Gå til innhold

Død pixel på netshop notebook1557als


kash

Anbefalte innlegg

kjøpte en Compaq EVO N600C for noen år siden, dette var state of the art og kosta i overkant av 25k, var en handikappa pixel på den, lyste grønt. levde med den uten noe problemer.

 

Når det gjelder pixelgarantiene som samsung og philips opererer med er det slik at de garanterer ingen døde pixler, ergo svarte pixler, og gjerne ikke hvite heller, men har dem en anna farge dekker garantien ikke noe

evo'en var sikkert en oppegående sak(har selv hatt evo n610c), men å kalle den for state of the art, er vel å ta i litt. klagde du til dem, forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal netshop følge love så skal dem gi beskjed om hva du må betale ved eventuelt. angrerett på mail/brev.

 

 

Henvisning fra § 16.

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse

 

       I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over:

 

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f 

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten 

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår 

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet 

e) bekreftelse av bestillingen. 

 

Jeg fikk ingen opplysninger om dette da jeg bestilte min maskin

 

Bare angrerett skjema...ingenting om at jeg måtte betale noe for å benytte angreretten

Endret av taz
Lenke til kommentar
Dersom jeg er så jævlig dum, da må jeg spørre dere eksperter: Hadde dere syntes det var greit at den maskinen du mottar er sendt ut med en feil, som leverandøren kjenner til (netshop)? Jeg har aldri hørt om noen som synes at dette er greit. Når det første en ser når en slår på maskinen er en hvit prikk midt på skjermen, da har selvsagt netshop sett dette da de satt den opp! Hadde de vært ryddige da, så hadde de spurt kunden om dette var greit! Og da kan jo dere tullebukker som synes dette er greit, motta de maskinene med døde pixler, og så kan jeg som stiller litt større krav få en som er 100%

 

Snakker om hvem som er dum her............

Tror nok ikke jeg vil kalle deg dum, men i kraftig villfarelse når det gjelder rettighetene dine er du.

 

Netshop, som alle andre leverandører, følger ISO-standarden på dette området. Selvfølgelig kan man skjønne at det er irriterende å få en laptop med pixelfeil, men irritasjonen gir deg ikke noen flere rettigheter. Dersom du ikke ønsker å beholde laptopen pga denne pixelen står du fritt til å bruke angreretten din. Noe annet har du ikke krav på, og som du ser, får du ikke noe annet heller.

 

Dersom du, som du selv sier, "stiller litt større krav" enn du tror resten på HW-forumet gjør, så burde du definitivt ha visst om risikoen for piselfeil og sjekket dette før de sendte laptopen. Pixelfeil er gammelt nytt, og de som "stiller litt større krav" vet om denne risikoen.

 

Forøvrig, å kalle folk tullebukker fordi de vet mer enn deg om hvilke rettigheter de har er noe du burde vite bedre enn å gjøre.

Lenke til kommentar
Det må jo være symmetri her. Netshop kan ikke operere med en timepris for vanlig monteringsarbeid, og en annen timepris for "angreretts-monteringsarbeid"!

Godt poeng, men har noen funnet ut hva prisen for arbeidet er enda?

 

Jeg vet at noen har kommentert prisen på en stasjonær, men så vidt meg bekjent er det vanskeligere å montere i en bærbar grunnet mindre kabinett, og det er dermed usikkert om man kan overføre den prisen til bærbare...

 

Og hvor lang tid tar uttestingen av maskinen? Det vil også kunne falle inn under produksjonskostnadene?

 

Poenget mitt er at avhengig av hvordan man ser på det, er det en del ting som netshop med loven i hånd kan hevde at faller inn under produksjonskostnader, slik at prisen på å angre faktisk blir ganske høy...

(Jeg er ganske sikker på at summen for å montere en bærbar PC var på 340 kroner for ett eller to år siden. Jeg har nå sett at flere nettbutikker har fjernet muligheten til å velge å montere selv i "menyene" på websidene. Så nå må man sikkert avtale dette per telefon eller mail.) EDIT: Oppdaget linken til kr 370 nå.

 

Men hvilke ting er det Netshop "med loven i hånd" kan hevde at faller inn under produksjonskostnader, bortsett fra monteringskostnader og litt administrativt arbeid?

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Som et liten kommentar kan nevnes at Netshop ikke nødvendigvis har startet maskinen i det hele tatt før de sendte den ut, da harddisken ghostes med et ferdig image før den settes inn i maskina. Muligens har de startet den 1 gang hvis de måtte skifte cpu-innstillinger i bios, og der ser man jo ikke alle typer pikselfeil, kun de som sees mot biosens bakgrunnsfarge.

 

Ikke at det har noe å si, når skjermen uansett ikke regnes som defekt.

Lenke til kommentar
§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

       Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

       Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Her ligger hele angrerettsloven:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...titt=angrerett&

Dersom butikken for eksempel bare skal sette inn ekstra minne i maskinen kunden kjøper, så er det sikkert ikke snakk om noe tilvirkningskjøp. Dersom butikken derimot skal sette inn prosessor, minne, harddisk, wlan etc , så er det kanskje snakk om et tilvirkningskjøp, med mindre kunden velger et veldig vanlig oppsett som de allerede har satt sammen: feks. Dothan 1.7 Ghz, 512 MB RAM, 60 GB 7200 rpm HDD.

 

La oss si at vi konkluderer med at Netshop har rett i at det i "vårt" tilfelle er snakk om et tilvirkningskjøp: Er ikke da 1500-2500 kroner likevel altfor mye? En av debattantene lenger opp i tråden mener at en trenet person klarer å sette sammen de aktuelle delene på 15 minutter. Og det er vel slik at dersom man velger å bygge laptopen selv så får man kun et avslag på rundt 350 kroner. Stemmer ikke det? Det vil i såfall si at en person som bruker angreretten i et tilvirkningskjøp av denne typen, også kun burde betale 350 kroner + fraktkostnader.

Spørsmålet er hvordan man regner forringelse av delene som har gått med i tilvirkningen av varen, og hvor mye av dette man kan pålegge kunden å betale...

(Se min utheving av angrerettloven)

Akkurat det med tilvirkningskjøp er forsåvidt en meget interessant problemstilling. Dessverre ser det ut som enkelte leverandører ønsker å spekulere i angrerettlovens §16 og kalle alle PC kjøp for tilvirkningskjøp for derved å få dekning for enkelte utgifter. Problemet er å definere et tilvirkningskjøp, som nevnes ovenfor.

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren

Her gis en nokså vid definisjon av tilvirkningsbegrepet og det er dette som således åpner for praksisen som enkelte utnytter. Av gjeldene rettspraksis finner vi også at dette begrepet er ganske vidt tolket, selv om jeg ikke kan huske å ha sett avgjørelser som går spesifikt på angrerettloven, men deriomot på mer generell kjøpsrett.

 

Når det gjelder faktum vil nok det springende punkt være om det faktisk er en maskin som "tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren" La oss si at du kjøper en xxxx Pro hos webshop.no basert på en fast "pakkeløsning. Uavhengig av om hvor maskinen settes sammen vil jeg anta at dette ikke kan kalles noe tilvirkningskjøp. Isåfall vil de kunne definere alle kjøp av PC er som tilvirkningskjøp, noe som ikke vil være jevnførlig med lovens formål. En tacobolle er ikke noe tilvirkningskjøp selv om butikken har lagt på fyllet.

Dersom du derimot velger komponenter selv og vil benytte deg av angreretten vil nok dette kunne defineres som et tilvirkningskjøp og du som kjøper være delvis økonomisk ansvarlig. Dette under forutsetning av at selger har overholdt sin opplysningsplikt jfr kap. 3.

 

Når vi så kommer over på opgjør etter bruk av angrerett ved tilvirkningskjøp er det etter faktum interessant å se hvilket satser vedkommende webshop har satt her. Angr.lovens §16 spesifiserer dette til "betaler for utført arbeid og medgåtte materialer" Etter lovens bokstav er du altså her kun ansvarlig for det reelle arbeidet her, da materialkostnadene er tilnærmet null. Nettbutikken må i dette tilfellet ha en meget høy timespris for en relativt enkel montasje.

De satsene som er satt kan nok også ha en viss sammenheng med angrerrettlovens opplysningsplikt, og kan således ikke tolkes bokstavelig.

 

Dersom jeg skulle ha gjort et tilvirkningskjøp fra denne butikken ville jeg bedt om en spesifikasjon på hva dette i praksis ville medføre iht bruk av angrerett. Hadde vært lite interessant å bestille en maskin de mener å ha krav på 2500,-kr i oppgjør for ved angrerett. Et slikt oppgjør hadde jeg tatt til FTU via forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Synes du er passelig barnslig jeg og en aldri så liten sytepave.

 

1 pixelfeil er da over gjennomsnittet på slike skjermer har jeg inntrykk av. Kjøpte selv en slik til en kamerat og den hadde 2 døde pixler.

du mener vel UNDER gjennomsnittet?! :ermm:

 

"kjøpte selv en slik ...2 døde pixler"

 

slik hva da? 1557?

 

du verden... :hmm:

 

hvis det dukker opp ENDA flere kjøpere som klager ang 1557, så burde vi vel kalle dem.... ;):tease:

Jeg mente nok over gjennomsnittet, blir alt etter hvordan man ser på det. Er ikke noe i veien for å bruke under heller.

 

Blir alt etter om man tolker det som bra eller dårlig å være over/under gjennomsnittet.

 

Hvis gjennomsnittet er 2 døde pixler og hans hadde 1 så blir det jo under gjennomsnittet.

 

En liten digresjon ;)

Lenke til kommentar

Har fått bekreftet at å benytte seg av angrretten vil koste meg 900+mva (3 timer arbeid). Så spørsmålet er om det er verdt det.... Jeg har funnet nå 2 døde pixler, den ene er ingen problem, men den som står midt i skjermen irriterer fremdeles. Jeg har også funnet en pixel som er svak. Kanskje det ryker 2-3 til i løpet av garanti tiden, så får jeg vel ny på garantien?

 

Jeg er litt usikker på akkurat dette, og personen som har med angrefrist har fri i dag, men jeg kan svare slik jeg antar det er:

 

Når man benytter angrefrist på et tilvirkningkjøp, må kunde dekke kostnader ved f.eks bruk av materialer, arbeid osv.

Vi bruker ikke noen spesielle materialer når vi bygger denne, men vi bruker ca 2 timer. Vi fakturerer imidlertid kun for 1. Denne må også demonteres slik at vi kan la noen av delene gå til andre bestillinger osv, og demonteringen tar kjapt 1 til 2 timer. Så vanligvis pleier dette å beløpe seg til 3 timer + mva, altså ca 900 + mva.

Jeg hadde rett, det var regnet ca 3 timer fradrag i pris for montering/demontering
Lenke til kommentar
Har fått bekreftet at å benytte seg av angrretten vil koste meg 900+mva (3 timer arbeid). Så spørsmålet er om det er verdt det.... Jeg har funnet nå 2 døde pixler, den ene er ingen problem, men den som står midt i skjermen irriterer fremdeles. Jeg har også funnet en pixel som er svak. Kanskje det ryker 2-3 til i løpet av garanti tiden, så får jeg vel ny på garantien?

Om det er verdt det, er det bare du som kan svare på. Hvis du vet at du vil komme til å irritere deg grønn og blå over de døde pikslene, bør du kanskje gjøre det.

 

Ellers mener jeg å ha lest at piksler aldri vil ryke etter en viss tid. Dersom en piksel fungerer, vil den fungere "for alltid". Men jeg klarte ikke å finne tilbake til denne infoen nå, så du må ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Har fått bekreftet at å benytte seg av angrretten vil koste meg 900+mva (3 timer arbeid). Så spørsmålet er om det er verdt det.... Jeg har funnet nå 2 døde pixler, den ene er ingen problem, men den som står midt i skjermen irriterer fremdeles. Jeg har også funnet en pixel som er svak. Kanskje det ryker 2-3 til i løpet av garanti tiden, så får jeg vel ny på garantien?

 

Jeg er litt usikker på akkurat dette, og personen som har med angrefrist har fri i dag, men jeg kan svare slik jeg antar det er:

 

Når man benytter angrefrist på et tilvirkningkjøp, må kunde dekke kostnader ved f.eks bruk av materialer, arbeid osv.

Vi bruker ikke noen spesielle materialer når vi bygger denne, men vi bruker ca 2 timer. Vi fakturerer imidlertid kun for 1. Denne må også demonteres slik at vi kan la noen av delene gå til andre bestillinger osv, og demonteringen tar kjapt 1 til 2 timer. Så vanligvis pleier dette å beløpe seg til 3 timer + mva, altså ca 900 + mva.

Jeg hadde rett, det var regnet ca 3 timer fradrag i pris for montering/demontering

 

Summen skal enten være 370 kroner inkludert moms, eller 370 kroner x 2 dersom de har rett til å kreve penger for både monteringen og demonteringen. I verste fall har de altså rett på 740 kroner inkludert moms.

 

Men frakten kommer uansett i tillegg, så da er det vel summen fortsatt for høy til at det er fristende å benytte seg av angreretten.

 

Påstanden til Netshop om 3 timer er det neppe hold i. Den er antaklig diktet opp for å støtte opp under påstanden om at de kan kreve en så høy sum for montering og demontering. At Netshops utregninger har gått fra mellom 1500 og 2500 til nå 1125 kroner (900+moms), er bare et tegn på at de er ute og sykler...

Lenke til kommentar
Påstanden til Netshop om 3 timer er det neppe hold i. Den er antaklig diktet opp for å støtte opp under påstanden om at de kan kreve en så høy sum for montering og demontering. At Netshops utregninger har gått fra mellom 1500 og 2500 til nå 1125 kroner (900+moms), er bare et tegn på at de er ute og sykler...

Ja, jeg finner det noe merkverdig selv. Dette er sannsynligvis ikke reelle kostnader, men mer et regnestykke for å få kunden til å droppe angreretten og godta de funksjonelle feilene. Spørsmålet blir videre om de standard oppsettene som netshop bruker, vil kunne regnes som et tilvirkningskjøp de også..... Jeg tror kanskje netshop vil regne dette også som et tilvirkningskjøp. I så måte blir jo alle kjøpene av ferdigoppsatte PC`er hos netshop også kunne regnes som tilvirkningskjøp. La oss si at de da tar 1500-2500 hos enkelte kunder, vil jo dette dekke utgiftene som verditap ved videresalg av netshop. Ergo har Netshop ingen tap (eller veldig lite) når en benytter angrerett. Jeg vil tro angrerett hadde to hensikter når denne loven kom: 1. Styrke forbrukerens rettigheter. 2. Skjerpe leverandørene til å levere prudukter som tilfredstiller forbrukeren. Her kan det virke som Netshop (og kanskje andre?) har funnet et lite hull, som dem utnytter på en smart måte.

 

Jeg tenkte jeg skal sende en mail og spørre hvordan det er å benytte seg av angreretten på disse "faste oppsettene" hos netshop. Dersom de regner dem også som et tilvirkningskjøp, har de jo vært ganske sleipe/ lure (alt etter hvordan man ser det). Dersom de ikke regner dette som tilvirkningskjøp, så er det jo grunn til å spørre hva forskjellen blir. Slik jeg forstår det så setter de jo opp disse også...... eller???

 

Jeg har en god veninne som er jurist, så skal prøve å få hennes vurdering på dette også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne tolkningen av loven om angrerett, ført av Netshop.no og Komplett.no, vil i praksis effektivt hindre forbrukeren fra å benytte seg av sin lovfestede angrerett.

 

Praksisen med å tolke loven slik at dette omhandler et tilvirkningskjøp er, etter min mening, av tvilsom natur. Angreretten skal være til nytte for forbrukeren akkurat i slike tilfeller der varen ikke innfrir forbrukerens forventninger. Men med en slik praksis nevnte nettbutikker driver, vil den i stedet hindre kjøper i å returnere produktet, grunnet de totale angrefristkostnader kjøper vil bli belastet med.

 

Denne angrerettspraksis som drives av hhv. Netshop.no og Komplett.no samsvarer ikke med den som drives av andre nettbutikker som eksempelvis multicom.no og digitalimpuls.no.

 

Mitt råd vil defor være å benytte andre nettbutikker som kan skilte med en mer betryggende angrerettspraksis. I tilfeller det omhandler kjøp av 1557GLS kan det være en idé å benytte seg av digitalimpuls.no i stedet, da disse stort sett tilbyr samme vare til omtrentlig samme pris. Så vidt meg er bekjent har de heller ingen fiendtlig angrerettspraksis, eller dyr pixelfeilgaranti slik som Netshop.no. Hvis du er frempå og ringer dem kan det være de kan sjekke for døde pixler før de sender PC-en også. Da sparer du de 300,- dette koster hos Netshop.no, samt du vil få større trygghet og merkbart lavere utgifter skulle du ta i bruk angreretten. Eneste minus er at det er ørlite grann mer tungvint, i og med at du først må finne den pc-pakken som er nærmest det du vil bestille, for så å be dem sette inn de delene du vil ha i stedet.

Lenke til kommentar

Et tankeeksperiment:

 

Du skal kjøpe en sofa.

 

1. Du kjøper en sofa, men med andre puter enn dem du så i butikken.

 

2. Du ber selger skreddersy en sofa til deg. Den skal være av mahogni, ha en new age-utforming med atypiske spisse kanter, og stoffet skal selvfølgelig være i det spesielle rutemønsteret som du liker så godt. Du kjøper sofaen.

 

I hvilket av tilfellene vil det være naturlig å snakke om et tilvirkningskjøp?

Endret av redbar0n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...