Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Liksom her hørte jeg på piano konsert 2. som jeg må si er helt RÅ!!!

Altså.. jeg hører... ja, spesiell start litt videre.. ja kult dette. SÅ! SÅ!!! Piano slår til når fiolinene har slutta! NYDELGI!! GENIALT! OGså midt inni.. enda mer nydelighet!!!

Jeg hadde lyst å hoppe ut vindue!! Ok... hadde aldri gjort det.. men fy faen dere! Jeg snakker om første sats. Latterlig genialt! Jeg begynte å tvile på om jeg måte legge Mozart litt på sidenlinja og høre en del mer av Brahms.

Brahms, jeg føler det er mer i Brahms enn noen annen pianist! Kall det følelser jeg vet ikke! Aldri vært av den typen da.. men det er noe dypere i stykkene hans føler jeg!

GENI!! End of fucking story! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har om ny musikk etter 1950 og i den sammenheng tok vi en tur innom minimalsimen.

Minimalsimen er jo en eksperimentell sjanger med sitt utspring i USA. Valgte å poste her siden

det i bunn og grunn er en gren som har sitt utspring i forhold til den klassiske musikkens utvikling.

 

Men uans. Steve Reich er en utrolig spennende komponist.

 

Ta og høre på Steve Reich : Music For 18 Musicians - Dette stykket varer egentlig i ca en time. Minimalismen kjennetegnes jo ofte av lite utvikling over lang tid, og i dette stykket skjer egentlig ikke så mye i det hele tatt selv om det i aller høyeste grad gjør det hvis man lytter godt.

 

Se filmen hos Youtube

 

Jeg synes det er utrolig spennende musikk som viser en annen gren av den klassiske musikken enn folk flest kanskje kjenner.

Lenke til kommentar
Har om ny musikk etter 1950 og i den sammenheng tok vi en tur innom minimalsimen. […] Jeg synes det er utrolig spennende musikk som viser en annen gren av den klassiske musikken enn folk flest kanskje kjenner.

Du er kanskje kjent med «Für Alina» av Arvo Pärt? Vemodig minimalisme i h-moll …

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja han lager også flott musikk, utrolig nydelig stykke. Akkurat det stykket er jo faktisk litt kjent, mye brukt utad i media.

Han er jo en av de mest inflytelsesrike Engleske komponistene, men er vel egentlig veldig lite kjent.

 

Er litt rart å tenke på hvor liten den engelske tradisjonen for klassisk musikk er, spesielt sammenlignet med den tyske og russiske. Hvis en studerer europeisk åndsliv innenfor spesielt 1800-tallet, så oppdager en at England står virkelig i skyggen av de store kontinentale nasjonene. Det er faktisk temmelig påfallende.

Endret av Coleridge
Lenke til kommentar

Det finnes en del ikke ukjente briter (Purcell, Britten, Williams, Holst ...), men spesielt tysk musikkhistorie er langt mer synlig. En potensiell teori er at mengden av tyske småstater førte til et tilsvarende mangfold i mengden konger, prinser og kirker med behov for komponister.

 

Videre er det liten tvil om at musikkmiljøet i England har vært meget oppegående i perioder; London-symfoniene til Haydn er for eksempel ikke å forakte – men han var knapt noen brite.

 

For øvrig er det også interessant å se de tette koblingene mellom mange kjente tyske komponister; Haydns symfoni #100 er ikke spesielt ulik Beethovens 1., og det er kanskje ikke helt uten grunn ... ?

Lenke til kommentar
For øvrig er det også interessant å se de tette koblingene mellom mange kjente tyske komponister; Haydns symfoni #100 er ikke spesielt ulik Beethovens 1., og det er kanskje ikke helt uten grunn ... ?

 

Nei er nok knapt uten grunn. Beethovens var jo Haydns elev og Haydn kalles jo symfoniens far. Så at Beethoven har hentet inspirasjon fra Haydn i hans tidligere verk er jo ikke så rart.

Lenke til kommentar
Det finnes en del ikke ukjente briter (Purcell, Britten, Williams, Holst ...), men spesielt tysk musikkhistorie er langt mer synlig. En potensiell teori er at mengden av tyske småstater førte til et tilsvarende mangfold i mengden konger, prinser og kirker med behov for komponister.

 

Videre er det liten tvil om at musikkmiljøet i England har vært meget oppegående i perioder; London-symfoniene til Haydn er for eksempel ikke å forakte – men han var knapt noen brite.

 

For øvrig er det også interessant å se de tette koblingene mellom mange kjente tyske komponister; Haydns symfoni #100 er ikke spesielt ulik Beethovens 1., og det er kanskje ikke helt uten grunn ... ?

 

Dette er en plausibel teori, men vi må samtidig huske på at dette forholdet endret seg i løpet av 1800-tallet med romantikkens inntog. Der man før komponerte på oppdrag fra fyrste eller kirke, og hvor komposisjonene antok lite personlige former, fikk man nå en rekke komponister som ikke var tilknyttet hverken kirke eller fyrstehus, og som projiserte sitt indre følelsesliv inn i sine komposisjoner. Men trass i denne utviklingen, så later det ikke til at det rent musikalske forholdet mellom det tyskspråkelige området og Storbrittannia, endrer seg i britenes favør. Tvert i mot kan det virke som om tyskerne forsterker sin kulturelle dominans gjennom romantikken.

Endret av Coleridge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...