Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaklelyd fra motor


eab

Anbefalte innlegg

1.8 forgassermotor fra toyota, 1987 modell. Gått 304.000km.

 

Har lagt merke til en (for meg) irriterende kaklelyd. Først trodde jeg det var noe som var løst og slo mot noe annet. Etter en nøye gjennomgang fant jeg ingenting som tydet på det.

 

Kaklingen kommer ved litt turtall og spesielt ved belastning. Både når man kjører og hvis bilen står i ro. Det høres ut som lyden kommer fra toppen og det er ikke tenningsbank.

 

Registerreima skal skiftes ved hver 100.000 km på disse motorene, og det skal gjøres ganske umiddelbart. Kan lyden være fra kamakselen som slår mot løfterne, enten fordi reima har blitt slakk eller fordi ventilfjærene har blitt slappe?

 

Forresten så blir det ventilflyt lenge før man når turtallssperra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt litt mer på det, og den enkleste forklaringen ville vært at registerreima er for slakk og slår borti noe.

 

Innbiller meg at lyden kommer fra toppen, og ikke nede ved veiva. Dessuten høres det ikke ut som noen typisk "lagerlyd".

 

Husker ikke i farta om det er hydrauliske løftere, men tror i utgangspunktet ikke det.

 

Fram til jeg får bytta regreima så later vi som om det er den som er lydkilden. Forsvinner ikke lyden etter at den blir bytta så blir det mer feilsøking.

 

Det fine med 1.8 motoren er at det er såpass stor klaring mellom stempel og ventiler at det ikke gjør noe om registeret går ad dundas :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er ganske så sikker på at det er vanlige fjærbelastede ventiler og vippearmer på den bilen, så tror ikke oljeløftere er problemet.

 

Har du ikke tikking/ kakling i ventiler feks på tomgang?

Hvor tidlig oppstår denne ventilflyten, og hvor langt fra toppturtall kommer lyden?

 

Er litt skeptisk til teorien om slakke ventilfjærer, men skal heller ikke avfeie det. Problemet er jo at du i det øyeblikket ventilen i så fall ikke rekker tilbake til grunnstilling, vil miste kompresjon på den sylinderen det gjelder. jeg vil derfor anta at du isåfall vil merke tapt effekt når dette inntrer. Men det gjør du kanskje også, eller hvordan er effekten?

 

Er uansett sikkert lurt å få byttet og strammet remmen riktig, så er det i alle fall eliminert når årsaken skal finnes.

 

Forøvrig har jeg mye erfaring med 80 talls BMW, hvor særlig de store sekserne var utsatt for lignende problemer som det du beskriver. Det skyltes rett og slett generell slitasje i toppen, og samme hvor mye vi justerte ventiler og holdt på, ble man ikke kvitt det. Ny topp (evnt komplett innmat) var eneste løsning.

 

Som Opus er inne på, skal du ikke se bort fra at lagre, løfteraksler, fjærer og what not begynner å bli slitt etter 300.000 og 18 år... :hmm:

Lenke til kommentar

Da bilen ikke har turteller blir det bare synsing når det kommer til turtall. Men fra ca 3000 og oppover er vel ikke langt fra sannheten. Lyden har et ganske raskt tempo, men jeg sliter med å beskrive den. Er ganske svak.

 

Nå har jeg ikke peiling på hvordan denne bilen er gira, men fra 70 og oppover i 2.gir er det forsvinnende lite effekt. Mulig det skal være slik. Aldri funnet noen effektkurver eller spesifikasjoner på motoren.

 

Det er jo en gammel bil som har gått langt, så man skal ikke se bort fra generell slitasje. Men den bruker ikke merkbart med olje, ei heller for mye bensin. Er heller ingen skummel røyk fra motoren.

Lenke til kommentar

Dette høres mest ut som tenningsbank.. det eneste du trenger er å justere tenningen på bilen din. Sjekk også hva slags oktan bilen din er ment å gå på. For lavt oktan resulerer ofte i tenningsbank. Tenningsbank opptrer som en "rakkling" når motoren belastes. Er nesten helt sikker på at dette vil hjelpe deg.... og det koster nesten ingenting :-))

Lenke til kommentar
Dette høres mest ut som tenningsbank..
Det høres ut som lyden kommer fra toppen og det er ikke tenningsbank.

hehe, godt forslag men dessverre ikke problemet her. Lyden er dypere og er der uavhengig av hvordan tenninga er justert. Fikk riktignok tenningsbank da jeg prøvde å forandre tenninga alle mulige veier for å utelukke dette.

 

Er rimelig sikker på at det ikke er rådebank eller noe i den gata. Da ville lyden vært mye skarpere og høyere.

 

Stig-Arne: Har kjørt mange biler med sugemotor, og vet at det er rimelig dødt langt oppe i registeret, men denne bilen er helt ekstrem og det får meg til å tro at noe ikke er helt 100%. Til og med min gamle 1.3 gikk bedre på høyt turtall, den dro rimelig godt helt opp til ventilene ikke klarte å holde følge mer (over 100 i 2.gir)

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at det ikke er rådebank eller noe i den gata. Da ville lyden vært mye skarpere og høyere.

Sikker på det? ;)

Slikt kan også lage "dype rumle-lyder"

 

OT:Nei, få deg en slik som jeg har...Drar som f*** helt til sperra. :thumbup:

...Men nå liker jo ikke du 2'er golf så... :roll::p

Lenke til kommentar

flere bilkyndige har hørt på lyden, og ingen tror det er så alvorlig som rådebank. Men på en annen side så er det ingen som har den fjærneste anelse om hva det er som er problemet.

 

Sikkert noe kjempeenkelt som man har glemt å sjekke. Skal ut og fundere litt mer i morgen

Lenke til kommentar

På '95 Carina'en vår har vi en lignende lyd.. Folka på Toyota kaller det for "Skjørtebank" og kommer av at sylinderen blir utvidet etter stor påkjenning og slitasje. Stempelet får da litt for mye rom og lager en ubehagelig lyd. Dette er ikke noe farlig, men utrolig plagsomt. Lyden kommer forresten på rundt 3000rpm. For å få bort dette er det faktisk (helt seriøst) best å bytte motor.. Koster skjorta å overhale å reparere det...

 

Kanskje litt dårlig forklart, men det er det jeg husker ihvertfall...

Lenke til kommentar

Vil først si meg litt uenig i dette med sugemotorer og effektkurve. Etter min mening er det mer opp til hvordan motoren er konstruert. Eksempelvis BMW som jeg er godt kjent med, stort sett alt av GTI, og for ikke å snakke om motorsykkelmotorer uten turbo, kan ikke akkurat påstås og "dø ut" på siste 1/3 av turtallsregister. BMW av eldre type har en markant effektøknings terskel ved ca 4000 rpm, det samme gjelder som sagt mange GTI osv.

 

Men når det så gjelder denne Camry'n til Ezekiel, så kan man ikke påstå at det er helt sånn det er. Hadde faktisk "gleden" av og kjøre en akkurat sånn bil Oslo-Hemsedal et par ganger for noen uker siden, det var 86 eller 87 mod, og med en nyoverhalt motor. Effektkurven ville jeg betegne som ganske flat, det tar ikke akkurat av noe sted, så sånn sett er jo det du beskriver nokså normalt...

 

Men jeg forstår deg nå sånn at du mener den nærmest mister effekten over et turtall som du anntar er et stykke under max, at den liksom ikke orker mer, og således grunn til og tro det er noe som er galt med den...

Syns som sagt du skal få fikset rem og de tingene du vet kan være slitt, og post gjerne dine videre oppdagelser her :thumbup:

Lenke til kommentar

Satt og tenkte på det i går og kom på, slik som Fukaniso sier, at jeg har hørt lignende lyder fra mange gamle toyotaer.

 

Bytta plugger og blåste rent luftfilteret med trykkluft, samt bytta ut en av de 1000 vakumslangene og bilen går litt bedre ved turtall. Men lyden er der fremdeles.

 

Jeg tror heller ikke det er noe farlig, men bare grusomt irriterende. Får vel stikke opp til toyotaforhandleren her i byen og høre med de, dersom lyden blir for pågående.

Lenke til kommentar

Ja, lykke til anyway :thumbup:

Skjørtebank går inn under det jeg mener med generell slitasje, og kommer som Fukaniso er inne på av at stemplene rett og slett bikker frem og tilbake i sylinderen. I praksis innebærer det derfor på en så gammel bil, akkurat som defekt topp ofte at motorbytte er billigste løsning.

At det ikke er farlig er jo en sannhet med litt modifikasjoner vil jeg si... Det er farlig i den forstand at alt som slarker i en gammel motor vil pontesielt dramatisk redusere levetiden på seg selv, og motoren som helhet. Jo mer noe slarker, jo fortere blir det utslitt :ermm:

 

Det du selv kan bidra med for å forlenge denne prossessen er som jeg vel var inne på i første svar, og ikke la det være en vane å se hvor mange rpm du klarer å få, eller om den klarer å kjøre opp kneika til hytta på 1100 rpm og full gass, hvis du skjønner hva jeg mener... :whistle:

 

Edit; Lyden av skjørtebank kommer jo forøvrig fra langt ned i motor, så ringen er herved sluttet, og vi er tilbake til start, der Opus foreslo veivlager :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

På min Toyota Carina 94-modell har jeg en lignende lyd. Tikker ved et gitt turtall, og særlig når jeg drar på litt.

 

Fikk nettopp bytta vannpumpe og registerreim (begge disse måtte byttes), samt drivreim og servoreim i samme slengen. Hadde tro på at dette skulle fikse lyden, da jeg mente at lyden kom fra drivreima og vannpumpa. Dessverre forsvant ikke lyden, men ble kanskje litt mildere.

 

Derimot ved å spraye på litt silikon-spray ved hjulet like ved dynamoen, forsvant lyden, og er nå borte. Det er med andre ord lagrene i dynamoen som holder på å gå til meg.

 

Kanskje du skal prøve det du å?

 

 

Ezekiel - fra Mo ? Tidligere Rosenborg Gate og sånn?

Endret av olaeirik
Lenke til kommentar

Nei, er fra Trondheim jeg. Bor riktignok ikke langt unna plassen Rosenborg her i trondheim, så litt rett hadde du kanskje :p

 

Oppdatering:

 

Jeg hører ikke lyden lengre, og det har ikke blitt gjort noe med bilen bortsett fra at den har stått i ro i 2 dager :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ezekiel Skrevet 01/02/2005 : 17:32

  Nei, er fra Trondheim jeg. Bor riktignok ikke langt unna plassen Rosenborg her i trondheim, så litt rett hadde du kanskje

Koppnøkkelens navle.. :p

Oppdatering:

 

Jeg hører ikke lyden lengre, og det har ikke blitt gjort noe med bilen bortsett fra at den har stått i ro i 2 dager 

Et godt stykke arbeid Ezekiel.. :whistle:

Har det forresten hatt noe og si om den har vært kald eller varm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...