Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

Ja det er riktig, men hvis man tenkter på den musikalske veksten og tradisjonen Tyskland hadde bygget seg opp i perioden Barokken -> Romantikken er det kanskje ikke så rart ... Tyskerne hadde jo en enorm tradisjon å bygge videre på og selv om komponistene nå ble selvstendige og frie så hadde jo storbritanie fortsatt en lang vei å gå for å komme på nivå med tyskerne ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg så stykket nylig i oslo konserthus. Er enig med dere. Verket er jo av utrolig stor betydning for senere musikkhistorie også :)

 

 

Jepp hørte du på det som de spilte nå for noen uker siden? Broren min sang i koret da :) Ja med dette satte jo Beethoven liksom punktum for hva som var mulig med en symfoni, selv om foreks. Mahler utvidet dette senere med enda større besetning satte liksom Beethoven standaren.

Lenke til kommentar

Den noe mindre kjente, men minst like mesterlige tredje satsen til den kjente "Måneskinnsonaten" (Sonata nr. 14) av Beethoven (de fleste har bare hørt den første):

Se filmen hos Youtube

 

 

Antonin Dvorak - Slavonic Dance Op. 46 Nr. 4 in F Major

Se filmen hos Youtube

 

 

De som liker Bathory kjenner nok igjen denne melodien: :p

Gustav Holst - The Planets - Jupiter, The Bringer of Jolity

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den siste tiden har jeg hørt mest på den tyske komponisten Hauschka sitt album Ferndorf (2008). Virkelig en fantastisk skive!

 

Myspace siden hans er visstnok nede, men fant favorittsangen min av han (heimat) på youtube, lagt til denne animerte videoen.

 

Du kan se han spille live i denne videoen her, med sitt "prepared piano".

Lenke til kommentar
Michael Nyman - Rochester's Farewell

 

Denne kan du forsøke å lære deg ;)

 

Over til noe annet: Alle som liker "moderne" klassisk musikk som er melankolsk og nydelig, og som blander inn litt elektroniske elementer, sjekk ut Jóhann Jóhannsson - Fordlandia. Årets plate, spør du meg.

Fordlandia er nydelig ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...