Gå til innhold

ADSL2+ - fremtidens bredbånd i emning


Anbefalte innlegg

Kommer vel til Tromsø om 2-5 år det her .. Tar ALLTID lang tid før vi får noe :hrm:

Jepp, rart egentlig, fordi det tross alt er nesten 70000 mennesker på et lite område. Og de fleste har jo bredbånd, hadde tromskraft vært lure(noe de tydeligvis ikke er) så hadde de gravd ned fiber sammen med nye kraft ledninger, og vips så hadde hele byen hatt 10mbit plus. Til og med i lofoten med knappe 40000 innbyggere fordelt over alle øyene har lofot kraft samarbeide med lyse nå. Så de får snart 10mbit fiber. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer vel til Tromsø om 2-5 år det her .. Tar ALLTID lang tid før vi får noe  :hrm:

Jepp, rart egentlig, fordi det tross alt er nesten 70000 mennesker på et lite område. Og de fleste har jo bredbånd, hadde tromskraft vært lure(noe de tydeligvis ikke er) så hadde de gravd ned fiber sammen med nye kraft ledninger, og vips så hadde hele byen hatt 10mbit plus. Til og med i lofoten med knappe 40000 innbyggere fordelt over alle øyene har lofot kraft samarbeide med lyse nå. Så de får snart 10mbit fiber. :no:

Jepp, bor selv i vesterålen og her har de lagt ned fiber til alle komunene og her er komuner med under 4000 innbyggere som i tillegg bor spredt.

Lenke til kommentar
Ingen som vet om noen bygger ut noe annet enn ADSL i Trondheim? Virker som det ikke er noen som leverer noe hit bortsett ifra ADSL. Dette er da Norges 4. største by, det bør da være et godt marked for bredbånd?

Trondheim er nok ikke en særlig interessant by å bygge ut i. De som har oppdaget internet er allerede på studenthybel med 100Mbit.

 

Den gjengse trønder drikker vel bare himkok og smører bartevoks? Eller? :p

 

DrE

Lenke til kommentar
Jepp, bor selv i vesterålen og her har de lagt ned fiber til alle komunene og her er komuner med under 4000 innbyggere som i tillegg bor spredt.

Er ikke det et statlig mål at alle kommuner skal tilnyttes et fibernett? Jeg mener å ha lest noe om noe slikt, men husker ikke helt hva det var snakk om, eller hvor det var :(

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan pingtid er på ADSL2+ i forhold til f.eks Fiber og SHDSL ? :-P

adsl taper ca 15ms fram til isp

fiber har enda >1ms

 

spele eg CS på ein server i lyse sitt nett så har eg 2-3ms

Har ikke mer enn 8-9ms til ISP, og jeg har ADSL. Fra Catch selvsagt.

 

En viss forskjell på 8-9 og 15ms

Lenke til kommentar

Jeg har et forslag; hvorfor kunne ikke hardware.no, gjerne gjennom en artikkelserie forsøkt å fremme noen forslag og drive litt lobbyvirksomhet. Vi her inne kunne diskutert og kommet fram til forslag på hvordan dette kan gjennomføres, specs mm. Jeg bare tenker litt høyt her nå...

 

Skulle forundre meg om endel her ikke har kompetanse til å komme med noe slikt.

 

Så kunne vi samlet underskrifter mm.

 

Hadde det vært en idè? Et sted må da det starte... Og det er i alle her inne sin interesse at noe slikt blir hørt...

 

Det er jo helt avsindig trist at utbyggingen av et så viktig samfunnsmedie skal hvile på overgriske aktører som har lyst til å melke oss for alle slags tenkelige oppgraderinger og "trappetrinn" på veien til det uungåelige skjer til slutt - fiber til ALLE. Det burde vært en målsetning som det i sin tid var å få fasttelefon til alle hjem.

 

Og jeg nevner igjen - da kunne NRK skrinlagt sitt prosjekt om bakkesendt digitalnett (forøvrig et system som ikke støtter HDTV og som sikkert ikke gjennomføres før teknologien for hologram-tv i stuen er på plass og lisensen har fratatt oss hus og hjem).

Lenke til kommentar
Lyse

Synes artikkelen formuleres som om hastigheten er noe vi aldri tidligere har sett og tidligere bare har kunnet drømme om, men det er det jo ikke (det siste er vel kanskje riktignok tilfellet for de fleste, ihvertfall for meg). Ring meg når vi får 100/100 til 4 camillaer i måneden, så skal du se jeg viser interesse... Webradio (??), webserver, spillserver... akk...

Lenke til kommentar
Lyse

Synes artikkelen formuleres som om hastigheten er noe vi aldri tidligere har sett og tidligere bare har kunnet drømme om, men det er det jo ikke (det siste er vel kanskje riktignok tilfellet for de fleste, ihvertfall for meg). Ring meg når vi får 100/100 til 4 camillaer i måneden, så skal du se jeg viser interesse... Webradio (??), webserver, spillserver... akk...

Mannen i gata har vel ikke hatt tilgang til over 10mbps, ned før har han?

 

Du kan jo ikke trekke direkte paraleller mellom et fibernett, som når noen promille av ladets befolkning, og bredbånd på kobber, som potensielt kan nå 90% av befolkningen, og som i praksis har en dekningskrad på 70% (?) idag

Lenke til kommentar
De kan stille hastigheten opp mot lysets hastighet.

Hvor mange Mbit er det da :lol:

 

Neida, men jeg ville serdeles foretrukket 10/10 i forhold til 24/2,4. Har selv 4/4 fra lyse. Har ikke opplevnd noe som helst ustabilitet og jeg har alltid fullt utbytte fra linja.

He he. Jeg fikk nettop vite at det er feil! Absolutt så feil så det kan bli! Lysets hastighet du lixom ... Lyse legger ned fiber klasse 1 ... det vil si 100mbps. Vanlig nettverk på lan det ;) Tenk deg et LAN der alle laster ned og spiller :whistle:

Lenke til kommentar

He he. Jeg fikk nettop vite at det er feil! Absolutt så feil så det kan bli! Lysets hastighet du lixom ... Lyse legger ned fiber klasse 1 ... det vil si 100mbps. Vanlig nettverk på lan det ;) Tenk deg et LAN der alle laster ned og spiller :whistle:

100mbit fiber? hva babler du om?

 

 

 

Leste akkuratt denne geniale siden om hvorfor vi bør satse på fiber.

Kunne ikke sagt det bedre selv. :roll::love:

http://www.uninett.no/nln/fiberskoler/veil...orforfiber.html

 

Hvem er med og kaster ut Telenor lobbyistene fra stortinget? :roll:

Lenke til kommentar
Ingen som vet om noen bygger ut noe annet enn ADSL i Trondheim? Virker som det ikke er noen som leverer noe hit bortsett ifra ADSL. Dette er da Norges 4. største by, det bør da være et godt marked for bredbånd?

Trondheim er nok ikke en særlig interessant by å bygge ut i. De som har oppdaget internet er allerede på studenthybel med 100Mbit.

 

Den gjengse trønder drikker vel bare himkok og smører bartevoks? Eller? :p

 

DrE

Ja, men det betyr ikke at man ikke har lyst på 100mbit linje gjør det vel? :p

 

Er nok en god del fler enn studentene som har lyst på mer enn ADSL-hastigheter vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...