Gå til innhold

Hvor farlige er egentlig magneter?


Anbefalte innlegg

Satt og tenkte litt på det, i hvilken grad er en magnet farlig for en pc? Vil en harddisk "tømme seg" ved kontakt med en magnet? Er det stort sett overdrevet? Noen som har noen konkrete svar? Altså ikke bare spekulasjoner?

 

Dette er ikke et spørsmål som skal fram til noe praktisk bruk av magneter eller noe, er bare nysgjerrig... Er vi feks overparanoide når det gjelder magneter og pc'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en myte, det kreves en temmelig kraftig magnet for å gjøre noe sånt. Det sitter en relativt kraftig magnet på lesehodet på en hver harddisk. Jeg kommer tilbake med kilde straks..

 

edit:

Fortunately, most modern storage devices, such as SD and CompactFlash memory cards, are immune to magnetic fields. "There's nothing magnetic in flash memory, so [a magnet] won't do anything," says Bill Frank, executive director of the CompactFlash Association. "A magnet powerful enough to disturb the electrons in flash would be powerful enough to suck the iron out of your blood cells," says Frank.

 

The same goes for hard drives. The only magnets powerful enough to scrub data from a drive platter are laboratory degaussers or those used by government agencies to wipe bits off media. "In the real world, people are not losing data from magnets," says Bill Rudock, a tech-support engineer with hard-drive maker Seagate. "In every disk," notes Rudock, "there's one heck of a magnet that swings the head."

 

 

kilde: http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,116572,pg,1,00.asp

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar

Det er en gammel myte fra floppydiskett-tiden som for lengst er mythbusted ørten ganger her i forumet.

 

Stasjonære magneter ødelegger ikke harddisker i det hele tatt.

Både fordi hardisken har et lokk som beskytter innholdet til en viss grad og fordi det skal helt ekstremt kraftig magnetfelt til for å endre innholdet på platene. (Det er derfor skrivehodet ikke klarer å skrive til mer enn en milliondels kvadratmillimeter av gangen.) Harddisker inneholder faktisk en svært kraftig megnet som styrer lesearmen. Denne ligger bare noen millimeter fra platene men påvirker likevel ikke innholdet. Til det er den alt for svak og for langt unna. Hvis du har en ødelagt/gammel harddisk så kan du plukke ut denne magneten og sette den på kjøleskapet. Den er svært kraftig og holder mye bedre enn vanlige kjøleskapmagneter. Jeg har selv en rekke slike på kjøleskapet og de holder alt fra nøkkelknipper til skiftnøkler, et par grytevotter osv. Harddisken tåler altså svært kraftige magnetfelter. Jeg har prøvd å ødelegge en gammel 4GB-disk en gang ved å sette flere slike utenpå harddisken men klarte ikke å ødelegge noe.

 

MYTH BUSTED!

Lenke til kommentar

Magneter påvirker CRT-skjermer men det lar seg som regel ordne ved å trykke degaus. Jeg må si jeg er kjempefan av mythbusters og har mythbustet en god del på egenhånd. Det inkluderer også magnet vs. CRT-skjerm. Jeg prøvde dette på en eldgammel 15" CRT. Koblet den til PC'n og holdt en kraftig magnet forran glasset. Skjermbildet ble strukket og dratt som bare det samtidig som fargene ble helt psykedeliske. Holdt på med dette en stund så skjermen ikke så ut etterpå. Etter et par degaus så ble den mye bedre. Dagen etter prøvde jeg skjermen igjen og trykket degaus ennå noen ganger og da var alt i orden. Morsomt å gjøre sånne forsøk på ting som likevel skal kastes :-) Skjermen ble altså ikke ødelagt, men den må ha hjelp av degauss for å bli bra igjen.

 

Myth: Partially busted, partially confirmed.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke stort med slegge da...

Sender du inn disken til Ibas så får di ut det meste uansett.

Hvis man skal "fjerne" alt på disken er vel krave til FBI at man skal skrive over disken 300 ganger eller noe.. ?

Evt. kan no prøve å syre bort overflaten på platene :p

Lenke til kommentar
Magneter påvirker CRT-skjermer men det lar seg som regel ordne ved å trykke degaus.

 

Myth: Partially busted, partially confirmed.

Men skjermen tok skade av det, og kan kanskje ta enda meir skade ved langvarig påvirkning? Og kva med ein TV utan Degauss?

Den delen av myten mener jeg stemmer. Du kan ødelegge skjermen helt om det ikek er degauss på den eller ved langvarig påvirkning. Da magnetiserer man selve materialene i skjermen og det er ikke bare bare å avmagnetisere disse parmanent. Da må man kjøre på med langvarig påvirkning med motsatt rettet magnetfelt.

 

electro-magnetic bomb

Artige saker det der. Jeg har lest en del om emnet før og det finnes utgaver som er svært mye enklere og kan brukes som håndvåpen for å kræsje PC'er på opptil ca 10 meters hold. Konstruksjonen er svært enkel og billig så jeg tenkte å bygge en sånn for en stund siden for å teste, men det ble med tanken.

Lenke til kommentar
Artige saker det der. Jeg har lest en del om emnet før og det finnes utgaver som er svært mye enklere og kan brukes som håndvåpen for å kræsje PC'er på opptil ca 10 meters hold. Konstruksjonen er svært enkel og billig så jeg tenkte å bygge en sånn for en stund siden for å teste, men det ble med tanken.

 

Hadde vært en fin worklogg for oss nerder, greit å ha når det er noen som plager deg på lan eller en som påstar at linux er så fryktelig stabilt :whistle:

Lenke til kommentar
harddisken min lå åpent ved sidenav mine små creative soundworks høytalere og skjermen min... 11,2 gb forsvant :p

Spillte du høy musikk? Så mye at disken hoppet bortover bordet og datt ned? Eller at du var uforsiktig da du tok ut disken, la den på bordet eller satt den tilbake i PC'n.

 

Det er nå bare noen av mine tanker..

Lenke til kommentar
electro-magnetic bomb

Artige saker det der. Jeg har lest en del om emnet før og det finnes utgaver som er svært mye enklere og kan brukes som håndvåpen for å kræsje PC'er på opptil ca 10 meters hold. Konstruksjonen er svært enkel og billig så jeg tenkte å bygge en sånn for en stund siden for å teste, men det ble med tanken.

Har en kompis som hadde en SVÆRT kraftig walkie-talkie i bilen sin (400W sendeeffekt). Denne kvalte biler med elektronikk på flere meters avstand. Hadde bl.a. mye moro med en kjerring i en sierra, den stoppet og stoppet LOL :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...