Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Merk at DinPris.no tar seg betalt 2-5% om omsetningen de genererer. Om vi skulle gjort det samme ville det påført nettbutikkene ca 10x så høye kostnader for å være med i prisguiden.

Så det er verre for en butikk å betale pr. salg enn å betale pr. klikk? Når de betaler pr. salg betaler de jo kun dersom oppføringen faktisk fører til at noen kjøper fra dem, og ikke for hver gang noen ønsker mer informasjon om produktet som står oppført. Skulle gjerne sett butikkene bekrefte at det er verre å betale pr. salg en prisguide genererer enn pr klikk.

 

I og med at vi bruker hvert vårt system kan en i teorien (og i praksis) måtte betale provisjon til DinPris fordi dere for noen uker siden klikket dere inn til eks. Komplett fra de. En cookie lagres som sier at du er en DinPris-bruker og de tar provisjon selv om dere reelt sett gitt rett inn til Komplett, via Kelkoo eller Hardware sin prisguide.

Har du noe å bygge opp under den påstanden med, eller er dette ren gjetning. Med tanke på hvor enkelt det er å unngå dette med bruk av cookies, er det rart om butikkene går med på en slik ordning hvor de må betale dinpris.no for salg som ikke kommer fra dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det er verre for en butikk å betale pr. salg enn å betale pr. klikk?

 

Ikke noe fasitsvar her. I utgangspunktet vil jeg si at klikk er bedre enn salg, men det er mange faktorer som spiller inn. Se også neste sistat for litt mer utfyllende svar.

 

Kan gi deg et eksempel for illustrasjon. Vi hadde Dell inne i prisguiden via Tradedoubler (eneste måten å få de inn i prisguiden) og da fikk vi 2-5% av omsetnigen vi genererte derfra. Vi sa opp avtalen og fikk den over på NOK 1,- pr klikk som for de andre butikkene. Inntjeningen sank til en førtiendedel av det den var før. Nå er ikke Dell representativ for en vanlig butikk da de har høy snittordrestørrelse, men vi ser det samme hos de andre butikkene som måler salg via prisguiden vår.

 

En forholdsvis stor butikk i prisguiden omsetter for ca 2-3 millioner pr måned. For det betaler de ca 10-20.000. Om vi skulle hatt 2-3% av omsetningen kan du selv regne ut hva det ville kostet. Ganske mye mer... Tallene er henet fra Tradedoubler sitt målesystem.

 

 

Når de betaler pr. salg betaler de jo kun dersom oppføringen faktisk fører til at noen kjøper fra dem, og ikke for hver gang noen ønsker mer informasjon om produktet som står oppført. Skulle gjerne sett butikkene bekrefte at det er verre å betale pr. salg en prisguide genererer enn pr klikk.

 

Merk at det ikke er noe entydig svar på hva som er "best". Alt kommer an på prisen pr klikk og konverteringsraten sett opp mot hvor mange prosent en betaler av et salg og hvor korrekte tallene på salg er. Se eks. nedenfor som illustrerer problematikken.

 

Har du noe å bygge opp under den påstanden med, eller er dette ren gjetning. Med tanke på hvor enkelt det er å unngå dette med bruk av cookies, er det rart om butikkene går med på en slik ordning hvor de må betale dinpris.no for salg som ikke kommer fra dem.

 

Dette er ting jeg har hørt fra flere ulike butikker. I tillegg sier det i grunn seg selv at en kommer opp i den typen problemstillinger.

 

Eks:

Du går inn på DinPris.no og klikker på Komplett/MPX/NetSHop e.l. Du får nå en cookie som sier at du har klikket inn fra DinPris. Denne cookien varer i 30 dager. Du kjøper ikke noe.

 

En ukes tid senere klikker du deg inn via Kelkoo (som bruker Tradedoubler Media Toolkit til å måle) og får en ny cookie. Kjøper heller ikke noe.

 

Enda en uke senere kjøper du faktisk noe til 10.000,- og tilfeldigvis gikk du via Hardware sin prisguide. Dersom vi også hadde målt salg ville regnestyket/rapportene sett slik ut:

 

Salg Dinpris: 10.000,-

Salg Kelkoo: 10.000,-

Salg Hardware: 10.000,-

 

Alle vil si at dette er "deres" salg da de har en cookie som viser at denne brukeren kom fra oss til dere de siste 30 dagene.

 

 

Kostnad i NOK:

DinPris: 200-500,- (2-5%)

Kelkoo: 1,5 - 5,-

Harware: 1,-

 

Merk at DinPris kommer litt feil ut her da de kun tar av salg. Mange klikk blir ikke til salg. I snitt kreves det 20 klikk for å skape et salg fra oss, og jeg vil tro at DinPris har +- det samme. Tallet derfra kan slik sett deles på 20 for å finne en etstimert pris pr klikk.

 

Så er spørsmålet: Hvem sitt salg er dette? Alle tre vil kunne si at "Her skapte vi et salg for deg!". Den vanligste måten å gjøre dette er på siste klikk som da ville ført til at Hardware.no "fikk" dette salget. Men, det krever at alle bruker samme system, noe som ikke gjøres i dag.

 

Håper du ser at problemstillingen er litt mer komplisert enn mange vil ha den til.

 

Om det er noen flere slike spørsmål så svarer jeg gjerne.

Lenke til kommentar

Mange her virker så redde for at netshopper skal tape så mye penger på dette.

Men reklame kostnader og slikt er da medregna i prisen dem har nå..

Jeg tror det koster hw.no ganske mye penger å ha prisguiden oppe og prisguiden er jo med på å hjelpe netshopper med å selge så hvorfor skal ikke netshopper da betale for tjenesten? Mange vil også at hw.no ikke skal tjene noe penger virker det som.. Dem hadde da ikke kommet noe sted hvis dem ikke hadde hatt noen inntekter.

Lenke til kommentar
hva med en medlemskontigent, jeg hadde gjerne betalt 200kr i året på å ha en helt objektiv hw.no. Å ikke en som er styrt av de store webshopsane, dvs det er vel kunn i pris guiden vi kan "bevise" det.

Du om det, jeg ville ikke ha gjort det.

 

Du får be hw.no om å opprette et 829 nummer slik at du og andre likesinnede kan donere penger til dem når du måtte føle behov for det.

 

Informasjonen som står på hardware er mulig å finne andre plasser gratis på nettet. Det jeg er ute etter hos hw.no er å tips og informasjon på en plass, det er mange aktive forumbrukere som klarer å snuse opp de utroligste tingene.

 

At hw.no nå tar betalt for hvert klikk gjør meg ingenting, ikke prisen heller. Jeg har aldri trodd at prisguiden har klart å finne det absolutt billigste alternativet uansett. Min mening er at prisguiden brukt på en fornuftig måte forteller meg hva som er "normal" pris på en vare på det tidspunktet jeg søker. I tillegg har jeg en del favorittbutikker som jeg undersøker hvis jeg ikke finner treff på dem i prisguiden. Bl.a. ITButikken, der jeg fant den Ferrari saken folk gnåler sånn om. Tror jeg faktisk har lagt inn et innlegg som påpeker hvor mye billigere den er der i steden for en kampanje Netshop kjørte på denne. Unnskyld til Netshop ;)

 

At det nå er kommet frem at et klikk i prisguiden påfører en butikk en utgift på 1 krone fører bare til at jeg kommer til å være mer bevisst på hva jeg foretar meg. Mer vanskelig er det ikke, kall det en boikott hvis du vil. Men jeg mener at hw.no faktisk fortjener å tjene litt penger på at de har klart å samle prisene på så mange butikker et sted. Og de pengene ønsker ikke jeg å betale direkte.

Lenke til kommentar
hva med en medlemskontigent, jeg hadde gjerne betalt 200kr i året på å ha en helt objektiv hw.no. Å ikke en som er styrt av de store webshopsane, dvs det er vel kunn i pris guiden vi kan "bevise" det.

Du om det, jeg ville ikke ha gjort det.

 

Du får be hw.no om å opprette et 829 nummer slik at du og andre likesinnede kan donere penger til dem når du måtte føle behov for det.

 

Informasjonen som står på hardware er mulig å finne andre plasser gratis på nettet. Det jeg er ute etter hos hw.no er å tips og informasjon på en plass, det er mange aktive forumbrukere som klarer å snuse opp de utroligste tingene.

 

At hw.no nå tar betalt for hvert klikk gjør meg ingenting, ikke prisen heller. Jeg har aldri trodd at prisguiden har klart å finne det absolutt billigste alternativet uansett. Min mening er at prisguiden brukt på en fornuftig måte forteller meg hva som er "normal" pris på en vare på det tidspunktet jeg søker. I tillegg har jeg en del favorittbutikker som jeg undersøker hvis jeg ikke finner treff på dem i prisguiden. Bl.a. ITButikken, der jeg fant den Ferrari saken folk gnåler sånn om. Tror jeg faktisk har lagt inn et innlegg som påpeker hvor mye billigere den er der i steden for en kampanje Netshop kjørte på denne. Unnskyld til Netshop ;)

 

At det nå er kommet frem at et klikk i prisguiden påfører en butikk en utgift på 1 krone fører bare til at jeg kommer til å være mer bevisst på hva jeg foretar meg. Mer vanskelig er det ikke, kall det en boikott hvis du vil. Men jeg mener at hw.no faktisk fortjener å tjene litt penger på at de har klart å samle prisene på så mange butikker et sted. Og de pengene ønsker ikke jeg å betale direkte.

Ganske enig med deg, noen årskontigent er ikke spesielt aktuelt for meg, og jeg ser på meg selv som en aktiv bruker. Har heller ikke brukt prisguiden som ett absolutt søk, mer som ett redskap for å få inntrykk av markedsprisen (selv om jeg avogtil bruker den "absolutt" om jeg vil ha ett litt sært produkt, orker ikke å vasse igjennom utallige butikker som ikke har produktet).

 

AtW

Lenke til kommentar

Huff det blir som å velge mellom pest eller kolera når det gjelder prisguider.

 

Pregressum: du bør i allefall regne med 2600 (som er Deres anslag) pr snittsalg når du skal sammenligne og ikke 10 000,-

 

Men betaling på genererte salg er ikke en usikker kostnad som betaling pr. klikk.

 

og siden HW sier de har 1/2 prisen av Dinpris.no de, så ville 1% av generert salg vært en forutsigbar kostnad for nettbutikkene, mens betaling pr klikk er og blir en estimert og høyst uforutsigbar kostnad.

 

Nå hvorfor argumenter mange av oss slik på nettbutikkenes vegne:

 

1 - Det er prisdrivende som alle kostnader og siden marginene allerede er så små vil dette medføre 2-5 % prisøkning på varer til oss. Det er et minimum tror jeg, da en som sitter å kalkulerer priser vil måtte ta høyde for at det er mer en 20 klikk som trengs for et salg

 

2 - Det utelukker mange fra prisguiden. Ikke at hw utelukker dem, men at de velger å ikke benytte seg av denne markedsføringtjenesten av økonomiske grunner. Multicom er jo et godt eksempel her.

 

3 - Det gjør at (sansynligvis) mange nettbutikker begrenser utvalget de legger inn i prisguiden. Itbutikkken må jo være et greit eksempel, enten tar de ikke prisguiden på HW seriøst eller så ligger det økonomiske motiv med å ha så lavt vareutvalg i prisguiden.

 

4 - Summen av det ovestående vil føre til at prisguiden ikke blir et så godt produkt for oss bruker.

 

Nå forteller selfølgelig HW at de aldrig har hadd flere produkter og butikker med enn nå.

 

Dette skyldes nok markedsføring ifra HW sin side til nettbutikker om dets fortreffelige markdførings potensiale, jfr Findus sitt regnestykke tidligere.

 

Og så til pregressums eminente regnestykke:

Salg Dinpris: 10.000,-

Salg Kelkoo: 10.000,-

Salg Hardware: 10.000,-

 

Alle vil si at dette er "deres" salg da de har en cookie som viser at denne brukeren kom fra oss til dere de siste 30 dagene.

 

 

Kostnad i NOK:

DinPris: 200-500,- (2-5%)

Kelkoo: 1,5 - 5,-

Harware: 1,-

 

Her bør han forholde seg til tidliger oppgitte kalkulasjoner: (fra hw selv)

 

Salg: Din pris: 2600

Salg Kelko: 2600

Salg Hardware: 2600

 

Kostnad i Nok:

 

Din pris: 52 - 130

Kelko : 30 - 100 (vel dersom det er 1,5 - 5 kr pr klikk (fikk ikke med meg kelkos utregningsmetode:

Hardware 20 kr.

 

Det får da være begrensinger på å bruke tall til sin fordel når en regner.

 

og vel det er kun nettbutikkene som kan svare på om det i gjennomsnittlig er 20 klikk som gir et salg og om 2600 er gjennomsnits summen.

 

Bare for å vise hvordan f. eks et salg på en minnebrikke til kr 600,- slår ut:

 

Din pris: 12 - 20 kr

Kelko (usikker)

Hardware : 20 kr

 

og mens dinpris sin måte er forutsigbar kostnadsmessig er ikke hardware sin kostnad

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Vel, dinpris.no prøvde å ringe meg for å svare på spørsmålet jeg sendte dem om hvordan de forhindrer "dobbeltbetaling" for webshoppene som er med i flere guider. Siden jeg var litt for opptatt på jobben får jeg ikke visst noe om det før i morgen.

 

Men det intense forsvaret av egen prisguide her går tydeligvis litt på bekostning av ferdighetene på hvordan man skal regne ut ting.

Lenke til kommentar

Noen som har lest Forbrukerombudets rettningslinjer for annonsering på internet i det siste?

Her har vi punkt 8 hentet derfra:

Dersom det i markedsføringen er lagt opp til at det kan søkes innenfor ulike kategorier selgere/tjenesteytere, eller det på andre måter er lagt opp til at forbrukerne skal kunne orientere seg i markedet, skal det gå klart frem hva som er kriteriene for resultatet av søket eller orienteringen.

Nå kan man spørre seg blant annet følgende: hvor står det HVEM som er med i prisguiden?

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Når det gjelder Din Pris sin "dobbeltbetaling" så er jeg sikker på at de skal ha pengene sine siden cookien er blitt lagret ved klikk fra dems sin side. (Hvis dette salget er innenfor 30 dager)

Jeg vet dette selv siden jeg har brukt dem på min nettbutikk.

 

Kelkoo sine klikkpriser ligger på rundt 2.25 kr.

 

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Noen som har lest Forbrukerombudets rettningslinjer for annonsering på internet i det siste?

Her har vi punkt 8 hentet derfra:

Dersom det i markedsføringen er lagt opp til at det kan søkes innenfor ulike kategorier selgere/tjenesteytere, eller det på andre måter er lagt opp til at forbrukerne skal kunne orientere seg i markedet, skal det gå klart frem hva som er kriteriene for resultatet av søket eller orienteringen.

Nå kan man spørre seg blant annet følgende: hvor står det HVEM som er med i prisguiden?

Hva som er kriteriet for søket er vel tydelig informert om, og det er pris? Skjønner ikke helt at man må liste opp hvilke butikker man søker blant for at du skal følge denne regelen, isåfall sliter google o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva som er kriteriet for søket er vel tydelig informert om, og det er pris? Skjønner ikke helt at man må liste opp hvilke butikker man søker blant for at du skal følge denne regelen, isåfall sliter google o.l.

 

AtW

Du skjønner utmerket hva jeg mener. Resultatet i dette tilfellet er produkter med en liste over butikker som selger produktet og prisen de har satt. Hvilke butikker som er med i prisguiden vil da åpenbart ha innvirkning på hvilke butikker og priser man får opp i hvert produkt. At du trekker inn google i det hele er bare for dumt. De er ikke en gang underlagt norske lover :roll:

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Hva som er kriteriet for søket er vel tydelig informert om, og det er pris? Skjønner ikke helt at man må liste opp hvilke butikker man søker blant for at du skal følge denne regelen, isåfall sliter google o.l.

 

AtW

Du skjønner utmerket hva jeg mener. Resultatet i dette tilfellet er produkter med en liste over butikker som selger produktet og prisen de har satt. Hvilke butikker som er med i prisguiden vil da åpenbart ha innvirkning på hvilke butikker og priser man får opp i hvert produkt. At du trekker inn google i det hele er bare for dumt. De er ikke en gang underlagt norske lover :roll:

Ok, en annen norsk søkemotor da, jeg skjønner hva DU mener, jeg skjønner ikke hvordan prisguiden bryter med disse reglene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ok, en annen norsk søkemotor da, jeg skjønner hva DU mener, jeg skjønner ikke hvordan prisguiden bryter med disse reglene.

 

AtW

På det punktet der bryter de vel ikke mot annet enn at det klart skal gå frem hva som er kriteriene for resultatet du får. Mini-linken til "Om prisguiden" som er halvt bortgjent og inneholder en vag forklaring er på langt nær klart.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Din Pris sin "dobbeltbetaling" så er jeg sikker på at de skal ha pengene sine siden cookien er blitt lagret ved klikk fra dems sin side. (Hvis dette salget er innenfor 30 dager)

Jeg vet dette selv siden jeg har brukt dem på min nettbutikk.

Får høre hva de har å si i morgen. Egentlig ganske nysgjerrig på hvordan de gjør det, og en smule imponert over at de faktisk tar seg bryet med å ringe for å svare på spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting her.

 

Når jeg skal ha ny pc spør jeg nesten alltid i forumet om hjelp fordi jeg er litt usikker på enkelte deler, samt jeg vil vite om der er noen bedre alternativer.

 

Når jeg da linker til varene er det ofte en link jeg har hentet fra prisguiden, eller en link direkte til produktet i prisguiden. Og så lenge komplett har produktet på sine sider så linker jeg til dem. Ikke fordi jeg handler der, men fordi at komplett har bra info om produktene sine.

 

Så det jeg lurer på da er om komplett i denne sammenheng må betale 1 kr for alle de 200 personene som trykker seg inn for å se skjermkortet jeg har valgt, så trykker de seg gjerne innom hovedkortet mitt også, og på et par timer har komplett tapt 2-400 kr bare fordi jeg trengte hjelp til valg av nye deler på pcen?

 

Hadde jeg handlet alle delene hos komplett etter at jeg hadde fått hjelp til valg av deler hadde det jo ikke hvert noe problem for komplett, men jeg kjøper alle hardware deler hos flexi-data her i bergen. Så hver eneste gang jeg skal ha ny pc eller nye deler til pcen min så taper komplett penger på det.

 

Ikke helt rettferdig vel?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Bare noen tanker noen sene nattestimer.

 

Hvilke forutsettninger har så HW for å bli beste prisguiden for brukerne, nettbutikkene og seg selv.:

 

1 - De har over 60 000 registrerte brukeren.

2 – De nyter forhåldsvis høy grad av tillit fra sine brukere.

3 – De er blant de største nettsteder for info om data

 

Vel så har hw allerede et meget godt utgangspunkt å tilby sine potensielle annonsører.

 

Nå gjelder det å få flest mulig annonsører til prisguiden, med et så stort utvalg som mulig.

 

Hw har landet på.

Betal pr klikk

og valgfritt vareutvalg.

 

Så de har i utgangspunktet et meget godt produkt for nettbutikkene.

 

Den opptimale prisguiden er en prisguide som inneholder alle 118 (var det ikke det), samt hele spektret av produkter.

 

Hvordan få dette til:

Nettbutikkene må få en forutsigbar pris på den omsettningen HW generer til

HW regner 20 kr på 2600, dvs 0,76 %

 

Ved å vise til at de FAKTISKE utgiftene for nettbutikkene er kun 0,76% så vil tilliten fra brukerne neppe svikte. For å få dette til må Dere faktisk gå over til 0,76% av generete salg. Dette burde også glede enhver økonomisjef for nettbutikken, er det noe økonomisjefer hater så er det uforutsigbare utgifter. Samt jeg tror det blir meget vanskelig for Markedsjefen og overbevise Økonomsjefen om nødvendigheten i og bruke andre prisguider. Er tross alt bevislig minimum 1,24 % rimeligere enn konkurende prisguider (de jeg vet hvordan beregner sine inntekter, og pay pr klikk er anntagelser ikke fakta, det utelukker de fra bevisstillingen). Og vil i henhold til HW egene kalkulasjoner genere like stor inntekt, samt gi Dere (HW) bedre argumenter for å få inn flere nettbutikker. Dette da det ikke er en uforutsigbar kostnad for nettbutikkene.

 

Men så var det bare å sørge for at brukerne får sine behov tilfredstilt.Om alle 118 og hele utvalget. Samt fortsatt tjene penger, vel det er her problemet ligger. Mulig løsning som stygt sagt vil presse nettbutikker til å være med i prisguiden.

 

Liste opp de som har varen og prisene hos dere på samme måte som nå,

 

tekst Lydende noe slikt som dette :

 

Andre dataforhandlere som vi ikke har fådd priser eller annen informasjon vedrørende produktet om. Vi kan derfor ikke si om de har produktet, Deres priser eller om hvor fornøyd våre brukere er med den butikken.

 

-Liste over de som ikke er med, selfølgelig uten link (kan vel ikke forvente at HW skal gjøre det)

 

Vel kjenner jeg Ola dunk korrekt gidder han ikke å sjekke opp denne listen, og for nettbutikker vil det være negativ reklame å være på listen som ikke vil oppgi om de har produktet eller prisen de tar for produktet. Det vil fortsatt være fordelaktivt for nettbutikken å ha med sin pris enn å havne på lista over de som ikke vil oppgi dette.

 

Vel dette er bare synsing fra en amatør så stå fritt til å slakte resenomanget.

 

+ at det vil eliminere det fakta at mange av oss faktisk bruker Komplett.no som side for produktinformasjon - som de som har utalt seg om ikke liker (inkluse meg) skal betale Dere noe for.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Komplett skal på ein måte straffes fordi dei har ein bra webshop med mykje info om produkta sine?

Sjølv handler eg alt av komplett, fordi dei har ein bra webshop, med god historikk.

 

Kun når komplett ikkje har varen, eller utsolgt eg går til andre butikker.

 

Usj, blei ikkje bra dette etter det blei AS, for da lyser $$$ tegna i augene på folk.

Lenke til kommentar

+ at dere selfølgelig burde få inn et punkt i prisguiden for ferdigpc / pakkeløsninger.

 

Disse har da en gjennomsnittspris på mer en 2600 og dermed bedre en pr klikk fra Dere og samtidig en forutsigbar kostnad.

 

Ok si gjerne at det har en verdi at Dere sender noen inn på Deres Nettbutikk, så ta gjerne et fast månedsabbenomang i tillegg fra hvert nettsted, f. eks 400 kr eks mva. Greier dere å få 50% av nettbutikkene til å annonsere hos Dere som er 59 vil bare dette generer og uten at Dere greie å 50% av nettstedene med så er vel ikke prisguiden noe tel , er den ?

 

59 x 400 * 12 = 283200 inn for dere, mens kun 4800 i faste reklameutgifter pr nettsted.

 

enda mer synsing, roligt å arbeide om natta :D

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...