Gå til innhold

På tide med DELL 2005FPW tråd også?


Gjest Slettet-sXUHvn0e

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
såvidt jeg vet, kan du velge om du skal strekke bilde, eller ha 2 kanter på siden.

Det kommer ann på om du bruker VGA eller DVI kontakten. Bruker du DVI kontakten så kan du gjøre veldig få instillinger på skjermen, du er nødt til å gjøre dem i skjermdriveren. (Noe som forsåvidt ikke er noe problem på mitt ATI kort iallefall.) Du kan velge i grafikk-kort oppsettet mitt hvordan skjermen skal takle oppløsninger som ikke er støttet av skjermen. Da kan du velge om den skal skalere, eller sende bildet slik som det er. Da kan du velge på skjermen om du vil ha det strekt utover hele skjermflata, 1:1 mapping eller aspect. (Sistnevnte er vel mest aktuelt for de fleste vil jeg tro, da vil den bruke hele skjermen i høyden slik at det blir svarte striper på sidene.) 1:1 vil gi svarte striper rundt hele bildet hvis du bruker f.eks. 1280x1024.

 

PS! Muligens har det mye å si hvorvidt du har satt opp skjermen som LCD eller CRT, så min første kommentar om at det har med VGA eller DVI kan være uvesentlig for akkurat dette problemet. Kontrast kunne jeg iallefall ikke endre på min skjerm når den var tilkoblet DVI.

 

PPS! Jeg spiller heller i fullskjerm modus med strekt bilde enn å ha de "sorte" rammene på sidene, for meg så ødelegger baklyset så mye, at de blir altfor grå nede til venstre. Venner seg til det uansett. Spilte igjennom Battle for MiddleEarth på den måten uten vesentlig problem. Litt uvant i starten, men nå merker jeg det ikke engang.

 

Mvh.

Tore K.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke funnet noen setting for å velge svarte kanter, men jeg har ikke spilt noe særlig siden jeg fikk skjermen.

Trykk på knappen i midten, velg Image Settings->Scaling. Der kan du velge mellom 1:1, Fill og Aspect. Selv bruker jeg Fill, da fyller den hele skjermen uansett original oppløsning. Noen vil sikkert ønske å bruke Aspect, da den vil gi 100% riktig geometri.

 

Mvh.

Tore K.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spill, jeg har selv spilt en del CounterStrike Source, selv om jeg ikke er noen ekspert så har jeg iallefall brukt flerfoldige timer på det spillet med min gamle CRT, og har testa det en del med den nye WS skjermen fra Dell. I starten så trodde jeg det var nødvendig med å ha vertical sync slått på, da det ville gi det mest flytende bildet. Men oppdaga etterhvert at det virka som om bildet ble forsinka og var vanskelig å få til kjappe bevegelser. Når jeg slo av VS, så løste iallefall problemene med kjappe flytt. Nå er det bare skillzene som mangler.. :)

 

Det kommer opp noen halveis oppdaterte bilder, spesielt ved kjappe bevegelser, men det blir vel en vanesak. Kommer vel ann på hvor seriøst en skal spille også. Følte iallefall at det vesle etterslepet som er på denne skjermen ikke plager meg i CSS, som sikkert er det spillet som er mest ømfintlig for slikt.

 

Mvh.

Tore K.

Lenke til kommentar
Når det gjelder spill, jeg har selv spilt en del CounterStrike Source, selv om jeg ikke er noen ekspert så har jeg iallefall brukt flerfoldige timer på det spillet med min gamle CRT, og har testa det en del med den nye WS skjermen fra Dell. I starten så trodde jeg det var nødvendig med å ha vertical sync slått på, da det ville gi det mest flytende bildet. Men oppdaga etterhvert at det virka som om bildet ble forsinka og var vanskelig å få til kjappe bevegelser. Når jeg slo av VS, så løste iallefall problemene med kjappe flytt. Nå er det bare skillzene som mangler.. :)

 

Det kommer opp noen halveis oppdaterte bilder, spesielt ved kjappe bevegelser, men det blir vel en vanesak. Kommer vel ann på hvor seriøst en skal spille også. Følte iallefall at det vesle etterslepet som er på denne skjermen ikke plager meg i CSS, som sikkert er det spillet som er mest ømfintlig for slikt.

 

Mvh.

Tore K.

Takk for svar fra Mercer og alle andre her. Da var FPW' bestilt. :thumbup: Håper jeg får den levert raskt!

Lenke til kommentar

Der var min 2005FPW koplet til. Fikk den i dag.

 

12ms grå til grå og 16 sort til hvit responstid, 300cd/m2 og 600:1 i oppløsning sier alt.

 

Har digital-tv over set-top computer i leiligheta så nå er det bare å strekke en s-video eller composite kabel bort til databordet. Kan velge hvilken inngang man vil bruke på skjermen + at det er mulighet for PiP så nå kan man se på tv og surfe samtidig :p

 

Beste kjøpet jeg har gjort på lenge!

Lenke til kommentar

ER nok litt snakk om flaks også. Jeg bestilte 2 skjermer, en til meg og en til min bror. Min skjerm har mye baklys nede til venstre, og litt i de andre hjørnene. Min brors skjerm har nesten helt jevn bakgrunnsbelysning, men har selvsagt noen flere "stuck" pixler..

 

Typisk nok er det min bror som er minst kresen av oss som fikk den "beste" skjermen. Jeg kan godt leve med noen pixel feil, de ser en bare om en kikker etter dem. Men ujevn bakgrunsbelysning er ofte irriterendes og mye lettere å legge merke til. Er nok nødt å snakke med Dell og forhøre meg om jeg kan få en ny skjerm, satse på at jeg er litt mer heldig med den..

 

Mvh.

Tore K.

Lenke til kommentar

har nå brukkt min 2005FPW noen dager. Oppdaget 7 stuck pixel til, oppe i 11 tilsammen nå. Alle de 7 siste lå klistret opp mot øvre kant av skjermen.

Jeg må virkelig SE etter dem om jeg skal finne de. Ser dem best når skjermen er svart.

 

Ny på vei fra Dell. Spiller kanskje rusisk rulett her. Håper jeg kan se på den nye som kommer før jeg sender min tilbake.

:innocent: "let's pray now"

 

 

 

Kh

Lenke til kommentar

Ikke noen skjerm enda gitt :( I følge dell så er kreditkortet mitt tyrkisk og går ikke gjennom. Gjelder alle som har et kort fra DnbNor som starter på 5404. Hørt sånnt tull, jaja sa de skulle fikse da, men det hadde de sagt i over 2 uker nå. UHU, vil ha skjermen nå! Hehe.

 

Leben

Lenke til kommentar
Ikke noen skjerm enda gitt :( I følge dell så er kreditkortet mitt tyrkisk og går ikke gjennom. Gjelder alle som har et kort fra DnbNor som starter på 5404. Hørt sånnt tull, jaja sa de skulle fikse da, men det hadde de sagt i over 2 uker nå. UHU, vil ha skjermen nå! Hehe.

 

Leben

Det var jo kjipt. Du kan jo alltids kjøpe skjermen på kreditt - ved å opprette en dell konto.

Lenke til kommentar

Da har jeg rukket å gjøre meg bekjent med 2005.

 

Selve skjermtypen er mye av det samme som 2001, men vesentlig skarpere, selv om den er litt mer diffus enn 1905 (hvilket er meget skarp). 1905 har tydeligvis en annen produsent, for den er helt annerledes enn 2001/2005.

 

Skyggen jeg har på 2001 er imidlertid ikke tilstede på 2005.

(EDIT: denne er heller ikke tilstede på 2001 på den nye Dell-maskina. Derfor kan dere se bort i fra dette poenget - jeg skal klage på skjermkortet. :roll: )

 

2005 er også forberdret på ett viktig punkt i forhold til både 1905 og 2001; USB-portene skrus ikke av når man benytter av-knappen på skjermen! YES!!!!! Det har nemlig vært et irriterende punkt for meg, spesielt med 1905 som ikke har inngangsvelger (noe 2001 har - 4 innganger. Da kan man velge en inngang som ikke er i bruk, og skjermen vil gå i standby-modus.). 2005 har også fire innganger, men man slipper altså å bruke disse på denne måten... :thumbup:

 

Dersom jeg skrur av 1905 eller 2001 vil mus/tastatur, nettverk etc. (som er koblet til USB-portene på skjermen) skru seg av, og flere ganger kræsjer PCen grunnet dette. Dette er altså en saga blott med 2005. Der er portene aktive hele tiden.

 

Jeg liker svært godt formatet på skjermen. I skade for å irritere enkelte andre eiere av samme skjerm her i forumet; jeg har INGEN piksel-feil. Ikke på noen måte. Litt gjennomlysning er det dog, men så er jo denne skjermen så bort i natta lyssterk, og etter nedjustering av intensitet er det problemet også borte.

 

Og; 2005 har innebygget strømadapter fra 240V til lavvolt. Dette betyr at strømkontakten går rett inn i skjermen, og man slipper dermed adapteret som benyttes på de andre skjermene.

 

Foten er ny, men ikke nevneverdig avvikende fra 1905 og 2001.

 

Bilde av 2001 og 2005 sammen kommer i løpet av dagen! :yes:

Endret av RoKo2001
Lenke til kommentar

Nå er skjermene sammenliknet rent størrelsemessig (klikk på bildet for å se større utgave - 0,5Mb):

2001-og-2005-sammen-400b.jpg

 

Her er utsnitt av 2001 sammenliknet med samme utsnitt på 2005

(husk at pikselstørrelse er 0,255 på 2001 og 0,258 på 2005. Derfor er bildet noe større på 2005)

(klikk på bildene for større utgaver - ca. 1,5Mb hver):

 

2001:

2001-400b.jpg

 

2005:

2005-400b.jpg

 

2005 er ikke innjustert mot 2001, men de store bildene viser at 2001 blør litt rundt fontene. Jeg må legge til at det ikke er store forskjellen på dise skjermene, rent bortsett fra at 2005 er vesentlig mer lyssterk.

PS: Bildet av 2001 i stort format er ikke like skarpt som 2005, men det er minimal forskjell.

 

Annet dere lurer på?

Lenke til kommentar
Annet dere lurer på?

Har bestilt 2001FP, syns enda ikke det ser ut som jeg gjorde et feilt valg, med tanke på at jeg ikke ser så mye film osv på den (surfing på 2005 så NASTY ut!:). Men hvordan er 2001 kontra 2005 i raske bevegelser? Tenker da på film/spill mest..

 

Edit: Forresten takk for at du tar deg tid til å ta bilder osv. :)

 

Edit2: Ser at 2005 ser litt klarer ut på dine 2 store bilder, men 2005-bildet er jo en god del nærmere da. Du skulle tatt de med nøyaktig lik avtand og innfallsvinkel... :)

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar

Hei. Håper noen her kan hjelpe meg. Jeg har gått til anskaffelse av en 2005, og har helt fra jeg koblet den til hatt en vedlig irriterende "flimring" på skjermen.

 

Spesielt på ensformige flater som feks bakgrunnen i 3D studio Max, eller på flatene som kommer opp på hver side når du åpner et word dokument.

 

Bildet holder seg ikke i ro, og man blir utrolig sliten i øynene av det.

 

Selv mistenker jeg at det er min skjerm det er noe i veien med, men før jeg får den byttet luter jeg gjerne ører, garantert mange som kan laaaangt mer om skjermer en meg :yes:

 

Hva har jeg prøvd:

 

Skjermen er i sin native oppløsning: 1680x1050 , 60 hertz.

 

Jeg har lagt inn driverene som følger med skjermen.

 

Har også oppdatert catalyst driverene.

 

Har forsøkt å stille inn gamma , contrast ovs.. til ingen nytte. Selv om det blir litt mindre markant ved lavere lysstyrke er det definitivt ikke bra. Hvor stor forskjell det egentlig er ser jeg best når jeg samenligner med min gamle secondary skjerm som er en 15 tommer lcd. Den er blikkstille i forholde til min nye dell 2005.

 

Jeg har prøvd med både DVI kabel og vanlig analog kabel. Samme flimring på begge.

 

 

Skjermkortet er ikke blant toppen, men jeg skulle ikke tro det er grunnen til flimringen. Det er et radeon 9200 kort, med både DVI og analog utgang. 248 mb.

 

Som det er nå er den nærmest håpløs å jobbe på siden man etter bare 10 min foran 3Dstudio er helt ør i hode og har vondt i øynene.

 

Håper noen vet om det er noe jeg kan gjøre for å få bort flimringen, eller om jeg rett og slett må reklamere og få den byttet ut. Jeg sa umiddelbart fra til dell, så de er klare over problemene, men etter at saksbehandeleren min satte meg over til teknisk har ting gått usigelig tregt.

 

Kim R

Lenke til kommentar
Edit2: Ser at 2005 ser litt klarer ut på dine 2 store bilder, men 2005-bildet er jo en god del nærmere da. Du skulle tatt de med nøyaktig lik avtand og innfallsvinkel... :)

Som det står i mitt innlegg; pikslene er ikke like store. Derfor BLIR motiver på 2005 noe større enn 2001. Avstanden er ganske nøyaktig den samme på disse to bildene. Sammenlikn gjerne på det øverste bildet. Da vil du få bekreftet det jeg beskriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...