Gå til innhold

AMD snart klar med SSE3-støtte


Anbefalte innlegg

Forøvrig så har jeg tenkt til å bestille meg en A64 3000+ i dag, og tenkte da jeg så nyheten at det kunne lønne seg å vente en uke eller to til de første eksemplarene med SSE3 kommer på lager.

er det snakk om nye kjerner, men også en oppdatering av gjeldende kjerner som winchester??? er det ikke litt optimistisk å vente en uke eller to i alle tilfeller, må vel ta mye lenger tid enn det?? Men hvis en ny amd 64 er rett rundt hjørnet (da snakker vi 1-3uker eller noe sånt) så vurderer jeg kraftigt å avbestille pckjøpet mitt og vente på en bedtre minne kontroller...

Vel, for det første så har jeg ikke klart å finne ut om de nye kjernene er like rundt hjørnet eller ikke. Så jeg bestiller nok en winchester i dag. For det andre så er ikke Venice og San diego så revulosjonerende som du får det til å høres ut som. Forskjellene er f.eks langt mindre enn da man gikk over fra "Newcastle" til "Winchester". (Det var jo som kjent det store hoppet fra 130nm til 90nm)

 

PS. Den bedre minnekontrolleren du er så villig til å vente på sikrer bare at man kan fylle alle minneslot'ene og fortsatt kjøre på PC3200-hastighet. På dagens CPU'er vil hastgiheten enten jekkes ned til PC2700 dersom alle 4 minneplassene er fyllt eller gamble på at det går bra likevel. Med de nye CPU'ene er du garantert at dette går bra. Så da er spørsmålet: Har du tenkt til å fylle opp alle minneplassene? Hvis ikke, så er det ingen grunn til å vente.

dette er jeg klar over, var derfor jeg stusset litt på at du sa du ville vente en uke og to.. virket som om du mente en ny type 3000+ var rett rundt hjørnet

 

Forskjellen er nok ikke så stor, men winchesteren har jo rykte på seg for å ha dårlig minnekontroller + at noen ikke vil boote ved lave temperaturer... men det blir nok en winchester i første omgang på meg uansett, gidder ikke vente lenger nå... har nok ikke tenkt å kjøre 4 ram brikker med det første nei, men hviss den kan dra 4 i dc ved ddr400 så kan den sikkert klokke 2 lenger i dc enn den gjør nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig så har jeg tenkt til å bestille meg en A64 3000+ i dag, og tenkte da jeg så nyheten at det kunne lønne seg å vente en uke eller to til de første eksemplarene med SSE3 kommer på lager.

Vel, for det første så har jeg ikke klart å finne ut om de nye kjernene er like rundt hjørnet eller ikke. Så jeg bestiller nok en winchester i dag.

dette er jeg klar over, var derfor jeg stusset litt på at du sa du ville vente en uke og to.. virket som om du mente en ny type 3000+ var rett rundt hjørnet

 

Forskjellen er nok ikke så stor, men winchesteren har jo rykte på seg for å ha dårlig minnekontroller + at noen ikke vil boote ved lave temperaturer... men det blir nok en winchester i første omgang på meg uansett, gidder ikke vente lenger nå... har nok ikke tenkt å kjøre 4 ram brikker med det første nei, men hviss den kan dra 4 i dc ved ddr400 så kan den sikkert klokke 2 lenger i dc enn den gjør nå...

Det var bare en tanke da jeg leste overskriften på forrsiden til HW.no. Etter å ha lest artikkelen og undersøkt litt mer så er jeg ganske overbevist om at det ikke lønner seg å vente et par uker for Venice kommer neppe innen da. Det er heller ikke sikkert den kommer i form av 3000+.

 

Dårlig minnekontroller på winchester? Hvordan da? Jeg solgte en Newcaslte i dag og trenger noe å erstatte den med. Mener du at winchester har dårligere minnekontroller enn Newcastle?

Lenke til kommentar

Venice er vel meint som arvtakar etter dagens Winchester og Newcastle og vil sikkert ha lignande klokkefrekvensar som dei. Prismessig vil den nok også ligge sann midt på treet slik som Newcastle og Winnie. Er du derimot ute etter top ytelse rett ut av boksen er nok Sledgehammer eller San Diego det beste valget.

Endret av mrleee
Lenke til kommentar

ok da er vi i grunn enige Simen1... Jeg som misforsto deg litt sikkert ;) jeg ser også at jeg ordla meg litt utydeli i første inlegg...

 

når det gjelder minne kontrolleren, så fant jeg en link her på sparket, jeg har også lest mange lignende tråder på dette forumet, men har ingen persoonlige erfaringer enda... når det komme til newcastle vs. winchester så virker det som om noen er av den oppfatningen at newcastle har bedre kontroller, men dette er jeg altfor grønn på til å kunne kommentere noe særlig mer :( har lurt ganske mye på det selv, men har ikke kommt til noen god konklusjon enda...

Lenke til kommentar

winchesteren har gjerne et bredt frekvensområde hvor den fungerer 99,99% av tida, men plutselig kan kræsje noen steder. Dette er i overklokket tilstand. Dette er i motsetning til endel tidligere modeller fra intel/amd som har et veldig smalt frekvensspekter hvor de er ustabile.

 

De som har hatt problemer med winchester hele tida (en hittil?) ved ikke overklokkete hastigheter har fått ny, iflg de trådene jeg har lest.

Lenke til kommentar
Kikka i boka og fant et avsnitt om SSE. SSE avhenger stort av kompilatorteknologi som blir brukt i typiske VLIW prosessorer(Itanium osv) . Datatypene som blir brukt er ikke vanlige i x86 sammenheng og dermed blir det vanskelig å direkte bruke SSE der det ellers kunne passe. SSE blir oftest brukt i lavnivå programmering av programmer som gjør små looper over tid (Prime videoenkoding osv). Bruken av SSE er dermed krevende for en programmerer og kan ikke brukes midt i større komplekse looper som et spill sin hovedloop. Små optimaliseringer har blitt skjebnen til SSE.

I spill (og mye annet) står gjerne en liten del av koden (10/90 regelen) for det meste av prosessortiden. Dermed kan du tjene en del på å optimalisere de delene av koden som krever mest, noe som kan være overkommelig i assembly (i de fleste situasjoner er du bedre tjent med å revurdere algoritmer el). Ellers støtter icc og kommende gcc-4.0 autovektorisering som gjør det lettere for kompilatoren å optimalisere i henhold til sse og lignende teknologier.

Lenke til kommentar
men og bruke 4000+ på minne er sløs (Min mening)

Det kommer jo helt an på bruksområdet. Spiller man bare er det bortkastede penger, men driver man med avansert rendering, FEM-modellering eller lignende så kan også 4GB bli i minste laget.

 

På høy tid de greier å lage noe nytt.

Å? Jeg synes det har haglet med nye CPU-kjerner fra AMD det siste året..

Lenke til kommentar

Ja, jeg husker ikke alle kodenavnene men Newcastle og Winchester er jo noen av de som har kommet i det siste. Disse har jo en rekke nyheter i frohold til forgjengerene: Forbedret minnekontroller, ny produksjonsteknikk (dette er en stor nyhet), endret mengde L2 cache, endringer i SS-SOI-teknikken gir lavere strømforbruk osv. Med andre ord: mange nyheter.

 

Venice og San diego blir bare ennå noen i rekken.

Lenke til kommentar
Kikka i boka og fant et avsnitt om SSE. SSE avhenger stort av kompilatorteknologi som blir brukt i typiske VLIW prosessorer(Itanium osv) . Datatypene som blir brukt er ikke vanlige i x86 sammenheng og dermed blir det vanskelig å direkte bruke SSE der det ellers kunne passe. SSE blir oftest brukt i lavnivå programmering av programmer som gjør små looper over tid (Prime videoenkoding osv). Bruken av SSE er dermed krevende for en programmerer og kan ikke brukes midt i større komplekse looper som et spill sin hovedloop. Små optimaliseringer har blitt skjebnen til SSE.

Dersom SSE hadde eget programminne (i tillegg til sin eksisterende datasett) kunne det vært kjørt mer parallelt akkurat som VU1 i Emotion Engine og delvis som i Piccolo. Det hadde avhjulpet situasjonen betraktelig. Synkronisering CPU-SSE hadde vært kjekt også.

 

All superoptimalisering er en spesialitet, har selv drevet med det, og en må sitte med timingcharts og fintelle klokketikk og allokeringer. Et stort bibliotek med ferdige funksjoner med dokumentert kildekode hadde gitt mer aksept.

Lenke til kommentar
Ja, jeg husker ikke alle kodenavnene men Newcastle og Winchester er jo noen av de som har kommet i det siste. Disse har jo en rekke nyheter i frohold til forgjengerene: Forbedret minnekontroller, ny produksjonsteknikk (dette er en stor nyhet), endret mengde L2 cache, endringer i SS-SOI-teknikken gir lavere strømforbruk osv. Med andre ord: mange nyheter.

Vel, den kranglevorne mandalitt er tilbake.

 

Vel, ettersom både Newcastle og Winchester bygger på samme produksjonsteknologi som i sin tid Northwood og Prescott har gjort, er det noen nyvindende produksjonsteknologi ute å går?

 

Minne, ja det er da en nyhet det. Jaggu med på tide at de greide å forbedre sin elendige minnekontroller. Får jo så absolutt håpe at de greier å lage noen bra hovedkort også da, slik at Deres svorne fans slipper å sitte med fanget fullt av ustabile rambrikker.

 

Vel de har jo kommet med SSE3 da. Hipp, Hipp, Hurra, for det. :thumbup:

 

Ellers registrerer vel alle at de to rivalene enda viser samme grådighet angående prisene på toppmodellene sine. Selvsagt kunne jeg ha vist det i prisguiden, men jeg ser vel ikke noe poeng å loppe webshopene med noen ekstra klikk :p . (dette blir jo bedre senere, klikkene da). ;)

 

Kort til slutt. I vilt raseri p.g.a. disse store nyhetene, har denne dumme mandalitten for nettopp å følge utviklingshysteriet, røsket sin eminente 30 caps Northwood ut av hovedkortet, for å erstatte den med en splitterny gloheit, ja, Prescott.

 

Måtte Dere ellers ha en trivelig aften, og god natt fra en helt utslitt mandalitt.

Lenke til kommentar
Men vi kan jo si at hvis du setter deg ned å skriver et spill i assebly så blir det mye raksere. Men ingen gjør det.. Det blir alt for tidtagende. SSE er for vanskelig å bruke. Skal man bruke det må man gå utenom de høynivå teknikkene vi bruker i dag å gå tilbake 30 år og kode semi-maskinkode igjen.

Det er ikke mulig.

Så lenge du kompilerer mot spesifik hardware så er det da ikke noe stort problem å implementere en rutine eller 2 i assembly. Med GCC kan du til og med bruke asm("") direkte i c/c++, og du har sikkert noe tilsvarende for VC.

Lenke til kommentar

Det er vel mest sannsynlig at San Diego og Venice tar over helt for Newcastle og Winchester siden det er billigere å produsere 2 forskjellige versjoner enn 4. Og når E0 skal ha større yeild ser jeg ingen grunn til at San Diego og Venice tar over.

 

Men er jo bare spekulasjoner fra min side :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...