble testet her, men når man nærmer seg 5000 kroner vet jeg ikke hva man skal si. De fleste i denne klassen trenger en dedikert forsterker. Det gjør ikke dette.

 

Lydisolasjon:

Absolutt ingen isolasjon i det hele tatt. Disse hodetelefonene er helt åpne, det er det som gir den fantastiske lyden etter min mening. Men det å bruke de på T-banen osv. er helt uaktuelt.

 

Konklusjon:

Jeg vil si at dette er et ufattelig bra hodesett til sitt bruk. Det er ikke til å ta med seg overalt, men heller et alternativ til hele stereoanlegg i 40.000kroners klassen. Har du pengene og et annet hodesett til fart og spenning: Løp og kjøp!

 

Lydgjenngivelsen er enormt bra. Men derfor også litt lite farget og spennende. Grado er i en klasse for seg selv, og ingen andre låter likt. Det er helt rått. Etter dette er lukkede helt uaktuelle, såfremt de ikke skal brukes ute da.

 

Kvaliteten og designen er veldig god, det er ikke no mikkmakk du kjøper.

 

Alt i alt, et godt, men sært hodesett.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Takk til deg dostojevski. Helt genialt og meget godt skrevet!

Jeg er veldig aktiv i dette forumet,men har ikke lest denne stickyen før i dag.

Jeg fikk kjeft hos dama i kveld fordi mitt Koss PortaPro headset vekte henne på et rom som ligger 5 meter borte med døra lukket! Da tenkte jeg...fan tror jeg må ha meg et bedre headset enn denne driten. :D

 

Jeg er en audiofil fyr med stereoanlegg til ca 40000,men headset har liksom ikke bryd meg...helt til nå. Tror jeg bestiller et AKG K271 Studio headset med en gang. :thumbup:

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Allright! Skal ture ned på HiFi Klubben i nær framtid. Har sett litt på Sennheiser HD 555.

Koster ein tusing på klubben, er billigere på nett, men + frakt osv så blir det

tett opp mot lappen likevel. So har du jo service osv..

 

Ser ein del film så den hjemmekino-effekten kan jo passe bra (har ein yamaha rx-v450).

 

Har lest ein del tester, og alle gir meget god karakter (f.eks denne frå HeadRoom) :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har hørt på de hodetelefonene der. Jeg må si at de er ganske gode, men jeg mener å huske at jeg syntes de hadde litt daff plastlyd. Samtidig vet jeg nok ikke alt om hva man får i den prisklassen. Da jeg begynnte å høre litt rundt hoppet i alle fall min prislapp ca 3x. :p

 

Til hjemmekino er nok det der veldig bra, men jeg tror jeg ville funnet meg noen mer musikalske om jeg var deg. (noe jeg ikke er :p)

 

Jeg skal si ifra om jeg kommer over noe. :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Dostojevski, først og fremst TAKK for at du deler resultatene av ditt omfattende oppdrag med å teste så mange headsets såpass grundig for å finne det beste :thumbup:

 

Jeg har tenkt å skaffe meg en MP3-spiller og lurer på noe greier.

Ser du bruker en Creative Zen Micro sammen med ditt AKG headset og at det resulterer i et Hi-Fi Nirvana :) men hva om du plugger inn headsettet ditt i en Apple I-pod og spiller av nøyaktig samme sangen; som det du nevner med forskjellig op-amp på forskjellige lydkort til pcer?

Har frelst meg litt for den nye Zen Micro Photo, fine funksjoner, flott design, grei batterilevetid og god kapasitet, men gir den god lyd... -Hva skal man se etter i spesifikasjonene til MP3-spillere (og lydkort forøvrig) for å finne ut om den har en god lydforsterker?

 

 

Mvh. Leif

Lenke til kommentar
Jeg har hørt på de hodetelefonene der. Jeg må si at de er ganske gode, men jeg mener å huske at jeg syntes de hadde litt daff plastlyd. Samtidig vet jeg nok ikke alt om hva man får i den prisklassen. Da jeg begynnte å høre litt rundt hoppet i alle fall min prislapp ca 3x. :p

 

Til hjemmekino er nok det der veldig bra, men jeg tror jeg ville funnet meg noen mer musikalske om jeg var deg. (noe jeg ikke er :p)

 

Jeg skal si ifra om jeg kommer over noe. :)

 

Mvh Audun Hagen

5279801[/snapback]

 

Flottings! Men min prislapp trur eg er maks 1000 kr. Er snakk om julepresang her, og ingen av foreldra har vunne i lotto så. ;) Bruksområdet blir nok mest nattfilm når mommy and daddy sover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...