Gå til innhold

Dell satser på dobbelkjerner fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer litt på hva Dell's motiv for å kun bruke Intel er.

Penger, som det meste annet her i verden.

 

Intel har et sterkere navn enn AMD med Pentium-navnet, og dette selger i bøtter og spann. Folk kjøper det de har hørt om før. Dessuten den evinnelige MHz-myten som ingen forstår seg på. En P4 på 3GHz må da være kjappere enn en AMD på 2GHz.

 

Enkelt og greit, dette har da vært diskutert ørten ganger før, og alt koker ned til det som selger mest.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor folk ennå skal bry seg om Dell og AMD, Dell må da få selge hva de vil så lenge det ikke er pga spesialavtaler som er i strid mot markedslover.

 

Gleder meg til å se hva de maskinene vil yte, virker som at Dell blir mer "proffesjonelt" ettersom de vil fornye sitt image og si at "vi er fremtiden", stilen på kabinettene deres sier meg det. :yes:

Lenke til kommentar
Kom jo ikke akkurat som en bombe men :p

Gleder meg til å se prisen på Dell med dobbelkjerne... :p

Det blir ikke dyrt tror jeg. Intels Smithfield blir jo minst like billig som vanlig Prescott på samme frekvens! Det er jo bra.

 

Å ja, viss Dell vil holde seg til Intel for at de tjener på det. så hvorfor i alle land skal de ikke få gjør det for? Er ikke ulovlig.

Lenke til kommentar
Dessuten den evinnelige MHz-myten som ingen forstår seg på. En P4 på 3GHz må da være kjappere enn en AMD på 2GHz.

 

Jeg tror vel at akkurat den myten er på vei tilbake da Intel sine CPU`er slettes ikke oppgis med klokkefrekvens i modellnavnet lenger, og AMD oppgir jo PR-ratingen. Min påstand er at Ola Dunk kjøper en ferdigpc på Elkjøp med 3000+ - prosessor like glatt som en Intel, enten den er oppgitt med mhz eller modellnavn på 530 eller hva den nå måtte hete.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende Muffinman, men jeg har vært i mange kundesituasjoner der kunden spør om frekvens, selv om jeg har oppgitt at prosessoren heter 3000+. Og når de da får høre at den er f.eks på 2GHz, skal det en god del til for å overbevise dem.

 

De som ikke tenker seg om, og bare ser "3000" syns sikkert det høres bra ut og bryr seg ikke mer om det. Men de som skal være litt smarte og "presse" selgeren for ekspertspørsmål, henger seg nok opp i MHz og atter MHz.

Lenke til kommentar

Vel min erfaring med de fleste som kjøper ferdigpc er at de IKKE bryr seg om hvilken cpu som står i maskinen, men heller går etter utseende på maskinen + pris . Dette kan jeg begrunne i at jeg oppdaterer mange maskiner for "vanlige" brukere og 9 av 10 aner ikke hvilken cpu som står i maskinen de har og langt mindre vet de hvor stor den er .

Lenke til kommentar
Etter selv å ha hatt en DELL gleder ikke JEG meg så mye da.

 

Mvh Audun Hagen

Dell har overraskende mange designproblemer, illustrasjonen viser de er der fortsatt. Noen eksempler:

- lysdioden for å vise om det er strøm på maskinen er så liten, svak og langt inn den er vanskelig å se

- overnevnte er sjelden det helt store problemet med mindre det er mye annen støy, for maskinene deres støyer

- innstikket for USB er nede og vender nedover, selv på åpenbare gulvmodeller. Det er helt håpløst knølete å sette inn en USBplugg

- for mye plast, lite skjerming av radiostøy. Det slår helt klart inn på farvefrekvensene på fjernsynet (66MHz som er harmonisk av PCIbussens frekvens)

- de har tidligere hatt problemer med å holde varmeutviklingen under kontroll, med dobbeltkjerne vil dette bli et viktig punkt.

Lenke til kommentar

Selv om dette kanskje er litt ute på viddene, så vil jeg likevel legge til at veldig mange jeg kjenner tenker kun på antall MHz(GHz). De sier følgende: Jeg skal ha en pc på minst 3,6 GHz. dessverre er det slik at mange tror at det er kun MHz som teller, og kjøper da f.eks. en celeron og tror at den skal være god. Jeg har brukt utallige timer på å overbevise noen av dem om at det er andre ting som også spiller inn, blant annet arkitektur og båndbredde.

Lenke til kommentar

haha, jeg bryr meg lite om dell og hp, samt alle firmaer innen data, men det er morsomt å se hva dem driver med da ;)

 

Av å lese på hardware.no sin side, så sier en til seg selv når det kommer dobbel prossesorer osv. at ens maskin er dårlig, kan tenke dere selv, når dell og coop prix kommer med pc-er som er like bra, med mindre bedre enn vår egne..

 

Selv har jeg lik coop Prix sin :| Jeg har ikke kjøpt den der, men det er et bra tilbud dem har :)

Lenke til kommentar
Vel min erfaring med de fleste som kjøper ferdigpc er at de IKKE bryr seg om hvilken cpu som står i maskinen, men heller går etter utseende på maskinen + pris . Dette kan jeg begrunne i at jeg oppdaterer mange maskiner for "vanlige" brukere og 9 av 10 aner ikke hvilken cpu som står i maskinen de har og langt mindre vet de hvor stor den er .

Åhhh (stønn) hhvor skuffet blir jeg ikke når pappa har PC-problemer og jeg spør han om hva han har i maskina, og han svarer "jeg vet ikke jeg". :no: *stønn*

Lenke til kommentar

For de som kan lite om data så selger nok tall svært bra. Dvs. desto større jo bedre. Opplever selv at særlig Elkjøp er ekstreme på dette med å oppgi høye tall. Dvs. fokusere på Ghz og antall Mb minne. Noen vet kanskje forskjellen på Celeron og Pentium. Med årene har folk lært seg at innen data så er det noe som heter Ghz eller Mhz og Mb. Så når Elkjøp skryter av at skjermkortet har 256 Mb minne og prosessoren er på f.eks. 3,4 GHz så selger dette. -Selv om skjermkortet ofte er totalt elendig med tregt minne, og minne i PCen kan være tregt og kanskje treg harddisk.

Særlig på skjermkort ser man hvordan både produsenter og selger spiller på folks uvitenhet. F.eks. ATI 9200se kort på 256 Mb, et kort som overhodet ikke kan benytte seg av slikt stort minne. Elkjøp betegner jo PCer med slikt skjermkort som en spille PC !!...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...