Gå til innhold

Abortgrense utvides fra 12 til 16 uker?


Anbefalte innlegg

Høres ganske hardt ut i Russland ja.

Men i rtikkelen står det også en meget viktig kommentar (ikke i sammenheng med Russland men i forhold til tilstandene her. Uttalelsen kommer også fra en som virkelig har greie på området og ikke bare fra en synser:

 

- Her går debatten på om retten til selvbestemt abort skal utvides fra 12. til 16. uke?

 

- Spørsmålet har liten praktisk betydning. En utvidelse vil ikke føre til flere aborter, bare en større likhet over hele landet. Jeg mener det er en bra og rettferdig måte å skape likhet på, sier seksjonsoverlege Nils H. Eriksson.

 

Dette bør også være noe å tenke på for alle synserne i denne tråden. :yes:

Er det likhet man ønsker, kan man sette grensen på 12 uker punktum. Dette er bare unnskyldninger. Først blir det 16 uker, så om en stund drar vi ut unger i uke 30 som i russland. Og at det ikke ville føre til flere aborter skjønte jeg ikke helt. Denne mye omtalte nemda som godkjenner aborter slipper alt gjennom de altså? Da er det vel ikke mye problemer med dagens ordning, er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm...........

 

Det er ikke sammenlignbart.......

 

Russland er nå et høl, og det har det vært helt siden 1989..

 

Fattigdomen er stor..

 

Og der kommer ikke staten lenger inn for å hjelpe hvis du har for lav inntekt.....

 

La meg si det sånn hvor en ille det til tider er i norge når det gjelder sosialkontor, barn med multihandicap, fattigdom...

 

Så er det 100 ganger verre der borte nå, det kan ikke sammenlignes, russland har vært et høl siden 1989..................

 

No offense mot russere, bare mot oligarcer :p

 

Men er ikke sammenlignbart...............

Lenke til kommentar
Er det likhet man ønsker, kan man sette grensen på 12 uker punktum. Dette er bare unnskyldninger. Først blir det 16 uker, så om en stund drar vi ut unger i uke 30 som i russland. Og at det ikke ville føre til flere aborter skjønte jeg ikke helt. Denne mye omtalte nemda som godkjenner aborter slipper alt gjennom de altså? Da er det vel ikke mye problemer med dagens ordning, er det?

uhh, ja men det er jo nettopp det som er meningen. Det er i praksis allerede 16 uker idag, men folk blir ikke behandlet likt fra sted til sted. Det er det som er motivasjonen for endring av loven. Jeg har overhodet ikke hørt at dette innebærer å flytte totalgrensa for abort utover 16uker slik du sier!? Hvis du har dokumentasjon/indikasjoner som viser at lovforslaget(eller et fremtidig) innebærer dette er det sikkert mange som er interessert. Hvis ikke blir det jo bare mer av det som en slik tråd allerede er sterkt belemret med: uninteressant synsing som ikke har noe grunn i fakta eller virkelighet.

Lenke til kommentar

Du har rett i at det er synsing fra min side, men det er jo tydelig at det uvikler seg i den retningen.

 

Det jeg også mente var at det nødvendigvis blir flere aborter, siden den nemda som godkjenner nødvendigvis avlår en abort i ny og ne. Derfor lyver den overlegen som ble quotet. Den "likheten" han snakker om er likhet i form av flere aborter over hele landet, ikke bare halve.

Lenke til kommentar

Jesus. Prøver du å virke dum? Sverige ligner mye på Norge, Sverige har selvbestemt abort til 18. uke, men likevel forekommer det ikke flere aborter i Sverige enn i Norge. POENGET er at de fleste tar abort tidlig, de aller aller færreste tar abort etter 12. uke. Gefatten?

 

Men, hvis du mener flere psykologer ville holdt aborttallet nede, så får du rope om flere psykologer da.

Lenke til kommentar
Jesus. Prøver du å virke dum? Sverige ligner mye på Norge, Sverige har selvbestemt abort til 18. uke, men likevel forekommer det ikke flere aborter i Sverige enn i Norge. POENGET er at de fleste tar abort tidlig, de aller aller færreste tar abort etter 12. uke. Gefatten?

 

Men, hvis du mener flere psykologer ville holdt aborttallet nede, så får du rope om flere psykologer da.

Ja. Og det er nettopp det jeg gjør! Nemdene skal bestå av en del psykologer.

 

Pappa har jobbet i Sverige, og det er ingen tvil om at psykologer er mer akseptert der. Og psykologer kan hjelpe. Etter å ha snakket ut, forstår man kanskje at det vil være drap og ta abort, og man beholder barnet. Problem solved.

 

I Norge får du vel ikke statlig subsiderer til psykolog, det gjør du i Sverige.

Lenke til kommentar
Og psykologer kan hjelpe. Etter å ha snakket ut, forstår man kanskje at det vil være drap og ta abort, og man beholder barnet. Problem solved.

Hehe, ja det hadde jo vært kjempefint om psykologene hevdet at abort var drap. Tror en slik psykolog kunne levert inn "psykologiløyven" sin ganske raskt. :lol:

Lenke til kommentar
Det er alt for få av de kvinnene som i dag tar abort, som går til psykologiske rådgivning. Dette bør endres, hvis praksisen med så enkel abort skal fortsette.

 

Et foster i 20ende uke er blitt holdt i live, og vokst opp, utenfor moren. Om noen år, så gjelder det samme et foster i 10ende uke... Og sånnn vil vi fortsette, helt til et foster kan tas ut av mors liv ekstremt tidlig, og likevel vokse opp.

En dag kan man sikkert ta en sædcelle og et egg og skape et barn av dette uten noe mor også. :roll:

 

Psykologer er til for å støtte og hjelpe en person, ikke for å overbevise en kvinne om at abort er galt.

Lenke til kommentar
Det er alt for få av de kvinnene som i dag tar abort, som går til psykologiske rådgivning. Dette bør endres, hvis praksisen med så enkel abort skal fortsette.

 

Et foster i 20ende uke er blitt holdt i live, og vokst opp, utenfor moren. Om noen år, så gjelder det samme et foster i 10ende uke... Og sånnn vil vi fortsette, helt til et foster kan tas ut av mors liv ekstremt tidlig, og likevel vokse opp.

En dag kan man sikkert ta en sædcelle og et egg og skape et barn av dette uten noe mor også. :roll:

 

Huh? Kan vi ikke det allerede?

 

Psykologer er til for å støtte og hjelpe en person, ikke for å overbevise en kvinne om at abort er galt.

 

Hvilket sikkert er hvordan det praktiseres også. Hensikten slik jeg ser den, er å hjelpe kvinnen komme frem til hva hun egentlig vil. Kan være at hun, som følge av sjokket av å få vite at hun er gravid, velger å ta abort, men i løpet av samtaleterapi, "finner seg selv", og bestemmer seg for å beholde barnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...