Gå til innhold

Holder LCD like lenge som CRT?


moesen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter med en 6 år gammel CRT skjerm som virkelig begynner å bli slitt!

Har tenkt å kjøpe ny innen to måneder men har litt trøbel med valget. Siden LCD er i skuddet er det liksom det som har vært favoritten. Men; holder en LCD skjerm like lenge som en CRT?

Det er jo ikke hvert år man kjøper ny skjerm så jeg vil helst ha en skjerm som holder noen år(4?). Tenkte på noe rundt 4000,- kroner, noen forslag?

 

Bruksområder:

Spilling, bilderedigering, vanlig surfing på nettet.

Jeg har ikke behov for en skikkelig spilleskjerm da jeg bare spiller World Of Warcraft, ikke noe FPS-spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien blir CRT slitt fortere enn LCD så vidt jeg vet. 4 år er nok ikke noe problem. LCD-skjermer blir temmelig fort utdatert dog, utviklingen innen flatskjermer går ganske fort, og om ikke så altfor lenge (et år eller to) kommer OLED for normale brukere på markedet, da kommer man plutselig til å få CRT-kvalitet i flatskjermformat, noe som kommer til å dytte alt av LCD bort og unna for godt (heldigvis).

Lenke til kommentar
Sorry for off topic, men har du sitti med samme skjerm i 6 år!? Uansett hvilken skjerm du velger å kjøpe nå, så vil du se en trolig stor forskjell i kvaliteten på bildet! Men det vet du vel... :p

Vet det, har hadd ny skjerm i tankene i mange år! Men det er bestandig; utsett det litt, prisene faller, nye skjermer kommer. Så det har jeg jo gjort, men nå er jeg jo lei. Er jo ikke vits, kommer jo nytt hele tiden :p

Lenke til kommentar

Hvis du tar vanlige TV skjermer i dag, og setter CRT, Plasma og LCD opp mot hverandre så vil en CRT til 8000,- utklasse en plasma til 30.000,- Og jeg tipper en CRT til 4000,- utklasser en LCD til 30.000,-.

 

Men når det kommer til PC skjermer så er ting litt nærmere hverandre mye på grunn av at skjermene er mye mindre. Jeg tipper at en LCD skjerm vil ha en mye bedre bildekvalitet på stille bilder og kanskje også på spill som ikke beveger seg for mye. Men hvis du vil at den skal utklasse en CRT på film og kjappe 3D spill. Små må du legge i mellom, etter min mening, alt for mange tusen. Men har du råd kjøp en LCD. Men jeg tror du fort må opp i 6000,-+ for å utklassere en CRT til 1-1500,-

 

Men når det kommer til stil så greier vel LCDen å utklassere CRT mange ganger. Men smak og behag.

 

Du har jo det klassiske amerikanske svaret når man før kommenterte hvor dårlig bildet var på de store bak projeksjons TVene de bruke; "Ja men den er stort".

 

Er det (i TV verden) virkelig vært så mange tusen kroner med bare får å kunne henge den på veggen?

 

Har selv i dag en Nec Multisync FE770 17"CRT monitor som jeg er meget fornøyd med. Selvfølgelig har jeg lyst på en LCD 19" tommer. Men er jeg villig å bruke 6-7000,- på den, nei. Og jeg kaster heller ikke bort 3-4000,- for å få en 19" LCD som har dårligere bildekvalitet enn det jeg har nå. Skal jeg først bruke penger så bruker jeg de for å få bedre kvalitet og ikke noe å skryte av. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Hvis du tar vanlige TV skjermer i dag, og setter CRT, Plasma og LCD opp mot hverandre så vil en CRT til 8000,- utklasse en plasma til 30.000,- Og jeg tipper en CRT til 4000,- utklasser en LCD til 30.000,-.

 

Men når det kommer til PC skjermer så er ting litt nærmere hverandre mye på grunn av at skjermene er mye mindre. Jeg tipper at en LCD skjerm vil ha en mye bedre bildekvalitet på stille bilder og kanskje også på spill som ikke beveger seg for mye. Men hvis du vil at den skal utklasse en CRT på film og kjappe 3D spill. Små må du legge i mellom, etter min mening, alt for mange tusen. Men har du råd kjøp en LCD. Men jeg tror du fort må opp i 6000,-+ for å utklassere en CRT til 1-1500,-

 

Men når det kommer til stil så greier vel LCDen å utklassere CRT mange ganger. Men smak og behag.

 

Du har jo det klassiske amerikanske svaret når man før kommenterte hvor dårlig bildet var på de store bak projeksjons TVene de bruke; "Ja men den er stort".

 

Er det (i TV verden) virkelig vært så mange tusen kroner med bare får å kunne henge den på veggen?

 

Har selv i dag en Nec Multisync FE770 17"CRT monitor som jeg er meget fornøyd med. Selvfølgelig har jeg lyst på en LCD 19" tommer. Men er jeg villig å bruke 6-7000,- på den, nei. Og jeg kaster heller ikke bort 3-4000,- for å få en 19" LCD som har dårligere bildekvalitet enn det jeg har nå. Skal jeg først bruke penger så bruker jeg de for å få bedre kvalitet og ikke noe å skryte av. Men det er meg.

Berre ein par spørsmål

Har du LCD-skjerm til vanleg,

eller bruker det til dagen på arbeid/studiestad?

 

Ein del av dei punkta du stiller opp som argument mot LCD-skjermene er mildt sagt utdaterte og pensjonerte for ei stund sidan.

Sitter med 3 forskjellige skjermer til dagen

1 år gamal Samsung 213T

1/2 år gamal Nec 2080ux+

2 mnd gamal LaCie Photovision II

 

Forskjellen mellom den eldste og dei to andre er enorm. spesielt på etterslep.

Men også på ein del andre punkt er det forskjell, f.eks fargegjengivelse. Dei to nye er bedre, meir nøyaktig og kraftigare i fargane enn kva 213T er.

 

Å hevde at ein 1000,- CRT vil utklasse ein 4000,- LCD vil eg hevde er ein temmeleg stor overdrivelse.

Det er ingen tvil om at ein får eit produkt billigare ved å gå for ein CRT enn LCD, men om det er så stor utklassing mellom dei trur eg ikkje at det er.

Denne forskjellen var reell i slutten av 2003 men no er det byrjinga av 2005 og prisane på LCDer har gått med med ca 50% dei siste månadane, mens CRT har stått stille (viss dei ikkje har gått litt opp)

Lenke til kommentar

Ja det er en grunn, de tjener mer på å selge deg overprisede LCD-skjermer enn billige CRT-skjermer...

 

Som andre har sagt i tråden, CRT er fortsatt overlegent LCD, og spesielt om man ser på ca. midten på prisskalaen (dvs. om du har nok til en Trinitron-skjerm f.eks.).

 

Desto høyere man går i pris, desto bedre vil jo LCDene bli, men selv en LCD til 10 tusen kommer ikke i nærheten av en CRT til 5 tusen... (sammenlign f.eks. en av toppmodellene til NEC med en Sony Multiscan skjerm).

 

Det skal sies at en toppmodell fra NEC vil være bedre på stort sett alt utenom sortnivå og fargegjengivelse (om du er kresen på det). Det man betaler for når man kjøper en LCD er at den er flat og fin å se på, verken mer eller mindre...

Lenke til kommentar
Det skal sies at en toppmodell fra NEC vil være bedre på stort sett alt utenom sortnivå og fargegjengivelse (om du er kresen på det). Det man betaler for når man kjøper en LCD er at den er flat og fin å se på, verken mer eller mindre...

Den vil jeg gjerne at du skal utdype. Forklar meg hvordan fargegjengivelsen på en CRT er bedre - og da mener jeg teknisk sett, ikke noe piss om at du liker fargene bedre.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har 4000 kr. jeg skal bruke på LCD skjerm, og valget står mellom en god Benq 19" LCD til 3700 kr. og en god Samsung 19" CRT 1850 kr. så hadde jeg helt klart valgt LCD-skjermen..

 

Men her kommer vel personlige prioriteringer og ønsker inn..

 

Jeg ønsker ihvertfall å spare mest mulig plass på skrivebordet mitt..

 

Og til deg som mener LCD-skjermer er overpriset:

 

Hva i all verden har skjedd med CRT-skjermer i det siste?

 

- Jo, de har gått opp rundt 20% i pris.. "Hvorfor?".. Pågrunn av lite etterspørsel...

Hvorfor er det lite etterspørsel?...

 

Tja.. Dette kan være dagens nøtt til dere som fortsatt sitter å tviholder på CRT-skjermene deres..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Vi kan vel ikke ta ansvaret for at folk heller vil ha tynne skjermer enn skjermer som yter bedre... det er da vitterlig ikke våres problem.

 

Hvis jeg har 4000 kr. jeg skal bruke på LCD skjerm, og valget står mellom en god Benq 19" LCD til 3700 kr. og en god Samsung 19" CRT 1850 kr. så hadde jeg helt klart valgt LCD-skjermen..

 

Ja det var jo et strålende eksempel... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...