Gå til innhold

Vil du forbrenne fett?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg lager denne tråden er fordi at jeg tror mange sitter med vrangforstillinger over hvordan man forbrenner fett.

 

En to-timers gåtur brenner mer fett enn styrketrening! Når det gjelder aerob aktivitet (lav intesitet, lang varighet) så foregår det slik: Kroppen forbrenner glykogen allerede etter et par minutter med aktivitet. Etter at glykogenlagrene er brukt opp, starter kroppen å forbrenne fett. Dette skjer etter ca en time med aerob aktivitet. Det utrolig hvordan folk blir lurt. Flere treningsstudioer averterer med "Fett-forbrenning." Disse kursene varer ofte i ca 45 minutter, ergo det skjer liten eller ingen fettforbrenning.

 

Det er faktisk mulig å forbrenne fett ved anaerob trening. Trening over den anaerobe terskelen fører til spalting av glykogen og dannelse av melkesyre, og dette fører til at du stivner. Forbrenningen av fett ved anaerob trening skjer i ettertid av treningen, når kroppen skal kvitte seg med melkesyra. Det er derfor viktig at du har en viss mengde melkesyre i kroppen. Derfor egner ikke styrketrening seg for deg som vil forbrenne fett. Den melkesyra som eventuelt opparbeider seg når du trener, blir eliminert i pausene mellom hver serie.

 

Vil du forbrenne fett? Mitt tips: Gå/jogg deg en lang tur og spis riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Poenget til vektløftere/bodybuildere som Arnold er at man skal tømme glykogenlagrene når man trener. Han sier også at aerobics, altså aerob aktivitet er måten man brenner fett på. Er ikke rart det er misforståelser.

Lenke til kommentar
Hva med rolig jogging etter styrketrening. Da forbrenner man bare fett har jeg hørt..

Du tenker på noe ala å varme ned? Eller en ordentlig joggetur?

 

Rolig jogging kan hjelpe med å fordrive melkesyra, men jeg vil ikke anbefale det som fettforbrenningstrening (langt ord :blink: .) Det kan ha en god effekt for restitusjonen, men ikke noe særlig for fettforbrenningen.

 

Saken er at det er fire former for energiomsetning i forbindelse med trening.

Anaerob trening:

1. Spalting av kreatinfosfat. Dette er brukt opp allerede etter 7-10 sekunder med maksimal intensitet.

2. Spalting av glykogen. Dette skjer ved trening over den anaerobe terskelen, altså med stor intensitet. Når kroppen spalter glykogen skilles det ut melkesyre. Det er ikke alltid likevekt mellom produksjon og eliminasjon av melkesyre og musklene stivner.

 

Aerob trening:

1. Forbrenning av glykogen. Dette skjer under aerob aktivitet. Kroppen bruker glykogenlagrene i kroppen til å skape energi.

2. Forbrenning av fett. Dette skjer etter ca en time med aerob aktivitet. Kroppen har brukt opp glykogenlagrene og går over på fettet.

 

Poenget mitt er at når du driver med styrketrening driver du ikke med aerob aktivitet. Det skjer derfor liten forbrenning av glykogen, mest spalting. :)

Lenke til kommentar

Men overvekthet er jo ofte en effekt av at inntaket av kalorier er for høyt. Når vi løfter vekter bruker vi jo den energien, så derfor er styrketrening forebyggende for at vi legger på oss, er den ikke ? Da kan vel også styrketrening regnes som forebyggende av overvekt og med på å holde forbrenningen oppe. Men selvfølgelig, skal du ned 10 kilo på en måneder nytter det ikke å løfte bare vekter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Grunnen til at jeg lager denne tråden er fordi at jeg tror mange sitter med vrangforstillinger over hvordan man forbrenner fett.

 

En to-timers gåtur brenner mer fett enn styrketrening! Når det gjelder aerob aktivitet (lav intesitet, lang varighet) så foregår det slik: Kroppen forbrenner glykogen allerede etter et par minutter med aktivitet. Etter at glykogenlagrene er brukt opp, starter kroppen å forbrenne fett. Dette skjer etter ca en time med aerob aktivitet. Det utrolig hvordan folk blir lurt. Flere treningsstudioer averterer med "Fett-forbrenning." Disse kursene varer ofte i ca 45 minutter, ergo det skjer liten eller ingen fettforbrenning.

 

Det er faktisk mulig å forbrenne fett ved anaerob trening. Trening over den anaerobe terskelen fører til spalting av glykogen og dannelse av melkesyre, og dette fører til at du stivner. Forbrenningen av fett ved anaerob trening skjer i ettertid av treningen, når kroppen skal kvitte seg med melkesyra. Det er derfor viktig at du har en viss mengde melkesyre i kroppen. Derfor egner ikke styrketrening seg for deg som vil forbrenne fett. Den melkesyra som eventuelt opparbeider seg når du trener, blir eliminert i pausene mellom hver serie.

 

Vil du forbrenne fett? Mitt tips: Gå/jogg deg en lang tur og spis riktig.

Vel, både ja og nei. Under selve økten vil du f.eks. ved en gåtur på 2 timer forbrenne mer fett enn ved en styrkeøkt på en time. Men etter styrkeøkten vil forbrenningen være høy i flere timer for "å ta seg inn i igjen". Ved slanking er det absolutt veldig veldig nyttig med styrketrening, både fordi det hjelper veldig mtp. høyere forbrenning, men også fordi muskelmassen bevares mye bedre.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg lager denne tråden er fordi at jeg tror mange sitter med vrangforstillinger over hvordan man forbrenner fett.

 

En to-timers gåtur brenner mer fett enn styrketrening! Når det gjelder aerob aktivitet (lav intesitet, lang varighet) så foregår det slik: Kroppen forbrenner glykogen allerede etter et par minutter med aktivitet. Etter at glykogenlagrene er brukt opp, starter kroppen å forbrenne fett. Dette skjer etter ca en time med aerob aktivitet. Det utrolig hvordan folk blir lurt. Flere treningsstudioer averterer med "Fett-forbrenning." Disse kursene varer ofte i ca 45 minutter, ergo det skjer liten eller ingen fettforbrenning.

 

Det er faktisk mulig å forbrenne fett ved anaerob trening. Trening over den anaerobe terskelen fører til spalting av glykogen og dannelse av melkesyre, og dette fører til at du stivner. Forbrenningen av fett ved anaerob trening skjer i ettertid av treningen, når kroppen skal kvitte seg med melkesyra. Det er derfor viktig at du har en viss mengde melkesyre i kroppen. Derfor egner ikke styrketrening seg for deg som vil forbrenne fett. Den melkesyra som eventuelt opparbeider seg når du trener, blir eliminert i pausene mellom hver serie.

 

Vil du forbrenne fett? Mitt tips: Gå/jogg deg en lang tur og spis riktig.

Vel, det du sier er forsåvidt riktig, men det er bare en liten del av hva som skjer. Forbrenning er i stor grad avhengig av hormonnivåer i kroppen, og svært mye annet.

 

Etter en styrkeøkt eller anaerob kardioøkt vil forbrenningen holde seg relativt høy relativt lenge. Det er også viktig å faktisk legge litt jern, fordi det tar tid å forbrenne fettet, fordi det først må omdannes til lipider som skal ut i blodbanene. Dette kan med fordel gjøres med anaerob trening.

Lenke til kommentar
Kan noen da forklarer meg hvorfor dette berømte "sit-ups" programmet med 10 øvelser, 1 serie på hver, 10 sec pause, 1 repetisjon mer hver dag, i 1-2 måneder får folk til å miste 3cm rundt livet? ( selv når de ikke er på diett)

Vet ikke hvilke kilder du benytter, men du vet sikkert at punktforbrenning ikke eksisterer.

 

Over til topic:

Jeg må bare få skyte inn at selvom langdistansejogging er meget bra for fettforbrenning så vil mange former for styrketrening øke muskelmassen som er med å bestemme forbrenninngen din..

Dvs jo høyere muskelmasse jo høyere forbrenning (satt litt på spissen)

Det som imidlertid er å anbefale er aerob trening etter styrketreningen, ettersom styrketreningen vil tømme glykogenlagrene (slik som trådstarter sa hvis jeg forstod ham rett) Dette fører til at kroppen må forbrenne mer fett fortere enn den ville hvis du startet rett på joggingen. Dette er jo da bare interresant for de som ikke vil gi opp styrketreningen for å jogge isteden

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt forbrenne fett. Har vært veldig stillesittende over mange år men har nå begynt å bevege meg endel.

 

Jeg går endel på tur, i tillegg trener jeg 3-4 dager i uken men vekter, sykling og lignende. Merker veldig stor forskjell. Jeg sluttet å røyke for en stund siden, noe som sikkert gjør endel forskjell, men jeg har i alle fall fått fart på forbrenningen, våkner lettere om morgenen, har mer energi og ikke minst føler meg mye bedre.

 

Min store svakhet er kosthold. Jeg jobber på en måte som gjør det vanskelig å spise regelmessig og riktig. Det må jeg få gjort noe med.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilke kilder du benytter, men du vet sikkert at punktforbrenning ikke eksisterer

 

Nåja.. Dette har nå veldig mange .. Selvfølgelig forbrenner du ikke nok fett hvis du spiser 4 grandiosar hver dag og masse godteri.

 

Jeg driver ihvertfall med noe lignende hjemme nå.. Og må si at magemusklene begynner å komme.. Og jeg har driver på i 2 uker. Jeg tar riktignok en noe roligere versjon av dette.. (rett og slett fordi jeg ikke gidder å utføre alle 10 øvelsene)

Lenke til kommentar

bra post.

selv går jeg ned mellom 0,5kg i uken. Jeg prøver å jobbe så mye jeg kan men blir ofte til at jeg kjører mest styrke trening. Sliter med kondis og da er det ikke noe gøy å jogge :/.

Når jeg startet å trene i februar klarte jeg ikke en eneste armhevning, nå tar jeg 10 stk hver eneste morgen og kveld. er utrolig deilig å se fremgang. men som cheez sa vil noen droppe så virker det best å jogge/bevege seg ikke kjøre vekter selvom det ikke er like gøy.

 

ser også bitte litt magemuskler når jeg strammer mange <stolt>

Lenke til kommentar

Styrketrening er en fin måte å gå ned i vekt på. Man forbrenner ikke stort under selve økta. Men muskler forbrenner kalorier hele tiden. Jo mer muskler jo mer forbrenner man.

 

Det aller beste for å forbrenne fett er å ta en rask gåtur om morgenen, at man ikke forbrenner noe før en time er bare tull. Men forbrenner fett før glykogenlagrene er tomme.

 

Gå på tom mage er det beste fordi det ikke finnes noe insulin i kroppen som forstyrrer fett-forbrenningen.

Te og kaffe hjelper også til.

 

ler mer på www.iform.no mange fine artikler og også forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...