Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

Hans slåtter har jo blitt veldig kritisert, faktisk som en parodi på norsk folkemusikk. Hva synes du selv?

 

Jeg synes nok i så fall den kritikken ikke er særlig berettiget. Jeg liker å høre på hans arrangement for klaver, kanskje bedre enn å høre på hardingfele...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hans slåtter har jo blitt veldig kritisert, faktisk som en parodi på norsk folkemusikk. Hva synes du selv?

 

Jeg synes nok i så fall den kritikken ikke er særlig berettiget. Jeg liker å høre på hans arrangement for klaver, kanskje bedre enn å høre på hardingfele...

 

Kritikken kommer jo av svært kyndige personer som f.eks Eivind Groven og Geirr Tveitt. Op.72 er jo ganske dristig. Men ja, jeg liker arrangementene jeg også, men støtter også noe av kritikken som rettes mot dem. På en måte bør man se på de som noe eget, og ikke som noe "folkemusikalsk". På en annen side er det noe av det mest autentiske Grieg egentlig gjorde.

Lenke til kommentar

Synes det var på tidet med en liten endring av førsteposten. Er jo populært med sjangertråder, så hvorfor skulle ikke klassisk musikk også ha sin?

 

Om det er noen som vil ha noe endret, så er det bare å si ifra. Hører stort sett aldri på klassisk musikk lenger, gikk sikkert "lei" det jeg hadde, pluss at det er så mye annen (mer) interessant musikk også. Så sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når du mener "full orkestral" versjon mener du da noe mer enn det som høres fra youtube klippet?

 

Er ikke så alt for mange cd med dette verket, det er jo egentlig for piano.

Men det finnes en som heter Great Performances - Baroque favorites, men English Chamber orchestra. Dette er et veldig godt orkester hvertfall, men jeg har ikke hørt insspillingen selv. jeg mener at dette verket skal være på den. Denne cden fåes hvertfall på itunes, der kan du jo også event. bare kjøpe akkurat den, men er sikkert flere godbiter ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener cirka sånn som på Youtube-klippet. "Oppdaget" låta i dokumentarserien Auschwitz, the Nazis and the Final Solution som stammer fra BBC, der den ble fremført noe à la det vi hører i Youtube-klippet. Takk for CD-anbefaling, skal se om den er mulig å få tak i fysisk, for iTunes og deres lossy utgivelser holder jeg meg langt unna! (Mulig de har sin Apple Lossless, men ellers takk) ;)

Lenke til kommentar

Meste av Barokk musikken er jo kirkemusikk eller dansemusikk. Mye av det har som oftest sang, solo eller kor.

 

Når det kommer til sangsiden synes jeg blant annet disse tre ariene er utrolig vakre.

 

 

Purcell - Dido's lament (litt annen versjon en vanlig ikke helt barokks sunget...men utrolig vakker)

 

Bach - "Erbarme Dich" Fra Matteus pasjonen.

 

Se filmen hos Youtube

 

Bach: messe i B moll "Agnus Dei"

 

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Utrolig kult. Jeg digger jo Radiohead og den karn spilte jo utrolig bra! :)

 

Er jo dog ikke klassisk musikk i den sammenhengen, hvertfall jeg tenker på.

Det er jo fortsatt musikken til radiohead og det er jo en annen sjanger, men måten musikken blir spilt på kan jo til tider kanskje assosieres med klassisk musikk, hvertfall for de som ikke har et så veldig stort forhold til klassisk fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...