Gå til innhold

AMD snart klar med SSE3-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var å tide, med SSE3 støtte så burde jo Amd sine cpu bli litt raskere på matematiske operasjoner som benytter seg av SSE3, spesielt programmer som Prime95, F@home etc.

 

Noen som vet hvor større ytelse vi kan forvente av CPU'en med dette instruksjonssettet, er det forresten kun SSE3 støtte eller har den blitt enda grundigere optimalisert.

Lenke til kommentar
Vi skrev om saken allerede i november, men den gang var det litt usikkert hvorvidt det ble noe av SSE3-støtte i "San Diego" og "Venice".

 

"San Diego" og "Venice" er for øvrig kjent som revisjon E0 av Athlon 64-prosessoren, og er ventet på markedet en gang i 2. halvdel av 2005.

Begge disse står da oppført under 1. halvdel av 2005 i AMD's offisielle veikart

 

Også det uoffisielle nye veikartet som har versert på nett noen uker nå, er enige om at Venice og San diego med SSE3 skal komme 1. halvår 2005 (se vedlagt bilde).

 

Forøvrig så har jeg tenkt til å bestille meg en A64 3000+ i dag, og tenkte da jeg så nyheten at det kunne lønne seg å vente en uke eller to til de første eksemplarene med SSE3 kommer på lager.

post-107-1107868193_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Noen som vet hvor større ytelse vi kan forvente av CPU'en med dette instruksjonssettet, er det forresten kun SSE3 støtte eller har den blitt enda grundigere optimalisert.

Det er noen ting til. Jeg husker ikke alt, men tror minnekontrolleren har fått en liten overhaling. (Ennå bedre kompatibilitet med minne, og støtte for full hastighet selv om alle minneplassene er i bruk)

 

Edit:

AMD to upgrade memory controller

 

New and cool and stuff

 

By Charlie Demerjian: Tuesday 18 January 2005, 14:56

ONE MORE BIT ABOUT AMD and memory to expand on yesterday's DDR2 story. One of the biggest updates to the E0 step Athlon64s that will be announced soon is the memory controller.

 

The new parts support double sided DIMMs in all slots at DDR-400. Previously you had to drop to DDR-333 or take your chances. Now it should just work. It will probably also be faster, but I have yet to see numbers.

 

For those out of the loop, E0 will also bring massive power savings due to the IBM strained silicon process along with SSE3. If AMD ever gets around to announcing them, they will be a very good thing. µ

 

Edit2: Det sies også at AMD skal ha forbedret yield på disse (noe vi kunder ikke vil merke noe praktisk effekt av) og at de skal ha forbedret lekasjen (Bedre IIRC Strained Silicon). Det betyr at den vil bruke litt mindre strøm, og at Mobile-utgavene bruker mindre batteri. Noen av San diego eller Venice vil trolig bli sortert ut for salg i det mobile markedet og kalt "Lancaster" eller "NewArk" -kjerner og dermed bli de nye Turon64 med maks 25W strømforbruk.

 

En annen og kanskje viktigere ting er at kjernen er finpusset og optimalisert litt til siden Winchester. Det betyr trolig ennå bedre overklokkingsegenskaper eller lavere varmeutvikling på orginal hastighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I fjor hadde vi en bok som het Computer Architecture av Hennessy og Patterson som slaktet hele SSE implementasjonen. Husker ikke hvorfor men det er helt klart bedre måter gjøre det på. Forfatterne er tidligere anstatt hos sun., det kan kanskje ha noe med saken å gjøre..

 

Uansett så er SSE mer PR hype enn gode tekniske løsninger.

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Jeg husker ikke alt, men tror minnekontrolleren har fått en liten overhaling. (Ennå bedre kompatibilitet med minne, og støtte for full hastighet selv om alle minneplassene er i bruk)

Interessant fordi da kan vi ha 2GB minne med 4 x 512MB configurasjon uten å måtte sette command rate opp til 2T! Jeg har 1GB RAM nå og ønsker 2GB, men vil jo ikke kjøre 2T...Så da kjøper jeg en FX-57, nForce4 og R520 PCI-E og 1GB RAM mer til høsten :cool:

 

Edit : Eller dual core.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Kikka i boka og fant et avsnitt om SSE. SSE avhenger stort av kompilatorteknologi som blir brukt i typiske VLIW prosessorer(Itanium osv) . Datatypene som blir brukt er ikke vanlige i x86 sammenheng og dermed blir det vanskelig å direkte bruke SSE der det ellers kunne passe. SSE blir oftest brukt i lavnivå programmering av programmer som gjør små looper over tid (Prime videoenkoding osv). Bruken av SSE er dermed krevende for en programmerer og kan ikke brukes midt i større komplekse looper som et spill sin hovedloop. Små optimaliseringer har blitt skjebnen til SSE.

Lenke til kommentar

Forkorter maskinkoden.. ja det gjør det. Men i så liten grad at det har ikke noe å si. Det som er forskjellen er at den kan kjøre enkelte operasjoner raskere. Men vi kan jo si at hvis du setter deg ned å skriver et spill i assebly så blir det mye raksere. Men ingen gjør det.. Det blir alt for tidtagende. SSE er for vanskelig å bruke. Skal man bruke det må man gå utenom de høynivå teknikkene vi bruker i dag å gå tilbake 30 år og kode semi-maskinkode igjen.

Det er ikke mulig. Men som sagt har SSE noe forseg i veldig små kritiske kodesnutter. Men de fleste programmer har for store kritiske kodedeler til at det kan skrives lavnivå. Det er kompilatoren som må utnytte SSE, men sånn som SSE er implementert kan det bare gjøres i veldig liten grad siden det bryter med programflyten og måten x86 kompilatorer funger på. Særlig siden spesielle datatyper er påkrevd.

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Forøvrig så har jeg tenkt til å bestille meg en A64 3000+ i dag, og tenkte da jeg så nyheten at det kunne lønne seg å vente en uke eller to til de første eksemplarene med SSE3 kommer på lager.

er det snakk om nye kjerner, men også en oppdatering av gjeldende kjerner som winchester??? er det ikke litt optimistisk å vente en uke eller to i alle tilfeller, må vel ta mye lenger tid enn det?? Men hvis en ny amd 64 er rett rundt hjørnet (da snakker vi 1-3uker eller noe sånt) så vurderer jeg kraftigt å avbestille pckjøpet mitt og vente på en bedtre minne kontroller...

Lenke til kommentar
De er ikke ytelses forsjel i spill (SSE2 til SSE3) i såfall max 1FPS

men i SuperPI så kan du gå ned noen sekunder

SuperPi bruker ikke SSE3 instruksjonene. Heller ikke SSE2, SSE, 3DNow!, 3DNow! Enhanced, AMD64 eller MMX. PuperPi bruker kun FPU'en (x87) i prosessoren. Denne delen har hadd samme instruksjonssett siden 486'en. Dermed vil man ikke få noen som helst ytelseøkning i SuperPi som følge av SSE3-støtten.

 

Det samme tror jeg gjelder mange programmer og spill. Det er kun et fåtall programmer som tar i bruk SSE3 så det er kun i disse programmene man vil få noen ytelseøkning.

 

Som sagt tidligere: Venice og San diego byr på andre og mer spennende nyheter enn SSE3: Forbedret minnekontroller, lavere strømforbruk, og trolig bedre overklokkingsevne.

Lenke til kommentar
Forøvrig så har jeg tenkt til å bestille meg en A64 3000+ i dag, og tenkte da jeg så nyheten at det kunne lønne seg å vente en uke eller to til de første eksemplarene med SSE3 kommer på lager.

er det snakk om nye kjerner, men også en oppdatering av gjeldende kjerner som winchester??? er det ikke litt optimistisk å vente en uke eller to i alle tilfeller, må vel ta mye lenger tid enn det?? Men hvis en ny amd 64 er rett rundt hjørnet (da snakker vi 1-3uker eller noe sånt) så vurderer jeg kraftigt å avbestille pckjøpet mitt og vente på en bedtre minne kontroller...

Vel, for det første så har jeg ikke klart å finne ut om de nye kjernene er like rundt hjørnet eller ikke. Så jeg bestiller nok en winchester i dag. For det andre så er ikke Venice og San diego så revulosjonerende som du får det til å høres ut som. Forskjellene er f.eks langt mindre enn da man gikk over fra "Newcastle" til "Winchester". (Det var jo som kjent det store hoppet fra 130nm til 90nm)

 

PS. Den bedre minnekontrolleren du er så villig til å vente på sikrer bare at man kan fylle alle minneslot'ene og fortsatt kjøre på PC3200-hastighet. På dagens CPU'er vil hastgiheten enten jekkes ned til PC2700 dersom alle 4 minneplassene er fyllt eller gamble på at det går bra likevel. Med de nye CPU'ene er du garantert at dette går bra. Så da er spørsmålet: Har du tenkt til å fylle opp alle minneplassene? Hvis ikke, så er det ingen grunn til å vente.

Lenke til kommentar
Når kommer Venice og San diego? (sånn circa)

Sånn ca 1. halvår 2005.

 

Jeg har ikke funnet noe mer nøyaktig tidspunkt enn det. (I desember antydet noen i slutten av januar men vi vet jo hvordan det gikk. Nå verserer det nye rykter om slutten av februar siden AMD har lagt ut litt ny info, men fra tidligere erfaringer så kan det ta måneder fra info dukker opp til CPU'en faktisk er i salg. Og det er slett ikke sikkert at den nye kjernen vil selges som 3000+, 3200+ osv. I verste fall er det kun 4200+ som får den nye kjernen i starten.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...