Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom 2 bygg 200-270m. fra hverandre


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave å lage nettverk mellom 2 bygg som ligger ca 200-270meter fra hverandre.

 

På bygg A er det og server som kjøre et enkelt kundedatabase system. Bygg B som ligger ca 200meter lenger vekke skal kjøre det samme programmet , og må derfor klare å hente opp data fra Bygg A.

 

Mitt forslag er trådløst netverk mellom dem, med kryptering. Kan noen gi meg noen forslag på hva jeg bør kjøpe. Skriv gjerne webadressen og produktene jeg trenger.

 

 

 

takk

 

*emnefelt rettet*

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skoleoppgave? :p

 

Først, vil anbefale deg å endre emne til noe som sier mer om hva du lurer på.

 

Så, litt svar. Til kommunikasjon mellom servere vil jeg overhodet ikke anbefale trådløst nett selv om det kanskje er enklere. Vil anbefale å grave ned fiber mellom byggene så har du også potensiale til evt. seinere utbygging.

Lenke til kommentar

For å "kjøre et enkelt kundedatabase system" trenger man i alle fall ikke fiber!

 

Mitt forslag er, i likhet med det første forslaget til Terrasque, Internett. En SHDSL linje på 0,5 eller 1 Mbit i hver bygning bør duge.

 

Kryptert WLAN er også en løsning, og selv med en signalforsterker e.l. bør det bli ganske billig.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

"Mitt forslag er, i likhet med det første forslaget til Terrasque, Internett. En SHDSL linje på 0,5 eller 1 Mbit i hver bygning bør duge."

 

 

Hvis man skal ha en SHDSL linje, så koster f.k.s en 512/512 linje fra NextGenTel 895,- pr måned. To linjer blir 1790,- pr måned, eller 21480,- i året.

 

På 5 år blir dette 107400,- og da begynner vel dette å bli en veldig dyr løsning. Fiber blir jo billig i forhold...

 

 

Med fiber får man jo ett mye mer stabilt nett også, man er ikke avhengig av operativ SHDSL linje, og man eier infrastrukturen selv

Endret av runel
Lenke til kommentar

Eller bare "vanlig" wlan?

 

www.wlansupply.no har en del utstyr til bruk i litt hissigere trådløse nettverk enn vanlig

 

Går ut i fra dette skal være en bedriftssikker kommunikasjon siden dette er en db med person/kunde-opplysninger. Og da holder ikke wlan mål.
På hvilke områder mener du det ikke holder mål? Endret av harald_
Lenke til kommentar

WEP er som oftest regnet som usikkert over lengre tid (Et anslag er at 1 gb med data holder til å finne ut nøkkelen på et sekund).

 

Man kan selvfølgelig regne wlan-linken som et usikkert nett, og gjøre som man ville gjort over internett, og bruke VPN og brannmur-løsninger på begge sider av linken.

 

runel: Ja, er enig med det, men regner med at ene plassen _må_ man ha internett-tilkobling, og da forsvinner halvparten av kostnaden med den løsningen. Videre, hvis det allerede er i begge bygninger, vil det ikke være noen merkostnader ved det (man kunne selvfølgelig spart penger ved å koble sammen de to bygningene, og si opp ene internett-tilkoblingen)

Lenke til kommentar
Eller bare "vanlig" wlan?

 

www.wlansupply.no har en del utstyr til bruk i litt hissigere trådløse nettverk enn vanlig

 

Går ut i fra dette skal være en bedriftssikker kommunikasjon siden dette er en db med person/kunde-opplysninger. Og da holder ikke wlan mål.
På hvilke områder mener du det ikke holder mål?

Som Terrasque sa så er WLAN krypter med WEP regnet som "usikkert". Dessuten vil man til en viss grad være påvirkelig av vær og vind med WLAN. Det vil kunne redusere hastighet osv. Og siden man har serveren i et bygg og klienten i et annet vil det være en fordel at man slipper å vente så veldig lenge på et dataset fra serveren.

Med VPN bruker man tunneling(PPTP, L2TP eller IPSec) som gir en "direkte" linje fra punkt til punkt.

Det ville jo vært litt kjedelig om personopplysninger kom på avveie.

Endret av drool
Lenke til kommentar
Helt klart VPN løsning.

Problemmet er at jeg skal prøve å holde kostnadene så langt nede som mulig, da det er kun en "resepsjon" pc som skal være i det andre bygget.

 

Det er bredbåd i bygg A, men håpet å kunne unvære enda et abonm.

 

Det er ikke så mye farlige opplysninger om kunder som ligger innepå. Bare navn og adresse, som man ellers kunne finne i telefonkatalogen.

 

Men da er det enten VPN eller trådløst.... Med VPN trenger man internet begge plasser, noe som forhøyer kostnadene.

 

Vanskelig :)

 

Men kom med flere forslag dere.. takk til alle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...