Gå til innhold

Ghost og SATA.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om her er rette plassen å poste denne, men jeg prøver.

Etter å ha clonet c:\ driven med ghost. Og booter med ghost diskett. Henger det seg når jeg er i ferd med å komme inn i ghost. Har hørt at det er problemer med dette. Har hørt at man kan bruke kommandoen i autoexec.bat fila: ghost.exe -NOIDE - Men siden jeg har kun 1 sata disk som er min c:\. Så sliter jeg. For NOIDE kommandoen disabler alle IDE enheter. Noen som vet en løsning?

Håper jeg har formulert meg på en forståelig måte :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vet ikke løsningen på problemet ditt men jeg kjører drive image2002 og har ingen problemer med dette...så finner du ikke ut av det så prøv drive image 2002 istedet..har du nero brenneprogram kan du klone diskettene til cd og bruke boot fra cd også istedet for diskett..(regner med at du har delt opp hd,en og legger imagefila på datadisken ..!..)

Endret av loddebolten
Skrevet

Hvis du bruker siste versjon av ghost V 9.0, som kjøres i XP så skal det ikke være noe problem. Så lenge Bios finner diskene vil også ghost gjøre det.

Uansett hvilken versjon av Ghost du bruker skal det ikke være behov for å bruke disketter for å få systemet opp å kjøre igjen. Etter cloning slår du maskinen av og setter eventuelle jumpere på diskene riktig og hvis nødvendig velge i bios hvilken disk maskinen skal boote fra.

Da bør maskinen di starte fra den nye disken! :thumbup:

• 9 måneder senere...
Skrevet

Vet ikke om det er fyfy å svare på en så gammal post, men jeg har uansett noe å legge til.

Saken er den at jeg sliter med å legge inn et ghost-image på en partisjon. Disken jeg prøver å lagre på er en 200Gb "WDC WD2000JD-22HBB0" og er delt i 160/26 Gb. Windows-partisjonen ligger på en annen harddisk og ghost-fila for denne opptar ca 1,6 Gb.

Måten jeg bruker ghost på: Har laget meg en bootbar CD-rom som kjører ghost.exe. Denne er basert på en windows 98 oppstartsdiskett.

Det som skjer når jeg starter ghost er at programmet først bruker lang tid før menyen kommer fram, ca 30sec - 1 minutt. Så fungerer programet tilsynelatende helt fint intill jeg kommer til den menyen hvor jeg skal velge hvor jeg ønsker å lagre ghost-filene. Programmet henger i ca 1/2 minutt før menyen kommer fram. Når jeg så velger den partisjonen på sata-disken, så listes det opp mange mapper som jeg VET ikke ligger der, for partisjonen er nemlig formattert.

Det er to ting jeg mistenker kan være årsaken:

* Ghost (som kjøres fra dos) støtter ikke disker > 128 Gb.

* Ghost kjøres fra DOS som igjen ikke støtter disker > 128 Gb. Årsak -> DOS.

Hva bør jeg gjøre for å kunne lagre ghost-image filene akkurat der?

Har funnet en dårlig løsning som går ut på å lagre ghost-filene midlertidig på en tredje disk jeg har installert, og så kopiere GHO-fila til den aktuelle 26Gb partisjonen etterpå via windows, men dette er uønsket tungvindt.

Og en ting til:

Når jeg kjører DOS (win98 bootdisk), hvis jeg forsøker å kopiere/endre filer på den 26Gb partisjonen, risikerer jeg da å ende opp med en korrupt partisjon pga dos ikke støtter disker > 128Gb? Hvis så, Hvilke praktiske løsninger finnes det?

Skrevet
Bruker du Ghost 2003?

Sjekk om BIOS er 48-bit LBA kompatibel. Bruk HDInfo, sjekk til høyre på denne siden: http://www.48bitlba.com/

Selv bruker jeg Ghost 2003 på 250 GB SATA, ingen problem.

Ghost kan jo lage sine egne oppstartsdisketter, trenger ikke Win98.

5130918[/snapback]

Ja jeg bruker Ghost2003.

Hovedkortet jeg bruker er et DFI Lanparty, og det som jeg har formattert med grå liten skrift har jeg gjort med hell i winXP_sp2, så jeg har ingen grunn til å tro at bios ikke takler store disker.

DOS7 != win98 så vidt jeg vet, selv om disketten er generert under windows98. Jeg booter selvsagt ikke opp med en diskett, men har brukt disketten som boot-info da jeg brente cd-plata som forøvrig inneholder en del andre verktøy også.

Hvis jeg velger å stole på at du VET at ghost skal kunne lagre gho-filene utover 128 Gb, så må jo løsningen være at det er en konflikt mellom ghost og bios/sata-kontroller. Altså et ikke-løsbart problem med mindre jeg får tak i en annen programvare som gjør det samme som ghost under DOS, eller finner tak i en nyere versjon av ghost. Problemet er vel bare at nyere versjoner av ghost ikke kan kjøres under dos.

Skrevet

Problemet løst

Konverterte 26Gb partisjonen til NTFS, og da fungerte det knirkefritt.

Gammelt oppsett:

200 Gb SATA disk
+-------------------+------+
|       160Gb       | 26Gb |
|       NTFS        | FAT32|

Nytt oppsett:

200 Gb SATA disk
|       160Gb       | 26Gb |
|       NTFS        | NTFS |

Litt om hva jeg bruker partisjonene til og hvorfor:

160Gb partisjonen er spillpartisjonen. Dette fordi lesehastigheten på begynnelsen av disken er høyere enn mot slutten. I spill er det så å si alltid en fordel at filer lastes så fort som overhodet mulig.

26Gb partisjonen bruker jeg til å lagre ghost-filene på. Det blir ikke så mange filer, så disken blir ikke for liten for mitt bruk. Ghost-filene er store filer jeg skjelden har behov for å bruke, og dermed så kan jeg utnytte det området på disken hvor lesehastigheten er minst.

Konklusjon:

FAT32 partisjoner bør ikke overstige 128Gb da dette kan skape trøbbel. Men FAT32 partisjoner bør heller ikke strekke seg utover 128Gb-grensa på en stor harddisk, da dette også vil skape problemer for enkelte programmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...