Gå til innhold

- Innholdet er slettet -


Umbra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trådstarter:

 

Jeg har en enkel og knusende grei sannhet til deg: formelen du etterlyser eksisterer ikke. Det spiller inn en rekke fysiske parametere på hvilken promille du får:

 

-- Konsumert alkoholmengde

-- Opptaksgrad magen

-- Når ting blir tatt opp i systemet

-- Lever- og miltfunksjon

 

I praksis vil dette være avhengig av alder, kjønn, vekt, matinntak før, under og etter drikkingen, kullsyreinnhold, metabolisme i øyeblikket, tid siden inntak, tid siden første inntak osv osv osv.

 

Toleranse går, i motseting til enkeltes utsagn, ikke ut over promillen. Promillen er en bestemet kjemisk parameter for alkoholinnholdet i blodet målt i tidels masseprosent, og hvordan man opplever fylla er irrelevant.

 

Det finnes imidlertid tabeller rundt omkring som kan gi deg en pekepinn.

 

 

Førere med en promille på 1,5 eller mer har så vidt jeg husker en statistisk ulykkesrisiko på 1000x det en edru sjåfør har.

 

Husk også på regelen om pliktmessig avhold - enhver fører av et motorkjøretøy plikter å avstå fra alkohol de første seks timene etter endt kjøring dersom han eller hun må/måtte forstå/forstått at kjøringen kan/kunne bli/blitt gjenstand for etterforskning. Yrkessjåfører (sjåfører som har rett til å kjøre mot vederlag) har denne plikten uansett.

 

Visste dere at yrkessjåfører "på jobb" ikke har noen personlig tax-free-kvote, heller, og at det er forbudt å kjøpe eller bære alkohol så lenge man er på jobb, eller i uniform? :)

Lenke til kommentar
Det varierer veldig fra person til person hvor tolerang man er.
Toleranse går, i motseting til enkeltes utsagn, ikke ut over promillen.

 

Jeg tenkte på at det varierer veldig hvor fort man tar opp og bryter ned alkoholen. Ser nå at jeg kanskje skulle valgt en annen formulering av den setningen der :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Visste dere at yrkessjåfører "på jobb" ikke har noen personlig tax-free-kvote, heller, og at det er forbudt å kjøpe eller bære alkohol så lenge man er på jobb, eller i uniform? :)

dett er en sandhet med modifikasjoner , yrkessjåføer (ikke bussjåfører) må ha vært i utlandet i 48 timer for og kunne handle taxfree kvoten , i stedne for di vanlige 24 timene

 

taxi / bussjåfører i uniform har ikke lov til og handle alkahol , men det er ingen i dag som bryr seg , det er titt som det er at jeg kjøper pils på vei hjem fra jobben (kjører buss) eller i en pause

 

dette er en gammel regel som er inaktiv ;)

Lenke til kommentar
er ikke grensa blitt 0.0 nå da?

nei , det er fysisk umulig da enkelte folkeslag altid har promille ( eskimoer indianere og tildels samer )

 

eskimoer og indianere har mye letter for og bli alkaholiker en alle andre folkeslag i verden og dette er pga at di har ca 0.01-0,02 promille til en hver tid ( jeg er for mye på dicovery)

Lenke til kommentar
Kroppen forbrenner mellom 0.10 og 0.15 promille i timen, men hvor mye promille gir f.eks. 1/2 liter alkoholinnholdig drikke med volum på 4.5%? Noen som har en formel for utregning? Jeg finner ingen informasjon om dette i læreboken som trafikkskolene bruker.

Det er umulig å regne ut, siden det er mange faktorer som bestemmer hvor mye du forbrenner:

-Din egen kropps evne til forbrenning

-Hvor mye/ lite du har spist før

-Vekt

-Hvor fort/sakte du drikker

-Om du har fått ideg ting som øker/senker forbrenningen

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En veldig generell formel:

Liter av blod i kroppen: vekt / 100 * 10 = vekt * 0,1

 

Antall milliliter alkohol drukket: milliliter drikke / 100 * alkoholprosent

Antall milliliter alkohol tatt opp: alkohol drukket / 10

 

Vekt alkohol: milliliter alkohol tatt opp * 0,789 g/ml

 

Din promille: vekt alkohol (g) / liter blod i kroppen

 

:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...